پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
شنیده‌ها حاکیست که وزیر نفت روز دوشنبه، مصرانه پیگیر صدور حکم علی عسگری از جانب محمد مهدی رحمتی، رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در همان روز بوده است. این در حالیست که شنبه آینده، مجمع عمومی عادی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شود. سوال مهم در انتصاب عبدالعلی علی عسگری این است که چرا وزیر نفت سه روز کاری کاری دیگر صبر نکرده است تا شنبه فرا برسد، مجمع عادی شرکت تشکیل شود، هیات مدیره جدید انتخاب شوند و آنگاه، این هیات مدیره، مدیرعامل جدید را انتخاب و حکمش را صادر کند؟! در صورتی که، در هر شرایطی، نظر وزیر نفت در انتخاب مدیرعامل دست بالا را دارد.
شعار سال: عبدالعلی علی عسگری، رئیس سابق صدا و سیما، دیروز بعنوان مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منصوب شد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ٤٠ درصد پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و به تنهایی ٢٠ درصد ارز سامانه نیما را تامین می‌کند. ١٥ شرکت تولید پتروشیمی زیر مجموعه این هلدینگ است. با احتساب شرکت های، غیر صنعتی و آموزشی، این عدد به ٦٠ شرکت می‌رسد. فروش داخلی و صادراتی هلدینگ پتروشیمی، در سال ٢٠٢٠، حدود ٨.٤ میلیارد دلار است. این هلدینگ سی و هفتمین شرکت شیمیایی دنیاست.

انتصاب رییس سابق صدا و سیما، بعنوان مدیرعامل بزرگترین شرکت بورسی کشور، بی اینکه سابقه‌ای در بخش پتروشیمی داشته باشد، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. شرکت صنایع پتروشیمی سال ١٣٨٩، توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تاسیس شده است.

یک سوال مهم؛ تنها سه روز کاری تا مجمع شرکت مانده بود!

شنیده‌ها حاکیست که وزیر نفت روز دوشنبه، مصرانه پیگیر صدور حکم علی عسگری از جانب محمد مهدی رحمتی، رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در همان روز بوده است. این در حالیست که شنبه آینده، مجمع عمومی عادی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شود. سوال مهم در انتصاب عبدالعلی علی عسگری این است که چرا وزیر نفت سه روز کاری کاری دیگر صبر نکرده است تا شنبه فرا برسد، مجمع عادی شرکت تشکیل شود، هیات مدیره جدید انتخاب شوند و آنگاه، این هیات مدیره، مدیرعامل جدید را انتخاب و حکمش را صادر کند؟! در صورتی که، در هر شرایطی، نظر وزیر نفت در انتخاب مدیرعامل دست بالا را دارد. پاسخ سوال بالا اهمیت دارد.

انتصاب علی عسگری ۳ روز قبل از مجمع بزرگترین شرکت بورسی، چرا؟

۵۰ میلیون نفر سهامدار هلدینگ پتروشیمی هستند

حدود ٥٠ میلیون نفر به واسطه سهام عدالت، سهامدار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هستند. ۴۰ درصد سهام این شرکت، در اختیار سهام عدالت است. ۲۶ درصد این سهام نیز شناور و در اختیار افراد حقیقی است. از این روست که تغییر و تحولات هلدینگ خلیج فارس، مورد توجه سهامداران خرد و افکار عمومی است. سهام این شرکت در بورس، به نام «فارس» شناخته می‌شود و در سال مالی منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۰، حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان، سود قایل تقسیم داشته است که ۱۷ هزار میلیارد تومان آن تاکنون تقسیم شده است. سرمایه ثبتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده و بزودی قرار است این سرمایه ثیتی افزایش یابد و به عدد بی نظیر ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد. در این حالت که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از نظر سرمایه ثبتی نیز به بزرگترین شرکت بورسی ایران تبدیل خواهد شد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ۱۸٫۷۴ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت ۱۱٫۸۹ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین ۷٫۶ درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، را در اختیار دارند.

مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج فارس کیست؟

عبدالعلی علی عسگری، کارشناس مهندسی برق از دانشگاه امیر کبیر و کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه تهران است. او مدرک دکترایش را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت گرفته و عضو هیئت علمی دانشگاه است. در سال‌های جنگ تحمیلی، علی عسگری در نیرو‌های مسلح در زمینه تحقیق و راه‌اندازی خطوط تولید نیاز‌های دفاعی در حوزه‌های مختلف کار کرده است.

بنا به گزارش سایت وزات نفت، در کارنامه او معاونت سیاحتی و زیارتی وزیر ارشاد (۱۳۷۱)، ریاست سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی (۱۳۷۱)، مشاور رئیس‌جمهوری (۱۳۷۳)، ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه (۱۳۷۳)، مدیرعامل بنیاد تعاون (۱۳۷۶)، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما (۱۳۸۴) و ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۵) دیده می‌شود. او در پانزده سال اخیر در صدا و سیما بوده است.

شرکتی که نوک کوه یخ اش پیداست!

اگر شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تا پابان سال جاری، ۵ میلیارد دلار صادرات خواهد داشت، اگر ۸ میلیارد دلار پروژه در حال اجرا دارد، اگر به تنهایی ۲۰ درصد ارز کشور را تامین می‌کند باید بدانید که این‌ها تنها نوک کوه یخ است که پدیدار شده است. این هلدینگ، ۱۵ میلیارد دلار پروژه مصوب و ۸ میلیارد دلار پروژه در حال اجرا دارد. در این شرایط رکود، فقط پروژه «الماس ماهشهر» این شرکت ۳ میلیارد دلار و پروژه «هرمز خلیج فارس»، ۵/۴ میلیارد دلار ارزش دارد. چنین مگا پروژه‌هایی در کشور این روزها، سخت پیدا می‌شود. جدا از نقش بی بدیل هلدینگ خلیج فارس در توسعه صنعت پتروشیمی کشور، ورود این هلدینگ به بالادست (پالایشگاه بید بلند و پروژه جمع آوری فلر‌های گازی) و همین طور نقش آن در توسعه اقتصادی مناطق مختلف کشور (با اجرای پروژه‌های پتروشیمی در مناطق مختلف نظیر کرمانشاه، ایلام، چابهار و ...) از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکتی چند وجهی، عظیم و استراتژیک ساخته است. سکانداری چنین شرکتی ساده نیست. مدیرعامل آن هم باید بتواند پروژه اجرا کند، هم محصول بفروشد، هم صادرات انجام دهد، هم جذب سرمایه کند و هم پاسخگوی سهامدارانش باشد. آن هم در این وضعیت.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۵۹۱۷۲۷، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین