پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
وحیدی گفت: مدیر را برای مردم انتخاب می‌کنیم و باید او بتواند وظایفش را انجام دهد. مدیر پروازی نمی‌تواند به وظایفش عمل کند. مدیر پروازی اصلا مورد تایید نیست و حتما عزیزی را جایگزین می‌کنیم. این موارد مربوط به موضوعات خاصی است و انتخاب مدیر پروازی توهین به ملت است.
شعار سال: احمد وحیدی در برنامه نگاه یک با ادای احترام به مقام شامخ شهیدان رجایی و باهنر، به سفر خوزستان اشاره و اظهار کرد: خوزستان اهمیت فراوانی دارد و ما مدیون این خطه و مردمش هستیم.

وی افزود: خوزستان دارای مشکلاتی است که بعضا حل نشده است و ریاست جمهوری تاکید داشتند نخستین سفر به خوزستان باشد. انتخاب هدفمند بود و به ویژه که این بخش درگیر مشکل آب بود تا تصمیم‌های لازم به سرعت گرفته شود.

وزیر کشور ادامه داد: سفر خوبی بود و رییس جمهوری از نزدیک مسائل را دیدند و با مردم گفتگو کردند و از طرح غدیر که برای آبرسانی است، بازدید کردند. از طرح آب و فاضلاب بازدید شد همچنین به مناطقی که آب رسیده بود، بازدید کرد و در ادامه بین شیوخ و شورای اداری حضور یافت.

وحیدی همچنین به بررسی موضوعات مختلف در خوزستان از سوی آیت الله رئیسی و تلاش برای تسریع امور اشاره و بر تلاش برای حل مسائل تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش وزارت کشور به عنوان تجمیع کننده فعالیت‌ها و بسیج کردن ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف کشور یادآور شد: هماهنگ سازی، میدان‌داری و موتور محرک بودن از دیگر کارکرد‌های حکمرانی است که باید در وزارت کشور رخ دهد.

وزیر کشور اظهار کرد: وزارت کشور باید در جایگاه اصلی خود بنشیند و ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی رخ دهد. البته حکمرانی مشمول جریانات دولتی نیست، یک امر عمومی است که باید بین مردم و دولت تعریف شود. موفقیت و هنر بزرگ این است که نقش بیشتر را به مردم بدهیم.

وحیدی ادامه داد: بوروکراسی‌ها بسیاری از هنجار‌های بین مردم را از بین برده است و دولت همه کاره و مردم هیچ کاره می‌شوند؛ مردم باید در انتظار تصمیم دولت باشد و همه چیز وابسته به دولت می‌شود که این امر اشتباه است و با الگوی اسلامی ایرانی ما نمی‌خواند؛ باید این مهم بازسازی شود. حکمرانی باید با الگو‌های بومی شکل گیرد.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در حکمرانی آب، مردم میراب داشتند و خود مردم تصمیم می‌گرفتند این نظام را ما یعنی دولت‌ها بهم زدیم و یک دستگاه نشانده ایم. از این دست مثال‌ها زیاد است و اهتمام ما شناسایی این موارد برای کاهش نقش دولت و تصدی گری مردم است.

وزیر کشور توضیح داد: برنامه‌های بخشی و استانی و ملی داریم. این برنامه‌ها اگر در تعادل قرار نگیرد، ایجاد مزاحمت می‌کند. اگر برنامه بخشی با برنامه استانی هماهنگ نباشد مشکل‌ساز می‌شود. ما برخی صنایع را جایی بردیم که آنجا کمبود آب داریم و در آن زمان به این مهم توجه نکردیم و این عدم تعادل، کشور را دچار مشکل کرده است. اگر کشور را به دو نیم تقسیم کنیم کشور دو وضعیت متفاوت دارد و باید به تعادل برای هر نیمه برسیم.

وحیدی گفت: چند سند بالادستی مهم داریم که باید خوب اجرا شود. سند آمایش سرزمینی از استراتژی‌های بالادستی برگرفته شده و این استراتژی‌ها در یک سند واحد به تجلی جغرافیایی سیاست‌های بالادستی منجر شود و در این سند همه چیز روشن است و مسیر اینگونه مشخص می‌شود.

وی افزود: کشور وزارتخانه اداره می‌شود نگاه دیگری این است کشور استان محور اداره شود و وزارتخانه‌ها حمایت کنند. من معتقد به همین نگاه هستم و باید استان‌ها محور توسعه قرار داده شوند. رشد و توسعه و پیشرفت در سرزمین اتفاق می‌افتد و باید به کوچک و بزرگ بودن استان‌ها نیز توجه شود.

وزیر کشور تاکید کرد: همسو کردن و ایجاد تفاهم عمومی امری ضروری است. این نگاه باید ترویج و اسناد براین اساس نگارش شود. کسانی که قرار است این اسناد را اجرا کنند باید اختیارات لازم را برای تصمیمات داشته باشند. وحیدی خاطرنشان کرد: اختیارات در استان‌ها کم است و کسی که قرار است سرزمین و منطقه را بسازد باید امکانات و اختیارات کافی داشته باشد. باید بودجه‌ها را استانی بنویسیم و با دادن اختیارات به این سمت برویم که براساس اختیارات، بخواهیم که هر استان به نقطه خاصی برسد.

وحیدی اظهار کرد: در مجلس یادآوری کردم در وصیت حضرت امام که یکی اسناد مهم است ایشان به شاخص‌های استاندار می‌پردازد و می‌فرماید استاندار باید لایق و عاقل و سازگار با مردم و متدین باشد تا ارامش در کشور ایجاد شود. ایشان این خصوصیات را به وزرای کشور در آینده توصیه می‌کنند. امروز مشکل کشور اقتصادی است و استاندار باید مسائل اقتصادی را بشناسد و لیاقت خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: استانداری و همه دستگاه‌های اداری محل اعمال سلایق شخصی و سیاسی نیست؛ دستگاه اداری باید در خدمت مردم باشد. اگر استاندار و بقیه مسوولان خود را خدمتگزار مردم ندانند از درجه اعتبار ساقط هستند.

وزیر کشور توضیح داد: معتمدان و نمایندگان، نظراتی درباره مسوولان دارند و از مشاوره این افراد و گروه‌ها باید استفاده کنیم. حتما از نخبگان نیز استفاده خواهیم کرد.
 
مدیر پروازی اصلا مورد تایید نیست و نمی‌تواند به وظایفش عمل کند

مخالفت با مدیر پروازی

وحیدی گفت: مدیر را برای مردم انتخاب می‌کنیم و باید او بتواند وظایفش را انجام دهد. مدیر پروازی نمی‌تواند به وظایفش عمل کند. مدیر پروازی اصلا مورد تایید نیست و حتما عزیزی را جایگزین می‌کنیم. این موارد مربوط به موضوعات خاصی است و انتخاب مدیر پروازی توهین به ملت است.

وی ادامه داد: جوانگرایی و شایسته سالاری اصل است. انتخاب شایسته‌ها از بین جوانان مهم است. رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که باید ساز و کار را برای کادرسازی انجام دهیم. در مقام استاندار باید فرد انتخاب شده قدرت پاسخگویی داشته باشد و اولویت ما با جوانان است.

وزیر کشور اظهار کرد: فرهنگ درستی نیست که ببینیم نفر بعدی کیست و تا پایان حضور آهسته‌تر بدویم. این با فرهنگ انقلابی سازگار نیست و افراد حاضر تا آمدن افراد جدید باید با تمام توان کار خود را انجام دهند.

هوشمندسازی محدودیت‌ها

وحیدی درباره محدودیت‌ها و آسیب شناسی در این باره هم یادآور شد: یکی از مشکلات این است محدودیت‌ها هوشمند مدیریت نمی‌شود. اوضاع در شهر‌های مختلف فرق می‌کند و حتی در محلات مختلف متفاوت است. ممکن است در یک صنف در یک استان یک مسائل حاکم باشد. ما پلتفرم مدیریت هوشمند را در دست داریم تا از طریق آن، متناسب با هر نقطه، شرایط را بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: باید ساختار‌های قرارگاهی خود را در هر استان تقویت و هوشمند کنیم. در عین حال با مردم گفتگو کنیم و به سوالات آنان پاسخ دهیم. باید محدودیت‌ها را هوشمندانه اعمال کنیم.

آسیب‌های اجتماعی و تصمیم‌گیری یکپارچه

وزیر کشور در ادامه به موضوع آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: این مساله بسیار مهم است و تمرکز و توجه به آن، خواست رهبر معظم انقلاب و مردم و یک ضرورت فوری است. گاه ما با معلول برخورد می‌کنیم که این مهم یک آسیب را کوتاه مدت حل می‌کند، اما حل نمی‌شود.

وحیدی افزود: پاسخ به علت نیز مشکل را حل نمی‌کند از اینرو باید به ریشه‌های عمیق آسیب‌های اجتماعی برسیم. آسیب‌های اجتماعی نمود‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به حاشیه نشینی اشاره کرد.

وی ادامه داد: وقتی توازن منطقه‌ای رخ ندهد، همه از روستا‌ها به اطراف شهر‌ها می‌آیند. ۹۰ هزار سکونتگاه داریم که ۳۰ درصد آن خالی است، زیرا به همراه آن شغل درست نشده است. اگر زیست بوم درست نباشد، هزینه‌ها نیز موجب ماندگاری مردم نمی‌شود.

وزیر کشور دولت سیزدهم اضافه کرد: حاشیه نشینی اول از همه تحقیر به همراه دارد و این نوع نگاه آمایشی باید برطرف شود. اینکه در روستا‌های ما شغل نیست، باید تصحیح کنیم؛ اگر شغل خوب باشد مردم برمی گردند.

وحیدی توضیح داد: ۲هزار و۷۰۰ محله داریم که دچار آسیب‌های اجتماعی هستند و برنامه ریزی‌هایی برای حل این مسائل داریم و باید محرومیت‌ها را رفع کنیم.

قاچاق کالا

وی درباره قاچاق کالا نیز گفت: به قاچاق کالا باید نگاه سیستمی داشت و مبدا تا مقصد آن را بررسی کرد. این نگاه مبدا تا مصرف را اگر سیستماتیک تجزیه و تحلیل کنیم می‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم.

وزیر کشور افزود: باید گمرک و سیستم انبار و مبدا کالای قاچاق را رصد کرد. نظام بانکی نیز باید دقت بیشتری داشته باشد و معتقدم قاچاق چیزی نیست که نتوان بر آن غلبه کرد.

وی کولبری را عارضه‌ای دانست که باید برای آن فکر کرد، ادامه داد: اگر اقتصاد مرزی خود را تقویت کنیم این بخش شکوفا می‌شود. باید با طرح مناسبی این عزیزان را درگیر فعالیت‌های مفید اقتصادی کنیم و توجه به اقتصاد مرز‌ها امری ضروری است.

امنیت مرزی و کنترل مواد مخدر

وزیر کشور درباره امنیت مرزی نیز یادآور شد: امنیت مرزی ما با حضور نیرو‌های مسلح و به ویژه نیروی انتظامی برقرار است؛ دشمن به دنبال خدشه کردن است، اما تلاش‌های دشمنان بی حاصل مانده است.

وحیدی افزود: گروه‌های تروریستی در بخش‌هایی برای ورود تلاش می‌کنند، اما با مسدود کردن مرزها، امنیت برقرار است و این اقدام ادامه خواهد یافت.

وی درباره قاچاق مواد مخدر نیز توضیح داد: مبارزه با مواد مخدر نیز ستادی دارد و دبیرکل آن را رییس جمهوری تعیین می‌کند. باید بطور جدی با برخی کشور‌ها دیپلماسی موثر داشته باشیم.

وزیر کشور اضافه کرد: ملت افغانستان رابطه عمیق تاریخی با ما دارند و باید از دولتمردان افغان بخواهیم با این پدیده مقابله کنند. مساله دوم، اطلاعاتی است و باید با باند‌های مواد مخدر مقابله کرد.

وحیدی یادآور شد تولید مواد مخدر پس از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان ۱۰ برابر حتی تا ۳۰ برابر شد که متهم اصلی آمریکایی‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید مبارزه و کنترل مواد مخدر در مرز و داخل کشور وجود داشته باشد، گفت: مساله اصلی این است که باید تقاضای مواد مخدر را کاهش دهیم که موضوعی فرهنگی و اجتماعی است. ترک اعتیاد و بازگشت به اجتماع باید در قالب بسته‌ای کامل دنبال شود و جز اولویت‌ها باشد.

ناامنی‌های اجتماعی

وزیر کشور درباره ناامنی‌های داخلی هم گفت: نیروی انتظامی خدمت بزرگی ارائه می‌دهد و باید همه قدردان این نیرو باشیم. اقتدار این نیرو نباید جایی خدشه دار شود. امنیت فردی و اجتماعی بزرگترین اقتدار است و این نیرو مردم محور و جامع محور است. باید تلاش کنیم مشکلات این نیرو را حل کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایرنا، تاریخ انتشار:۸ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۵۳۶۶۲، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین