پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
با وجود وعده‌های توانیر مبنی بر تامین برق فولادسازان همچنان بسیاری از فعالان این صنعت با ۱۰ درصد دیماند برق به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بازار همچنان با کمبود برخی از محصولات فولادی مواجه است. در چنین شرایطی، بهای فروش فولاد روزبه‎روز گران‌تر می‌شود و فعالان صنعتی نیز با چالش‌های عمده‌ای در مسیر فعالیت خود روبه‌رو هستند.

شعار سال: این تولیدکنندگان از یک‌سو از عهده تامین برق موردنیاز برای انجام قرارداد‌های خود برنمی‌آیند و از سوی دیگر، ملزم به پرداخت هزینه‌های متعدد و ثابتی هستند که در سایه کاهش قابل‌توجه تولید، دیگر از توان و ظرفیت آن‌ها خارج شده است. البته هفته گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه پیشنهادی خود برای تولید در زنجیره فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق را ارائه داد. طبق این برنامه با اختصاص ۲ هزار مگاوات ساعتی که وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت وعده تأمین آن را داده‌اند، تولید ۴۰ درصدی با اشتغال حدود ۹۰ درصدی در زنجیره فولاد برقرار خواهد شد. حال باید منتظر تصمیم‌گیری مسوولان بود تا شرایط روز‌های آینده بازار آهن و فولاد روشن شود.
 
ناتوان در اجرای تعهدات
 
مجید سعیدیان، فعال صنعت فولاد اظهارکرد: در چند هفته اخیر شاهد رشد بهای محصولات فولادی و شدت گرفتن التهاب در بازار مقاطع طویل فولادی بوده‌ایم. این رشد قیمتی در سایه تعطیلی یا کاهش قابل‎توجه تولید در اغلب واحد‌های فولادی کشور به‎دلیل تامین نشدن برق موردنیاز صنایع حاصل شده است. در چنین شرایطی با کاهش محصولات عرضه‎شده به بازار و در همین حال با وجود تقاضایی که برای این محصولات وجود دارد، زمینه رشد بهای فروش محصولات فراهم شده است. این فعال صنعت فولاد افزود: بر هم خوردن بازار فولاد فقط یک بُعد ماجرای قطعی برق است و در کنار آن چالش‌های متعددی نیز برای فعالان صنعتی و تولیدکنندگان پیش می‌آید. از جمله آن که واحد‌های فولادی از عهده اجرای تعهدات خود برنمی‌آیند. وی گفت: همان‌طور که بار‌ها تاکید شده، صنایع فولاد کشور بر پایه بهره‌گیری از مزیت‌های صادراتی احداث شده‌اند و در واقع صادرات رمز تداوم تولید این واحدهاست. صادرات فولاد در سال‌های آینده و با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت فولاد و تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، بیش از امروز اهمیت خواهد داشت؛ بنابراین تلاش برای ارتقای صادرات این محصول در بازار جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد.

بر همین اساس نیز بسیاری از فولادسازان برای به‎دست آوردن سهمی از بازار بین‌المللی تلاش گسترده‌ای را ترتیب داده‌اند و اکنون که سهمی از این بازار‌ها را در اختیار دارند نمی‌توانند در اجرای تعهدات خود بدعهدی کنند. مشتریان خارجی نمی‌پذیرند ما به‎دلیل ناتوانی در تامین برق از عهده اجرای تعهدات خود برنمی‌آییم. به‌عنوان مثال، مشتریان عراقی می‌گویند ایران نقش ویژه‌ای در تامین برق عراق دارد، چطور از عهده تامین برق صنایع خود بر نمی‌آیید؟

این فعال صنعت فولاد خاطرنشان کرد: در چنین فضایی و با وجود محدودیت‌های مورد بحث، ما تنها مشتریان خارجی خود را از دست خواهیم داد. این موقعیت از دست‎رفته درحالی است که حفظ مجدد بازاری که از دست‏‎رفته به این آسانی‌ها ممکن نیست. از مجموع موارد یادشده این‎طور برداشت می‌شود که تداوم این روند آسیب‌های غیرقابل جبرانی به عملکرد صنایع از جمله صنعت فولاد وارد خواهد کرد و نمی‌توان به‎سادگی از کنار آن گذشت. علاوه بر این، کمبود یا توقف تولید زمینه برهم خوردن بازار فولاد را در داخل کشور نیز فراهم کرده است. آهن‌آلات پایه و اساس اجرای بسیاری از فعالیت‌های ساخت‌وساز هستند و با التهاب در بازار فولاد و به‌دنبال رشد نرخ محصولات فولادی، بهای ساخت‌وساز و نرخ مسکن در کشور رشد قابل‎توجهی خواهد یافت. بدون تردید بازگشت قیمت‌ها به مسیر نزولی نیز دیگر به‌سادگی رشد آن‌ها نخواهد بود.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: تعدد بخشنامه‌های صادرشده از سوی توانیر مبنی بر قطع یا وصل برق یا میزان برق اختصاص‎یافته به صنایع یا ساعات کاری مجاز برای این تولیدکنندگان نیز مزید بر چالش‌های آن‌ها شده، زیرا در همین بازه یک ماهه، چندین ابلاغیه برای واحد‌های فولادی صادرشده و این تعدد بخشنامه تولیدکنندگان را با سردرگمی روبه‌رو کرده است. از یک‌سو خبر‌هایی مبنی بر تداوم محدودیت‌ها در تامین برق صنایع فولاد مطرح می‌شود و از سوی دیگر، خبر‌هایی مبنی بر آنکه برق صنایع تامین خواهد شد و امکان تولید بدون محدودیت یا با محدودیت وجود دارد، شنیده می‌شود. بخشنامه‌های متعددی صادرشده و تکلیف فعالان صنعتی روشن و مشخص نیست. همین روشن نبودن، شرایط آینده و بازگشت آرامش به بازار فولاد را بیش از پیش دشوار می‌کند. با توجه به تمام موارد یادشده از مسوولان و سیاست‌گذارن انتظار می‌رود با دقت‌نظر بیشتری برای صنایع تصمیم‌گیری کنند تا در آینده نزدیک شاهد پیامد‌های بیشتر و سنگین‌تری نباشیم.
 
رشد ۱۰۰ درصدی نرخ آهن و سکوت دولت
 
براساس گزارشی از صدا و سیما، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: نرخ آهن در مقایسه با سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته و هیچ‌کس هم پاسخگوی این وضعیت نیست. وی با اشاره به اینکه بازار آهن در بلاتکلیفی به سر می‌برد، اظهارکرد: درحال‌حاضر، نرخ آهن در مقایسه با سال قبل، ۱۰۰ درصد افزایش یافته و هیچ‌کس نیز پاسخگوی آن نیست. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیان اینکه چرا باید در چند ماه اخیر نرخ آهن به ۱۹ هزار تومان برسد، افزود: در برخی از ورق‌های فولادی و پروفیل‌ها، قیمت‌ها رشد قابل‎توجهی پیدا کرده و این در شرایطی اتفاق افتاده که تقاضا در سطح بازار افزایش نداشته است.

وی بیان کرد: مگر چه اتفاقی افتاده که باید نظام تولید و توزیع آهن بهم بریزد! چندین بار اعلام کردیم نظام توزیع آمادگی لازم برای رسیدگی به بازار را دارد، اما کسی توجهی نداشت و حتی تولیدکننده هم خود وارد توزیع کالا شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تصریح کرد: در شرایط فعلی، سود این افزایش قیمت‌ها به جیب رانتخواران می‌رود و دولت هم سکوت کرده و فقط نظاره‌گر است.
 
سخن پایانی
 
این روز‌ها و به‌دنبال ادامه‌دار شدن تعطیلی برق واحد‌های فولادی کشور، رشد نرخ فولاد ادامه‌دار شده و هر روز بر التهابات این بازار افزوده می‌شود. در این میان، مسوولان نیز هر از چندگاهی وعده‌ای برای تامین برق می‌دهند و ضمن متهم کردن نظام توزیع فولاد، منکر تاثیر برق بر توقف تولید و برهم خوردن بازار می‌شوند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  می متالز، تاریخ انتشار:  17مرداد1400، کدخبر: ، www.me-metals.ir،221879

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین