پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
هادی بیگی نژاد با اشاره به اینکه علی عسگری فاقد ویژگی‌های تخصصی و حرفه‌ای در صنعت پتروشیمی است، انتصاب او به عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، روند توسعه فنی و شبکه سازی را در این مجموعه تاثیرگذار اقتصادی مختل می‌کند.
شعار سال: نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص حاشیه‌هایی که این روز‌ها در خصوص انتخاب علی عسگری به عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ایجاد شده، گفت: یکی از صنایع مهم که نقش بی بدیلی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، صنعت پتروشیمی است. این صنعت با تولید بیش از ۹۰میلیون تن محصول در حوزه ارزآوری نیز جایگاه برجسته‌ای دارد؛ بنابراین مجموعه تصمیم سازی‌هایی که برای این صنعت اتخاذ می‌شود در اقتصاد کلان کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.
 
بیگی نژاد ادامه داد: در این میان، هلدینگ خلیج فارس، حدود ۳۶درصد ظرفیت‌های کل پتروشیمی‌های کشور را در اختیار دارد. ۳۶درصد سهام این مجموعه نیز به طور متمرکز نیست، بلکه این هلدینگ به صورت شبکه ای، سهامدار بسیاری از مجموعه‌های پتروشیمی کشور است؛ بنابراین هلدینگ خلیج فارس در پتروشیمی‌های مختلف سهامدار است و تصمیمات مربوط به آن در شمایل کلی صنعت پتروشیمی کشور تاثیرگذار است. در حقیقت هلیدنگ خلیج فارس، بزرگترین مالک پتروشیمی در کشور است.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: نکته بعدی آن است که برای رشد پتروشیمی در کشور، می‌بایست قدرت شبکه سازی مجتمع‌های پتروشیمی تقویت شود. به عنوان مثال، برای توسعه زنجیره پروپیلن، باید دید، پیوند کدام پتروشیمی‌ها با یکدیگر مقدور است تا این ایده با بهترین کیفیت انجام شود. یا برای توسعه زنجیره متانل بررسی می‌شود که پیوند با کدام پتروشیمی‌ها مقدور است و بعد نسبت به اجرای آن اقدام کرد.

او ضمن تاکید بر این نکته که مدیریت بر این صنعت نیازمند تجارب تخصصی است، گفت: در واقع از این طریق تلاش می‌شود، خروجی یک شرکت، ورودی شرکت دیگری شود. یعنی محصول یک مجموعه تولیدی به عنوان خوراک مجموعه دیگری به کار گرفته شود. از طریق این همافزایی‌ها است که ظرفیت‌های تولیدی و عملیاتی مجموعه‌های پتروشیمی کشور ارتقا پیدا می‌کنند.

بیگی نژاد ادامه داد: این شرایط را چه کسانی درک می‌کنند و زمینه اجرایی شدن آن را فراهم می‌کنند؟ کسانی که ۲ویژگی کلی داشته باشند. نخست اینکه واقعا تعریف درستی از پتروشیمی داشته باشد و ابعاد و زوایای گوناگون را بشناسد. دوم اینکه در این صنعت فعالیت و مشکلات آن را درک کرده باشد. در واقع مدیران این صنعت باید از نزدیک و طی سال‌ها ممارست، دانش رسوب کرده، این صنعت را دریافت کرده باشد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مبتنی بر این دو گزاره معتقدم که علی عسگری برای حضور در این سمت، مناسب نیست و نمی‌تواند اثرگذار باشد، گفت: در واقع شکل دهی به یک چنین زنجیره به هم پیوسته‌ای نیازمند تجارت ویژه‌ای است که باید طی سال‌ها فعالیت در این صنعت کسب شده باشد که علی عسگری واجد این ویژگی‌ها نیست. البته معنای این صحبت‌ها این نیست که مدیران قبلی حاضر در این صنعت، عملکرد بسیار درخشانی داشته اند، بلکه موضوع این است که نباد شرایط را به دست خود وخیم‌تر کنیم.

چه کسانی در انتخاب علی عسگری نقش آفرین بوده اند؟

او یادآور شد: از سوی دیگر باید توجه داشت اساس انتخاب جواد اوجی در وزارت نفت این بود که ایشان از دل مجموعه وزارت نفت برخاسته است. در جریان رای اعتماد نیز این وعده از سوی ایشان داده شد که مدیرانی انتخاب شوند که سلسله مدارج تخصصی و حرفه‌ای را در بخش‌های گوناگون وزارت نفت طی کرده باشند.

این نماینده افزود:، اما علی رغم این وعده‌های روشن، شاهد این موضوع هستیم که افرادی در بخش‌های مختلف صنعت نفت، گاز و... به کار گماشته می‌شود که سابقه فعالیت در این حوزه را ندارند و به دلیل رویکرد‌های سیاسی و جناحی انتخاب می‌شوند.

بیگی نژاد  در این خصوص که با توجه به وعده وزیر نفت درباره استفاده از نیرو‌های متخصص در حوزه‌های گوناگون، آیا مجلس به بحث انتصاب علی عسگری ورود می‌کند؟ گفت: بله اگر این انتصاب از جانب وزیر نفت صورت گرفته بود و او در این خصوص تصمیم گیر بود، مجلس به بحث ورود می‌کرد و در قالب احضار، پرسش و یا حتی استیضاح موضوع را پیگیری می‌کرد. اما در شرایط فعلی پیگیری‌های تقنینی مجلس هم احتمالا بی تاثیر خواهد بود.

او در تشریح این ابهام، گفت: در ظاهر این انتصاب توسط وزیر نفت انجام شده، اما دستور استفاده از این شخص را نهاد‌هایی بالاتر از وزارت نفت صادر کرده و به وزیر نفت دیکته کرده اند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد نیوز، تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۵۹۹۳۶۶، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین