پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
حالا با وجود اظهارات ضد و نقیض مدیران استانی و کارشناسان باید منتظر ماند تا اولین باران پاییزی نازل شود ببینیم ، این نعمت الهی به لطف عدم تشخیص صحیح مسئولین محیط زیستی چه مشکلاتی را برای مردم اهواز ارمغان می آورد، آیا کونوکارپوس به عنوان اولین متهم پرونده قربانی قصاص قبل از جنایت شده یا اینکه پس از وقوع بحران تنفسی بار دیگر شاهد آزمون خطای دیگر مسئولین محیط زیست خواهیم بود.
شعارسال: این روزها بازار اعلام نظرهای مختلف کارشناسان در حوزه عوامل متهم در پرونده تنگی نفس شهروندان اهوازی پس از اولین باران پاییزی داغ است تا آنجا که کارشناسان نظری می دهند و علوم پزشکی نظر دیگر، از هفته گذشته تا کنون بیش از ده ها اظهار نظر مطرح شده که گاها برخی اظهار نظر ها در تناقض با یکدیگر هستند.

از سویی شهرداری چی ها معتقدند مسئولین محیط زیستی دنبال مقصر زبان بسته می گردند و از همین رو گونه گیاهی را به عنوان عامل تنگی نفس معرفی میکنند.

از طرف دیگر محیط زیستی ها معتقدند شهرداری به دلیل هزینه نکردن جهت هرس گونه گیاهی در خیابانهای فرعی شهر با درست کردن جنجال و نظرات غیرکارشناسی مصوبه شورای سلامت را متوقف کرده اند.

محیط زیستی ها معتقدند درختانی که در بلوارهای اصلی شهر هستند و ماهانه توسط شهرداری هرس میشوند هیچ گونه مشکلات تنفسی برای مردم درست نمی کنند زیرا درختان موجود در خیابانهای اصلی به دلیل هرس مداوم اصلا به زمان باروری و گلدهی نمیرسند،مشکل و احتمال دخیل بودن کونوکارپوس از نظر محیط زیستی هامتوجه آن دسته از درختانی است که در خیابانهای فرعی و درب منزل مردم شهر است که گاها حتی یکبار نیز هرس نشده و با ارتفاع بیش از ۳ متر به زمان باروری و گلدهی رسیده اند لذا همین دسته کونوکارپوس هستند که پس از اولین بارش پاییزی با پخش کردن گرده های گیاهی خود منجر به مشکلات تنفسی میشوند.

به نظر میرسد مدیران محیط زیست و علوم پزشکی از هم اکنون دست پیش را گرفته اند و می گویند امسال نیز شاهد بحران تنفسی هستیم و به نتیجه نرسیدن تحقیقات خود را به عدم همکاری شهرداری گره زده اند.

مدیرکل محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار ما گفته :شاید به نسبت اینکه چند درصد از گونه درختی کونوکارپوس در مناطق هرس شده به همان میزان نیز از تعداد مراجعین بیمار تنفسی کاسته شودخواهد شد اما بخاطر عدم هرس تمام درختان کونوکارپوس بالای ۳ متر هنوز احتمال گزینه بودن این گونه گیاهی در وقوع بحران تنفسی به قوت خود باقی است و امسال نیز شاهد این بحران و مراجعه بیماران هستیم.

حالا گذشته از پافشاری محیط زیست بر مقصر بودن کونوکارپوس برخی کارشناسان معتقدند شاید گونه گیاهی کونوکارپوس در وقوع بحران دخیل باشد اما علت اصلی حجم آلایندگی بالای هوای اهواز است و نقش آلاینده های صنعتی بزرگ حاشیه اهواز پررنگ تر از گونه گیاهی کونوکارپوس است و برخی مدیران مشخص نیست با چه مصلحتی سعی در انحراف اذهان عمومی به سمت بی دفاع ترین گزینه مطرح دارند.

معلمی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در این خصوص می گوید : احتمال مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردهای موجود در هوا نیز مطرح است ذرات معلق در ریزگردها علاوه بر این‌که می‌توانند حاوی بعضی فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، مولیبدن و باشند، بیش از ۳۰ نوع قارچ در آن‌ها وجود دارد که اگر وارد سیستم تنفسی شوند می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

احتمال دیگر را بارش باران‌های اسیدی ناشی از آلودگی‌های صنعتی صنایع نفتی، کربن، فولاد و عنوان کرد و گفت: این آلاینده‌ها می‌توانند در لایه‌های بالایی جوّ تجمع پیدا کنند؛ از سوی دیگر باران اول می‌تواند با حل کردن این آلاینده‌ها حالت اسیدی پیدا کند و چون سطح زمین هنوز گرم است، در برخورد با زمین بخار می‌شود و بخارات و ترکیبات آزادشده از آن با ورود به سیستم تنفسی مشکلات تنگی نفس ایجاد کند.

معلمی با بیان این‌که به نتیجه رسیدن این فرضیات مستلزم آن است که تحقیقات به‌طور کامل انجام شود، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی عنوان می‌کند که ترکیبات پروتئینی دانه گرده می‌تواند میزان حساسیت، آلرژی و تنگی نفس را افزایش دهد که البته این یک تئوری کلی و درست است. به عبارت دیگر دانه گرده کونوکارپوس یا هر گیاه دیگر می‌تواند چنین حالتی را ایجاد کند، اما نتیجه‌گیری در خصوص علت بروز این پدیده مستلزم تحقیقات تکمیلی است و دانشگاه علوم پزشکی نیز هنوز به نتیجه قطعی در این خصوص نرسیده است.

در کنار اظهارات ضد و نقیض مدیران استانی و کارشناسان باید منتظر ماند تا اولین باران پاییزی نازل شود ببینیم ، این نعمت الهی به لطف عدم تشخیص صحیح مسئولین محیط زیستی چه مشکلاتی را برای مردم اهواز ارمغان می آورد، آیا کونوکارپوس به عنوان اولین متهم پرونده قربانی قصاص قبل از جنایت شده یا اینکه پس از وقوع بحران تنفسی بار دیگر شاهد آزمون خطای دیگر مسئولین محیط زیست خواهیم بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اهواز نوین، تاریخ انتشار: چهارشنبه 12 آبان 1395، کدخبر: - ، www.ahvaznovin.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین