پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
احسان مقید می‌گوید: باید مجموعه‌ای از قوانین داخلی در جهت حمایت از برخی از شرکت‌ها که در مرحله بلوغ هستند و نیاز به رشد و توسعه دارند، وضع گردد، زیرا سرعت اشتغال زایی اینگونه شرکت‌ها به مراتب بالاتر است

شعار سال: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل های نوآورانه (تلکام) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با شعار «مخابرات؛ تحول دیجیتال و توسعه پایدار» در اوایل ماه جاری برگزار شد.
 
نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰ پس از یک وقفه دو ساله، در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها با حضور شرکتهای برجسته فناوری، دانش بنیان و اپراتورها با ارائه تخصصی خدمات و دستاوردهای نوین و انجام مذاکرات بی تو بی، از سوی فعالان، دست اندرکاران و شرکت‌ های حوزه مخابرات و فناوری‌ های ارتباطی و همچنین علاقه مندان به جدیدترین محصولات فناوری مورد بازدید قرار گرفت.
 
شرکت‌ های دانش بنیان در این نمایشگاه با ارائه محصولات و رونمایی از محصولات جدید خود، نشان دادند که به آخرین فناوری‌ های روز جهان نزدیک شده در حالی که وابستگی آنها به مواد اولیه خارجی کاهش یافته است. همچنین آنها با حضور خود یادآور شدند که برخی از محصولاتشان حتی پیشرفته‌تر از نمونه‌ های خارجی است.
 
در همین راستا و بر اساس اهمیت برگزاری نمایشگاه، خبرنگار بازار گفتگویی را در حاشیه تلکام ۱۴۰۰، با «احسان مقید» مدیر توسعه کسب و کار شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:
 
* در ابتدا توضیح بدهید که حوزه فعالیت خاص شرکت شما در چه زمینه ای است و از چه سالی این فعالیتها آغاز شده است؟

شرکت مخابراتی ارگ جدید قبلا به عنوان پیمانکار شرکت خدمات مخابراتی مشغول به کار بود که از سال ۱۳۹۱ در تولید مودم در سطح خانگی و صنعتی فعالیت خود را آغاز کرد. علاوه بر آن، شرکت از دو سال گذشته، به تولید قطعات الکترونیک خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در کرمان می پردازد.
 
* در حالی که نقش شرکتهای دانش بنیان و فناوری در توسعه اقتصاد کشورهای پیشرفته دنیا روز به روز پررنگ می شود، اما در ایران با وجود تاکید رهبری بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و گسترش حوزه فناوریهای نوین، هنوز نقش شرکتهای دانش بنیان به درستی تبیین نشده و راه طولانی تا تحقق اقتصاد دانش بنیان در پیش است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

مسئله مهم مرتبط با شرکتهایی که در زمینه تکنولوژی فعالیت میکنند، بحث قاچاق است. به دلیل فقدان زیرساخت مناسب و عدم ارتباطات درست با کشورهای دیگر در جهت دریافت یک سری قطعات و مواد اولیه، برخی از شرکتها در رابطه با محصولی که در کشور تولید می کنند، ناگزیرند که هزینه بیشتری را بپردازند تا قطعات را به داخل مجموعه خود وارد کرده و آن تکنولوژی را بر روی آن سوار نمایند.
 
در حال حاضر مهمترین بحثی که در دنیا مطرح است، چیپست (chipset) می باشد که تهیه آنها در دنیا با مشکلاتی مواجه است. بنابراین، زمانی که امکان قاچاق کل قطعه وجود دارد، مشتری نهایی که به دنبال قیمت کمتر است، به خرید آنها می پردازد. گاهی ما مشاهده می کنیم که برخی از شرکتهای بزرگ از طریق قاچاق محصولی را وارد می کنند، زیرا هزینه آن به مراتب پایینتر از تولید داخلی است.
 
موضوع دیگر مرتبط با زیرساختهای کشور در مثلا موضوع فیبر نوری است. در حال حاضر ایران از زیرساخت مناسب برای تولید این محصول برخوردار نیست. بر همین اساس، با وجود اینکه این محصول کاملا تولید داخل و بومی سازی شده است، امکان توسعه آن وجود ندارد، چرا که زیر ساخت کشور در سطحی نیست که بر اساس فیبر نوری بتوان اینترنت به مشتری نهایی ارائه داد.
 
* چرا به طور کلی فروش محصولات دانش بنیان در ایران با مشکل مواجه است و به یک دغدغه برای شرکت‌های مربوطه درآمده است؟

بخشی از کار و فعالیت شرکتهای دانش بنیان تحقیق و توسعه است. تحقیق و توسعه در همه جای دنیا قسمت اعظمی از سرمایه یک شرکت را در جهت بومی کردن آن تکنولوژی و ارائه یک محصول جدید به خود اختصاص می دهد. این میزان سرمایه گذاری و صبری که سرمایه گذاران در این زمینه نیاز دارند، چندان در ایران جوابگو نیست. کشور دارای بازارهایی است که نسبت به تکنولوژی سودآوری بیشتری دارد. فردی که به شهرک سازی و ساخت و ساز می پردازد به مراتب سود بیشتری نسبت به اینکه سرمایه خود را در موضوعات فناوری و تحقیق و توسعه آن و دریافت محصول نهایی قرار دهد، کسب می کند.
 
    نهادهای مالی هم از این قضیه حمایت نمی کنند که قصد انجام سرمایه گذاری بر روی یک محصول تولیدی را داشته باشند زیرا سرمایه گذاری بر روی یک محصول دانش بنیان ریسک بالایی دارد
 
این صبر و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز مجموعه های مختلف در ایران وجود ندارد. به تبع آن، نهادهای مالی هم از این قضیه حمایت نمی کنند که قصد انجام سرمایه گذاری بر روی یک محصول تولیدی را داشته باشند زیرا سرمایه گذاری بر روی یک محصول دانش بنیان ریسک بالایی دارد. این ریسک را هر نهاد مالی نمی پذیرد و از طرفی هم گاهی، نهادهای مالی از شرکتهای دانش بنیان یک سری وثایق مالی می خواهند که برای آن شرکتها امکان پذیر نیست. به نظر من یکی از مهمترین دغدغه های این شرکتها نداشتن سرمایه است.
 
    این نیاز، احساس می شود که در درجه اول ساختار مدیریتی شکل گیرد و دستورالعملها به همراه فرآیندها به طور دقیق در اختیار شرکتها قرار گیرد و به آنها ابلاغ شود تا مجموعه ها بتوانند بر اساس این قوانین عمل کنند
 
* با توجه به وعده های دولت سیزدهم، معاونت فناوری ریاست جمهوری تا چه اندازه در جهت حمایت از شرکتهای دانش بنیان گام برداشته است؟

امری مشهود و طبیعی است که با تغییر دولت، مدیران نیز دچار تغییر جایگاه می شوند، اما در خصوص دولت سیزدهم، هنوز آن ثبات لازم قابل مشاهده نیست که دارای یک ساختار مدیریتی باشد که شرکتها از طرف نهادها مورد حمایت قرار گیرند.
 
بنابراین به سپری شدن زمان نیاز است تا مدیران به درستی در پوزیشن های خود قرار گیرند. از طرفی گاهی دستورالعمل هایی میان خود مدیران برای کنترل منابع وجود دارد که هنوز شرکتها از آنها بی خبر هستند. لذا این نیاز، احساس می شود که در درجه اول ساختار مدیریتی شکل گیرد و دستورالعملها به همراه فرآیندها به طور دقیق در اختیار شرکتها قرار گیرد و به آنها ابلاغ شود تا مجموعه ها بتوانند بر اساس این قوانین عمل کنند.
 
شرکت مخابراتی ارگ جدید جزء شرکتهایی است که از فروش خوبی برخوردار است. در شرکتهای دانش بنیان حمایتها معمولا از سوی شرکتهای کوچک برای به راه افتادن آنها صورت می گیرد، اما بحث بلوغ یک شرکت نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد. شرکت ارگ جدید هنوز نتوانسته است از یک سری امکانات دانش بنیانی، استفاده کند چرا که اینگونه مطرح می شود که شرکت فروش بالایی دارد و شرکتی بزرگ است.
 
    باید مجموعه ای از قوانین داخلی در جهت حمایت از برخی از شرکتها که در مرحله بلوغ هستند و نیاز به رشد و توسعه دارند، وضع گردد
 
به نظر من، باید مجموعه ای از قوانین داخلی در جهت حمایت از برخی از شرکتها که در مرحله بلوغ هستند و نیاز به رشد و توسعه دارند، وضع گردد. از آنجایی که سرعت اشتغال زایی اینگونه شرکتها به مراتب بالاتر است، بر همین اساس سازمانها و ارگانهای دولتی باید به حمایت بیشتری از آنها بپردازند. ما از ۲۰۰ نفر پرسنل در دو سال گذشته به ۶۰۰ نفر در سال جاری رسیده ایم که اگر این سرعت رشد تداوم یابد، در سال آینده تعداد افراد شاغل در شرکت به بالای ۸۰۰ نفر خواهد رسید.
 
* صادرات محصولات شما به چه کشور و یا کشورهایی گرفته است؟

شرکتها در ایران به خاطر موضوع تبادل ارز به راحتی نمیتوانند با کشورهای دیگر بحث صادرات را مطرح کنند. در بحث صادرات، ما با عراق و افغانستان کار می کردیم و به راحتی به افغانستان واردات داشتیم. اما مشکل و تحول سیاسی که برای افغانستان رخ داد، در بحث صادرات چالشهایی را ایجاد کرد. در خصوص کشورهای دیگر، به دلیل برخورداری از فناوری در سطح بالا به خصوص توسعه ۵G در حالی که ما هنوز با ADSL و VDSL کار می کنیم، از نظر تکنولوژی فاصله میان ما و آنها دارد. البته نه اینکه توانایی تولید را نداشته باشیم، اما باید به گونه ای باشد که خط تولید تغییر شگرفی پیدا کند.
 
بحث دیگر جا به جایی ارزی است. در بحث صادرات، در برخی از کشورها زمانی که محصولی جا به جا می شود، ارز به راحتی جا به جا نمی شود و در نتیجه این کار نیازمند یک سرمایه گذاری بزرگ برای تست و ارزیابی محصول است. بر همین اساس، سازمانی باید در اینجا و هنگام صدور محصول ایرانی نقش حمایتگری داشته باشد تا آن محصولات به درستی در کشور دیگر پیاده سازی شود.
 
* از دیدگاه شما لزوم اتصال شرکتهای دانش بنیان به جریان اصلی اقتصاد کشور چیست؟

این قضیه در کل دنیا مطرح است و داستانهای آن را ما هر روز در رسانه های عمومی مشاهده می کنیم که با آمدن یک تکنولوژی، یک شرکت نقش بسیار پررنگ تری حتی نسبت به کشورش دارد. مثلا آیفون یک محصول است، اما میزان تراکنش آن خیلی بالاتر از تراکنشهای یک دولت و یک کشور است.
 
در ایران نیز این موضوع مشهود است. مجموعه ای از قوانین داخلی دست و پای شرکتها را برای رشد بسته است و همین دانشمندان و نخبگان ایرانی که به دلایل مختلف از جمله سرمایه گذاری های بالا برای انجام تحقیق آنها و ارتباطاتی که برقرار می کنند، به کشورهای دیگر مهاجرت میکنند، در همان کشورها موجب ایجاد تکنولوژیهای نوین می شوند. نهادهایی در کشور وجود دارند که موجب می شوند تا سرعت رشد محصولات ایرانی پایین باشد.
 
* آخرین دستاورد یا محصولی تولیدی شرکت مخابراتی ارگ جدید که در نمایشگاه رونمایی شد چیست؟
 
در نمایشگاه تلکام ۱۴۰۰، ما به رونمایی مودم ۵G پرداختیم. در بحث محصولات خودرویی، جلوآمپر، پکیجی از قطعات الکترونیکی از جمله چیپست که امکان تولید آن وجود ندارد را به سرعت با تغییر خط تولید، به راحتی تولید می کنیم ضمن اینکه در حال تولید مولتی مدیا نیز هستیم.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیل بازار ، تاریخ انتشار:  1 بهمن  1400، کدخبر: 130266،/www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین