پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
مدیر عامل زیرساخت: میانگین پیشرفت سالانه 2 درصدی طی20 ساله گذشته، اکنون به ماهانه 4/3 درصد رسیده است
شعار سال:

منطقه یک آزادراه تهران - شمال با حجمی بالغ بر ٢٩ درصد از کل پروژه همان طور که وزیر راه و شهرسازی قول داده بود تا بهار ١٣٩٦ افتتاح خواهد شد. در حال حاضر پیشرفت این منطقه به 8/71 درصد رسیده که این رقم در شروع دولت یازدهم تنها ٢٩ درصد بوده است. این قطعه از بزرگراه که از تهران شروع میشود و تا بخش شهرستانک ادامه دارد، ٣٢ کیلومتر طول دارد و بزرگترین تونلهای بین شهری ایران را در خود جای داده است. تونل البرز با طولی فراتر از ٦ هزار و ٤٠٠ متر و تونل تالون با مسافتی فراتر از ٤ هزار و ٨٥٠ متر. در حال حاضر منطقه ٤ آزادراه تهران- شمال زیر بار ترافیکی است و منطقه ٢ نیز که٤ پیمانکار آن دیروز طی مناقصهای انتخاب شدند در حال پیشرفت است و مطابق با برنامه ریزیهای انجام شده تا پایان سال ٩٨ افتتاح خواهد شد. اما منطقه ٣ پروژه همچنان دست نخورده باقی مانده است و امید میرود که با تکمیل آن تا سال ١٤٠١ کل پروژه به بهرهبرداری برسد.دیروز حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری مسئول گروه بازرسی دفتر رهبری به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سعید محمدزاده معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و محمد سعیدیکیا رئیس بنیاد مستضعفان از این پروژه بازدید کرد.
ناطق نوری: آزادراه تهران- شمال به جوک تبدیل شده بود، پیشرفت اکنون مناسب است
علی اکبر ناطق نوری مسئول گروه بازرسی دفتر رهبر معظم انقلاب درجریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال با اشاره به انجام فعالیت جهادی در این آزادراه گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه با گزارش کار ارائه شده، همخوانی دارد.این پروژه طی سه سال گذشته و با آغاز به کار دولت یازدهم، پیشرفت مناسبی داشته است؛ به نحوی که فاز ۱ آزادراه با وجود پیچیدگیهای موجود در این قطعه، پیشرفت ۷۱.۸درصدی دارد و این نکته قابل توجهی است. وی افزود: آقایان آخوندی و سعیدیکیا از همکاران دوران جهادسازندگی من از سال ۵٨ هستند و تاکنون این روحیه جهادی را حفظ کردند. طولانی شدن ساخت آزادراه به یک جوک تبدیل شده، اما در دولت یازدهم خیلی خوب کار شده است.
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری تصریح کرد: در بازدیدی که امروز داشتیم، شاهد بودیم که پیچیدگی کار بسیار بود، اما در حال حاضر پیشرفت کار خوب بوده است و آنچه گفتند با آنچه میبینیم، منطبق است.
وی متذکر شد: آنچه برای من مهم است، این است که این پروژه در شرایط کنونی کشور روی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار بوده است و اینکه بیشتر کارها دست مهندسان ایرانی است.
وی تأکید کرد: امیدوارم قطعات ۲ و ۳ آزادراه نیز در آینده نزدیک به پایان برسد.
وی گفت: فعالیت تبلیغاتی در مورد این پروژه و تبیین آن برای مردم بخوبی صورت نگرفته است. کار عظیمی انجام میشود و باید عظمت و حجم کار را به مردم منتقل کنیم. باید اطلاعرسانی صورت گیرد تا در مقابل تبلیغات منفیای که وجود دارد، مردم به شرایط امیدوار شوند. وی تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است اینکه در این پروژه ۳۱۰۰ نفر مشغول کار هستند و در بخش اشتغال جانبی نیز در بخش سیمان، فولاد و برخی صنایع دیگر اشتغال خوبی ایجاد شده است.ناطق نوری ادامه داد: نکته جالبتر اینکه در روند کار از متخصصان ایرانی استفاده شده و امیدواریم در آینده نزدیک اسناد مناقصه قطعات دوم و سوم باز شود.
4/3 درصد پیشرفت فیزیکی در هر ماه
همچنین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان بازدید گفت: در «قطعه یک» با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه هستیم و در بهار سال ۱۳۹۶ این قطعه را زیر بار میبریم.وی تصریح کرد:برای نخستین بار در کشور، برای ساخت تونل از فناوری تمام مقطع (حفاری و لاینینگ همزمان) بهره گرفته میشود؛ ضمن اینکه بر اساس برنامه قرار است تمام منطقه ۱ آزادراه تهران- شمال با کف بتنی اجرایی شود.وی افزود: در حال حاضر ماهانه ۳درصد پیشرفت فیزیکی داریم و در تلاش هستیم که همزمان با اجرای قطعه یک و دو آزادراه تهران- شمال، ساخت قطعه ۳ را آغاز کنیم. این در شرایطی است که پروژه مذکور، یکی از بزرگترین پروژههای عمرانی کشور است؛ زیرا حجم سرمایهگذاری در این پروژه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.وی ادامه داد: به علت اختلاف دمای ۲۰ درجهای بین بخشهای مختلف آزادراه، تمهیدات ویژهای برای معماری و ساخت آن در نظر گرفته شده است.آخوندی گفت: برای اجرای پروژه آزادراه تهران- شمال، از دانش مشاور ایتالیایی استفاده میشود؛ البته اجرای ۹۵ درصد کار توسط ایرانیها انجام میشود و برای ۵درصد مابقی نیاز به بهرهگیری از دانش و تکنولوژی خارجی داریم.وزیر راه و شهرسازی، آزادراه تهران- شمال را یکی از زیباترین کریدورهای کشور دانست و گفت: برای ساخت این آزادراه از سیستم مدیریت هوشمند بهرهگیری میشود، ضمن اینکه به معماری، استفاده از فناوریهای نوین، مسیرآرایی و سیستم امداد و نجات هم توجه شده است.
خروج چینیها از آزادراه تهران - شمال تا یک ماه دیگر
اما در حاشیه این بازدید سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به هزینه ۷۸۰۰ میلیارد تومانی برای اتمام آزادراه تهران-شمال، از خروج چینیها از این پروژه تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت:در حال حاضر کل پروژه آزادراه تهران-شمال ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این در حالی است که در ابتدای سال ۹۴ پیشرفت کار ۱۸ درصد بوده است.پیشرفت فیزیکی منطقه یک آزادراه تهران-شمال ماهانه ۳.۳ تا ۳.۴ درصد است؛ این در شرایطی است که در ۲۰ سال گذشته سالانه ۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.وی به عقب ماندگی ۷ درصدی پروژه از برنامه در نظر گرفته شده اشاره کرد و افزود: با تکمیل پروژه، ظرفیت تردد ماشینها از ۱۲ هزار دستگاه به ۳۰ هزار دستگاه خواهد رسید. در حال حاضر ۳ هزار و ۸۸ نفر در ۱۳۰ نقطه از پروژه آزادراه تهران-شمال فعال هستند.
 

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 6، تاریخ انتشار: چهارشنبه 5 آبان 1395، شماره: 6343.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین