پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه شهر فرنگ گفت: چابک‌‍‌سازی در برخی بخش‌ها نیاز است؛ از این رو ساختار معاونت مطبوعاتی یا معاونت هنری کاملاً تغییر یافته است. اگر این تغییرات ایجاد نشود حوزه فرهنگ و هنر از تحولات جدید عقب می‌ماند.
شعارسال: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ شهریور با حضور در برنامه شهر فرهنگ به پرسش‌هایی درباره برنامه‌هایش در حوزه فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم پاسخ داد.

اسماعیلی در پاسخ به اولین پرسش در مورد مسائل مطرح شده مبنی بر بیگانگی وی با حوزه فرهنگ گفت: من سابقه ۲۳ ساله حضور در فضای فرهنگ و هنر کشور دارم و طبیعی است که با این حوزه بیگانه نیستم. نگاهم به این حوزه نیز انقباضی نیست. البته انتقاد و تنوع نگاه افراد به موضوعات را می‌پذیرم و خرده نمی‌گیرم و تلاش من و همکارانم بر تأمین فضای گشادگی و انبساط حوزه فرهنگ و هنر است.

وی درباره ابتذال در حوزه فرهنگ و هنر افزود: در تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی همواره شاهد یک قدمت تاریخی در امر فرهنگ و هنر هستیم که کاملاً مقدس و پاک است. این تقدس و تبرک در حال حاضر نیز در حوزه فرهنگ و هنر در کشورمان وجود دارد و به حوزه فرهنگ و هنر مدرن نیز تزریق شده است. البته ممکن است در بخش‌هایی آسیب‌هایی وارده شده باشد که قابل حل است و اصحاب فرهنگ و هنر از مفاخر بزرگ کشور هستند که نمی‌توان چنین شائبه‌ای را در مورد فرهنگ و هنر ایرانی متصور شد.

ارائه بسته کامل حمایتی از هنرمندان
وزیر ارشاد درباره سفر به اصفهان و برنامه‌های کوتاه‌مدت گفت: در آغاز این سفر به یکی از هنرستان‌های اصفهان که در سال ۱۳۱۵ افتتاح شده سر زدیم. در همین راستا استاد فرشچیان پیام داده بودند که از هنرستان‌ها حمایت کنیم و هدف ما هم از رفتن به این هنرستان حمایت از بحث آموزش‌های هنری بود.

اسماعیلی با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت وزارت ارشاد در حمایت از هنرمندان در دوران کرونا گفت: در این برنامه گام اول ما واکسیناسیون هنرمندان است که بدون محدودیت سنی برای تمام هنرمندان این امر محقق خواهد شد. از طرفی دیگر بسته‌های حمایتی را در نظر گرفتیم که تلاش می‌کنیم آن‌ها را در ستاد کرونا به تصویب برسانیم؛ که خوشبختانه رئیس جمهوری هم نظر مساعد داشته و حمایت همه‌جانبه خود را اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این بسته حمایتی یک سری کمک‌های بلاعوض و همچنین تسهیلات با سود کم را خواهیم داشت؛ از این رو کسانی که هنر کارت دارند از این بسته حمایتی بهره‌مند خواهند شد. هفته گذشته در شورای معاونان از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه خواستیم این کار را پیش ببرند و همکاران ما تا سه‌شنبه هفته جاری طرح را کامل کردند و چهارشنبه هم در جلسه‌ای با حضور رئیس جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.

نمی‌گذاریم گلوگاه‌های فساد ایجاد شود
اسماعیلی درباره وعده خود در مجلس مبنی بر بی‌عدالتی و فساد اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: عدالت در هنر باید در همه کشور اجرا شود، زیرا فرهنگ و هنر مختص تهران نیست. ما هنر‌های فراموش شده بسیاری در میان اقوام داریم، بنابراین تلاش می‌کنیم تا به فضای هنری عادلانه دست یابیم و نگذاریم گلوگاه‌های فساد ایجاد شود. به عنوان مثال در رابطه با هنرستان‌ها و آموزش‌های هنری سعی داریم در هر استان و شهرستان یک هنرستان پسرانه و دخترانه داشته باشیم تا فضای رشد هنر فراهم شود و این امکان برای همه استان فراهم شود. در ایجاد اشتغال نیز همینطور است. با برگزاری جشنواره‌هایی امکان رشد رشته‌های هنری را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه وظیفه دولت احیا و تسهیل‌گری است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم در این راستا سند تحول اقتصاد فرهنگی را نهایی کنیم. بخش قابل توجهی از هنرمندان احساس نارضایتی دارند، زیرا امکان حضور در صحنه را ندارند و این مسئله به دلیل ایجاد حلقه‌های محدودی است که امکان کار برای آن‌ها را سلب کرده است؛ بنابراین باید به همه اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت و این امکان را فراهم کرد.

سرقت ادبی همچنان وجود دارد
وی با اشاره به اصناف خانه موسیقی، سینما و تئاتر گفت: ما در برنامه پیشنهادی گزارش وضعیت موجود و برنامه‌های پیشنهادی داشتیم و آن گزارش وضعیت موجود برای شفاف‌سازی نمایندگان بود تا بدانند در چه وضعیتی قرار داریم و برنامه ما برای آن‌ها چه خواهد بود؛ بنابراین تعطیلی اصناف و خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی صحت ندارد.

اسماعیلی درباره ناامنی در بازار محصولات فرهنگی هنری و برنامه‌اش در این زمینه گفت: این مسئله در حوزه آثار نمایشی کاهش یافته و اپلیکیشن‌ها کمک کرده‌اند تا جذابیت باند‌ها و سارقان آثار هنری از بین برود و مردم با دسترسی آسان و کم‌هزینه آثار موردنظر خود را ببینند. اما در حوزه نشر همچنان سرقت ادبی وجود دارد، گاهی یک کتاب برجسته می‌شود و به محض دیده شدن همان کتاب به صورت غیرمجاز تکثیر می‌شود. حق ناشر و مولف را هم پرداخت نمی‌کنند. در حال حاضر این مسئله در حوزه نشر حائز اهمیت است و باید از بروز آن جلوگیری کرد.

تغییرات ساختاری در معاونت‌های مطبوعاتی و هنری
وی درباره چابک‌سازی وزارت ارشاد گفت: در این زمینه با دو موضوع متضاد مواجه هستیم، از یک سو اصحاب فرهنگ و هنر علاقه ندارند چیزی از این وزارتخانه کم شود و وزارت ارشاد را خانه خود می‌دانند. از سوی دیگر چابک‌‍‌سازی در برخی بخش‌ها نیاز است و برخی از معاونت‌ها از نظر ساختار و اهداف تغییر کرده است. برای نمونه ساختار معاونت مطبوعاتی یا معاونت هنری کاملاً تغییر یافته است. اگر این تغییرات ایجاد نشود حوزه فرهنگ و هنر از تحولات جدید عقب می‌ماند. از این رو در برنامه‌های تحولی ما چابک‌سازی ساختاری متناسب با فناوری‌های نوین پیش‌بینی شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه تغییرات ساختاری در مدیریت ادارات کل استانی نیز انجام خواهد شد، بیان کرد: سهم حوزه فرهنگ و هنر از نظر بودجه مناسب نیست و به همین دلیل برخی از ادارات کل وزارت ارشاد در شهر‌های مختلف کشور با حداقل نیرو و بودجه کم اداره می‌شود.

وی در ادامه درباره تغییر مدیران و معاونان وزارت ارشاد گفت: ما جلساتی را با معاونان و مدیران فعلی داشته‌ایم. برخی از مدیران از خستگی و فشار‌هایی که در چهارسال گذشته داشتند صحبت کردند و خودشان داوطلب رفتن هستند. با وجود اینکه از همکاری آن‌ها استقبال می‌کنیم. اما برنامه جدید نیاز به افراد جدید و تازه‌نفس دارد.

وزیر ارشاد درباره حذف جشنواره‌های پرهزینه گفت: فلسفه و ماهیت جشنواره‌ها این نیست که به دلیل هزینه‌های گزاف آن‌ها را حذف کنیم. بسیاری از جشنواره‌ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشد حوزه فرهنگ و هنر است؛ بنابراین من با این دیدگاه مخالفم. اما تغییر یا ادغام این جشنواره‌ها می‌تواند منطقی باشد تا در هزینه‌های مالی آن صرفه‌جویی شود.

باید به سمت ملی شدن صنعت نشر برویم
اسماعیلی درباره کاهش قیمت کاغذ گفت: باید به سمت ملی شدن صنعت نشر برویم. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد اقلام این حوزه از جمله کاغذ، فیلم و زینک، جوهر و دستگاه‌های تکثیر و ... وارداتی هستند. ما می‌توانیم جلوی تورم این اقلام را بگیریم. اگر ملی‌سازی صنعت نشر هم رخ دهد و بخشی از این فضا را با وزارت صمت، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها ایجاد کنیم، به ثبات خواهد رسید و از نوسان‌ها جلوگیری می‌شود. در حال حاضر اگر با این شرایط به پیش برویم در ماه‌های آینده نیز با مشکل کاغذ مواجه خواهیم بود.

آرایش رسانه‌ای کشور منفعل است
وی در ادامه به نیاز رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از حوزه‌هایی که من خیلی کار کرده‌ام حوزه رسانه بوده است. از این رو در این حوزه به عنوان کارشناس رسانه حرف می‌زنم. آرایش ما در حوزه رسانه منفعل است، وقتی هشتگ‌ها و ترند‌ها را در رسانه‌ها می‌بینیم ضعف رسانه‌ای ما دیده می‌شود. رهبر معظم انقلاب در جلسه تنفیذ به آرایش رسانه‌ای اشاره کردند و ما باید در این حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی و استفاده از فناوری‌های نوین را در دستور کار قرار دهیم. درواقع آرایش رسانه‌ای ما از رویکرد پدافندی به رویکرد آفندی تغییر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در امر رسانه باید فضای رشد جوانان فراهم شود. فعالان ما در حوزه رسانه نسبت به کشور‌های همسایه در رده بالایی هستند، اما نسبت به تراز جهانی ضعف‌هایی وجود دارد. البته بعضی از خبرنگاران و عکاسان ما درآمد بسیار پایینی دارند و باید از جامعه رسانه‌ای دفاع کرد.

اسماعیلی افزود: بخشی از فرهنگ و هنر سیاست‌زده است، گاهی در انتخابات و فضا‌های سیاسی شاهد این موضوع هستیم، اینکه گاهی حس می‌کنیم از اهالی فرهنگ و هنر استفاده ابزاری می‌شود خوب نیست، زیرا اصحاب فرهنگ و هنر مورد احترام باشند.

علاقه به موسیقی و فیلم
وزیر ارشاد درباره علاقه‌اش به موسیقی گفت: موسیقی بخشی از سبک زندگی همه ماست. اغلب در ماشین گوش می‌کنم و حتی چندی پیش به دنبال یک موسیقی نوستالوژیک از استاد قره‌باغی بودم که به سختی آن را پیدا کردم. البته خواننده‌های جوان نیز بسیار توانا و خلاق هستند و از هنر آن‌ها به همراه خانواده‌ام استفاده می‌کنم.

اسماعیلی در مورد آخرین فیلمی که دیده است، گفت: من فیلم زیاد می‌بینم و به نوعی به آن اعتیاد دارم که گاهی موجب اعتراض خانواده هم می‌شود. البته حضور خانوادگی در سینما هم داشتیم که اکنون به دلیل اپیدمی کرونا با محدودیت‌هایی مواجه شده است. از این رو سعی می‌کنم در این شرایط از طریق پلتفرم‌ها فیلم ببینم و آخرین فیلم سینمایی که دیده‌ام فیلم «خورشید» آقای مجید مجیدی بود. البته به همراه فرزندم انیمیشن هم نگاه می‌کنم و یکی از برنامه‌های ما در حوزه پویانمایی تقویت و حمایت از این حوزه است.

وی درباره رابطه‌اش با کتاب و ادبیات نیز بیان کرد: آخرین کتابم هفته پیش برای چاپ آماده شد و از سوی انتشارات دانشگاه تهران چاپ خواهد شد. به حوزه شعر نیز علاقه‌مند هستم و حتی عموی من یکی از شاعران برجسته است.

اسماعیلی با اشاره به پیام استاد علی نصیریان گفت: من بلافاصله بعد از این پیام با ایشان تماس گرفتم و تشکر کردم. ایشان یکی از شخصیت‌های برجسته هنر کشور ما و تنها بازمانده از نسل اساتیدی همچون جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز هستند که باید از حضورشان بیشتر بهره ببریم. ایشان نصایحی داشتند که من هم همانند یک شاگرد برایشان دعای خیر کردم.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۹۹۴۷۴۸، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین