پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
از بامداد امروز پنجشنبه وپس از سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه، منابع خبری از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. روس‌ها تاکید کردند مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار دادند، اوکراین می‌گوید در حال مقابله با حملات روس‌هاست، اقدامی که با واکنش‌های مختلف بین‌المللی روبه‌رو شده است.
شعار سال: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قرارداد‌های همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی بامداد امروز (پنجشنبه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیرو‌های اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
پوتین هشدار داد: مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود و مطمئن است نیرو‌های نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

رئیس جمهوری روسیه بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

پس از آن «دنیس گولنکو» وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد: دیپلمات‌های روسیه، از سفارتخانه این کشور در کی‌یف و سرکنسولگری‌های در اودسا، خارکوف و لووف خارج شده و به روسیه بازگشتند و خود وی نیز اکنون در خاک روسیه است.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سفارت اوکراین در مسکو نیز امروز فعالیت خود را متوقف کرد و اتباع این کشور را برای انجام امور کنسولی نمی‌پذیرد.

درپی این اظهارات، منابع خبری گزارش دادند عملیات نظامی روسیه در مناطق مختلف اوکراین آغاز شده و وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که فقط زیرساخت‌های نظامی و فرودگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات قرار می‌گیرد و شهر‌های اوکراین بمباران نخواهد شد.

این اقدام نظامی تاکنون با واکنش گسترده از سوی کشورها، شخصیت‌ها و سازمان‌های بین المللی روبه رو شده است.

واکنش اوکراین و برخی از بازخورد‌های مهم جهانی به اقدام نظامی روسیه علیه اواکراین را در ذیل می‌خوانید:

کی‌یف: صد‌ها نظامی اوکراینی کشته شدند

وزارت کشور اوکراین از کشته شدن صد‌ها نظامی این کشور در اثر حمله روسیه خبر داد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر نوشت: در حالی که خبرگزاری‌ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی‌کنند، وزارت کشور اوکراین گزارش داد، مطمئنا صد‌ها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از خبرنگاران خود اعلام کرد که آژیر‌های هشدار بمباران از ساعت ۷ صبح به وقت محلی در کی‌یف شنیده شده است.

این خبرگزاری همچنین از حضور ده‌ها تن از مردم اوکراین در ایستگاه‌های مترو خبر داده است که چمدان به دست قصد ترک پایتخت این کشور را دارند.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
همچنین «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین امروز در سخنانی با اعلام وضعیت فوق‌العاده از شهروندان اوکراینی خواست تاحد امکان در خانه‌های خود بمانند. او گفت با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای پیگیری وضعیت کشورش پس از آغاز عملیات نظامی روسیه، صحبت کرده است.

وی افزود: ما قوی هستیم، برای همه چیز آماده‌ایم و پیروز خواهیم شد.

رسانه‌ها گزارش دادند: همزمان آژیر خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین از بامداد امروز پیوسته به صدا درآمده است.

زلنسکی همچنین گفت: روسیه به زیرساخت‌ها و گارد مرزی اوکراین حمله موشکی کرده و صدای انفجار در بسیاری از شهر‌های اوکراین شنیده شده است. دولت اوکراین قوانین و مقررات اضطراری را در تمام مناطق کشور برقرار کرده است.

همزمان وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از عملیات نظامی روسیه، نابودی دولت اوکراین است.

رسانه‌های خارجی همچنین از کوچ مردم کی‌یف به مناطق امن گزارش دادند.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، صدای آژیر‌های حمله هوایی در کی‌یف شنیده می‌شود. ترافیک سنگین در سراسر شهر و صف‌های طولانی خودرو‌ها به سمت خارج از پایتخت مشاهده می‌شود، ایستگاه‌های مترو مملو از جمعیت است. قطار‌های بین‌شهری همچنان مشغول به کارند و بسیاری از مردم در کی‌یف در تلاش هستند به سمت غرب اوکراین و مناطق امن‌تر بروند. برخی نیز سعی دارندکه خود را به لهستان برسانند.

ایران: توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز همچنین به صورت تلفنی در گفتگو با سفیر ایران در کی‌یف، از آخرین وضعیت اوکراین و به ویژه اوضاع هم‌میهنان مقیم در این کشور کسب اطلاع کرد.

وی در پی تحولات اوکراین، در تماس تلفنی با سفیر ایران در کی‌یف، ضمن اطلاع از اوضاع میدانی در اوکراین، از آخرین وضعیت ایرانیان مقیم در آن کشور و همچنین دیپلمات‌های کشورمان و خانواده‌های آن‌ها کسب اطلاع کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی توصیه‌های لازم در خصوص ایرانیان مقیم، خصوصا دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین و ضرورت ارائه خدمات ۲۴ ساعته سفارت به هم‌میهنان مقیم را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان همچنین در زمینه ایجاد تسهیلات لازم در زمینه مهر خروج دانشجویی برای دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین، فارغ از دستورالعمل‌های موجود و با توجه به وضعیت اضطراری پیش آمده، دستورات لازم را به سفیر کشورمان در اوکراین ابلاغ کرد.

اسپانیا: برای پاسخی مشترک با متحدان خود در تماسیم

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا نیز حمله روسیه را محکوم کرد. او درصفحه شخصی خود در توییتر نوشت: دولت اسپانیا تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند و همبستگی خود را با دولت و مردم اوکراین اعلام می‌کند.

سانچز تصریح کرد: من همچنان در تماس نزدیک با شرکا و متحدانمان در اتحادیه اروپا و ناتو برای هماهنگی پاسخی مشترک به این اقدام هستم. ‎

فرانسه: روسیه به سرعت به اقدام خود پایان دهد

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده و خواستار پایان فوری آن شده است.

مکرون در توییتر خود نوشت: فرانسه به شدت تصمیم روسیه برای جنگ با اوکراین را محکوم می‌کند. فرانسه با اوکراین ابراز همبستگی کرده و در کنار آن قرار دارد. پاریس همراه با شرکا و متحدان خود برای پایان دادن به جنگ کار می‌کند.

چین: طرفین خویشتندار باشند

وزارت خارجه چین همه طرف‌های درگیر در اوکراین را به خویشتن داری فراخوانده و اعلام کرد که در اینجا مسئله حمله به روسیه همان گونه که بعضا توصیف می‌شود مطرح نیست. در این بیانیه آمده است که به منافع امنیتی همه طرف‌ها احترام گذاشته خواهد شد. چین اعلام کرد که تحولات در اوکراین را به دقت دنبال خواهد کرد. ‎
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
ایتالیا: اقدام روسیه غیرموجه و غیرقابل توجیه است

«ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا، حمله روسیه به اوکراین را به عنوان اقدامی "غیر موجه و غیر قابل توجیه" محکوم کرد.

وی گفت که ایتالیا در این لحظه دراماتیک به اوکراین نزدیک است.

دراگی تاکید کرد: ما با متحدان اروپایی و ناتو در این راستا کار می‌کنیم تا فورا، با وحدت و با قاطعیت پاسخ دهیم.» لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا نیز حمله روسیه را به شدت محکوم کرد. ‎

وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد که همه دیپلمات‌ها روسیه خاک اوکراین را ترک کردند.

انگلیس: پوتین مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است

«بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا، از حمله روسیه به اوکراین ابراز تاسف کرد.

وی امروز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: از رویداد‌های وحشتناک اوکراین وحشت زده هستم. این یک فاجعه برای قاره اروپاست.

جانسون اظهار داشت: رئیس جمهور پوتین با این حمله بی دلیل به اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. بریتانیا و متحدان ما با قاطعیت پاسخ خواهند داد. ‎ وی همچنین خواستار نشست فوری رهبران ناتو برای رسیدگی به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین شد.

رسانه‌ها گزارش دادند جانسون با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صحبت کرده است.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
آلمان: جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

او اظهار داشت: روسیه با حمله به اوکراین، ابتدایی‌ترین قوانین نظم بین‌المللی را زیر پا گذاشت جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان گفت: ما مشترکا با شرکای خود به این اقدام واکنش نشان خواهیم داد. وی همبستگی کامل آلمان با اوکراین را اعلام کرد. ‎
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
اتحادیه اروپا: امروز نشست اضطراری در بروکسل برگزار می‌شود

نشست اضطراری اتحادیه اروپا با موضوع تحولات اخیر اوکراین عصر امروز (پنجشنبه) در بروکسل برگزار می‌شود.

۲۷ عضو اتحادیه اروپا توسط «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا امشب گرد هم می‌آیند تا در مورد تحولات اخیر اوکراین گفتگو کنند.

میشل در متن دعوت خود از اعضای اتحادیه اروپا نوشته است: استفاده از زور برای جا به جایی مرز‌ها در قرن ۲۱ جایی ندارد.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
شارل میشل و «اورسلا فُن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به اقدام نظامی مسکو، عنوان کردند: به شدت حمله غیرموجه روسیه به اوکراین را محکوم می‌کنیم. در این ساعات تاریک فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بیگناه آن است که با این حمله بی‌دلیل و با ترس جان خود مواجه هستند.

این اتحادیه اعلام کرد در حال تنظیم بسته تحریمی جدیدی علیه روسیه است که شدیدترین تحریم‌هایی بوده که تا به حال برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این زمینه تصریح کرد: به‌وسیله بسته‌های تحریم، اقتصاد روسیه و توانایی این کشور در ادامه این جنگ را تضعیف خواهیم کرد.

او در ادامه تاکید کرد که اتحادیه اروپا به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، اجازه نخواهد داد تا حاکمیت زور را تحمیل کند.

وی تاکید کرد:هدف ما، ثبات اروپا و کل نظام بین‌الملل است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با اشاره به «تحریم‌های سنگین و هدفمند» اتحادیه اروپا علیه مسکو گفت، این تحریم‌ها بخش‌های راهبردی اقتصاد این کشور را به‌وسیله جلوگیری از دستیابی مسکو به تکنولوژی مورد هدف قرار خواهد داد.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
بایدن: تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت که با سران گروه ۷ نشست خواهد داشت و آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

«جو بایدن» گفت: رئیس جمهور اوکراین از او خواست تا از رهبران جهان دعوت کند تا به وضوح در مورد تجاوز آشکار پوتین صحبت کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند.

بایدن اضافه کرد: ما به حمایت و کمک به اوکراین و مردم آن ادامه خواهیم داد. در تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین، حمله روسیه را محکوم کردم و او را از اقدامات خود برای بسیج محکومیت بین‌المللی مطلع ساختم.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
ناتو: حمله روسیه بی پروا و بی‌دلیل است

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نخستین واکنش، اقدام نظامی «بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه در اوکراین را محکوم کرد.

دبیرکل ناتو با محکوم کردن آنچه «حمله بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه به اوکراین خواند، هشدار داد: این حمله جان افراد بی شماری را به خطر می‌اندازد و من به شدت آن را محکوم می‌کنم.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
دبیرکل ناتو با بیان اینکه روسیه مسیر تجاوز به یک کشور مستقل را انتخاب کرده است، در بیانیه‌ای گفت: این حمله جان تعداد بی‌شماری از غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و نقض فاحش قوانین بین‌المللی و تهدیدی جدی برای امنیت اروپا-آتلانتیک است.

قرار است سران کشور‌های عضو ناتو (شامل ۲۷ کشور اروپایی به همراه ترکیه، کانادا و ایالات متحده آمریکا) به زودی از طریق ویدئو کنفرانس در نشستی اضطراری موضوع این حمله و چگونگی واکنش به آن را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس کمیسیون اروپا: دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می‌شود

«اورسلا فُن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین گفت: دارایی‌های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می‌شوند و دسترسی این کشور به بازار‌های مالی اروپا نیز گرفته می‌شود.

رئیس کمیسیون اروپا در یک نشست خبری در بروکسل که "جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز وی را همراهی می‌کرد، گفت: ما موارد راهبردی روسیه را (در اروپا) هدف قرار داده‌ایم.

فُن در لاین تصریح کرد: ما می‌دانیم که میلیون‌ها روس خواهان جنگ نیستند، اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه زمان را به دوران امپراتوری روسیه بازگردانده و آینده مردم روسیه را به مخاطره انداخته است.

لتونی، استونی و لیتوانی: روسیه تحریم شود

وزیران امور خارجه کشور‌های حوزه دریای بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی در بیانیه مشترکی ضمن محکومیت اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین، آن را نقض قوانین بین‌المللی دانسته و از جامعه جهانی خواستند شدیدترین تحریم‌ها را علیه مسکو وضع کند.

آن‌ها در بیانیه مشترک خود همچنین از جامعه جهانی خواستند از اوکراین با کمک‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و بشردوستانه حمایت کند.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
ژاپن: حمله به اوکراین پایه‌های نظام بین الملل را متزلزل می‌کند

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن روز پنجشنبه حمله روسیه به شرق اوکراین را محکوم کرد و گفت که این حمله «پایه‌های نظم بین المللی را متزلزل می‌کند.»

به گزارش «سی‌ان ان» کیشیدا در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: ما به شدت از اقدامات روسیه انتقاد می‌کنیم و با ایالات متحده و جامعه بین المللی برای واکنش سریع همکاری خواهیم کرد.
وی افزود: توکیو به همکاری با وزارتخانه‌های مربوطه برای تضمین امنیت اتباع ژاپنی در اوکراین ادامه خواهد داد.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
نخست‌وزیر ژاپن در پاسخ به سئوالی درباره تحریم‌های بیشتر علیه مسکو به خبرنگاران گفت: پس از برقراری ارتباط با سایر کشور‌های گروه ۷ و جامعه بین المللی، اقدامات آتی را در نظر خواهد گرفت.

استرالیا: روسیه آشکارا قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا تهاجم روسیه به اوکراین را "وحشیانه" خواند و همزمان از تحریم‌های جدید این کشور علیه ۲۵ فرد دیگر و چهار موسسه روسیه خبر داد.

وی افزود: اقدامات خصمانه یکجانبه در اوکراین را محکوم می‌کنیم. روسیه آشکارا قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض می‌کند.

موریسون روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: روسیه جنگ را انتخاب کرده است. ما همراه با جامعه بین‌الملل با هم متحد می‌شویم تا این اقدامات ظالمانه را در شدیدترین وجه ممکن محکوم کنیم.

نخست وزیر استرالیا ادامه داد: تحریم‌های جدید علیه فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و شخصیت‌های مختلف روسی را که مسئول حمله غیرقانونی و غیرقابل قبول هستند و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات دست داشته‌اند، اعمال خواهد شد.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
استرالیا روز گذشته (چهارشنبه) هشت عضو شورای امنیت روسیه را تحریم کرد.

موریسون همچنین گفت: امواج بیشتری از تحریم‌ها وجود خواهد داشت و او در حال مذاکره با وزارت امور خارجه و تجارت، درباره اقدام علیه بیش از ۳۰۰ نماینده پارلمان روسیه است.

نخست‌وزیر استرالیا تاکید کرد: ما باید اطمینان حاصل کنیم که این رفتار خشونت آمیز، غیرقابل قبول هزینه دارد، همیشه باید هزینه‌ای برای چنین خشونت مذموم وجود داشته باشد.

موریسون درعین حال گفت: هیچ برنامه‌ای برای استرالیا برای مشارکت نظامی در اوکراین وجود ندارد. ما از نزدیک با ناتو و کشور‌های عضو آن‌ها همکاری می‌کنیم.

نیوزیلند: روسیه به فوریت عملیات نظامی علیه اوکراین را متوقف کند

«جیسیندا آردرن» نخست وزیر و «نانایا ماهوتا» وزیر امور خارجه نیوزیلند روز پنجشنبه با انتشار بیانیه مشترکی، اقدامات روسیه را محکوم کرده و از مسکو خواستند عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف کند.

آردرن در این بیانیه گفت: این یک حمله غیرضروری از سوی روسیه است و مسکو با انتخاب این مسیر کاملاً قابل اجتناب، ممکن است تعداد غیرقابل تصوری از زندگی بیگناهان را در معرض خطر قرار دهد.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
مقامات نیوزیلند در بیانیه خود اظهار کردند: ما از روسیه می‌خواهیم آنچه را که درست است انجام دهد، به فوریت عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند و برای جلوگیری از تلفات فاجعه‌بار و بی‌معنی، عقب‌نشینی کند.

وزیرخارجه نیوزیلند نیز در این بیانیه مشترک گفت: روسیه تاکنون تلاش‌های بین‌المللی مستمر را برای تنش‌زدایی دیپلماتیک بحران اوکراین، نادیده گرفته است و اکنون باید با عواقب تصمیش برای حمله روبرو شود.

وی تصریح کرد: نیوزیلند با اقدامات خود در واکنش به نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین به سایر اعضای جامعه بین‌المللی می‌پیوندد.

به گفته ماهوتا، نیوزیلند تحریم‌های جدیدی علاوه بر تحریم‌های کنونی پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ اعمال کرده است.

بلاروس: رهبران روسیه و اوکراین با یکدیگر دیدار کنند

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس امروز در نشستی با مقامات نظامی این کشور اعلام کرد که نیرو‌های بلاروس هیچ مشارکتی در عملیات ویژه روسیه در خاک اوکراین ندارند.

وی افزود که وزارت دفاع بلاروس به دستور وی به رهبران نظامی اوکراین پیشنهاد کرده بود که قبل از شروع عملیات نیرو‌های مسلح روسیه در دونباس، با مقامات نظامی روسیه تماس بگیرند.

لوکاشنکو همچنین پیشنهاد کرد که رهبران روسیه و اوکراین در مینسک با یکدیگر ملاقات و گفتگو کنند. بلاروس در آینده نزدیک درباره به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه خودمختار دونتسک و لوهانسک تصمیم‌گیری خواهد کرد.

درخواست اوکراین از ترکیه: تنگه داردانل را ببندید

مقامات ترکیه تاکنون در مورد این اقدام نظامی موضع رسمی اتخاذ نکرده‌اند. اما طبق گزارش‌های رسانه‌ای، سفیر اوکراین در ترکیه از مقامات آنکارا درخواست کرده تا مانع از عبور کشتی‌های نظامی روسیه از تنگه بسفر و داردانل شوند.

روسیه: تصمیم قطع روابط کی‌یف، دنباله‌روی از سیاست روس‌هراسی است

وزارت امور خارجه روسیه امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم مقامات کی‌یف برای قطع روابط دیپلماتیک با مسکو، نتیجه منطقی دنباله‌روی از «سیاست روس‌هراسی» در این کشور است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با روسیه نتیجه منطقی سیاست روس‌هراسی هدفمند مقامات کی‌یف است که با کودتای خونین سال ۲۰۱۴، فروپاشی پیمان دوستی، همکاری و مشارکت در سال ۲۰۱۸ و مجموعه کاملی از قوانین برای تبعیض علیه حقوق و آزادی‌های مردم روسی زبان اوکراین آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهوری اوکراین پیش از این اعلام کرد که کی‌یف روابط دیپلماتیک خود با مسکو را قطع می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل: پوتین به نام «انسانیت» جنگ را متوقف کند

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، پنج‌شنبه ۲۴ فوریه، از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه خواست تا جنگ را به نام «انسانیت» متوقف کند. این درخواست گوترش پس از آن صورت گرفت که پوتین عملیات نظامی در شرق اوکراین را اعلام کرد.

گوترش بعد از نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوکراین گفت: پوتین، به نام انسانیت، نیرو‌های خود را به روسیه برگرداند.
واکنش کشور‌ها به اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین
وی هشدار داد: پیامد‌های جنگ برای اوکراین ویرانگر و برای اقتصاد جهانی گسترده خواهد بود.

رسانه‌ها گزارش دادند، پیش از این اظهارات، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اوکراین برای بررسی تحولات هجوم روسیه نشست اضطراری برگزار کرد. گوترش در سخنرانی خود خطاب به اعضای شورا تاکید کرد، در ساعات گذشته شایعات و نشانه‌هایی از حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین وجود داشت.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین از رئیس‌جمهوری روسیه خواست به «صلح» فرصت بدهد. گوترش در سخنانش به اشتباه خود درباره اینکه بر این باور بود که هیچ اتفاقی در مرز‌های اوکراین نخواهد افتاد، اعتراف کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۵ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر:۸۴۶۶۱۵۷۳، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین