پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۳۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی گفت: مجلس درگیر سگ و گربه مردم، اینترنت و انتخاب اسم کودکان است. امارات اعلام کرده هر کس در ایران کارخانه داشته‌باشد و به این کشور مهاجرت کند زمین مجانی دریافت می‌کند. ما هم می‌گوییم هر کس ۴ بچه به دنیا بیاورد زمین مجانی می‌گیرد. امارات تولیدکننده ما را ترغیب به مهاجرت می‌کند و ما در حال تشویق به مصرف کننده بودن و زایمان هستیم.

شعار سال:غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس در مورد بودجه سال ۱۴۰۱  گفت:‌ «در رابطه با بودجه ۱۴۰۱ چند اتفاق تلخ رخ داده است. اول این که متاسفانه مجلس شورای اسلامی با کلیات بودجه ۱۴۰۱ که دولت سیزدهم ارائه داده‌بود، موافقت کرد. همان زمان که مجلس با کلیات بودجه موافقت کرد، بسیاری از کارشناسان تاکید کردند که محال است این بودجه منجر به رشد ۸ درصدی شود. بودجه بزرگترین سند دخل و خرج دولت است و بر اساس آن مشخص بود که رشد ۸ درصدی محقق نمی‌شود چرا که این میزان رشد به حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. رشد اقتصادی که شوخی نیست. نگاه کنید و ببینید که از دهه ۴۰ به بعد رشد اقتصادی چطور و چگونه در کشور رخ داده‌است. گزارشی هم که آقای رییسی به مجلس داد اصلا درست نبود. بودجه ۱۴۰۱ منجر به توسعه فقر و افزایش تورم افسار گسیخته و فساد ساختاری و سیستمی در کشور خواهد شد.»
 
*اختیارات دولت و کلی گویی بیشتر و نقش نظارتی مجلس کمتر شده‌است
 
او ادامه داد: «اگر بودجه سال ۱۴۰۰، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشت، این میزان را مجلس اضافه کرد. بودجه سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۹ برای سال ۱۴۰۰ کسری بودجه نداشت. اما بودجه‌ای که دولت آقای رییسی به مجلس ارائه کرد ۷۰۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. حتی امکان تجربه تورم بالای ۴۵ تا ۵۰ درصد یا حتی بالاتر در سال آینده وجود دارد. دولت کلکی به مجلس زد. دولت گفت که ۲ هزار ردیف بودجه‌ای را حذف کرده‌است. متاسفم برای  دیوان محاسبات و مجلس که متوجه نشدند. نقش نظارتی مجلس کمتر شده‌است. یعنی اختیارات دولت بیشتر و کلی‌گویی بیشتر شد بنابراین فردا روز دیوان محاسبات نمی‌تواند بودجه‌ای را بررسی کند چون هر چندین پروژه را دولت یک پروژه تعریف کرد. این به چه معناست؟ یعنی دولت به هر کدام از این پروژه‌ها که خواست اعتبار می‌دهد و به هر کدام که نخواست اعتبار نمی‌دهد. این موضوع هم منجر به بی‌انضباطی می‌شود و هم زمینه بروز فساد را فراهم می‌آورد.»
 
این نماینده پیشین مجلس افزود: «در واقع با آبی که کمیسیون تلفیق در بودجه ریخت، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان ما کسری بودجه خواهیم داشت. بعضی چیزها مثل تسهیلات بانکی در اختیار کمیسیون تلفیق نیست. پس شورای پول و اقتصاد چه کاره است؟ وزارت اقتصاد و بانک مرکزی چه کاره است؟ چرا انتظاری را برای مردم به وجود می‌آورند که عملیاتی نمی‌شود؟ به جز این، سوالات مهم دیگری نیز در مورد بودجه مطرح است؟ دلار در بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده‌است. اگر بیشتر از ۲۳ هزار تومان به فروش رسید، دولت می‌خواهد با مازاد آن چه کند؟ هیچ کس نمی‌داند. یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت برای فروش در نظر گرفته شده‌است. اگر این مقدار به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت رسید یعنی برای مثال ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر فروختیم. این درآمد مازاد کجا می‌رود؟ هیچ کس نمی‌داند. نفت در بودجه سال آینده ۶۰ دلار در نظر گرفته شده ‌است. امروز نفت بالای ۹۷ دلار است. دولت این درآمدهای مازاد را چطور خرج می‌کند؟ باید صندوقی، حسابی و ...ایجاد کنند تا به صورت برخط و روزانه درآمد مازاد دولت در آن قرار گیرد. همچنین نسخه دوم بودجه‌ای وجود داشته‌باشد تا دولت اجازه داشته‌باشد از این مازاد خرج کند و گرنه باید از مجلس اجازه بگیرد. متاسفانه کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت تسعیر دلار و ... هیچ پیش‌بینی ندارد. این پول گلوبالی که در دست دولت قرار می‌گیرد، فساد ایجاد می‌کند.»
 
*بودجه سال آینده بر اساس کدام سند بالادستی نوشته شده‌است؟
 
جعفرزاده ایمن‌آبادی در مورد تنظیم بودجه سال آینده بدون در نظر گرفتن اسناد بالادستی نیز توضیح داد: «اما نکته جالب دیگر چیست؟ مگر نباید کشور بر اساس برنامه ۵ ساله پیش برود؟ بودجه سال ۱۴۰۱ بر اساس کدام سند بالا دستی نوشته شده‌است؟ کدام برنامه؟ ما برنامه هفتم نداریم. برنامه ششم هم سال ۱۳۹۹ تمام شد. اساسا این بودجه سال ۱۴۰۱ بر اساس هیچ برنامه‌ای نوشته نشده‌است. ما برنامه‌های ۵ ساله را از زمان رضاخان داشته‌ایم. ۲ برنامه در دوران رضا خان، ۵ برنامه در دوران محمدرضا پهلوی و ۶ برنامه هم در دوران جمهوری اسلامی داشته‌ایم. الان برنامه هفتم نداریم. کمیسیون برنامه و بودجه باید یک سند بالادستی تنظیم می‌کرد، دولت بر اساس آن حرکت کند. هر سال که نمی‌شود برنامه نوشت. برخی کشورها هستند که برنامه‌های ۱۰، ۲۰ تا ۲۵ سال می‌نویسند. الان ۲ سال است که فاقد برنامه هستیم.»
 
*ما در حال تشویق به مصرف‌کننده بودن و زایمان هستیم
 
او ادامه داد: «برنامه ۵ ساله را دولت می‌نویسد و مجلس تصویب می‌کند. اگر دولتی، همچون این دولت برنامه‌ای ننوشت باید مجلس فشار بیاورد. مجلس واقعا خواب است. مجلس درگیر سگ و گربه مردم، اینترنت و انتخاب اسم کودکان است. امارات اعلام کرده هر کس در ایران کارخانه داشته‌باشد و به این کشور مهاجرت کند زمین مجانی دریافت می‌کند. ما هم می‌گوییم هر کس ۴ بچه به دنیا بیاورد زمین مجانی می‌گیرد. امارات تولیدکننده ما را ترغیب به مهاجرت می‌کند و ما در حال تشویق به مصرف کننده بودن و زایمان هستیم.»
 
این نماینده ادوار در پایان تاکید کرد: «بی‌انضباطی‌های دولت در مساله بودجه نشان می‌دهد که آقای میرکاظمی تخصص لازم در این حوزه را ندارد. امیدوارم و دعا می‌کنم که آقای رییسی موفق شود چون دیگر آخرین تکیه‌گاه‌های نظام است. مردم خسته شده‌اند. آقای رییسی چرا تعارف می‌کند؟ چرا یک اقتصاددان خوب را به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه انتخاب نمی‌کند؟ یک مهندس صنایع که نمی‌تواند از پس کار بربیاید. فاجعه‌آمیزترین بودجه پس از انقلاب بودجه سال ۱۴۰۱ است. این بودجه ایرادات اساسی و اصولی و کاربردی دارد.»
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مدارا ، تاریخ انتشار: 1 اسفند  1400، کدخبر:181195 ،www.modara.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین