پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
محمود میرلوحی گفت: تنها نقشی که در این دوره ما داشتیم، ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها را پرداخت کردیم و اگر همان راهی را که گذشتگان رفتند، ادامه می‌دادیم بدهی‌ها به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.
شعار سال: بدهی‌های به‌ارث‌رسیده از مدیریت ۱۲ساله قالیباف از همان ابتدا محل اختلاف مدیران شهری کنونی و گذشته بود. مدیران گذشته شهر زیر بار بدهی‌های به‌جامانده از دوران گذشته نمی‌رفتند و آن را سیاه‌نمایی علیه مدیریت گذشته توصیف می‌کردند.

به‌تازگی رقم بدهی اعلام‌شده از‌سوی شهرداری پس از چهار سال انکار مورد پذیرش از‌سوی راه‌یافتگان به شورای شهر ششم قرار گرفته است. پرویز سروری، منتخب شورای ششم تهران، به یکی از خبرگزاری‌ها درباره بدهی‌های شهرداری گفته است که بر‌اساس بررسی‌ها و گزارشات اولیه که به دستمان رسیده حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی توسط مدیریت شهری کنونی در شهرداری تهران ایجاد شده است که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود. روز گذشته هم یکی‌دیگر از راه‌یافتگان به شورای ششم گفته است برای مشخص‌شدن بدهی‌های شهرداری حسابرس رسمی می‌گیریم. این در حالی است که رقم بدهی‌های شهرداری تهران هیچ‌گاه پنهان نبوده و بار‌ها از سوی مدیران شهری این ارقام اعلام شده و سهم مدیریت گذشته شهر تهران هم در ایجاد این بدهی‌ها مشخص شده است.

آخرین رقمی که عبدالحمید امامی، معاون شهردار تهران، در گزارش‌دهی به مردم تهران درخصوص بدهی‌های شهرداری اعلام کرد رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان بود.

به گفته او بدهی شهرداری به بانک‌ها ۵۰ هزار میلیارد تومان، پیمانکاران مناطق هفت هزار میلیارد، پیمانکاران شرکت‌های زیرمجموعه سه‌هزارو ۱۰۰ میلیارد، اوراق مشارکت پنج هزار میلیارد و سایر نهاد‌ها زیر یک میلیارد تومان است و جمع کل بدهی شهرداری تهران تا به امروز ۶۶ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. به گفته امامی در دوره جدید مدیریت شهری نه فقط بدهی‌ها اضافه نشده که هزا و ۷۰۰ میلیارد تومان هم از بدهی‌ها کاهش پیدا کرده است. قسمتی از بدهی‌ها ارزی است و نرخ تبدیل اختلاف ایجاد می‌کند. کل بدهی‌های بانکی شهرداری رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

اما به‌نظر می‌آید با سخنان این روز‌های راه‌یافتگان به شورای ششم می‌خواهند اصل بدهی را هم به گردن مدیریت کنونی شهر بیندازند. محمود میرلوحی که مسئولیت کمیته تحقیق و تفحص از بدهی‌های شهرداری در دوره گذشته را به عهده دارد، درخصوص این اظهارنظر‌ها می‌گوید: دوستان فکر می‌کنند که باید هر کاری را که ما کرده‌ایم، کپی و پیست کنند، در‌حالی‌که انضباط مالی این دوره با زمان گذشته قابل مقایسه نیست. درخصوص سهم مدیریت شهری کنونی در ایجاد این بدهی‌ها با محمود میرلوحی گفتگو کرده‌ایم که می‌خوانید.
 
‌بدهی‌های شهرداری تهران ۶۶ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، سهم مدیریت شهری پنجم از این بدهی‌ها چه میزان است و چه میزان بدهی به این دوره از مدیریت شهری به ارث رسید؟
 
همه این بدهی‌ها مربوط به دوره گذشته است. تنها نقشی که در این دوره ما داشتیم، هشت‌هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها را پرداخت کردیم و اگر همان راهی را که گذشتگان رفتند، ادامه می‌دادیم بدهی‌ها به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. همان‌طور‌که بدهی اصلی به بانک‌ها قبلا ۱۳ هزار میلیارد تومان بود و در زمانی که خود حضرات بودند با سودش به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. در‌حال‌حاضر همان بدهی‌های بانکی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که ناشی از استقراض‌هایی است که یک دهه از بانک‌ها داشته‌اند به همراه سود و جرائمش که شامل سه قسمت است، یک قسمت اصل تسهیلات است که همه در دوره مدیریت شهری گذشته گرفته شده است. فقط در سال ۹۵ معادل پنج‌هزارو ۳۶۰ میلیارد تومان از بانک‌ها وام گرفتند.

سود و جرائم این وام‌ها در زمان تحویل به ۲۰ هزار میلیارد تومان تبدیل شد. ما که نمی‌توانستیم همان روز این روند را متوقف کنیم! دیگر کنتوری بود که می‌انداخت. فقط کاری که ما توانستیم انجام دهیم روند جرائم را مهار کنیم و نگذاشتیم این روند ادامه پیدا کند و هشت‌هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت کردیم و حساب‌هایمان را نظم و سروسامان دادیم.

در نتیجه غیر از این بخش از بدهی‌های بانکی، ما در حوزه حقوقی هم اقدامات خوبی انجام دادیم، در آن زمان ۱۰ هزار میلیارد تومان احکام قضائی علیه شهرداری داشتیم که که هزارو ۲۴۰ میلیارد از احکام را از طریق ماده ۴۷۷ آیین دادرسی برگرداندیم و لغو کردیم؛ یعنی این هم یک نوع اندوخته است و آن مسیر را متوقف کردیم و نگذاشتیم دیگر این‌گونه احکام صادر شود. متأسفانه در دوره گذشته نسبت‌به این احکام غیرمسئولانه رفتار می‌کردند و اجازه می‌دادند که فردی بیاید دوباره در مورد املاک ادعا کند و بر روی املاک شهرداری رأی بگیرند. این روند متوقف شد که کار مهمی بود.

درخصوص بدهی پیمانکاران که ادعا‌هایی داشتند و هر روز در مقابل شورا می‌آمدند و دیگر خبری از آن‌ها نیست هم حساب و کتاب‌ها را نظم دادیم.

متأسفانه به‌خاطر بی‌انضباطی، عده‌ای ادعا می‌کردند طلبکار هستند که ما عموم آن‌ها را مشکلات و مسائلشان را حل‌وفصل کردیم.

کاری که این دوره از مدیریت شهری برای ساماندهی مالی شهرداری کرد بدهی‌ها دقیق شدند، حساب و کتاب‌ها با بانک‌ها روشن شد، شهرداری بدهی‌های ارزی داشت که اگر آن را سامان نمی‌دادیم با توجه به نوسانات ارزی این بدهی‌ها به بحران جدی تبدیل می‌شود که ما درخصوص این بدهی‌ها با بانک‌ها جلسه گذاشتیم و صورت‌جلسه تنظیم کردیم. در‌حال‌حاضر در شرایط خیلی خوبی با بانک‌ها هستیم و می‌بینید که بانک‌ها اوراق قرضه برایمان منتشر کردند که دیگر آن متوقف شد. این‌ها همه محصول تلاش دوره پنجم، شورای شهر و مدیریت شهری است که در شرایط تحریم و کرونا شهر را از آن حالت پراسترس و بدهی‌ها که در شهریور ۹۶ تحویل گرفتیم، بیرون آوردیم. ما در شهریور ۹۶ وقتی مدیریت شهری را تحویل گرفتیم، شهرداری‌ها حقوق شهریور را نداشتند و و نمی‌توانستند بدهند، ما با چنین وضعی شروع کردیم. حساب‌های ما را تأمین اجتماعی بسته بود! خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفت و بدهی‌ها دیگر مهار شد. حساب‌و‌کتاب‌هایمان با تأمین اجتماعی، اقتصاد دارایی و با نهاد‌های مختلف شفاف و روشن است.

‌ روایت وارونه‌ای از بدهی‌های شهرداری ارائه می‌دهند.

دیگر از رقیب نمی‌توانیم بخواهیم که بیاید تلاش‌های ما را بگوید، یک نکته‌ای که هست؛ اینها باید به شورا و شهرداری بیایند و دیگر نمی‌توانند حقایق را انکار کنند بلکه باید واقعیت‌ها را بپذیرند و اعلام کنند.

من گزارش‌های طرح تحقیق و تفحص را حتما خدمت خود آقای چمران که احتمال دارد رئیس باشند، تحویل می‌دهم یا هر رئیسی که اینها انتخاب کنند و من به عنوان رئیس هیئت‌ تحقیق و تفحص به همه اعضا هم سعی می‌کنم سی‌دی این مدارک و اسناد را بدهم. اگر از این به بعد خواستند حاشا کنند، نگاهی هم به مدارک و اسنادی که در اختیار دارند بیندازند و دیگر چه چیزی را می‌خواهند حاشا کنند!

‌اینکه گزارش تحقیق و تفحص از املاک، قراردادهای شهرداری با رساتجارت و بدهی‌های بانکی را به آقای چمران می‌دهید چه تضمینی وجود دارد که پیگیری شود، مگر مردم از جزئیات 320 میلیارد هزینه‌های«‌فاقد» زمان آقای احمدی‌نژاد که گفته می‌شد در کشوری میز آقای چمران خاک می‌خورد، پیگیری شد؟‌

روز‌های آخر این دوره است، اما می‌بینید با همان انرژی و با همان انضباطی که روز‌های اول شروع کردیم، امروز هم کار‌ها را می‌کنیم؛ بحث‌های حسابرسی جدی و خیلی منظم پیش می‌رود. حسابرس منتخب گفته بود که گزارش حسابرسی سازمان ورزش مردود شد و پیگیری‌های لازم را مصوب کردیم. این را مقایسه کنید با دوره گذشته ۳۲۰ میلیاردی که در سال ۸۲ عنوان شد که با توجه به تورم امروز بگوییم ارزش آن ۳۲ هزار میلیارد تومان است، بیراه نگفته‌ایم. اسمش را هم گذاشتند «فاقد». این کلمه فاقد یعنی چه؟ تکرار هم می‌کردند فاقد، اما واقعا در حسابداری به این کلمه «فاقد» می‌خندند، این فاقد یعنی «غیرمصوب»، «غیرردیف» و....

اگر به قانون سازمان برنامه‌وبودجه و قانون دیوان محاسبات رجوع کنید، می‌بینید که اگر مدیری بیاید منابع و بودجه را خارج مقررات مصرف کند، در حکم تصرف غیرقانونی است! حالا این‌ها همین‌طور یک کلمه را درست کردند درحالی‌که اگر شما خارج قانون هزینه کنید در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.

همین مسائل باعث شد که شورای پنجم بیاید بر واقعیت‌ها و بر تاریک‌خانه‌ها نور بتاباند. حالا دوستان هنوز نیامده، مرتب دارند سخنانی را مطرح می‌کنند که خلاف واقع است. فکر می‌کنند کار‌هایی را که ما از اول می‌کردیم، باید کپی و پیست کنند. درحالی‌که شرایط ما با آن‌ها متفاوت است، این‌ها ۹۰ گزارش حسابرسی‌شان را انجام نداده بودند و ما داریم انجام می‌دهیم! این تلاش‌ها ربطی به جریان رقیب نداشت و برای خودمان هم این سخت‌گیری‌ها را انجام داده‌ایم. وقتی ملکی را می‌خواهیم بفروشیم یا واگذار کنیم ساعت‌ها در صحن بررسی می‌کنیم. درخصوص ملکی که به تأمین اجتماعی برای بدهی‌هایمان می‌خواستیم بدهیم دیدید که چه سخت‌گیری‌هایی شد. اما در دوره گذشته مشخص نیست ملک‌ها با چه قیمتی و به چه اشخاصی به چه صورت واگذار شده است. بی‌حساب و بی‌کتاب، بدون مزایده این اتفاق‌ها می‌افتاده، با یک ابلاغیه‌ای مزایده‌ای را هوا می‌کردند به خودشان حق وتو می‌دادند. این‌ها را باید مقایسه کنید با کار‌هایی که شورای پنجم انجام داد و کار‌های ریز و درشت را به صحن آورد.

دوستانه به راه‌یافتگان ششم عرض می‌کنیم که شما تشریف بیاورید و مستقر بشوید، همه اسناد را آماده کردیم، چهار سال وقت دارید تکذیب کنید. چرا عجله می‌کنید؟ بگذارید بیایید، نیامده و ندیده، فکر می‌کنید که مسائل سیاسی است که دارید این‌گونه پاسخ می‌دهید!

‌گزارش تحقیق و تفحص از املاک قرار بود پس از گزارش قراردادها با رساتجارت به صحن بیاید اما خبری از آن نیست!

به زودی.

‌به زودی؟ کمتر از یک ماه دیگر باید شورا را تحویل بدهید.

فکر می‌کنم یکشنبه بعد ان‌شاء‌الله بیاید.

‌نتایج این گزارش هم مانند گزارش قبلی است.

بله به جز املاک گزارش بدهی‌ها هم نتایجش مانند گزارش اول تأسف‌بار است. این‌ها درباره بدهی‌ها نمی‌گویند که مبدأش کجاست؟

ما در کرونا و تحریم نه‌تن‌ها وام نگرفتیم، بلکه در سال گذشته (سال ۹۹) دو هزار میلیارد اضافه دارایی‌های مالی داشتیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شرق، تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۳۴۳۷۵، www.sharghonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین