پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۳۷۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی دارد و به شکل سنتی آزمونی برگزار نخواهد شد.
شعار سال: رضوان حکیم زاده با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی افزود: در شیوه نامه‌ای که هفته جاری نهایی خواهد شد، پیش بینی شده است برای دوره ابتدایی و دوره متوسطه با توجه به اقتضائاتی که دارند، دستورالعملی به صورت جداگانه ارسال شود.

وی ادامه داد: پایان برگزاری کلاس‌ها و زمان آموزش سی و یکم اردیبهشت ماه خواهد بود و مدرسه تلویزیونی ایران هم تا آن زمان به ارائه آموزش‌ها خواهد پرداخت. معلمان و مدیران دوره ابتدایی ۱۰ روز فرصت دارند تا دهم خرداد نتایج پایانی ارزشیابی نوبت دوم را در کارنامه دانش آموزان ثبت کنند.

معاون آموزش ابتدایی با یادآوری به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی به صورت فرآیندی انجام می‌شود، تصریح کرد: براساس شواهد و اطلاعاتی که معلمان گرامی در طول سال تحصیلی بدست آورده اند و براساس ارزیابی‌های عملکردی که در پایان سال از دانش آموزان انجام می‌دهند، نتایج نهایی را ثبت خواهند کرد.

برگزاری ارزیابی عملکردی در دوره ابتدایی

حکیم‌زاده اظهار داشت: تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و با توجه به شرایط متفاوتی که در مناطق مختلف کشور داریم برنامه ریزی می‌کنیم. در مناطق آبی که عمدتا مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری هستند از پیش هم مصوبه‌ای برای برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری داشتیم و هیچ مشکلی هم تاکنون ایجاد نشده است. ارزیابی عملکردی برای این دانش آموزان با تشخیص معلم به صورت حضوری است، اما در بقیه مناطق زرد و نارنجی و قرمز با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا تصمیم گیری خواهد شد. در مناطقی که امکان برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری وجود نداشته باشد، با استفاده از بستر برخط این ارزیابی‌ها انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکردی از میزان یادگیری دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی که مهارت‌های پایه سواد را یاد می‌گیرند، گفت: بر اساس این شیوه نامه برای این دانش آموزان علاوه بر معلمان، مدیران مدارس هم مسئولیت خواهند داشت که در خصوص تضمین یادگیری این دسته از دانش آموزان اطمینان حاصل کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر نتایج ارزشیابی‌ها در پایان سال تحصیلی نشان دهد دسته‌ای از دانش آموزان به هر دلیل، مثلا به دلیل همراهی نکردن موثر والدین، دچار مشکلاتی در یادگیری مهارت‌های پایه باشند، قطعا برنامه‌های جبرانی را در نظر خواهیم گرفت.

حکیم‌زاده درباره زمان برگزاری امتحانات عنوان کرد: دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی دارد و به شکل سنتی آزمونی برگزار نخواهد شد. معلمان با توجه به شواهد و اطلاعاتی که جمع آوری می‌کنند و ارزیابی عملکردی این کار را انجام می‌دهند.
 
 
امتحانات دوره ابتدایی به صورت کیفی توصیفی انجام می‌شود


وی تاکید کرد: کلاس‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت و معلمان از آن به بعد ۱۰ روز فرصت دارند تا نتایج ارزشیابی پایانی را ثبت کنند، اما اگر بر اساس فرایند یادگیری نیاز به ارزیابی عملکردی مجدد در پایان سال وجود داشته باشد، در این دوره ۱۰ روزه امکان این کار فراهم خواهد بود.
 
برنامه‌های جدی توانمند سازی برای تابستان امسال معلمان خواهیم داشت

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره چگونگی برگزاری امتحانات گفت: با توجه به تفاوت‌هایی که دوره ابتدایی و متوسطه در نحوه ارزشیابی دارند، همکاران مربوط حتما در فرصت مناسب پس از نهایی شدن شیوه نامه امتحانات مراتب را به اطلاع همگان خواهند رساند.

حکیم‌زاده یادآور شد: در نشست اخیر یونسکو که با وزرای آموزش و پرورش انجام شد؛ همه وزرا نگرانی عمیق خود را از افت کیفیت آموزش ابراز کردند. این نگرانی عمدتا متوجه آن دسته از کودکان و دانش آموزانی است که امکان دریافت حمایت موثر والدین را در فضای یادگیری برخط نداشتند. برای سال تحصیلی آینده در نظر است با توجه به اینکه هنوز شرایط قابل پیش بینی نیست برای نحوه بازگشایی و برگزاری کلاس‌ها دو مدل طراحی شود. اولی تکیه بر آموزش حضوری و استفاده از آموزش مجازی به عنوان مکمل است و تحت عنوان آموزش ترکیبی مطرح است. مدل دیگر تاکید بر آموزش مجازی و استفاده از بستر برخط برای ارائه آموزشهاست.

معاون آموزش ابتدایی افزود: طبق نتایج آسیب شناسی که در خصوص سال تحصیلی جاری در حال انجام است و تا اتمام ثبت نتایج ارزشیابی، نهایی خواهد شد، برنامه‌های جدی توانمند سازی برای تابستان امسال معلمان خواهیم داشت. از جمله اینکه با توجه به شرایط دانش آموزان چطور بتوانیم در فضای مجازی آموزش‌های با کیفیت بالاتری ارائه کنیم. همچنین چگونگی تقویت تعامل موثر در آموزش‌های مجازی به خصوص در دوره ابتدایی نیز یکی از موضوعات مهم است.

حکیم زاده در پایان با تقدیر از تلاش و اهتمام همه معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در سال جاری، ابراز امیدواری کرد که آموزش و پرورش با استفاده از تجارب ارزنده‌ای که در این مدت کسب کرده است و با استفاده از آسیب شناسی نتایج بتواند در سال تحصیلی آینده در صورت ادامه آموزش‌ها به صورت مجازی، آموزش‌های با کیفیت بهتری را ارائه کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۲۹۵۳۶۹، plus.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
0
0
آموزش کیفی و ارزشیابی کیفی هر دو مهمه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین