پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
کم توجهی به وجود قطعات یدکی تقلبی چندین فاجعه افزایش سرسام آور هزینه تعمییر خودرو، ناامنی خودرو‌های استفاده کننده از قطعات تقلبی و در نهایت بحث تشدید تمایل به قاچاق و تولید کم کیفیت را به همراه دارد. سازمان استاندارد متاسفانه در این خصوص رفتاری ماست گونه در پیش گرفته و انگار نه انگار که بخشی از کار بر دوش اوست. اتحادیه‌های صنفی حرکت موثری را دنبال نمی‌کنند. گمرک نیز در خصوص این موضوع، رویکرد منفعلانه دارد. وزارت صمت قبلا کد رهیگیری صادر کرده بود که طرح آن دنباله گیری نشد. اما اکنون برای دو محصول کمک فنر و باطری ماشین، زدن کد رهیگیری الزامی شده است. با کد دستوری می‌توانید از طیق گوشی خود، وضعیت اصالت قطعه را جویا شوید.
شعار سال: لوازم یدکی خودرو با عملکرد آن رابطه مستقیم دارد و در صورت استفاده از لوازم نامرغوب نه تنها مشکل رفع نمی‌شود بلکه باید منتظر عواقب جدی‌تر باشیم. خودروسازی یکی از صنایع بزرگ است که کارخانه‌های متنوعی در سراسر دنیا علاوه بر تولید انواع خودرو و صادر کردن آن‌ها لوازم و قطعات جانبی مرتبط با محصولات را نیز تولید و عرضه می‌کنند. البته نکته مهم بالا بودن کیفیت این قطعات است که باید بعد از تعویض با قطعه خراب و آسیب دیده به خوبی کار کرده و مشکلی برای خودرو ایجاد نکند. برخی از افراد به کیفیت و اصالت لوازم یدکی اهمیت نمی‌دهند، اما از آن‌جایی که سلامت خودرو با امنیت جانی سرنشینان در ارتباط است باید از اصل بودن این لوازم اطمینان پیدا کرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم با لوازم یدکی خودرو و نحوه تشخیص انواع اصل از تقلبی آن آشنا شویم.

لوازم یدکی چیست؟

لوازم یدکی خودرو، قطعاتی هستند که در صورت خراب شدن و کار نکردن قطعه‌های اصلی، با آن‌ها جایگزین می‌شوند. خودرو یکی از وسایلی است که بعضی از قطعات آن در اثر تصادف، مشکلات فنی یا استفاده طولانی مدت خراب شده و به تعمیر یا تعویض نیاز پیدا می‌کنند. با تعویض قطعات آسیب دیده و جایگزین کردن آن‌ها با لوازم جدید باید خودرو مثل روز اول و بدون مشکل کار کند و این امر تنها زمانی اتفاق می‌افتد که از قطعات اورجینال و باکیفیت استفاده شده باشد. لوازم یدکی باید با نوع و مدل خودرو متناسب باشد و همچنین توسط کارخانه مخصوص آن برند یا یکی از زیرمجموعه‌های معتبر آن تولید شود. این لوازم در سلامت و کارایی خودرو نقش مهمی دارند و باید کیفیتی مشابه به قطعات اصلی داشته باشند که بعد از تعویض و نصب آن‌ها خودرو مثل روز اول کار کند. همچنین باید برای تعمیر یا تعویض قطعه به تعمیر کار حرفه‌ای و ماهر مراجعه کنید. چون حتی قطعات اصل هم اگر به درستی نصب نشوند ممکن است آسیب ببینند.

چرا لوازم یدکی تقلبی تولید می‌شود؟

همه ما می‌دانیم که خودرو‌های لوکس و گران قیمت ارزش زیادی دارند و طبیعتا قطعات یدکی اصل آن‌ها نیز نسبت به خودرو‌های معمولی گران‌تر هستند. افراد سودجو برای بدست آوردن پول بیشتر لوازم تقلبی و بی کیفیت را تولید یا آن‌ها را به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد و به بازار عرضه می‌کنند. مواد اولیه این لوازم ارزان‌تر از مواد مورد نیاز برای تولید قطعات اورجینال است. به همین دلیل بعضی از تولید کنندگان این قطعات را با نام اورجینال و قیمت بالاتر عرضه می‌کنند. افراد معمولی به سختی می‌توانند تفاوت این دو را از هم تشخیص بدهند، اما یک کارشناس یا تعمیرکار ماهر به سرعت متوجه این تفاوت می‌شود. از این رو در خرید این وسایل باید از یک فرد کارشناس در این زمینه کمک گرفت. شاید قیمت قطعات اصل و باکیفیت کمی بیشتر باشد، اما در عوض با خرید آن‌ها از هزینه‌های مجدد و ایجاد مشکل جدید و آسیب به خودرو جلوگیری کنید. البته صرفا قیمت بیشتر نشانه کیفیت بالا نیست و قیمت هر محصول نسبت به نوع جنس، برند و کیفیت آن متفاوت است.

نحوه تشخیص لوازم یدکی اصل

عدم نظارت و کنترل کافی بر تولید محصولات باعث شده تا افراد فرصت طلب و سودجو اقدام به تولید و عرضه محصولات تقلبی و بی‌کیفیت کنند که علاوه بر آسیب به خودرو باعث کاهش امنیت جانی افراد می‌شوند. اما با دقت به چند نکته به راحتی می‌توان جنس اصل را از تقلبی تشخیص داد.

نشان استاندارد: هر قطعه وارداتی و تولید شده در داخل کشور باید دارای نشان استاندارد ملی باشند. قطعات جانبی خودرو بر اساس معیار‌های سازمان استاندارد به دو گروه ایمنی و فوق ایمنی تقسیم می‌شوند که هر دو از اهمیت بالایی برخوردارند. در این میان برخی از شرکت‌های متقلب نشان استاندارد جعلی را روی محصولات بی‌کیفیت خود نصب و آن‌ها را روانه بازار می‌کنند. تنها راه اطمینان از اصالت این نشان استعلام آن از سامانه استاندارد است.

هولوگرام رسمی شرکت: شرکت‌های تولید کننده برای تمایز اجناس خود روی بسته‌بندی آن‌ها هولوگرام مخصوص خود را نصب می‌کنند که نشان دهنده اصالت کالا و استاندارد بودن آن است. هرچند انواع تقلبی این هولوگرام‌ها نیز موجود است، اما با کمی دقت در تفاوت طراحی و ظاهر متوجه کیفیت پایین و تقلبی بودن آن خواهید شد.

بررسی بارکد: تمام تولیدکنندگان ایرانی و خارجی لوازم یدکی معتبر روی بسته‌بندی‌ها بارکد اختصاصی ثبت می‌کنند که با جستجو در گوگل می‌توانید تمام مشخصات شرکت تولید کننده و قطعه را مشاهده کنید. در صورتی که این اطلاعات نمایش داده نشوند آن بارکد جعلی و محصول تقلبی است.

بررسی کد شناسا: این برچسب نشانه اصالت لوازم یدکی و تضمین کیفیت آن‌ها است. با ارسال پیامک کد مندرج بر روی هولوگرام شنسا از اصل بودن کالا مطمئن می‌شوید.

بسته بندی محصول: کیفیت بسته‌بندی برای شرکت‌های معتبر اهمیت زیادی دارد. اگر بسته‌بندی تغییر شکل یافته، باز شده یا به صورت رنگ رفته باشد باید به کیفیت آن محصول شک کنید.
کیفیت ظاهری قطعه: باتوجه به مواردی مثل نوع جوشکاری، آلیاژ به‌کار رفته در ساخت محصول، نوشته روی قطعه و مقایسه با قطعه قدیمی خودرو می‌توانید کیفیت قطعه جدید را بررسی کنید. بعضی از تولیدکنندگان معتبر نام شرکت و سریال قطعه را علاوه بر ثبت در هولوگرام بسته بندی آن را روی خود قطعه نیز حک می‌کنند.
تعداد بازدید : 1

درنهایت برای خرید لوازم یدکی اصل علاوه بر رعایت موارد ذکر شده باید از فروشگاه‌های معتبر خرید کرده و از فروشنده فاکتور رسمی سربرگ دار و مهردار دریافت کنید.
تعداد بازدید : 2
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین