پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۰
منطقه۲۲ تهران تا همین دهه گذشته محلی برای زندگی نبود، اما این روز‌ها دیگر جای سوزن انداختن در آن نیست. خیابان‌سازی، طراحی شهری، برج‌سازی و آپارتمان‌سازی در این منطقه از تهران به اندازه‌ای با سرعت و حساب‌نشده انجام شد که اعضای شورای شهر هم بعد از مستقر شدن ساکنان و ایجاد مشکلات، متوجه تخلفات آن شدند.
شعار سال: اکنون چند سالی است که از راه‌اندازی دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲ در غرب پایتخت می‌گذرد و این طرح گردشگری نه‌تن‌ها مورد استقبال تهرانی‌ها، بلکه تمامی هموطنان است؛ اما بوی نامطلوبی که در فصل گرمای هوا در اطراف این دریاچه به مشام گردشگران می‌رسد، موجی از نارضایتی‌ها را ایجاد کرده و تاکنون دست‌اندرکاران شهری نتوانسته‌اند این مشکل را حل کنند.

در این زمینه مسئولان مدیریت شهری دست به کار شدند و در ابتدا تصفیه‌خانه‌ای برای این دریاچه راه‌اندازی کردند تا آب را در این محیط تصفیه کند و در گام بعدی فواره در اطراف دریاچه نصب شد تا آب موجود راکد نباشد و جریان مصنوعی آب به آن داده شود و در مرحله بعد قورباغه و ماهی‌هایی را در این دریاچه رها کردند تا به نوعی اکوسیستمی به‌وجود آید تا جلبک‌های موجود در دریاچه از بین رود که شاید این بوی نامطلوب از جلبک‌ها باشد؛ اما با همه این اقدامات در فصل گرما نه‌تن‌ها بوی نامطلوب از بین نرفته، بلکه گاهی حشرات سفید رنگی نیز در اطراف این دریاچه خودنمایی می‌کنند.

آب فاضلاب ساختمان‌های مسکونی در معابر شهری

در بازدید میدانی از اطراف این دریاچه شاهد برکه آب فاضلابی بودیم که درست در چند متری دریاچه چیتگر قرار داشت و به دور از چشم بسیاری از مسئولان و مردم به وجود آمده بود و با بررسی میدانی مشاهده کردیم که آب فاضلاب از ساختان‌های بلندمرتبه و مجتمع‌های مسکونی این منطقه به نهر‌های معابر شهری ریخته می‌شود و سرانجام به این مکان انتقال داده می‌شود.

داستان بر این قرار است که نوع زمین اطراف دریاچه چیتگر کوهستانی است و شهرک‌های مسکونی نمی‌توانند با حفاری چاه زیرزمینی آب فاضلاب را به سفره‌های زمینی هدایت کنند و باید فاضلاب‌کشی برای این منطقه به وجود آید تا از طریق شبکه فاضلاب آب آلوده خانگی هدایت شود؛ اما، چون راه‌اندازی فاضلاب شهری یک طرح زمان‌بر و پرهزینه است و از سوی دیگر سرعت توسعه ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی در این منطقه نوپای تهران بسیار بالاتر از راه‌اندازی فاضلاب‌کشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تأسیسات شهری است، راهکار موقت این است که در مجتمع‌های مسکونی این منطقه سپتیک (مخزن فاضلاب) راه‌اندازی شود که آب فاضلاب در آن محیط جمع‌آوری شود و بعد از مدتی فضولات و آب فاضلاب توسط خودرو‌های مخصوص تخلیه شود.

در این بین برخی از انبوه‌سازان مجتمع‌های مسکونی که بخشی توسط نهاد‌های دولتی به‌شکل تعاونی و بخشی دیگر به‌شکل خصوصی راه‌اندازی شده‌اند مخزن جمع‌آوری فاضلاب راه‌اندازی نکرده‌اند و آن دسته هم که راه‌اندازی کرده‌اند، ظرفیت استانداردی برای فاضلاب مجتمع‌شان طراحی نکرده‌اند که این امر موجب می‌شود آب فاضلاب سر ریز به نهار‌های معابر شود و بعد از طی کردن مسیر شمالی بزرگراه شهید همت غرب به جنوب این بزرگراه در ضلع جنوبی بلوار شهید جوزانی در ضلع شمال دریاچه چیتگر هدایت و در آن‌جا به یک برکه فاضلاب تبدیل شود.

تالابی که با آب فاضلاب خانگی به‌وجود آمده است و بوی نامطلوبی را به‌وجود آورده، محیطی امن برای حیوانات موذی مهیا کرده. تالابی که از رشد نیزار‌های اطراف آن پیداست که چندسالی میزبان آب‌های فاضلاب خانگی ساکنان مجتمع‌های مسکونی شمال بزرگراه شهید همت است.

شهرداری به انبوه‌سازان متخلف پایان کار ندهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این باره گفت: در نظر داریم بودجه‌ای از شورای شهر دریافت کنیم تا به‌شکل اضطراری مخازنی راه‌اندازی شود تا کار فاضلاب‌کشی به‌شکل اساسی در منطقه ۲۲ صورت گیرد؛ همچنین قرار بر این است مجتمع‌هایی که مخزن فاضلاب ندارند توسط شهرداری به انبوه‌سازان اعلام شود که مخزن راه‌اندازی کنند.

محمدرضا بختیاری اظهار داشت: در کلان‌شهر تهران تنها منطقه‌ای که شبکه فاضلاب‌کشی در آن اجرا نشده، منطقه ۲۲ است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که چرا فاضلاب خانگی مجتمع‌های مسکونی در این منطقه راهی نهر‌های آب معابر می‌شود و از آن‌جا وارد زمین بایری در شمال دریاچه چیتگر می‌شوند، گفت: زمین این منطقه کوهستانی است و آب به‌راحتی در آن نفوذ پیدا نمی‌کند تا انبوه‌سازان آن ملک بخواهند چاه برای جذب آب فاضلاب حفاری کنند، از سوی دیگر به‌دلیل نبود شبکه فاضلاب انبوه‌سازان مسکن در این منطقه باید مخزن فاضلاب در مجتمع راه‌اندازی کنند تا آب فاضلاب خانگی رها نشود که متأسفانه در این زمینه کوتاهی‌هایی توسط انبوه‌سازان صورت گرفته است.

از وجود تالاب فاضلاب باخبر نیستم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: چند ماه پیش به همراه مدیران شهری از این منطقه بازدید میدانی داشتیم و از وجود تالاب فاضلاب باخبر نیستم؛ اما موضوعی که با شهرداری منطقه در میان گذاشته شده این است که تا زمانی‌که انبوه‌سازی مخزن فاضلاب راه‌اندازی نکنند، پایان کار به او داده نشود.

وی تصریح کرد: در نظر داریم بودجه‌ای از شورای شهر دریافت کنیم و به‌شکل اضطراری مخازنی راه‌اندازی شود تا کار فاضلاب‌کشی به‌شکل اساسی در منطقه ۲۲ صورت گیرد. بختیاری خاطرنشان کرد: برخی از انبوه‌سازانی که اقدام به راه‌اندازی مخزن فاضلاب کرده‌اند، به‌شکل کامل و مجهز این اقدام را انجام نداده‌اند که جا دارد این انبوه‌سازان نیز به‌شکل کامل مخازن فاضلاب را تجهیز کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به سؤالی درباره این‌که چند سال پیش خبری مطرح شد که بین شرکت آب و فاضلاب و شهرداری قراردادی به اجرا در خواهد آمد که شهرداری اقدام به فاضلاب‌کشی منطقه کند و در قبال این اقدام چند سال از آب تصفیه شده فاضلاب بهره‌مند شود، این قرارداد به کجا رسید، گفت: قرار بر این بود که توافق‌نامه‌ای در این‌خصوص صورت گیرد که محقق نشد؛ این قرارداد مربوط به سال ۹۴ بود که به مرحله اجرا نرسید؛ اما به‌دلیل این‌که منطقه ۲۲ یکی از مناطقی است که از محیط‌زیست پایدار و منطقه نو برخوردار است، اخیراً در نظر داریم با همکاری شهرداری مخازن فاضلاب به‌شکل موقت راه‌اندازی کنیم.

همجواری دریاچه چیتگر با تالاب فاضلاب

برای این‌که بدانیم مدیریت شهری از این تالاب فاضلاب با خبر است، گفت‌وگویی با زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، هم انجام دادیم. او در این خصوص گفت: موضوع تالاب فاضلاب در همجواری دریاچه چیتگر را همه با خبر هستند و کاری از دست هیچ‌کس برنمی آید و تنها کاری که انجام داده‌ایم این است با کمک شهرداری منطقه ۲۲ به انبوه‌سازان مسکن اعلام کرده‌ایم که مخزن فاضلاب را در پروژه‌های عمرانی خود لحاظ کنند.

این عضو شورای شهر تهران افزود: قرار بر این است که تمامی ساختمان‌های بلندمرتبه و مجتمع‌ها اقدام به ایجاد سپتیک (مخزن فاضلاب) کنند و در غیر این صورت از سوی شهرداری منطقه برای آن‌ها پایان کار صادر نخواهد شد. همچنین توافقنامه‌ای برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب در محله خرگوش دره در منطقه ۲۲ بسته شده و زمین این مجموعه به‌شکل رایگان در اختیار شرکت فاضلاب قرار داده شده است و سومین راهکار برای حل مشکلات فاضلاب‌کشی این است که شهرداری به مجتمع‌هایی که از سیستم مخزن فاضلاب برخوردار نیستند کمک خواهد کرد.

نژادبهرام ادامه داد: این تالاب فاضلاب شهری از میراث مدیریت گذشته شهر تهران است، این موضوع مربوط به یک یا دو سال پیش نیست، بلکه نشان از مشکلات چند ساله دارد و به نوعی دسته‌گل مدیریت گذشته شهر تهران است که بدون توجه به زیرساخت‌های شهری اقدام به توسعه شهر و احداث ساختمان‌های بلندمرتبه کرده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار:۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۰۲۰۶، www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین