پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۸۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵
اولین جلسه از سلسله جلسات قرارگاه روشنگری ایران قوی، به همت بسیج دانشجویی تهران بزرگ با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و با حضور دانشجویان برگزار شد.

  شعار سال:اولین جلسه از سلسله جلسات قرارگاه روشنگری ایران قوی، به همت بسیج دانشجویی تهران بزرگ با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و با حضور دانشجویان و پرسش و پاسخ انتخاباتی، در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، در ابتدای این نشست گفت: انقلاب اسلامی ایران با آرمان‌‌های مقدسی که برای خود داشت، با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید. حضرت امام یک جامعه جدیدی را معرفی کردند که یک نظام سیاسی است که نظام‌های دیگر مثل نظام اقتصادی یا اجتماعی و... را به دنبال خود می‌کشد و تعمیم می‌دهد. ایشان ساختار حاکمیتی را معرفی کردند که این حاکمیت مردم در راستای حاکمیت الله است. اوایل انقلاب به خاطر درگیری‌های سیاسی زیاد و بعد از آن تغییر برخی نهادها و همچنین جنگ هشت ساله، اجازه اصلاحات بنیادین ساختاری را نداد. به عبارتی ارزش‌های نظام قبلی در نظام جدید ماند و تغییر پیدا نکرد.
 
قاضی‌زاده هاشمی افزود: همین مسئله سربازی یا مسئله آموزش و پرورش یا قانون تجارت ما یا نظام بانکی با محوریت بانک ملی، یک موضوع صدساله در این کشور است یا نظام تأمین اجتماعی ما یک نظام هشتاد ساله است و پس از گذشت این سال‌ها هنوز تغییرات بنیادین در این مسائل و نهادها رغم نخورده است. مجموعه نهادها و سازمان‌های ما به صورت کلی، تغییرات بنیادین پس متناسب با انقلاب اسلامی پیدا نکرده است.
 
نایب رئیس مجلس گفت: نهادهای دیگری نیز از اوایل انقلاب به وجود آمده‌اند مثل کمیته امداد یا بنیاد مستضعفان یا جهاد کشاورزی و... که از همگی آنان، تنها بسیج هویت و محوریت خود را از روز اول حفظ کرده و هر جا مشکلات به کشور هجوم می‌آورد، بسیج ورود پیدا می‌کند. سایر نهادهای انقلابی به نوعی طی این سال‌ها دارای ابهامات و مسائل زیادی شدند و از اصل هویت خود خیلی فاصله گرفته‌اند. طبیعتاً هر نظامی باید ابتدا آرمان‌های خود و واقعیات کف جامعه را خوب بشناسد و متناسب با واقعیات به سمت آرمان‌های خود حرکت کند و اصلاحات خود را انجام دهد.

مسئله سربازی یا مسئله آموزش و پرورش یا قانون تجارت ما یا نظام بانکی با محوریت بانک ملی، یک موضوع صدساله در این کشور است یا نظام تأمین اجتماعی ما یک نظام هشتاد ساله است و پس از گذشت این سال‌ها هنوز تغییرات بنیادین در این مسائل و نهادها رغم نخورده است. مجموعه نهادها و سازمان‌های ما به صورت کلی، تغییرات بنیادین پس متناسب با انقلاب اسلامی پیدا نکرده است.
 
بخش اول: مجموعه برنامه‌ها و رویکرد شما در قبال نظام تولید چیست؟
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در پاسخ به این سوال گفت: برای نظام تولید شبکه‌ای از مسائل مختلف مربوط به آن در نظر گرفته شده است و مسائل مهم و مؤثر را شناسایی کرده‌ایم. زمانی که ما از تولید حرف می‌زنیم از یک نظام بزرگ صحبت می‌کنیم که هم مسائل داخلی و هم خارجی در آن دخیل است. مسائل داخلی مثل شبکه تولید و توزیع و فروش و مسئله مالیات یا بیمه و از این دست مسائل، که برای هر کدام از این‌ها برنامه دقیق باید وجود داشته باشد. در مسائل خارجی نیز به عنوان مثال تحریم‌ها یا سیاست‌های خارجه به شدت در این قضیه مؤثر هستند که باید هر کدام دقیق بررسی شوند.
 
وی در ادامه افزود: در کشور نزدیک به هفتاد هزار مجموعه تولیدی وجود دارد که به علل مختلف از چرخه تولید خارج شده‌اند و باید آن‌ها با آسیب‌شناسی درست، به چرخه تولید برگردند. به صورت کلی مجموعه تمامی مؤلفه‌ها را برای اصلاحات درونی و بیرون تولید،بررسی و ریشه‌یابی کرده‌ایم که به زودی در طی روزهای آینده منتشر خواهد شد. مجموعه فرآیندهای توزیع در کشور ما دارای آسیب‌هایی هست که باید هر کدام در زنجیره توزیع شناسایی و اصلاح شود. یک انقلابی در رویکرد و ساختار و عملکرد باید به وجود آید.
 
قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: تا زمانی که اقتصاد ما، بازار سیصد میلیونی پیدا نکند، باید در کف با قاچاقچیان برخورد شود. به عبارتی زمانی که بازار اقتصاد سیصد میلیون نفره شد، اصلاحاتی رقم میخورد و همین طور زمانی که به پانصد میلیون نفر رسید، می‌توان در زمینه تولید با کشورهای دیگر رقابت کند. بنابراین در زمان فعلی که بازار هشتاد میلیون نفری داریم، هم از منظر اقتصاد مقاومتی و هم استراتژیک کلی، اینکار خیلی سخت امکان‌پذیر است و باید به سمت بازار سیصد میلیون نفری برویم. یعنی باید با ایجاد بازارهای موازی به سمت آن مدل برویم. به عنوان مثال الان ما در فضای مجازی، در رقابت بین پلتفرم‌های داخلی و خارجی مانده‌ایم و هرچقدر هم دولت سرمایه‌گذاری کند، به آن مدل مطلوب نمی‌رسد و دعواهای سطحی در این حوزه باقی می‌ماند. بازار خودرو نیز به همین شکل است و تا زمانی که تولید ما یک میلیون در سال است، وضعیت همین باقی خواهد ماند.

تا زمانی که اقتصاد ما، بازار سیصد میلیونی پیدا نکند، باید در کف با قاچاقچیان برخورد شود. به عبارتی زمانی که بازار اقتصاد سیصد میلیون نفره شد، اصلاحاتی رقم میخورد و همین طور زمانی که به پانصد میلیون نفر رسید، می‌توان در زمینه تولید با کشورهای دیگر رقابت کند. بنابراین در زمان فعلی که بازار هشتاد میلیون نفری داریم، هم از منظر اقتصاد مقاومتی و هم استراتژیک کلی، اینکار خیلی سخت امکان‌پذیر است
 
بخش دوم: برنامه شما برای اصلاح وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور چیست؟
 
نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال اظهار کرد: برای حل مسائل اقتصادی ما چاره‌ای جز تغییر برخی ساختارها نداریم. ما باید دولت مرکزی را تغییر دهیم و وزارتخانه‌ها را چابک کنیم. این تغییر ساختار در میزان درآمدهای دولت و بودجه به شدت مؤثر است. مسئله وابستگی ما به نفت نیز با این مسئله باید حل شود. جبران کاهش وابستگی به نفت را نباید با ذخیره ارزی کشور یا بودجه بانک مرکزی، انجام داد و باید به سمت درآمدهای مالیاتی  و تنوع بخشی درآمدها رفت.
 

 وی در ادامه بیان کرد: در خرید و فروش‌های جهانی نیز ما کالاهایمان را به قیمت روز جهان نمی‌فروشم و زیر قیمت عرضه می‌کنیم. پالایشگاه‌های داخل کشور در حال حاضر ظرفیت و قابلیت پالایش نفت را دارند ولی  بنای وزارت نفت صرفاً بر فروش نفت خام است. یک زنجیره به هم وصل شده وجود دارد که باید تک تک و هر کدام از این زنجیره‌ها باز شود. به صورت کلی باید ساختار کلی بودجه کشور اصلاح شود. باید گفت اگر توان و همت و عرضه این تغییر نباشد، هیچ کدام از این اصلاحات رقم نمی‌خورد.
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، با تأکید بر ساختار ناکارآمد مالیات و ارز و نظام بانکی گفت: ساختار مالیات و ارز و اوراق بهادار و نظام بانکی کشور نیز از جمله نظام‌هایی است که باید اصلاح شود و این اصلاحات نیاز به برنامه‌های دراز مدت دارد. مثلاً بحث خلق پول از جمله مسائلی است که باید بر روی آن بررسی‌های دقیقی صورت گیرد و بدین گونه نباشد که از هیچ پول خلق کنیم. اصلاح قیمت اولین مرحله نیست و نظام توزیع را باید در مرحله اول اصلاح کرد. به عبارتی بدون صلاحیت سنجی نباید دست به تغییر قیمت زد. دولت باید دولت مردم باشد و متناسب با ظرفیت‌های مردم اقدامات خود را انجام دهد و دست به تغییر قیمت‌ها بزند. وضعیت مردم به گونه‌ای باید بهبود یابد که اصلاح ساختاری نیز اتفاق بیفتد. به عبارتی اقدام برای بهبود وضعیت فعلی و همین طور اصلاح ساختارها با هم اولویت دارد و نافی هم نیست.

وضعیت مردم به گونه‌ای باید بهبود یابد که اصلاح ساختاری نیز اتفاق بیفتد. به عبارتی اقدام برای بهبود وضعیت فعلی و همین طور اصلاح ساختارها با هم اولویت دارد و نافی هم نیست.
 
بخش سوم: برنامه دولت شما برای مسئله سلامت و بهداشت و همین طور مسئله مدیریت کرونا و واکسیناسیون عمومی در آینده چیست؟
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ گفت: اول باید دانست که نوع نگاه سیاست‌مداران به مردم چگونه است. الان در کل دنیا دو مکتب وجود دارد. مکتبی که اقتصاد برای آن اهمیت دارد و مکتبی که جان مردم ارزش بیشتری دارد. دومین مسئله این است که سیاست‌مداران به کارشناسان ما ارزش زیادی نمی‌دهند و حرف‌های آنان را جدی نمیگیرند و معمولاً مدیران ما کارشناس نیستند و کارشناسان را صرفاً به عنوان مشاور انتخاب می‌کنند.
 
نایب رئیس مجلس افزود: از ابتدا قرار نبود بنده به ستاد ملی کرونا بروم و قرار بود که رئیس کمیسون بهداشت برود که خب به علل مختلفی اتفاق نیفتاد. ستاد ملی مبارزه با کرونا ابتدا قرار بود که زیرنظر وزارت بهداشت باشد که اتفاق نیفتاد و به خاطر تک ساحتی ‌نبودن این مسئله در کشور، نمی‌توان صرفاً زیر نظر وزارت بهداشت برود. در این حوزه ذی‌نفعان زیادی وجود دارد که باید جلوی آنان گرفته شود. در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا من و آقای منتظری تبدیل به اپوزیسیون آن جلسه شده‌ایم.
 

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به حوزه سلامت و بهداشت و نقش اساسی دولت در آن، گفت: حوزه سلامت، حوزه اقتدار و حوزه بهداشت، حوزه امنیت است و به طبع، دولتی مقتدر خواهد بود که این مسئله را بداند و به زور با مردم خود رفتار نکند. باید دانست که مسئله کرونا، مسئله پنج سال آینده جهان است و هر فردی بگوید چندماهه آن را مدیریت می‌کند، دروغ گفته است. اینکه بگوییم با واکسن مسئله حل می‌شود، اشتباه است و باید گفت که واکسن، صرفاً میزان ابتلا را کاهش می‌هد. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که اصلاً شرکت‌های تولیدکننده واکسن در دنیا توانایی این میزان تولید واکسن برای کل مردم جهان را ندارند. به عبارتی دولت باید به توجه به اقتصاد کرونا، آموزش و پرورش کرونا، دانشگاه کرونا و خیلی از نهادهای دیگر در ایام کرونا، برنامه‌ریزی و مدیریت جدی داشته باشد.  پدیده‌ای به نام شکست بازار وجود دارد و ما نمی‌توانیم بدون توجه به آن دست به تغییر قیمت و اقدامات دیگر بزنیم. باید مدل اصلاحی را ایجاد کرد و قدم قدم جلو رفت تا تغییر آرام آرام رقم بخورد.

حوزه سلامت، حوزه اقتدار و حوزه بهداشت، حوزه امنیت است و به طبع، دولتی مقتدر خواهد بود که این مسئله را بداند و به زور با مردم خود رفتار نکند. باید دانست که مسئله کرونا، مسئله پنج سال آینده جهان است و هر فردی بگوید چندماهه آن را مدیریت می‌کند، دروغ گفته است. اینکه بگوییم با واکسن مسئله حل می‌شود، اشتباه است و باید گفت که واکسن، صرفاً میزان ابتلا را کاهش می‌هد.
 
او بیان کرد: در کشور ما کمبود پزشک نداریم ولی توزیع پزشکان نامناسب و اشتباه است. ما در حال حاضر چهل هزار پزشک داریم که کار پزشکی نمی‌کنند و ما برای تأمین سیزده هزار پزشک خانواده، دچار کمبود نیستیم. دلیل این عدم تأمین این است که در بخش‌ها و قسمت‌های دیگر درآمد بهتری برای پزشکان نسبت به خانواده وجود دارد. طرح تحول سلامت یا طرح هدفمندی یارانه‌ها یا طرح پزشک خانواده ثابت کرده است که پاسخ به مسائل پیچیده، پاسخ ساده و سطحی نیست.
 
بخش چهارم: برنامه و اقدامات شما برای مسئله مسکن و زمین چیست و نظر شما درمورد قانون مالیات بر عایده سرمایه یا CGT، سامانه ملی املاک و مسکن و راهکار حل قیمت زمین چه می‌باشد؟
 
کاندیدای احتمالی مجلس در پاسخ گفت: ما در دولت اول که دولت اعتماد است، بیست مسئله را اولویت‌گذاری کردیم که یکی از آنان مسئله مسکن است. در مسکن با سه مسئله بی‌مسکنی، بدمسکنی و گرانی مسکن مواجه هستیم. در حال حاضر حدود چهار و نیم میلیون، کمبود مسکن داریم و حدود شصت درصد مسکن ما در شهرها بافت فرسوده است. به عبارتی باید برنامه‌ها برای حل این سه مسئله یعنی کمبود، گرانی و بافت فرسوده مسکن باشد.
 
قاضی‌زاده هاشمی در باب مسئله زمین و فراوانی آن، افزود: در کشور ما به لطف خداوند، زمین زیاد وجود دارد و کمبود زمین نداریم. باید گفت این محدوده زمینی که برای شهرها در نظر گرفته شده است، محدودیت دقیقی نیست و ما برنامه داریم که حدود ۶۰ الی ۲۵۰ درصد این محدودیت‌های شهری را تغییر دهیم. خانه‌ها نیز باید به سمت خانه‌‌های ویلایی که به سبک زندگی اسلامی، نزدیک‌تر است، باید تغییر داده شود. برای دهک‌هایی پایین جامعه، برنامه دراز مدت وجود دارد که زمین و مسکن در طی سالیانی به دهک‌های مختلف داده شود و به صورت قسطی هزینه دریافت شود و از طرف دیگر نیز قیمت‌ها، کنترل شود. این ایده چیزی هست که در کل جهان وجود دارد و ما می‌خواهیم در ایران نیز پیاده کنیم.
 

وی بیان کرد: قانون مالیات بر عایده سرمایه یا CGT نیز از جمله قوانین لازم و کارآمد است که لازمه آن، وجود دولت الکترونیک است. در این قانون مسائل زیادی وجود دارد که باید قبل از اجرا، آن مسائل در نظر گرفته شده و حل شود. قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیز قانون خوبی بود که یک اشتباه داشت و آن، این است که به جای دولت،می‌بایست شهرداری‌ها مسئول انجام این کار را به عهده می‌گرفتند. دولت ابزار شناسایی خانه‌های خالی را ندارد ولی شهرداری این امکان را دارد و می‌تواند به صورت دقیق این شناسایی‌ها را انجام دهد.
 
او اظهار کرد: مسکن مهر نیز اشکالات زیادی داشت ولی بنده با آن مخالفتی نداشتم و علی‌رغم این اشکالات، فواید زیادی داشت. مسکن مهر طبق اصل چیزی که نوشته شده بود، پیاده نشد و در اجرا نواقص زیادی پیدا کرد. به نوعی آن کسی که تقاضای مسکن دارد، در محل مورد نظر خود، مسکن می‌خواهد نه چندصد کیلومتر دور از شهر و محل خود و خب با این روش اقبال به این ایده از سوی مردم کم شد.
 
بخش پنجم: آسیب‌شناسی شما از مسئله جمهوریت و اعتماد مردم به حاکمیت، خصوصا در سال‌های اخیر چیست و برای نقش مردم در حاکمیت چه برنامه‌ای را در نظر دارید؟
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در این بخش گفت: شأن حاکمیت مردم صرفاً در حاکمیت سیاسی نیست و در عرصه‌های دیگر نیز وجود دارد و متن صریح قانون اساسی نیز این مسئله وجود دارد. دو نوع حاکمیت وجود دارد. یکی آن است که حاکمیت قیم مردم است و به جای مردم تصمیم می‌گیرد و نوع دیگر آن این است که حاکمیت برای مردم ارزش قائل است و مردم در اداره کشور نقش دارند و مؤثر هستند. در نظام مردم سالاری دینی، نقش مردم نقش حاکمیتی است. نقش دولت این است که مسائل مختلف را شناسایی، مدیریت و نظارت کند و پاسخ دهد. شرط اول اینکار، این است که مردم بدانند چه اتفاقاتی میفتد و همه چیز شفاف باشد. شرط دوم این است که برای حل برخی مسائل باید گفتگو شکل بگیرد و از دل این گفتگوها، راه‌حل‌ها بیرون بیاید و اجزای درست و غلط بیرون بیاید. البته در حال حاضر نیز این گفتگو وجود دارد ولی اختصاصی است.
 
وی در ادامه افزود: مردمی که قصد نقش‌آفرینی در صجنه حاکمیت کشور را دارند، باید به یک رشد قابل قبول در این فضا برسند. باید طی یک برنامه بیست ساله پنج مسئله شفافیت، گفتگو، رقابت، عدالت و پاسخگویی در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد. در حال حاضر اعتماد مردم به کارگزاران  از بین رفته است و احساس خیانت می‌کنند. برنامه دولت اول ما یعنی دولت اعتماد برنامه‌ریزی بر روی این مسئله و برگرداندن این اعتماد از دست رفته است. مثلاً می‌تواند مدیریت شهری را راه انداخت و هر شهری خودش، مدیریت را به عهده گیرد. شورای وحدت اصولگرایان یک بازی سیاسی است و ربطی به حاکمیت مردم ندارد. کاری مثل افزایش قیمت بنزین را می‌بایست با گفتگو و شفافیت جلو برد تا مردم خودشان به جمع‌بندی برسند و آن مدل اجرا شود.

باید طی یک برنامه بیست ساله پنج مسئله شفافیت، گفتگو، رقابت، عدالت و پاسخگویی در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد. در حال حاضر اعتماد مردم به کارگزاران  از بین رفته است و احساس خیانت می‌کنند. برنامه دولت اول ما یعنی دولت اعتماد برنامه‌ریزی بر روی این مسئله و برگرداندن این اعتماد از دست رفته است.
 

بخش ششم: ایده و برنامه دولت شما در رابطه با مسئله و تحول آموزش و پرورش چیست؟
 
نایب رئیس مجلس در خصوص مسئله آموزش و پرورش و اقدامات بنیادین در آن، گفت: اصلی‌ترین وظیفه یک دولت اسلامی، رشد آدم‌ها و به عبارتی تعلیم و تربیت است که خب محوریت این مسئله برعهده آموزش و پرورش است. خروجی آموزش و پرورش باید دارای ویژگی‌هایی باشد. اول اینکه باید سواد روز دنیا را داشته باشد. دوم اینکه توان تعامل اجتماعی مثبت داشته باشد و سوم اینکه یک مهارت اجتماعی حداقلی داشته باشد. اگر ما انتظار داریم، جامعه ما جامعه پاکی باشد، باید افراد بتوانند محیط و شغل پاک و مناسبی داشته باشند. تعداد رشته‌های نظر بسیاری زیاد است و لازم است که مدیریت جدی صورت گیرد و باید اتفاقاً رشته‌های مهارتی افزایش پیدا کند. این مسائل خیلی مقدمات دارد و نیاز به زمان برای سیاست‌گذاری و اجرا دارد.
 
بخش هفتم: از نظر شما نسبت مسائل کشور با سیاست خارجه در دولت آینده به چه نحو باید باشد؟
 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در بخش پایانی بیان کرد: سیاست خارجه یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی است و باید در حوزه جهانی، حرف وجود داشته باشد. ما در حال حاضر دو سیاست خارجه داریم که یکی سیاست خارجه جمهوری اسلامی است و یکی سیاست خارجه انقلاب اسلامی است. دیپلماسی انقلابی با دیپلماسی رسمی متفاوت است. باید برای این دیپلماسی لایه‌بندی صورت بگیرد و در سطوح مختلف برنامه‌هایی ریخته و به مرحله اجرا دربیاید.
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو، تاریخ انتشار:  31 فروردین  1400، کدخبر:928076 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
با این روندی که من در زمینه شفافیت در کشور دارم می بینم چیزی با نام اعتماد برای مردم باقی نمیمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین