مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک سازمان شهرداریها در برنامه صبح بخیر ایران بیان میدارد که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران، سهم منابع متحرک یا همان وسایل نقلیه است که حدود ۶۵ درصد این آلودگیها مربوط به ناوگان دیزلی است. سوال این است که چند درصد جریمه طرح ترافیک را سواریهای بدبخت میپردازند و چرا؟
شعار سال: به سخنان مرضیه حصاری حصار مدیرکل حمل و نقل عمومی و ترافیک سازمان دهیاریها شهرداریهای وزارت کشور توجه کنید. مدعی است که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران سهم منابع متحرک یا همان وسایل نقلیه بوده که حدود ۶۵ درصد این آلودگیها مربوط به ناوگان دیزلی است.
در واقع بیان میکند که ۲۰-۲۵ درصد آلودگیها از منابع ثابت مثل کارخانهها و معادن شن و ماسه و همانند آنهاست و ۷۵-۸۰ درصد را منابع متحرک تولید (وسایل نقلیه موتوری) میکنند. ۶۵ درصد از این آلودگیها را سهم ناوگان دیزلی میداند. طبق آمارهای ارایه شده حدود ۱۵ -۲۰ درصد آلودگیها هم مربوط به موتور سیکلتها میشود. واقعا با سهم کم خودروها در آلودگی هوا، چرا باید شاهد جرایم نجومی خودروهای سواری در طرح ترافیک باشیم؟
آیا با این شیوه اجرای طرح ترافیک، آلودگی هوای تهران کاهش خواهد یافت (با توجه به عدم تمرکز روی منابع اصلی ایجاد کننده آلودگی)؟
آیا این شیوه نادرست سیاستگذاری و برنامههای اجرایی ناکارآمد برگرفته از آن باید ادامه یابد؟
کدام سازمان نظارتی و بازرسی باید پاسخگو بوده و چه کسانی را باید به دادگاه کشاند؟
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال