اینکه شرایط عملکردی زیر بخشهای تابعه وزارت مسکن و شهرسازی بشدت زیر سوال رفته، جای هیچگونه تردیدی ندارد. اما سوال این است که مسئول این سطح از بهم ریختگی کیست؟ مجلس یا وزیر سابق؟ اگر آقای رضایی کوچی در لباس منتقد به داستان ورود میکنند، یادشان رفته که تائید کننده وزیر سابق بودند؟ یادشان رفته که در وظایف نظارتی خود اهمال دارند؟ اول آینه را جلوی خودت بگیر آقای رضایی و بعد انتقاد کن.
شعار سال: «محمدرضا رضایی کوچی»، نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران در مجلس، در رابطه با "نامه رئیس جمهور برای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی" گفت: با توجه به دو موضوع مهم "حجم کار سنگین" و "تنوع در نوع کار" در وزارت راه و شهرسازی معتقد هستیم، حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی به شدت مورد کم لطفی قرار گرفته است و دچار اشکالات اساسی است. در بحث حمل و نقل ریلی سهم بار و مسافر در جابه جایی از شبکه ریلی کمتر از ده درصد است که این با برنامه بالا دستی تفاوت بسیار دارد و به این معنا است که در توسعه شبکه ریلی بسیار ضعیف عمل کردیم. کانونهای تولید بار و بنادر که مهمترین ظرفیت برای جابه جایی بار هستند به شبکه ریلی متصل نیست.
او با اشاره به بحث جادهها گفت: آمار فوتی بیش از ۱۷ هزار نفر در سال در جادهها به این معنا است که کمیت و کیفیت جادهها دارای مشکلات اساسی است. جادههای روستایی متاسفانه به فراموشی سپرده شده اند بسیاری از جادهها نیاز به روکش آسفالت دارند که به لحاظ کمبود اعتبارات، آسفالتها تخریب میشوند و کیفیت لازم را ندارند. در بحث حمل و نقل هوایی بسیاری از ایرلاینها تاخیر دارند و دارای فرسودگی هستند و نظارتی هم بر قیمت بلیطها وجود ندارد و این حوزه هم متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
رضایی کوچی مطرح کرد: در بحث بنادر بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم، به دو دریای جنوب و شمال متصل هستیم، ولی از اقتصاد دریا استفاده نکرده ایم سهم دریا در اقتصاد کشور بسیار ضعیف است و نتوانستیم اقتصاد دریا محور را در کشور جا بیندازیم و از این ظرفیت خدادادی کمتر استفاده کردیم. در بحث ترانزیت باید بگویم امروز میتوانیم محور ترانزیت دو کشور پهناور هند و چین به سمت اروپا باشیم، اما کشورهای همسایه از این ظرفیت بیشتر استفاده کرده اند و در کشور ما این حوزه مورد بی توجهی قرار گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران با اشاره به بحث شهرسازی بیان کرد: حدود ۴ میلیون واحد مسکونی کم داریم و ۲۰ میلیون نفر هم در بافتهای فرسوده و حاشیه شهرها زندگی میکنند و این نشان از کم کاری در این حوزه است. بسیاری از طرحهای تفصیلی و جامع کمیسیون در شورای عالی شهرسازی مورد کارشناسی قرار نگرفته است. صفهای طولانی از طرحها در شواری عالی شهرسازی را داریم بسیاری از بافتها مسکونی بر روی گسلها ساخته شده است که امکان خسارت بسیاری وجود دارد.
نماینده جهرم گفت: این مشکلات نشان میدهد که این دو حوزه بسیار سنگین هستند و تناسبی هم با هم ندارند. همه این اتفاقات منجر شد تا به سمت تفکیک این دو وزارت خانه برویم. اگر میخواهیم چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال بسازیم باید وزارت خانه جدید داشته باشیم.
او بیان کرد: قالیباف به بنده گفت آقای رئیسی موافقت خود را با این طرح به صورت شفاهی بیان کرده است در نامهای هم که اقای قالیباف به رئیس جمهور نوشتند بیان کردند که اقای رئیسی شما موافقت خود را به صورت شفاهی اعلام کردید، موافقت کتبی خود را هم اعلام کنید، اما متاسفانه در نامهای که مکتوب به مجلس ارسال شد، در خواست کردند که این کار بایستی در سال اینده انجام شود. اما به نظر من این مسکوت ماندن منجر به فرصت سوزی میشود و عملا طرح جهش مسکن را از دست میدهیم. امیدواریم این طرح در هفته آینده در دستور کار مجلس قرار بگیرد هرچند که ارادههایی وجود دارد تا طرح در دستور کار نگیرد، ولی در کمیسیون عمران و مرکز پژوهشهای مجلس از معاونین وزارت خانهها و تمام مدیران و استانداران و کارشناسان، نظر گرفته ایم و همه بر این موضع معتقدند که تفکیک این وزارت خانه به نفع کشور است و امیدواریم این اتفاق رغم بخورد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۱۹۲۴۵، www.borna.news