پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
محسن دهنوی گفت: متاسفانه هنوز در کشور ما و در بین برخی از مسئولان نگاه به حوزه دانش بنیان نگاه به حوزه‌ای فانتزی و لوکس است که آن را کاری جدی و ضروری نمی‌دانند. این وضعیت باید تغییر کند. ضمن اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید خود را اثبات کنند و محصولاتی تولید کنند که بازار به آن‌ها نیاز دارد.
شعار سال: یکی از اولویت‌های مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور است. نگاه به عملکرد کشور در دو دهۀ گذشته نشان می‌دهد که به رغم ایجاد برخی زیرساخت‌های مورد نیاز توسعۀ اقتصاد دانش بنیان، همچون نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده، ارتقا و تجهیز زیرساخت‌های آزمایشگاهی و نیز پیشرفت‌های چشمگیر علمی، نتوانسته ایم در عرصۀ توسعۀ کسب وکار‌های دانش بنیان و کسب ثروت از فعالیت‌های دانشی در کشور موفق باشیم. در همین راستا گفتگویی داشیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

سهم پایین دانش بنیان‌ها در اقتصاد کشور

سید محسن دهنوی رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: علی‌رغم اینکه رتبه کشور ما در تولید علم و توسعه علم و فن آوری در دنیا رتبه بسیار خوبی است، اما سهم این رتبه در اقتصاد کشور کماکان پایین است. بنده فکر می‌کنم علت اصلی موضوع این است که ساختار‌های کشور از جمله ساختار‌های مالی و اداری به هیچ وجه برای تجاری و اقتصادی شدن فن آوری‌ها طراحی نشده اند.
 
نگاه فانتزی و لوکس مسئولان به حوزه دانش بنیان

وی افزود: بطور مثال نظام بانکی ما وظیفه حمایت از تولید را برعهده دارد. اما نه با ادبیات تولید فن آورانه ارتباط برقرار می‌کند و نه به درستی از این موضوع پشتیبانی می‌کند. باقی ساختار اداری ما نیز به همین شکل است.

دهنوی ادامه داد: یک مجموعه دانش بنیان تا زمانی که در آزمایشگاه کار می‌کند کار خواهد کرد، ولی زمانی که می‌خواهد محصول تولید کند مشخص نیست از کجا باید مجوز بگیرد. به عقیده من علت اصلی آماده نبودن ساختار‌های کشور به ویژه ساختار‌های مالی و اداری، بروکراسی اشتباه در کشور است.

ریل گذاری اشتباه کشور در بخش توسعه فنآوری

نماینده مردم تهران اظهارکرد: نکته دوم بحث آماده نبودن قوانین و مقررات است یعنی نبودن ریل در کشور؛ ریل گذاری کشور ما به سمت توسعه فنآوری و خلاقیت و نوآوری نبوده است. یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۸۸ داشتیم که نزدیک به ۱۳ سال از آن گذشته است و تاکنون قانونی به روز نداشته ایم. این حوزه هر دو سال یک‌بار باید تغییر کند.

رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس گفت: نکته سوم این است که ما در سمت تولید دانش هم مشکلات داریم. ما به سمت تولید دانش و فنآوری نمی‌رویم که نیاز جامعه را پاسخ دهد. در حوزه تکنولوژی گفته می‌شود که تکنولوژی دو دسته است تکنولوژی پوش یا مارکت پول است. ما اینجا به سمت مارکت پول نمی‌رویم یعنی نمی‌دانیم که نیاز بازار چیست تا آن را تولید کنیم. درنتیجه خیلی وقت‌ها دانشی تولید می‌کنیم که محصول آن مورد نیاز بازار نیست. در نتیجه اقبالی به محصول نمی‌شود. من این سه اولویت را موانع اصلی می‌دانم که باید به سمت رفع این موانع برویم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهمترین ساختار مالی کشور نظام بانکی است که به هیچ وجه ازحوزه دانش بنیان حمایت و پشتیبانی نمی‌کند. ما در قانون جهش تولید دانش‌بنیان این مشکل را تا حدی مرتفع کردیم. در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی و کلیه بانک‌ها تا حدی برای مشارکت در حوزه دانش‌بنیان تقویت شدند.

نقش ویژه بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان

وی افزود امروزه بیش از ۶۰ صندوق داریم که مجوز‌ها و اختیاراتی دارند و امکان استفاده از بازارسرمایه را برای این‌ها قائل شدیم. ضمن اینکه امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را برای دانش بنیان‌ها فراهم ساختیم. این‌ها اتفاقات مهمی بود که ما فکر می‌کنیم به حوزه تامین مالی و پشتیبانی مالی از این شرکت‌ها کمک می‌کند.

دهنوی در پایان گفتگو اظهار کرد: متاسفانه هنوز در کشور ما و در بین برخی از مسئولان نگاه به حوزه دانش بنیان نگاه به حوزه‌ای فانتزی و لوکس است که آن را کاری جدی و ضروری نمی‌دانند. این وضعیت باید تغییر کند. ضمن اینکه شرکت‌های دانش بنیان باید خود را اثبات کنند و محصولاتی تولید کنند که بازار به آن‌ها نیاز دارد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۵۲۴۶۶، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین