پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
یکی از ابزار‌های مهم در توسعه اقتصادی داشتن حمل و نقل جاده‌ای و ریلی مناسب است چرا که فرایند تولید بدون در نظر گرفتن این مقوله زنجیره‌ای ناقص خواهد بود، موضوعی که در کنار تمامی تلاش‎های دولت برای توسعه رفاه اجتماعی از نظر دورنمانده است.

  شعار سال:  یکی از ابزارهای مهم در توسعه اقتصادی داشتن حمل و نقل جاده‌ای و ریلی مناسب است چرا که فرایند تولید بدون در نظر گرفتن این مقوله زنجیره‌ای ناقص خواهد بود، موضوعی که در کنار تمامی تلاش‎های دولت برای توسعه رفاه اجتماعی از نظر دورنمانده است.
 
از منظر دیگر مناسب سازی آزادراه ها و جاده ها علاوه بر فراهم کردن سفر ایمن و تسهیل و تسریع در جابجایی مسافر، کمک زیادی به توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصاد ملی می کند که دولتمردان با علم به این مسئله وارد عمل شدند و تاکنون پروژه های راه سازی بزرگی در نقاط مختلف کشور به بهره برداری رسیده است که خبرنگاران استانی ایرنا در ادامه سلسله گزارش های دستاوردهای دولت به تشریح جزییات این طرح ها پرداخته اند.
 
احیای دریاچه ارومیه، سرمایه گذاری در زمینه توسعه سدها در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و بهبود وضعیت زیرساختی سدها، فعال شدن واحدهای تولیدی راکد و اشتغال زایی، رشد آموزش و سوادآموزش عشایر، رشد شاخص های شیلات و مهاجرت معکوس به روستاها محور دیگری گزارش های خبرنگاران ایرنا از تلاس های دولت در مدت هشت سال گذشته است که در ادامه به آنها اشاره می شود:


آذربایجان شرقی
 
آزادراه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تسهیل دسترسی به شهر جدید سهند عنوان گزارشی است از مرکز تبریز که به جزئیات اقدامات انجام شده توسط دولت درباره
 
آزادراه تبریز - سهند به عنوان مطالبات ساکنان شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب این شهر پرداخته است که کلنگ احداث آن در هنگام تَرمالی دولت در سال ۱۳۸۷ زمین زده شد، اما در دولت تدبیر و امید آن را به پایان برد.
 
در بخشی از مقدمه این گزارش آمده است: احداث آزادراهی که جاده ترانزیتی و پرتردد تبریز - آذرشهر برای دسترسی به شهر جدید سهند و صرف زمان ۴۵ دقیقه ای آن در ساعات غیرپیک را از نظر مکانی و زمانی به حداقل برساند، از جمله مطالبات مردم این شهر جدید از اوایل دهه ۱۳۸۰ به این سو بود که در نهایت در سال پایانی دولت نهم و در اوج درآمدهای نفتی ۲۰ دلاری تصویب شد.
 
اما اجرای این طرح در پنج سال بعدی دولت وقت، پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت و  ساکنان ۱۳۰ هزار نفری شهر جدید سهند که سرریز جمعیت تبریز بوده و  به همین دلیل نیز ناگزیر از تردد روزانه به این کلاشهر برای رفت و آمدهای شغلی و خانوادگی بودند، در روزهای پایانی هفته و  ایام تعطیل، ناچار از صرف زمان دو سه ساعته برای طی مسیر ۲۵ کیلومتری و ماندن در ترافیک های چند کیلومتری بودند.
 
این وضعیت ادامه داشت تا اینکه دولت تدبیر و امید، تکمیل آزادراه تبریز - سهند را که فاصله بین دومکان را به حدود ۱۵ دقیقه کاهش می داد و از وقوع صف بندان های طولانی در جاده قدیمی جلوگیری می کرد، در اولویت قرار داد و به رغم ضیق مالی به ویژه بعد از تشدید تحریم های ظالمانه آمریکا و هم پیمانانش از سال ۱۳۹۷شمسی به این سو، تلاش برای افتتاح آن وجهه همت نهادهای مسوول قرار گرفت.
 
حال طرح ۱۲ ساله ساخت آزادراه تبریز - سهند به عنوان عامل تسهیل و تسریع در جابجایی مسافر و بار بین تبریز و شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی به نقطه پایان خود رسیده و با بهره برداری از آن در زمستان پارسال، فاصله کنونی شهر جدید سهند از تبریز بیش از ۵ کیلومتر، کوتاه تر شده و زمان رسیدن از تبریز به این شهر جدید و بالعکس نیز به یک سوم کاهش یافته است.
 

آذربایجان غربی
 
از مرکز ارومیه هم گزارشی بخوانید با عنوان احیای دریاچه ارومیه ۴۵۰ هزار هکتار زمین را از کانون ریزگرد خارج کرد که به اهمیت این دریاچه و مهمترین اقدامات انجام شده در دولت یازدهم و دوازدهم برای احیای دریاچه و نتایج حاصل از آن در بخش کشاورزی اشاره دارد.
 
مقدمه گزارش اینگونه آغاز شده است: آخرین مطالعات انجام شده در آذربایجان غربی بیانگر این است که کمتر از ۵۰ هزار هکتار اراضی غبارخیز در استان وجود دارد و ۴۵۰ هزار هکتار از کانون های ریزگرد و مناطق غبارخیز با شدت زیاد از حالت بحران خارج شده‌اند.
 
کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید که با نگاه بلند دولت تدبیر و امید هم اکنون میزان آب این دریاچه به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده که نزدیک به هشت برابر افزایش داشته است.
 
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن که همراه با بحران‌های مختلفی از جمله غبار نمک بود، متوقف شد.
 
کارشناسان این حوزه می گویند هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
 
توجه به مهار کانونهای ریزگرد و گرد و غبارهای موجود در این زیست بوم ارزشمند منطقه شمال غرب به قدری مشهود بوده که طبق گفته های فرهاد سرخوش رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از آغاز اقدامات عملی این ستاد، گرد و غبار نمکی دریاچه ارومیه ۹۰ درصد کاهش یافته و حتی در برخی نقاط بحرانی، میزان ریزگردهای نمکی به صفر رسیده است.
 

از ارومیه همچنین گزارش دیگری با عنوان سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای توسعه سدهای آذربایجان غربی منتشر شده است که در مقدمه آن آمده است: توسعه سدها و همچنین الزامات پیشین و پسین این سازه های غول پیکر یکی از اقدامات فوق العاده دولت تدبیر و امید در سال های اخیر بوده که این امر در آذربایجان غربی با قدرت انجام شده و طی مدت حدود هشت سال بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در این حوزه هزینه کرده است.
 
استفاده بهینه از منابع آبی یکی از ضرورت های امروز دنیا و ایران بوده که البته اهمیت و ضرورت آن با توجه به وضعیت آب و هوایی ایران، بسیار بیشتر به نظر می رسد.
 
هرچند آذربایجان غربی یکی از استان های پرآب کشور به شمار می رود و ظرفیت آبی خوبی در این استان وجود دارد، ولی برنامه ریزی در راستای استفاده بهینه از این ظرفیت و مدیریت آن، بسیار الزامی است و نباید در این خصوص هیچ کم و کاستی وجود داشته باشد.
 
ساخت سد در کنار توجه به نگهداشت آب های زیرزمینی از جمله مهمترین اقداماتی است که طی سالیان طولانی گذشته در کشورهای مختلف دنیا و ایران مورد توجه قرار گرفته و دولت های مختلف در این خصوص اقداماتی را انجام داده اند.
 
در دولت تدبیر و امید نیز اقدامات اساسی در راستای توسعه این بخش و بهبود وضعیت زیرساختی سدها و همچنین الزامات پس از ساخت سد از جمله شبکه های آبیاری و زهکشی و پایاب سدها صورت گرفت.
 

از مرکز ارومیه در هفته گذشته گزارش دیگری با عنوان توسعه ۲۴۴ کیلومتری بزرگراه‌؛ همتی برای پیشرفت آذربایجان‌غربی منتشر شده که اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش توسعه راه ها را تشریح کرده است.
 
در مقدمه این مطلب می خوانیم: دولت تدبیر و امید به موازات دیگر حوزه ها، در بخش توسعه راه ها نیز همت ویژه ای داشته و علاوه بر رشد ۲۴۴ کیلومتری بزرگراهی، در حوزه راه روستایی و راه ریلی نیز اقدامات قابل توجهی ارائه داده که موجب رفاه و پیشرفت بیش از پیش آذربایجان غربی شده است.
 
کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک‌هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌کند و ۵٣۶ کیلومتر آن در آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود و با تلاش دولت تاکنون ٢۴۴ کیلومتر از آن با ۴۶ درصد پوشش افتتاح شده است.
 
دولت تدبیر و امید اقدامات ارزنده ای برای توسعه رفاه اجتماعی در سطح جامعه داشته است که در این مسیر، بهبود و توسعه جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این روند را تسریع بخشیده و شتاب می دهد.
 
احداث و توسعه راه‌های ارتباطی و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم، از جمله اقدامات ارزنده دولت یازدهم و دوازدهم در آذربایجان غربی بوده و هزاران کیلومتر از این محورها در این مدت، به بهره برداری رسیده یا در حال ساخت است.
 
آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه راه بود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان به ویژه در خصوص کیفیت، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.
 
دولت تدبیر و امید، توجه به توسعه راه را در آذربایجان غربی در دستور کار جدی قرار داد و علاوه بر برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر بزرگراهی، با افتتاح ایستگاه راه آهن ارومیه و نقده و همچنین توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جاده‌های اصلی، تحول عظیمی را در این نقطه از ایران اسلامی رقم زد.
 

اردبیل
 
بخش صنعت و معدن استان اردبیل در سال‌های اخیر تحرک خوبی را در زمینه‌های گوناگون شاهد بوده و بر اساس آمار و مستندات موجود، بیشتر هدف‌های جهش تولید در این استان تحقق یافته و طی دو سال گذشته دستکم ۱۰۶ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشته و واحدهای صنعتی جدیدی نیز راه اندازی شده است. فعال شدن ۱۰۶واحد تولیدی؛ اردبیل پیشتاز تحقق هدف‌های جهش تولید عنوان گزارشی است از مرکز اردبیل که به این موضوع پرداخته است.
 
مقدمه گزارش اینگونه آغاز شده است: اردبیل که با جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر همجوار با استان‌های گیلان، آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان در شمال‌غربی ایران واقع شده، سال‌ها به واسطه محصولات زراعی و دامی خود از سیب‌زمینی گرفته تا عسل با برند سبلان در ایران و حتی جهان شهره بوده است.
 
همه ظرفیت‌های استان اردبیل در بحث تولید تنها به بخش کشاورزی محدود نشده و این خطه با برخورداری از پیشینه‌ای پربار از نظر تاریخی و فرهنگی، به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور مطرح است و به طور طبیعی مشاغل و صنایع وابسته آن نیز پیش‌ از شیوع کرونا از رونق خاصی برخوردار بودند.
 
بیشتر بار اشتغال اردبیل با توجه به پیشینه مورد اشاره بر روی دوش بخش‌های کشاورزی و خدمات بوده اما چنان که مسئولان امر اذعان دارند، چهره استان با برنامه‌ریزی دولت، پیگیری کارشناسانه و افزایش سهم بخش صنعت در اشتغال به تدریج در حال تغییر است.
 
حرکت رو به توسعه استان اردبیل که در چند سال گذشته با افت و خیزهایی روبه‌رو شده است، البته در سال جهش تولید (۱۳۹۹) با وجود همه کاستی‌ها و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا در کشور، عملکرد قابل قبولی را در بخش صنعت و معدن نیز به منصه ظهور گذاشت.
 
دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این راستا همدلی و همکاری خوبی داشتند، به طوری که بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صمت استان اردبیل با فعال کردن واحدهای راکد، افزایش تعداد پروانه‌های صادره و رشد اشتغال صنعتی در سال جهش تولید جزو رتبه‌های برتر کشور شد.
 
در سال‌های اخیر با اجرای برنامه‌های اقتصادی توسعه‌ای بویژه در سال جهش تولید، استان اردبیل در زمینه احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال در کنار جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری جدید و در نتیجه افزایش سهم بخش صنعت در اقتصاد گام‌های بلندی برداشته است.
 

اصفهان
 
توسعه آموزش و سوادآموزی در میان عشایر استان اصفهان بویژه در بین فرزندان آنان در سال های اخیر با برنامه ریزی های انجام شده بر اساس آمار موجود به میزان ۸۰ درصد رشد داشته است.
 
بر اساس آمار و ارقام سازمان امور عشایری کشور، طبق آخرین سرشماری که ۱۱ سال قبل صورت گرفته، جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار عشایری ثبت شده که ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد گوشت قرمز (معادل ۱۹۵ هزار تُن) کشور را تولید می کنند و بطور کلی تولید ۶ میلیون تُن انواع محصولات دامی، زراعی، باغی و صنایع دستی مربوط به آنان است.
 
اکنون جمعیت عشایر کشور به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافت و در بعد خانواری از ۲۱۳ هزار خانوار به ۲۳۴ هزار خانوار افزایش یافت‌، استان فارس با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت عشایری رتبه نخست کشوری را از لحاظ جمعیت عشایری به خود اختصاص داده و پس از آن، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌ غربی، چهارمحال و بختیاری و لرستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
گزارش مرکز اصفهان با عنوان رشد ۸۰ درصدی آموزش و سوادآموزی در عشایر اصفهان در همین رابطه است که در ادامه آن می خوانیم: در بخش آموزش قشر پرتلاش، بر اساس آمار دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، از میان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت عشایری، بیش از ۱۸۵ هزار نفر دانش‌آموز هستند که در ۶ هزار و ۱۳۲ مدرسه با ۱۲ هزار و ۵۲۷ کلاس درس تحصیل می کنند؛ موضوعی که ضرورت توسعه آموزش عشایر و تحقق عدالت آموزشی را نمایان می‌کند.
 
جذب دانش آموزان عشایری و زیر پوشش قرار دادن آنها از ابتدای دولت تدبیر و امید ۷.۴۳ درصد رشد داشته است. شاید مهمترین اقدام تصویب اساسنامه عشایری است که به امضای ریاست جمهوری رسیده و این اساسنامه مهمترین سند ملی برای آموزش و پرورش عشایر است که مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
 
همچنین از ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد مدارس شبانه روزی ۱۱ درصد رشد داشته است و ۶۰ درصد معلمان عشایری با مدرک تحصیلی کارشناسی مشغول خدمت شده اند که این آمار بسیار عالی است و در کیفیت آموزشی خیلی موثر است، تعداد مدارس کانتینری عشایری ۲۸ درصد کاهش یافته و معلمان شاغل با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ۳۹ درصد افزایش داشته است و کاهش تعداد سرباز معلمان از هزار و ۴۹۲ نفر در سال ۱۳۹۲ به ۵۴۳ نفر نشان از اهتمام دولت برای تسری عدالت آموزشی دارد.
 
علاوه بر  این، به میزان ۲۲ درصد زیر پوشش قرار دادن نوآموزان پیش دبستانی در مناطق عشایری بالا رفته که این نرخ رشد، نمادی از توسعه آموزشی و گسترش عدالت در مناطق محروم است و برگزاری اردوی سراسری دانش آموزان عشایری کشور و زیارت اولی ها و اجرای پروژه تامین امنیت نیروی انسانی در استان های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه و خوزستان و در سال جاری کرمان از دیگر دستاوردها به شمار می رود.
 
البرز
 
پیام البرز؛ خاکی که به هنر کیمیا شد عنوان گزارش مرکز کرج است که از منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام البرز به عنوان یکی از قطب های مهم تولیدی - صنعتی ، تجاری و خدماتی در کشور یاد کرده و در ادامه نوشته است به جرات می توان گفت که این منطقه در هشت سال گذشته به شکوفایی رسیده است.
 
در بخش دیگر گزارش آمده است: در ورای تمام مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و بداخلاقی های دشمنان که سالها است تمام سعی شان بر این بوده و هست که با دست گذاشتن بر شاهرگ حیاتی این مرز و بوم به اهداف شوم شان برسند، اما واقعیت هایی وجود دارد که بیان آنها به خوبی گواه این واقعیت است که استفاده از توان داخلی و بهره گیری از ظرفیت متخصصان و جوانان کشورمان نمی توانیم بگوییم تمام تحریم ها اما بخش قابل ملاحظه ای از آنها را خنثی کرده است.
 
در بین تمام استان ها و مناطق کشورمان، یکی از مناطقی که به خصوص طی سه الی چهار سال اخیر شاهد شنیدن اخبار امیدوار کننده و مسرت آمیزی برگرفته از تکیه بر توان جوانان ایران زمین از آن هستیم، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام است، نگینی در قلب البرز که دایره خدمات رسانی و فعالیت هایشان نه تنها این استان بلکه منطقه را نیز منتفع کرده و امروز به یکی از قطب های مهم صنعتی و اقتصادی این استان و منطقه تبدیل شده است.
 
با وجود داشتن مزایای بسیار اما پیام سالیان متمادی بود که تنها نامی از آن برده می شد و به ظرفیت های این منطقه آنچنان که باید و شاید پرداخته نشد، ظرفیتی که امروز و به خصوص طی سه سال گذشته توانسته بسیاری از قابلیت های خود را از بالقوه به بالفعل تبدیل کرده و در بسیاری از بخش ها از جمله اقتصادی و تولیدی که به دنبال آن موجب اشتغال زایی و خودکفایی کشورمان شده حرف هایی برای گفتن داشته باشد.
 
یکی از مهم ترین اقداماتی که به همت دولت و با عزم مسوولان منطقه و استان پس از سال ها و به عنوان آرزوی دیرینه مردم البرز شاهد محقق شدن آن در سال ۹۸  بودیم، راه اندازی بخش مسافری فرودگاه  پیام بود، این در حالی بود که پیش از این پیام تنها در بخش کارگو (پروازهای باری) فعال بود و البته هست اما با توجه به ریل گذاری صورت گرفته مبنی بر ایجاد بخش مسافری آن در حالی که بسیاری تحقق این مهم را غیر ممکن و اجرای آن را در حد یک شعار می دانستند این مهم محقق و امروز بخش مسافری فرودگاه بین المللی فعال و هفته ای ۲ پرواز به مقصد اهواز و بالعکس از این فرودگاه صورت می گیرد.
 
از مهم ترین اقدامات دیگری که امروز شاهد توسعه آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام هستیم تبدیل این منطقه به قطب فناوری های نوین، آی.تی و آی.سی.تی بوده است، اقدام مهمی که موجب متمایز شدن پیام با دیگر مناطق ویژه در کشور و لزوم پرداختن هر چه بیشتر به ظرفیت های آن شد.
 
 با برنامه ریزی های صورت گرفته در طرح جامع، چهارمین فاز منطقه ویژه اقتصادی پیام به عنوان نخستین قطب فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در کشور تبدیل می شود.
 

زنجان
 
از مرکز زنجان هم گزارشی بخوانید با عنوان هشت هزار اشتغال ره‌آورد هشت سال فعالیت شهرک‌های صنعتی زنجان که در مقدمه آن نوشته شده است: پای صنعت که به میان می‌آید، به دنبال آن تولید و رونق اقتصادی هم انتظار می‌رود، این ۲ عامل که جان بگیرند، ایجاد اشتغال قطعی است، اشتغال هم که باشد، چرخ‌های اقتصاد به حرکت درآمده و نتایج آن در تمامی بخشهای جامعه نمود می یابد و در این میان فعالیت شهرکهای صنعتی نشان از اقتصادی پویا دارد.
 
در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورها، بخش مهمی از سهم اشتغال همواره بر عهده صنعت بوده است از همین رو شهرکها و نواحی صنعتی مختلف راه اندازی و با تسهیلاتی برای صاحبان صنایع این مناطق روز به روز رونق گرفته و مناطق مختلف را در مسیر رشد و توسعه قرار می دهند.
 
هرچه میزان ایجاد اشتغال در کشور، بالاتر باشد، به همان نسبت، پیشرفت‌های ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، ایجاد اشتغال در سطح وسیع، از طریق کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی امکان‌پذیرتر است و از سویی اهمیت نقش شهرک‌ها و نواحی صنعتی، در ایجاد اشتغال، تولید و رونق اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و در ایران، اولین ناحیه‌ی صنعتی ایران، در سال ۱۳۳۳ و شهر کرج ایجاد شد.
 
۳۶ سال پس از استقرار اولین ناحیه صنعتی ایران در شهر کرج، شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان هم در سال ۱۳۶۹ برای ایجاد شهرک‌های صنعتی و با هدف استقرار و ساماندهی صنایع، تأسیس شد.
 
این شرکت فعالیت خود را با ۳ شهرک صنعتی آغاز و هم اکنون دارای تعداد زیادی شهرک و ناحیه صنعتی مصوب است که امکان واگذاری زمین در ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی آن وجود دارد و ۳ شهرک و ناحیه صنعتی دیگر نیز، در حال آماده سازی جهت واگذاری است.
 
شهرک صنعتی اشراق شماره ۱ زنجان، نوآوران شماره ۲ زنجان، شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان، تخصصی برق، الکترونیک و آی تی زنجان، شهرک صنعتی افق ابهر، شریف ابهر، هیدج، خرمدره، سلطانیه، خدابنده، ماهنشان، انگوران، طارم، نواحی صنعتی طارم و ایجرود، شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان زنجان هستند.
 
سایر شهرک‌ها و نواحی صنعتی هم که در حال آماده سازی هستند، شامل ناحیه صنعتی کارگاهی زنجان واقع در ضلع شمالی عوارضی زنجان- تهران و عوارضی زنجان- تبریز و شهرک صنعتی زنجان ۴ (دره لیک) واقع در کیلومتر ۳۵ اتوبان زنجان- تبریز است.
 

کرمانشاه
 
ساماندهی ۶ مرز و بازارچه مرزی بستری برای توسعه اقتصادی استان کرمانشاه عنوان گزارشی است از مرکز کرمانشاه که به اقدامات دولت در بخش هایی از جمله ساماندهی ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه، احداث پنج سد و شبکه‌های پایین دستی آنها و تکمیل و بهره‌برداری از چهار بیمارستان و ۴۳ خانه بهداشت اشاره کرده است.
 
مقدمه گزارش اینگونه آغاز شده است: ساخت، توسعه و تقویت زیرساخت‌های استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تحرک خوبی داشت به طوری که در این ۲ دولت ۱۰ هزار پروژه با ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح و به بهره برداری رسید و شاخص‌های استان ارتقا یافت.
 
استان کرمانشاه پتانسیل ها و قابلیت های متعددی در بخش تجارت و بازرگانی دارد از جمله باتوجه به مرزی بودن استان و وجود ۲ مرز رسمی و بین المللی و چهار بازارچه مرزی، داشتن شبکه حمل و نقل ریلی و بزرگراهی مناسب، داشتن کوتاه ترین مسیر حمل و نقل کالا به کشور عراق، وجود بزرگترین پایانه مسافرتی غرب کشور در مرز خسروی، وجود کارخانه های تولیدی متنوع با ظرفیت تولید انبوه نظیر کارخانه های سیمان، روغن نباتی، پتروشیمی ،کاشی و سرامیک، فعالیت بازارچه مرزی پرویز خان به عنوان بزرگترین بازارچه مرزی به کشور عراق، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت شمال غرب به جنوب غرب کشور، دسترسی به بازار ۱۵ میلیون نفری با کمتر از ۲ ساعت زمان و امکان کمک به کشور برای حضور در بازار عراق و رقابت با ترکیه.
 
توجه به این ظرفیت ها به معنی جهش اقتصادی استان و رونق تولید و صادرات کرمانشاه و کشور خواهد بود؛ اتفاقی که دولت تدبیر و امید سعی کرد تا حد امکان در رخ دادن آن بکوشد.
 

سرمایه‌گذاری ۵۵هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه بسترساز اشتغال پایدار عنوان گزارش دیگری از مرکز کرمانشاه است که به بخش دیگری از دستاوردهای دولت در هشت سال گذشته در این استان پرداخته است.
 
در مقدمه این گزارش آمده است: دولت در ادامه ایجاد پروژه‌های بزرگ در استان کرمانشاه برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، ۵۵هزار میلیارد تومان با محوریت وزارت نفت در این استان مرزی سرمایه‌گذاری کرده که به گفته استاندار کرمانشاه عملیات اجرایی این پروژه‌ها به زودی آغاز می‌شود.
 
طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه»، نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم ۲.۵ درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال ۹۸ با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به ۱۵.۷ کاهش یافت. سال ۹۹ اما این هدفگذاری محقق نشد. براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کرمانشاه در پایان سال ۹۹ به ۱۴.۹ رسید.
 
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها است که دولت با شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان اقدام به سرمایه‌گذاری کرده که با افتتاح و بهره‌برداری از پروژه های تعریف شده قطعا در کاهش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی منطقه موثر خواهد بود.
 
آنچنان که استاندار کرمانشاه اعلام کرده؛ عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ نفت و گاز استان شامل پالایشگاه گاز سیروان، پتروشیمی شیمی کلهر و پنج پروژه صنایع پایین دستی در شهرستان‌های کنگاور، سنقر و کلیایی، روانسر و اسلام آباد غرب خرداد امسال در کرمانشاه آغاز می‌شود.
 
دی ماه سال گذشت وزارت نفت پس از ۲ سال رایزنی استانداری کرمانشاه، تصمیم قطعی خود برای بهره برداری از یکی از مخارن گازی استان و احداث یک پالایشگاه و پتروشیمی وابسته به آن را رسما اعلام کرد.
 
وزارت نفت که قرار است به غیر از هزینه های استخراج گاز، یک میلیارد دلار برای احداث پالایشگاه و یک میلیارد دلار دیگر نیز به منظور احداث پتروشیمی سرمایه گذاری کند، از بهمن ماه سال گذشته با کمک دانشگاه شهید بهشتی روند مطالعات جانمایی این پروژه ها در شهرستان های سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین را آغاز کرد.
 
در نهایت بر اساس آنچه استاندار کرمانشاه در حاشیه نشست بررسی پروژه های مذکور که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اعلام کرد، مکان احداث پالایشگاه گازی با نام «سیروان» در شهرستان گیلانغرب خواهد بود اما کار جانمایی پتروشیمی مذکور که «کلهر شیمی» نام دارد، هنوز به اتمام نرسیده است.
 
به گفته این «هوشنگ بازوند» بزرگ عظیم ملی پالایشگاه سیروان خرداد ماه امسال با حضور وزیر نفت کلنگ زنی خواهد شد.
 
آنطور که وزیر نفت بهمن ماه سال گذشته در سفر خود به کرمانشاه اعلام کرد از ذخایر گازی استان و همچنین گازهای پایه‌های نفتی نفت شهر، دلاوران، سومار و دیگر میادین در پروژه های مذکور استفاده می شود.
 
به گفته «بیژن نامدار زنگنه» گاز سبک تولیدی در این پالایشگاه در قالب متان به شبکه گازرسانی کشور تزریق می‌شود و مابقی نیز به پتروشیمی که نزدیک خط آهن ساخته می‌شود منتقل خواهد شد.
 

گلستان
 
از مرکز گرگان هم گزارشی بخوانید با عنوان ایجاد ۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی رهاورد دولت برای مددجویان بهزیستی گلستان که در آن اشاره شده است: ایجاد فرصت‌های شغلی برای گروه‌های مختلف مردم بالاخص مددجویان و اقشار آسیب پذیر زیرپوشش نهادهای خدماتی از اقدامات ضروری دولتمردان است که در این رابطه دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته موفق به ایجاد ۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی گلستان شده است.
 
ایجاد فرصت‌های شغلی برای جامعه هدف سازمان بهزیستی شامل معلولان، زنان بدسرپرست و یا سرپرست خانوار با حمایت از کارفرمایان و کارآفرینان و نیز پرداخت تسهیلات کم بهره و طولانی مدت سبب شد تا مددجویان این نهاد علاوه بر خودکفایی مالی و امید به آینده از برخی آسیب‌های روحی ناشی از بیکاری یا مشکل تامین امرار معاش نیز مصون بمانند.
 
از سال ۹۲ تاکنون با اقدامات حمایتی دولت و تسهیلات پرداختی با کارمزد پایین، برای ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش این نهاد فرصت شغلی پایدار ایجاد شده است.
 
یکی دیگر از بخش‌های حمایتی سازمان بهزیستی از مددجویان خود، ساخت مسکن برای آنها است که اداره کل بهزیستی گلستان نیز توانسته در این بخش موفقیت‌های خوبی بالاخص احداث خانه برای خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر به دست آورد.
 
تا قبل از سال ۹۲، تعداد هزار و ۸۶۹ مددجو در استان صاحب خانه شده بودند درحالی که طی هشت سال دولت تدبیر و امید در مجموع سه هزار و ۶۵۱ مددجو زیرپوشش این نهاد صاحب خانه شدند که برای ۴۷۱ نفر آنها پارسال خانه احداث شد.
 

گیلان
 
در ادامه سلسله گزارش های اقدامات دولت در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید مرکز گیلان گزارشی با عنوان تغییر چهره ورزش گیلان با سرمایه گذاری ۷۷۰ میلیارد ریالی منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: گیلان به عنوان یکی از استانهای باسابقه در حوزه ها و رشته‌های گوناگون ورزشی که همواره از محرومیت‌هایی از جمله فضای ورزشی رنج می‌برده است، طی هشت سال اخیر با سرمایه گذاری ۷۷۰ میلیارد ریالی دولت در ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های ورزشی، چهره تازه در حوزه ورزش به خود دیده است.
 
استان گیلان با حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۱۲۰ هزار ورزشکار سازمان یافته، از کانون‌های ورزش، خاصه در رشته های فوتبال، رزمی، قایقرانی، شطرنج جزو سه استان برتر کشور است و به عنوان استانی با فرهنگ بالا و سابقه ای دیرینه در رشته های ورزشی شناخته می شود.
 
اما در چند دهه اخیر هیچگاه زیرساخت های ورزشی این استان قهرمان پرور با ظرفیت ورزشی آن همخوانی نداشته و همواره با محرومیت های عمیق روبه رو بوده است. محرومیت ورزشی استان گیلان که سابقه ای طولانی و افتخاراتی تاریخ ساز در حوزه ورزش دارد، دهه ها منجر به رنجش ورزشکاران این دیار سبز شمال کشور شده است و زمینه های ترقی را برای ورزش دوستان این استان تنگ کرده بود.
 
اما آمارهای رسمی و شواهد عینی نشان میدهد که طی هشت سال اخیر با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد رشد قابل ملاحظه ای در نوسازی و ایجاد زیرساخت های ورزشی در گیلان بوده و هستیم . گیلان طی این سالها در همه بخش های ورزش توسعه گسترده فضای ورزشی و امکانات را تجربه کرده است که در این میان رشد قابل توجه شمار باشگاه های ورزشی بیش از همه به چشم می آید.
 

چهارمحال و بختیاری
 
چهارمحال و بختیاری یکی از پنج استان کشور است که هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده است اما تحقق این آرزوی دیرین مردم در دولت تدبیر و امید آغاز شد و تاکنون نیمی از مسیر راه‌آهن این استان ریل‌گذاری شده است.
 
استان چهارمحال و بختیاری با داشتن مزیت‌های فراوان اقتصادی و از سوی دیگر قرار گرفتن در مسیر اتصال فلات مرکزی به جنوب ایران سال‌ها در انتظار برخورداری از شبکه ریلی است.
 
شبکه حمل و نقل ریلی از مهمترین پیش نیازهای تحقق توسعه‌یافتگی است زیرا این شاخص یکی از زیرساخت‌هایی است که به ویژه بخش اقتصادی به وسیله آن شکوفا می‌شود.
 
بخش حمل و نقل ریلی در اقتصاد از آن جهت اهمیت خاصی دارد که به لحاظ زیست‌محیطی، کاهش سوخت و ایمنی بالا از مزیت بیشتری نسبت به حمل و نقل جاده‌ای برخوردار است، از سوی دیگر از تلفات جاده‌ای که هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد می‌کاهد و آسایش و آرامش شهروندان را تامین می‌کند.
 
اکنون بیش از یک دهه است که طرح راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گرفته اما تاکنون اگر چه تکمیل و به بهره‌برداری نرسیده اما سهم دولت تدبیر و امید در اجرای این طرح قابل توجه بوده و به گفته کارشناسان پیشرفت موجود مرهون تلاش‌های ۲ سال اخیر دولت و اختصاص اعتبار لازم برای اجرای آن بوده است به طوری که در حال حاضر نیمی از این طرح ۹۲ کیلومتری ریل‌گذاری شده است و چنانچه اعتبار لازم برای اجرای آن در ادامه اختصاص داده شود می‌توان امیدوار بود که ظرف ۲ سال آینده شاهد شنیدن صدای سوت قطار در این استان باشیم.
 
این مطلب بخشی از مقدمه گزارش مرکز شهرکرد با عنوان آرزوی دیرینه مردم چهارمحال و بختیاری روی ریل تحقق است که متن کامل آن در سایت خبرهای استانی ایرنا در دسترس است.
 

خراسان رضوی
 
سرمایه‌گذاری ۸۱ هزار میلیارد ریالی؛ ثمره ۸ سال درایت در توسعه سبزوار عنوان گزارشی است از مرکز سبزوار که با این مقدمه آغاز شده است: طرح های بزرگی در شهرستان سبزوار طی هشت سال دولت تدبیر و امید با سرمایه گذاری ۸۱ هزار و ۵۹۶ میلیارد ریال به ثمر رسیده که موجب جهش تولید و رشد اقتصادی علاوه بر ایجاد زیرساختها در نواحی و شهرکهای صنعتی این شهرستان شده است.
 
این سرمایه گذاری ها منجر به صدور ۹۱۲ فقره جواز تاسیس و پروانه بهره برداری طی هشت سال گذشته در شهرستان سبزوار و افتتاح طرحهای بزرگ صنعتی در این منطقه با وجود تحریم و تنگناهای اقتصادی شده است.
 
علاوه بر بهره برداری از طرح های شاخص صنعتی، احداث و توسعه شهرک صنعتی شماره ۲ سبزوار، صدور مجوز آغاز عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، استقرار اداره گمرگ، دفتر نمایندگی نظام مهندسی معدن و نمایندگی استاندارد در این شهرستان برخی از اقدامات دولت در راستای توسعه شاخص های صنعتی این منطقه بوده است.
 
واحدهای صنعتی یکی از پیشران‌های حرکت کشور به سوی رونق اقتصادی است. بخشی که در دولت تدبیر و امید سعی شد با برنامه‌ریزی‌های همه‌ جانبه از یک‌سو و تعامل با سایر بخش‌های تولیدی و همراهی بخش خصوصی از سوی دیگر تاثیرگذاری آن در روند اقتصادی افزایش یابد.
 
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار با اشاره به دستاورد تلاش های هشت سال گذشته در حوزه صنعت این شهرستان گفت: در این مدت ۱۶۷ واحد صنعتی در سبزوار فعال شده است.
 
علی امیدبخش افزود: برای راه‌اندازی این واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف صنایع، قطعات فلزی، خودرو، چوب و صنایع غذایی افزون بر سه هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
 

 هرمزگان
 
تحول هرمزگان با اجرای ۱۰هزار پروژه در۸ سال اخیر گزارشی است از مرکز بندرعباس که در آن به افتتاح وبهره برداری از ۱۰هزار ۴۹۲ پروژه کوچک و بزرگ به ارزش ۴۵۷هزارو ۶۳میلیارد ریال در طول هشت ساله دولت با اعتبارات دولتی و بخش خصوصی اشاره شده که منجر به تحول اساسی و تغییرچهره این منطقه راهبردی و مهم کشور شده است.
 
در ادامه این مطلب می خوانیم: تکمیل و اجرای هریک از این پروژه‌های کلیدی بویژه در بخش‌های کشاورزی، آب و برق، نفت و گاز، راه، صنعت ومعدن، بهداشت و درمان و عمرانی منجر به تحرک جدی در استان هرمزگان شده که علاوه بر ایجاد اشتغال نیروهای جویای کار، توسعه، عمران و آبادانی در این استان ساحلی را به ارمغان آورده است.

در این مدت طرح‌های بزرگی از جمله خودکفایی در تولید بنزین، توسعه بنادر استان بویژه حرکت به سمت نسل سوم بنادر، توسعه زیرساخت‌های فناوری در حوزه ارتباطات، اجرای طرح نفت گوره به جاسک، بهره برداری از طرح‌های آب و برق در قالب هرهفته الف- ب ایران و بهره برداری از طرح‌های عمرانی و گردشگری درمناطق آزاد و ویژه اقتصادی در استان هرمزگان به ثمر نشسته است.

خدمات و دستاوردهای دولت به نوعی خدمات نظام به مردم بوده و در این راه دولت‌ها از جمله دولت یازدهم و دوازدهم سازندگی و امید را سرلوحه کار خود قرار داده و تا آخرین لحظه در تلاش و سازندگی برای عمران مناطقی همچون هرمزگان هستند تا چهره‌ی محرومیت در این استان بویژه در مناطق دوردست و روستاها روز به روز زدوده شود.
 
 ابتدای سال ۹۹ تا کنون دولت وبخش خصوصی ۱۳۸هزارو ۲۹۴میلیارد ریال اعتبار برای یک هزارو ۶۷۲طرح بزرگ وکوچک در استان هرمزگان سرمایه گذاری کرده که در مقایسه با سال قبل از حیث اعتباری بین  ۴۰تا ۶۰درصد واز حیث تعداد پروژه هم ۴۱ تا ۱۹۱درصد رشد نشان می دهد.
 
خدمات دولت طی هشت سال اخیر در استان هرمزگان که نقش بسزایی در توسعه کشور دارد، قابل مقایسه با دوره‌های مختلف نیست و براساس سرمایه گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده و به لحاظ اقتصادی، این منطقه مهم و حساس تا پایان دولت تدبیر و امید از نظر شاخص‌های توسعه‌ای به یکی از استان‌های برخوردار تبدیل خواهدشد.
 
مازندران
 
رشد شاخص‌های شیلاتی مازندران در روزگار تحریم و کرونا عنوان گزارشی است از مرکز ساری که با این مقدمه آغاز شده است: افزایش بهره‌وری از اقتصاد شیلاتی در استان‌های شمالی بویژه مازندران طی هشت سال گذشته از اولویت‌های مهم برای اشتغال‌زایی بود که به استناد مشاهدات میدانی و آمارهای رسمی، با وجود محدودیت‌های متعدد ، رشد چشمگیری در فعالیت‌های مختلف صنعت پرمشتری شیلات این استان دیده می‌شود.
 
مازندران با توجه به در اختیار داشتن بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر و وجود رودخانه‌های متعدد یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی است. سالانه ده‌ها هزار تن انواع آبزیان تولید شده در این استان به سایر استان‌ها و اخیرا به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.
 
همسایگی با دریای خزر در نوار ساحلی به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر و وجود ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در این استان با اشتغال حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر و همچنین فعالیت بیش از سه هزار و ۴۰۰ مزرعه آبزی‌پروری سبب شده که مازندران بیشترین سهم را در فعالیت‌های شیلاتی جنوب دریای خزر داشته باشد.
 
طی سال‌های اخیر و با برنامه ریزی های دولت یازدهم و دوازدهم به منظور افزایش توان تولید مازندران در صنعت شیلات و کاهش وابستگی درآمدهای شیلاتی به صید مستقیم از دریا، اقدامات گسترده‌ای از جمله حمایت از سرمایه‌گذاران، گسترش شرایط و فرصت‌های آبزی‌پروری و افزایش توان تولید آبزیان در استان در دستور کار قرار قرار گرفت. نتیجه این اقدامات نیز افزایش چندین برابری تولیدات، اشتغال و درآمدهای مرتبط با صنعت شیلات در مازندران است.
 
آخرین اقدام توسعه‌ساز شیلاتی که در مازندران وارد فاز اجرا شده نیز ساخت نخستین مرکز شیلاتی دارای زنجیره کامل پرورش ماهیان خاویاری با فناوری‌های مدرن و به روز این صنعت است که کلنگ آن ۲۲ اردیبهشت در شهرستان سیمرغ به زمین زده شد و قرار است با سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم برای ۶۰ نفر اجرایی شود.
 
مروری مختصر بر عملکرد و اقدامات شیلاتی انجام شده در مازندران از سال ۱۳۹۲ تا کنون نشان می‌دهد که فعالیت‌های حمایتی و توسعه‌بخش انجام شده مربوط به این صنعت در مازندران طی این بازه زمانی با وجود موانع طبیعی و غیرطبیعی متعدد ، بسیار چشمگیر بود.
 

 مرکزی
 
از مرکز ساوه هر گزارش دیگری از تحقق اهداف و برنامه های دولت در راستای جهش تولید بخوانید با عنوان مهاجرت معکوس با ایجاد ۲ هزار و ۴۲۰ شغل در روستاهای ساوه
 
گزارش با این مقدمه آغاز شده است: ظرفیت های چشمگیر حوزه کشاورزی و تولید محصولات زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی در سایه حمایت های به عمل آمده برای شکوفایی هرچه بیشتر این بخش ها از عوامل اساسی رونق اشتغال، مهاجرت معکوس و آبادانی روستاهای شهرستان ساوه در هشت سال گذشته به شمار می آید.
 
این شهرستان از نظر اقلیمی دارای ۲ نوع آب و هوای گرم و خشک و معتدل است و در همه نقاط آن به دلایلی از جمله کمبود آب، فعالیت های فراگیر کشاورزی انجام نمی شود اما ۱۳۵ هزار هکتار سطوح باغی و زراعی با کشت های متنوع و در صدر آنها انار نامدار ساوه سبب شده است تا در کنار حمایت و مشوق هایی که بخش دولتی ارائه می کند، در هشت سال اخیر بر حجم تولیدات کلی محصولات و همچنین ضریب اشتغال و توسعه صنایع تبدیلی افزوده شود.
 
حوزه های باغی و زراعی شهرستان ساوه به طور طبیعی با ۲ خطر سرمازدگی اوایل بهار و خشکسالی و کم بارشی مواجه هستند و مصداق این ادعا هم وقوع سرمای فروردین سال ۹۵ بود که سبب شد بیش از نیمی از باغات انار این شهرستان کف بُر شوند و صاحبان آنها برای باردهی و شکوفایی مجدد، چهار سال صبر کنند.
 
این شهرستان علاوه بر اینکه در تولید انار خود را به عنوان یک برند معتبر مطرح کرده است، در زمینه توسعه باغات پسته و زیتون هم با توجه به شرایط اقلیمی مناسب برای پرورش این درختان نیز خیزهایی برداشته است و در سالهای آینده کم کم پسته و زیتون ساوه هم در میان بسته های فروشگاهی خودنمایی خواهد کرد.
 
اما فقر منابع آبی، نوسان بارش های سالانه و کم رمق شدن منابع آب زیرزمینی دشت های مرکزی و نوبران همواره یک خطر جدی برای کشاورزی شهرستان ساوه محسوب می شود که در دهه های اخیر سبب ایراد خسارت بر باغات و تولیدات زراعی شده است با این حال، وجود سد الغدیر با ظرفیت ۲۸۷ میلیون مترمکعب برای کشاورزان و باغداران ساوجی یک نعمت محسوب می شود و هربار که ذخایر این سد در حد مطلوب باشد، رونق فعالیت ها تولیدی در دشت مرکزی ساوه را شاهد هستیم. 
 
صنعتی بودن ساوه البته آثار خود را در بخش کشاورزی هم نشان داده است به گونه ای که اکنون برخی از کارخانه ها با هدف فرآوری انار و تولید کنستانتره این محصول تاسیس شده اند و همچنین یکی از بزرگترین شهرهای گلخانه ای کشور در آوه (شهری واقع در ۲۰ کیلومتری جنوب ساوه) در تولید محصولاتی چون گل های زینتی، توت فرنگی و فلفل فعالیت و حتی صادرات هم دارد.
 
شهرستان ساوه دارای ۲۰۵ روستا در بخش های مرکزی و نوبران است و در سالهای اخیر عواملی چون حمایت دولت برای توسعه و آبادانی زیرساخت های روستایی از جمله اجرای طرح های هادی، راه، شبکه های ارتباطاتی و گازرسانی از یک سو و تقویت بنیه های تولیدی به خصوص در حوزه صنایع تبدیلی و رونق کشاورزی و اشتغال سبب شد تا روند مهاجرت به روستاها معکوس شود.
 

 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا  ، تاریخ انتشار: 2 خرداد  1400، کدخبر: 84333117، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین