پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
نخستین باری نیست که آبادی به دست انسان تغییر ماهیت می‌‌دهد و خاطراتی زیر سایه یک سد برای آینده زیر آب می‌رود و همچنان مدیران و مسئولان شهری در انتظار بودجه ای برای تخریب و ادامه ساخت سد سازی هستند.
شعارسال: محمد فرجی در گفت وگو با تسنیم درباره وضعیت ساخت سد سیکان اظهار کرد: این یک طرح ملی و قانونی است و ما منتظر تامین بودجه برای ادامه کار پروژه هستیم.

مدیر امور و آب شهرستان های دره شهر و آبدانان تصریح کرد: کاری خلاف کار قانون انجام نمی دهیم و قیمت های زمین های زراعی و مسکونی در این منطقه بر اساس نظر کارشناسان حقوقی تعیین می شود (به گزارش خدمت: به گفته اهالی روستا، علیرغم نارضایتی و مقاومتشان در برابر قیمت‌گذاری زمین های آبی‌شان، با فشار مسئولین مربوطه در شهرستان دره شهر و دادن وعده هایی که هیچگاه محقق نشد، مجبور به پذیرش نحوه قیمت گذاری شده اند).

وی افزود: زمین های کشاورزی و زراعی قیمت گذاری شده اند اما منازل و نقاط مسکونی هنوز قیمت گذاری نشده اند و برای این کار باید مردم سند و مدرک معتبر از سازمان ثبت اسناد داشته باشند.

در گذر از پیچ و خم های جاده دره شهر ،فرهاد آباد نسیم خنک و نرمی که پنجه های باد به صورت آدمی می‌کشد شادمانی را در وجود انسان تازه می کند.

بوی برنج و بوی علف تازه مشام را به یاد سادگی های روستائیان و باغات سرسبز می اندازد.

جلوتر که می رویم بی نظمی های انسان نما رخ می کند و ماشین آلات و ابزار ها نشان از احداث پروژه ای عظیم دارد، آنقدر عظیم که باید مردم کوله بار خاطرات و یادگار نفس های پدران و مادرانشان را برگیرند و به دیاری دیگر روند؛ دیاری که هیچ خاطره ای ندارند، جایی برای خندیدن به جوانی هایشان، جایی برای فاتحه خواندن برای از دست رفتگانشان و جایی برای اشک ریختن و توسل جستن به مکانی زیارتی به نام مادر زلیخا که مردم اعتقادی عجیب به آن دارند. البته نخستین باری نیست که گلی به دست انسان پرپر می شود و جایی بکر به وسیله ماشین های آدمها نابود و ماشینی می شود.

سعید الله دادی کارشناس فناوری اطلاعات و از جوانان ساکن در روستای فرهادآباد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام از رنج دل کندن از زادگاهش سخن می گوید و با بغضی اظهار کرد: برای ساخت سد سیکان، روستایی با وسعت 3200 هکتار زمین زراعی که 1600 هکتار آن قابل کشت است به زیر آب می رود.

وی تصریح کرد: اغلب مردم ساکن در این روستا سید هستند و از سال 1352 تا امسال این روستا 145 کارمند دولتی تحویل جامعه داده است که باعث شده دره شهر در بین شهرستان های استان رتبه دوم را کسب کند و اگر این روستا نبود دره شهر به لحاظ علمی در جایگاه پنجم علمی استان قرار می گرفت.

این دانشجوی کشاورزی اظهار کرد: در هر متر زمین آبی یک کیلو 700 گرم برنج برداشت می کنیم که معادل 12 هزار تومان است، حال مسئولان بابت هر متر زمین به ما 3 هزار و 700 تومان پرداخت کرده‌اند.

الله دادی افزود: برای ساختن سد سیکان باید روستای ما، خاطرات ما و زادگاه ما قربانی شود، مطمئنا با زیر آب رفتن فرهادآباد بسیاری از پیرمردان ما دچار افسردگی می شوند.

وی تاکید کرد: هیچ کدام از مردم روستای ما حاضر به این کار نیستند ولی چاره ای نداریم چون در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته ایم.

روستای فرهادآباد در 120 کیلومتری ایلام در شهرستان دره شهر قرار دارد و هم اکنون این روستا با یک مشکل بزرگ به نام"جابجایی" مواجه شده است.

روستای فرهادآباد به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی دارای آب و هوای بسیار مناسب و ظرفیت های منحصر به فرد است.

این روستا به دلیل وجود آب فراوان منطقه ای حاصلخیز برای کشاورزی و کشت انواع محصولات باغی است.

در روستای فرهادآباد اغلب مردم به کشت محصولات کشاورزی نطیر برنج، گندم، خیار و..مشغول به فعالیت هستند و عده ای نیز به کار دامداری فعالیت دارند.

برنج "عنبربو" منطقه فرهادآباد دره شهر به دلیل وجود زمین حاصلخیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که بیشتر برنج روستا به دیگر نقاط کشور ارسال می شود.

این روستا دارای مناظری طبیعی و تاریخی است که گردشگران می توانند با سفر این روستا از نزدیک طبیعت بکر این منطقه نظاره گر شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی خدمت، تاریخ انتشار: جمعه 9 مرداد 1394، کدخبر: - ، www.khedmat.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین