پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت اظهار داشت: تولید ۳ میلیون خودرو برنامه آقای وزیر نیست بلکه سند راهبردی اهداف خودرو است که سال‌ها پیش تدوین شده و در چارچوب سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ بوده است. بر اساس برآورد‌هایی که در آن سال‌ها انجام شد، هدف‌گذاری این بود که بتوانیم در سال ۱۴۰۴ به میزان ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم.
شعارسال: سهیل معمارباشی در مورد مباحث مطرح شده پیرامون تولید ۳ میلیون خودور در سال اظهار کرد: تولید ۳ میلیون خودرو همانطور که وزیر اشاره کردند در سند اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو و در راستای تحقق اهداف کشور در افق ۱۴۰۴ تعیین شده است. بر اساس برآورد‌هایی که در آن سال‌ها انجام شد هدف‌گذاری این بود که بتوانیم در سال ۱۴۰۴ به تولید سالیانه ۳ میلیون دستگاه خودرو برسیم.

وی افزود: از نظر ظرفیت سازی، و با توجه به ظرفیت‌های موجود و زمان‌بندی این عدد امکان‌پذیر است و خودروسازان می‌توانند تا سال ۱۴۰۴ به این رقم برسند. اهمیت این موضوع در این است که هر میزان بتوانیم تیراژ تولید را افزایش دهیم، هزینه‌ها سرشکن می‌شود؛ از همین جهت آقای وزیر روی این موضوع تاکید دارند. اگر ملزومات این کار مهیا و به شرکت‌ها کمک شود، همچنین در قیمت‌گذاری اصلاحاتی انجام و تامین و تدارک مواد اولیه خودروسازان انجام شود و... می‌توانیم در جهت کاهش قیمت تمام شده خودروها، تیراژ تولید را تا سطح مقیاس اقتصادی بالا ببریم.

معمارباشی در پاسخ به این مسئله که با وجود زیان‌ده بودن شرکت‌های خودروساز افزایش تولید چه توجیهی دارد گفت: این موضوع با این فرض است که مسئله قیمت‌گذاری خودرو‌ها در کنار سایر مسائل و مشکلات در تامین منابع مالی، تامین ارز، تامین مواد اولیه و ... حل شود. این برنامه یک سند پشتیبان دارد که در این سند ملزومات این مسئله مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکتی که زیان‌ده است توجیهی برای افزایش تولید و افزایش زیان ندارد، لذا حتما باید این مشکل حل شود، این موضوع در سند پشتیبان هم مورد تاکید است.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت در ادامه تصریح کرد: برای اینکه شرکت‌ها فعال شوند باید حتما مسئله تامین مواد اولیه داخلی و خارجی مورد توجه قرار بگیرد، امروز بحرانی که در تامین قطعات الکترونیکی ایجاد شده، خودروسازان را تحت تاثیر قرار داده است و این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد. به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه نیاز به نقدینگی نیز بین خودروسازان افزایش یافته است. به دلیل زیان‌ده بودن نقدینگی زیادی از این شرکت‌ها خارج شده و باید تامین مالی انجام شود. همچنین نیاز ارزی باید مورد توجه و مساعدت قرار بگیرد.

وی افزود: مانع دیگر موضوع تقاضا است که به علت کاهش قدرت خرید مردم مشکل تقاضا وجود دارد. در صورتی که ما بتوانیم به حالت عادی برسیم و تعهدات خودروسازان را تحویل دهیم، موضوع تقاضا برای خودروساران چالش بزرگی خواهد شد. باید در آینده به فکر تامین تسهیلات برای خریداران باشیم. ما باید تلاش کنیم تا به سمتی حرکت کنیم که تولید خودرو در مقیاس اقتصادی انجام شود، اگر به این هدف برسیم مطمئنا خودروی ارزان قیمت و باکیفیت که می‌تواند مورد تقاضای عامه مردم باشد تولید خواهد شد.

معمارباشی با تاکید بر اهمیت بهبود کیفیت خودرو‌های تولیدی در این هدف‌گذاری و سند پشتیبان آن بیان کرد: در هدف‌گذاری فقط بحث کمیت مد نظر نیست، بلکه الزامات و نیازمندی‌های ارتقا کیفی محصولات نیز مد نظر قرار دارد. این مدنظر نیست که ما تیراژ را بدون توجه به کیفیت افزایش دهیم. مطمئنا نظارت‌های شدیدی روی قطعات و همچنین کیفیت خودرو‌ها انجام خواهد شد. امیدواریم که روزی صنعت خودروی ما باعث افتخار کشور و مردم شود.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۲۶۹۲۳، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین