پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۱۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین از چشم‌انداز‌های توسعه‌ای در شهرک‌های صنعتی این استان خبر داد و گفت: «برای حمایت از سرمایه گذاران، زمین را به صورت حق بهره برداری و به شکل نقد و اقساط می‌فروشیم. ۳۰% از مبلغ حق بهره برداری را در ابتدا و مابقی حداکثر تا اقساط ۳۰ ماهه در مناطق محروم و حداکثر ۴۸ ماهه دریافت می‌کنیم».

شعار سال: شهرک‌های صنعتی قزوین هم همچون سایر شهرک‌های صنعتی کشورمان دارای مشکلات زیرساختی بوده و قطعا یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری مناسب در این شهرک‌های صنعتی،‌ تامین و توسعه زیرساخت‌ها و حمایت‌های دولتی است.
 
درخصوص مشکلات و چشم‌اندازهای سال آتی شهرک‌های صنعتی استان قزوین با رضا صفاری مدیرعامل این شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین به گفتگو نشسته ایم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید رضا صفاری مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در گفتگو با گسترش نیوز با بیان این‌که یکی از مهمترین وظایف شهرک های صنعتی، ایجاد زیرساخت و آماده سازی بستر برای سرمایه گذاری است اذعان کرد: «ساخت شهرک‌های صنعتی، هزینه های ایجاد و راه های دسترسی و تامین مسائل زیر بنایی از جمله آب، برق، گاز و تلفن از جمله موضوعات مطرحی است که باید به آن توجه شود».
 
وی ادامه داد: «تعامل با ارگان هایی همچون ادارات برق و شرکت توزیع برق منطقه ای از جمله اقدامات مهمی است که برای تامین زیر ساخت‌ها نیازمند حمایت از این مجموعه ها هستیم». صفاری در ادامه با اشاره به ‌این‌که یکی از مهمترین چالش‌های شهرک‌های صنعتی قزوین تامین منابع است افزود: «طبق قانون بودجه ، تامین منابع مورد نیاز برای تامین زیرساخت‌ شهرک‌ها، باید توسط ادارات خدمت رسان انجام شود اما یکی از مهم‌ترین چالش اصلی ما با توجه به شرایط خاص کشور، افزایش هزینه های تمام شده بیش از آن‌چیزی بود که پیش بینی شده است».
 

به گفته او، شرایط خاص کشور در حوزه افزایش هزینه‌ها برای ایجاد زیر ساخت‌ها و افزایش تورم منجر به افزایش قیمت تمام شده بیش از آنچه که پیش بینی شده است بود این در حالی است که هزینه های زیر ساختی امروزکشور در قیاس با دو سال گذشته بسیار متفاوت شده از این رو چالش اصلی ما بحث تامین منابع برای این موضوع است.
 
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در ادامه با اشاره به این که ما تعهداتی به صنعتگران و واحد های صنعتی درون شهرک ها داریم یادآور شد: «صنعتگران، قیمت حق بهره برداری از زمین های خود را پرداخت کرده و منتظر ایجاد تاسیسات یا تکمیل زیر ساخت های خود هستند اما هزینه‌ها به قدری بالاست که با پولی که پیش از این پرداخت شده قابل قیاس نیست در نتیجه در حال حاضر مهمترین دغدغه این شرکت شهرک صنعتی تامین خدمات مورد نیاز واحد ها در شرایط فعلی است».
 
صفاری در پاسخ به این سوال که چه حمایت‌هایی که قرار است از شهرک های صنعتی انجام شود بیان داشت: «در حوزه فعالیت شهرک های صنعتی استان قزوین دو موضوع وجود دارد که از آن جمله می توان به ایجاد زیر ساخت ها و دیگری کمک به توسعه صنایع کوچک اشاره کرد بنابراین براساس مدل هایی که سازمان شهرک های صنعتی ایران در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنایع کوچک تدوین و ابلاغ کرده است از بحث توسعه حمایت می کنیم».

مدل محرکه توسعه صنعتی در شهرک‌های صنعتی قزوین
 
این مقام مسئول با اشاره به این که مدل محرک توسعه صنعتی و اقتصادی در همه کشور ها بالاخص کشور های جنوب شرق آسیا ترسیم شده است ادامه داد: «ما اعتقاد داریم صنایع کوچکی که به علت برخی محدودیت ها امکان فعالیت به صورت تکی نداشته و نمی توانند ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشند باید با اجرای مدل‌های محرک توسعه صنعتی و اقتصادی همکاری موازی داشته و در امتداد هم فعالیت کنند تا از این طریق ارزش افزوده خوبی ایجاد شود».
 
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که مدل برخی فعالیت‌های صنعتی به شکل خوشه‌ای، پیمانکاری و یدگری است ادامه داد: «اگر شهرک‌های صنعتی طبق سه مدل عنوان شده فعالیت می‌کنند بنابراین مشکلاتی که بر اثر تجمع کسب و کار شناسایی می ‌شوند می توان راهکار ها و برنامه هایی قابل توجهی تدوین کرد که در این صورت از این برنامه ها حمایت مالی خواهیم کرد. به طور مثال در حوزه توسعه بازار محصولات شان،  حمایت از حضور آنها در نمایشگاه های هدف و تخصیص یارانه های نمایشگاهی مورد حمایت قرار می‌گیرند».
 
وی از دیگر حمایت‌هایی که شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در راستای ارتقای تولید و توسعه صنعتی انجام می‌دهد را ، انجام  مطالعات پژوهشی و طرح های مطالعات بازارهای هدف، انتقال فن آوری در قالب فن بازار‌ها که منجر به تبادل فن آوری می‌شود،  شناسایی نیاز فن آورانه و عرضه فن آوری و مبادله فن آوری دانست.
 
صفاری در ادامه با اشاره به این که آموزش و توانمند سازی نیرو ها و آموزش های مدیریتی و مهارتی از مهمترین اقدامات ارتقای دانش پرسنل و مدیران است ادامه داد: «به واحد های صنعتی و پرسنل آنها ۸۰ تا ۱۰۰ درصد یارانه آموزشی پرداخت می شود و حتی برای انتقال تجربه تور های صنعتی از دیگر اقاماتی است که مدنظر قرار داده ایم . به گفته او، این تور ها با محوریت چگونگی تامین مواد اولیه یا فروش محصولات و  استفاده از تجربه واحد های موفق  برگزار می شود که ۸۰ درصد یارانه تور نیز پرداخت می‌‌شود».
 
وی درباره حمایت‌هایی که در راستای جذب سرمایه‌گذاران در این استان انجام می‌شود افزود:«برای حمایت از سرمایه گذاران، زمین را به صورت حق بهره برداری و به شکل نقد و اقساط می فروشیم. ۳۰% از مبلغ حق بهره برداری را در ابتدا و مابقی حداکثر تا اقساط ۳۰ ماهه در مناطق محروم و حداکثر ۴۸ ماهه دریافت می کنیم. در واقع چنین حمایت‌هایی برای برخی از صنایعی که توانایی بهره‌برداری صنایع در کمترین زمان و ارتقای تولید را دارند شامل می‌شود».
 
صفاری در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای سال ۱۴۰۱ مد نظر قرار دارید گفت:«در استان قزوین موضوع تکمیل زیر ساخت های ایجاد شده در شهرک های صنعتی و موضوع دوم بحث توسعه شهرک های تقاضا محور بر اساس طرح آمایش استان مدنظر قرار است همچنین، در حوزه صنایع کوچک نیز موضوع توسعه، تکمیل و حمایت از خوشه هایی که دست اجراست همچنین برنامه توسعه ای دو خوشه دیگر در دست اجرا داریم که سال آینده به نتیجه می‌رسد».
 
وی درباره اقدامات دولت سیزدهم در زمینه تولید و حمایت صنعتی گفت: «همانطور که پیش از این عنوان شد در حال حاضر، موضوع و مساله اصلی شهرک‌های صنعتی قزوین، مشکلات زیر ساختی و کمبود منابع برای تکمیل زیر ساخت‌هاست. بنابراین دو راهکار بیشتر نداریم یا باید منابعی از سوی دولت اختصاص یابد که با توجه به محدودیت منابع دولتی نمی‌توان توقعی داشت یا باید از مدل های مشارکتی بهره‌مند شد که در این صورت نیازمند همکاری با بخش خصوصی هستیم ».


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری گسترش  ، تاریخ انتشار: 23 اسفند 1400، کدخبر: 249159، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
0
جالب بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین