پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
گزارش‌های میدانی تهیه شده توسط خبرنگاران از بازار جمهوری و دو مرکز خرید و فروش موبایل چارسو و علاالدین تهران گویای آن است که مشتریان از اینکه نمی‌توانند اصالت لوازم یدکی و تعمیری و حتی برخی کالا‌های اساسی را تشخیص دهند، شاکی هستند. مردم معتقدند هیچ نهاد حاکمیتی و ملی نیست تا اصالت کالا‌ها یا مبدا واردات آن‌ها را تایید کند تا مشتریان و فروشندگان اعتماد بیشتری به خرید و فروش کالا داشته باشند.

شعار سال:گزارش از بازار جمهوری و دو مرکز خرید و فروش موبایل چارسو و علاالدین تهران گویای آن است که مشتریان از اینکه نمی‌توانند اصالت لوازم یدکی و تعمیری و حتی برخی کالاهای اساسی را تشخیص دهند، شاکی هستند. مردم معتقدند هیچ نهاد حاکمیتی و ملی نیست تا اصالت کالاها یا مبدا واردات آنها را تایید کند تا مشتریان و فروشندگان اعتماد بیشتری به خرید و فروش کالا داشته باشند.
 
قصه‌های تبلیغاتی و گمراه کننده لوازم خانگی

در بازار غیرشفاف لوازم خانگی، هر فروشگاه روش منحصر بفرد خود را برای فروش دارد. یکی از این فروشگاه‌ها برای آنکه ماشین لباسشویی برند بوش را بفروشد می‌گفت تنها محصولات اصیل برند بوش او دارد و مابقی بازار  که برند بوش را می‌فروشند، تولید ترکیه را به جای آلمان می‌فروشند؛ وقتی از او پرسیدم چطور می‌توان این تفاوت را تشخیص داد به خط و خطوطی روی استیل داخلی ماشین اشاره می‌کرد. این ادعاها و توضیحات خیلی از مشتری‌ها را متعجب می‌کند اما برخی ها را هم قانع می‌کند و باعث فروش بیشتر می‌شود اما آنچه روشن است، روش صحیح ارزیابی اصالت کالا اینطور نیست.
 
در نمونه دیگر یک کانال تلگرامی مدعی بود که از بانه برخی برندهای ممنوع شده را قاچاق در تهران تحویل می‌دهد و حتی آن را رایگان تا درب منزل می‌آورند. مصرف کنندگان می‌گویند هیچ نهادی نیست اصالت این ادعاها را بررسی کند و بتوان شکایت‌ها را از طریق آنها پیگیری کرد.
 
آشفتگی بازار تنها منحصر به لوازم خانگی و موبایل نیست

علیرضا نیک آئین، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف به سوالات انصاف نیوز درباره چرایی نابسامانی در بازار لوازم یدکی پاسخ داد. وی در پاسخ به این سوال انصاف نیوز که چرا هیچ مرجعی وجود ندارد که اصالت لوازم یدکی را تایید کند، گفت: همه این امور در اختیار دولت است. دولت است که می‌تواند با نظارت کیفیت کالاها در بازار را رصد و ارزیابی کند و بر قیمت کالاها نظارت داشته باشد. وی در همین رابطه افزود: قیمت کالا باید در تهران و شیراز یکی باشد. اما الان وضعت به قدری آشفته شده است که دو فروشگاه در نزدیکی هم قیمت‌های متفاوتی دارند.
 
نیک آئین با تاکید بر اینکه این نابسامانی تنها منحصر به لوازم یدکی خودرو، گوشی تلفن همراه و… نیست، گفت: این بی‌نظمی فقط در لوازم یدکی نیست. در خصوص کالاهای اساسی و جدی‌تر مانند دارو هم وضع به همین منوال است، یا حتی درباره میوه و… هم این شلختگی وجود دارد.
 
تاجر غیرتخصصی نمی‌تواند لوازم یدکی نامرغوب را تشخیص دهد

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف در پاسخ به این سوال که «چرا لوازم یدکی بی‌کیفیت بازار را تسخیر کرده» گفت: ریشه این مشکل در رفتار غیرحرفه‌ای تاجران است. تاجری که تخصص لازم ندارد از ایران برای چین میوه می‌برد و در مسیر برگشت لوازم یدکی ماشین بار می‌زند. این در حالیست که آن تاجر دانش شناسایی لوازم یدکی مرغوب از نامرغوب را ندارد. اما اگر تاجر متخصص صنف خود باشد جنس خوب و بد را می‌شناسد.
 
از او در این باره پرسیدیم که «مگر مسئول نظارت و پیگیری این قبیل مسائل اتاق اصناف نیست؟» که او پاسخ داد: کنترل این مسائل فراتر از توان اتاق اصناف است و نیاز به اعمال قانون دارد. کسی نیست به تذکرات ما رسیدگی کند. تاجر از آلمان جنسی را وارد می‌کند و خودسرانه در بازار توزیع می‌کند و کسی نمی‌تواند بدون پشتوانه محکم، از کار آنها جلوگیری کند. وی گفت: دلمان می‌سوزد. مجریان مسائل را تشخیص نمی‌دهند، اطلاعاتی ندارند و مدیر نیستند. مگر فرماندهان ارتش و سپاه چند سالشان بود؟

برندهای مشهور در ایران کپی می‌شوند

محمد طحان‌پور کارشناس لوازم خانگی در پاسخ به این سوال انصاف نیوز که چه کسی می‌توان ضامن اصالت برخی برندهای لوازم خانگی مانند بوش یا دیگر نمونه‌های آمریکایی و… باشد، گفت: هیچ نهادی نمی‌تواند متولی تضمین اصالت این کالاها باشد. کالاهای وارداتی قاچاق محسوب می‌شوند. وی در خصوص اینکه این کالاها چطور وارد کشور می‌شوند، گفت: برخی قاچاقچی‌ها به بهانه جهیزیه و… این لوازم را به بازارهای مرکز کشور می‌رسانند.
 
این کارشناس حوزه لوازم خانگی با اشاره به ورود صنعت ترکیه به بازار لوازم خانگی و تلاش این کشور برای تولید برندهای معروف لوازم خانگی گفت: مردم اگر محصولات برند بوش را به نام تولیدات کشور ترکیه می‌خرند، هیچ مشکلی نیست. ترک‌ها برنامه ریزی کرده‌اند تا بازار لوازم خانگی منطقه را داشته باشند و این محصولات در عمل با استاندارد بوش است.
 
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان اصالت این تولیدات را تشخیص داد، گفت: برخی تولید کنندگان ایرانی، تولیدات خود را مشابه محصولات شناخته شده آلمانی می‌سازند اما به عنوان کالاهایی که از بانه وارد می‌شود، در بازار می‌فروشند. این کارشناس لوازم خانگی یادآور شد: اکثر فروشندگانی که به اسم واردات بانه کالا می‌فروشند، در تهران هستند و معیاری برای تشخیص اصالت آنها نیست.
 
طحان پور در همین رابطه گفت: مردم زمانی متوجه قاچاق یا تقلبی بودن لوازم خانگی می‌شوند که این اجناس ایراد پیدا کنند. اما اگر مصرف کننده بخواهد با خیال راحت هزینه کند حتما از فروشنده بخواهند در فاکتور قید شود کالای‌شان ساخت کدام کشور است. خریداران باید توجه داشته باشند که هیچ فروشگاهی نمی‌تواند ادعای گارانتی اصل کند.
 
وی در پاسخ به این سوال که «وضعیت گارانتی‌ها و خدمات پس از فروش برای شرکت‌هایی که از ایران رفته‌اند چطور هست» گفت: هیچکدام از گارانتی‌ها اصل نیستند و هیچ‌یک از این شرکت‌ها رابطه سیستماتیک با کارخانه‌هایی مثل بوش آلمان ندارند. وی در همین زمینه یادآور شد: برخی از این محصولات شناخته شده در ایران تولید می‌شود. اما اینها تنها کپی می‌کنند و رابطه سازمانی یا فنی یا حقوقی با تولید کننده کشور اصلی ندارند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز  ، تاریخ انتشار:  29 دی 1400، کدخبر: 325784، www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین