پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
به منظور حمایت از توانمندی‌ها و کسب‌وکار‌های داخلی، کمک به راه اندازی دولت الکترونیک و تسهیل استفاده کاربران ایرانی از اینترنت، هیأتی با عنوان «هیأت ساماندهی و نظارت» پیام رسان‌های اجتماعی و حقوق کاربران در فضای مجازی را ساماندهی و نظارت می‌کنند.
شعار سال: سید علی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» از کمیسیون فرهنگی برای قرار گرفتن در دستور صحن علنی به هیئت رئیسه ارائه شده است، گفت: مطالب مطرح شده در فضای مجازی درباره این طرح گمانه‌زنی است و احتمالاً چندان منطبق بر حقیقت طرح نیست. موضوعی مانند «مدیریت گذرگاه‌های اینترنت از سوی نیرو‌های مسلح» یک پیشنهاد است که اگر طرح یاد شده در صحن بررسی شود به یک نحو، و اگر نمایندگان رسیدگی به آن را بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون مشترک واگذار کنند، مسیر بررسی متفاوت خواهد شد.

وی اضافه کرد: نیرو‌های مسلح عهده‌دار حفظ و حراست فضای فیزیکی هستند و البته، فضای سایبری هم بخشی از درگاه ورودی هستند که نیاز به حفاظت دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کاهش پهنای باند پیام‌رسان‌های خارجی اظهار کرد: در این زمینه شورای عالی فضای مجازی مصوبه داشت، اما اجرا نشد. در طرح ساماندهی مجلس بر روی آن تأکید می‌کند و وجهه قانونی ارائه می‌دهد. مسئله پهنای باند و قیمت‌ها هر کدام بحث جداگانه‌ای است که در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تصریح شده باید بهای اینترنت داخلی یک سوم بهای اینترنت بین الملل باشد. البته مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم اجازه افزایش قیمت اینترنت را به وزارت ارتباطات نداد.

یزدی‌خواه در پاسخ به اینکه آیا فعالیت کاربران و سازمان‌ها در پیام‌رسان‌های مسدود شده مجازات در پی خواهد داشت، توضیح داد: این موضوع هم جای بحث دارد. البته پیام رسان‌هایی که خارج از کشور ایران هستند، برای فعالیت داخل کشور حتماً باید نمایندگی داشته باشند و مسئله‌ای روشن است. نمی‌شود پیام‌رسانی خارج از کشور فعالیت کند، هیچ تعهدی را نپذیرد، مالیاتی را قبول نکند، نظارتی نباشد و هر کار می‌خواهد انجام دهد.

وی اظهار کرد: برای حمایت توانمندی‌ها و کسب‌وکار‌های داخلی، توسعه فضای مجازی و استفاده از محتواها، کمک به راه اندازی دولت الکترونیک و تسهیل استفاده کابران ایرانی از اینترنت باید اقداماتی را باید دنبال کرد که ارائه طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در همین راستاست. در طرح مذکور بحث صندوق حمایتی و کمیسیون عالی تنظیم مقررات نیز مطرح شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: حتی کشور‌های عقب مانده‌ای مانند عربستان که بویی از انتخابات نبرده‌اند، درباره فضای مجازی خود قوانین سخت‌گیرانه و متعددی دارند. یکی از خلأ‌های جدی در کشور، توجه نداشتن به قوانین مرتبط با نحوه استفاده از فضای مجازی است.

یزدی‌خواه یادآوری کرد: ساماندهی حوزه فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها از مطالبات مهم اقشار مختلف مردم مذهبی و غیر مذهبی از نمایندگان مجلس است که به همین دلیل علاوه بر تجمع رو‌به‌روی پارلمان، در قالب طومار‌هایی داخل فضای مجازی نسبت به موضوع یاد شده انتقاد و درخواست داشته‌اند که هیچ جای دنیا فضای مجازی این چنین در کشور رها نیست.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰، ۷۸۰۰۹۶۴، www.yjc.news.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین