پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
مهدی آلان گفت: بیشترین آسیب از کالا‌های قاچاق به صنعت کلاچ سازی وارد می‌شود، شاید درست‌تر این است بگوییم نه فقط صنعت کلاچ سازی بلکه تمامی صنایع کشور از این موضوع آسیب دیده اند. این موضوع از زمان اعمال تحریم‌ها که شرکت‌های خارجی معتبر همکاریی تجاری خود را قطع کرده اند به شکل عجیب تری انجام می‌شود. آن هم به این صورت که در بسته بندی همان شرکت‌های خارجی عده‌ای با نام همان برند‌ها به صورت قاچاق از مقصد کشور‌های شرقی انجام می‌دهند و به اسم شرکت‌های اصلی به فروش می‌رسانند و برای رد گم کردن موضوع، مقداری از واردات را بصورت رسمی انجام می‌دهند.
شعار سال: این روز‌ها بحث قطعات یدکی تقلبی در بازار داغ شده است این موضوع می‌تواند خطرات بسیاری را برای مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد. لوازم یدکی به کار برده شده در خودرو در ایمنی این وسیله و امنیت جانی سرنشین آن نقش مهمی دارد، ولی گران شدن این لوازم، سبب شده تا برخی با سوء استفاده از این موقعیت کالا‌های تقلبی را به جای لوازم یدکی اصلی به فروش رسانده و باعث ضرر و زیان جانی و مالی برای مصرف کننده شوند.

کلاچ یکی از قطعات مهم و کاربردی در خودرو است این قطعه طی سال‌ها متمادی از خارج از کشور وارد می‌شد، اما این روند در سال‌های اخیر کمتر شده و بخش بزرگی از این سیستم در داخل کشور تولید می‌شود.

کاربرد کلاچ در خودرو چیست؟

صنعت کلاچ طی این سال‌ها پیشرفت‌های قابل قبولی داشته است تا آنجا که بطور کامل در این صنعت خودکفایی صورت گرفته و حتی درحال حاضر تولیدکنندگان این صنعت قابلیت صادرات محصولات به شرکت‌های خارجی را نیز دارند.

مهدی آلان در خصوص وضعیت کلی صنعت قطعه سازی ایران در زمینه تولید کلاچ انواع خودرو گفت: همواره سعی کرده ایم در این صنعت رو به جلو حرکت کرده و پیشرفت کنیم، طی ۳۰ سال گذشته سیف صنعت به عنوان پیش گام در این صنعت بوده است و با پیوستن رقبای قدرتمند و پر تلاش به این عرصه در حال حاضر در کشور توان بسیار بالای در زمینه تولید و طراحی با تکنولوژی بالا در سطح جهانی را دارا است و از منظر رقابت با برند‌های خارجی در زمینه قیمت و کیفیت و گارانتی جایگاه بسیار مطلوبی را دارد.

خودکفایی در تولید کلاچ انواع خودرو

وی با مطلوب خواندن سطح تکنولوژی و دانش فنی تولیدکنندگان داخلی کلاچ گفت: در سال‌های گذشته هر چند جای بیشتری برای سرمایه گذاری وجود داشت، اما سه تولیدکننده کلاچ مورد قرارداد با خودروسازان داخلی در زمینه تحقیق و توسعه دستاورد‌های مطلوبی داشته اند و امروز در عرصه ساخت ماشین آلات تست مورد نیاز در خطوط کلاچ سازی که دست آورد قابل توجهی است و زمانی به خارج از ایران وابستگی کامل داشتیم؛ بطور کامل خود کفا هستیم و حتی قابلیت صادرات به شرکت‌های خارجی را نیز داریم.

وی ظرفیت داخلی سه سازنده اصلی انواع کیت کلاچ را ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار برشمرد و گفت: ظرفیت رسمی و واقعی اعلامی سه سازنده اصلی در حال حاضر ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار انواع کیت کلاچ است، این در حالی است که کل نیاز کشور شامل خودروساز‌ها و بازار یدکی با احتساب ۱۵ میلیون خودرو در حال تردد و روند تعویض کلاچ در داخل کشور مجموعا ۴ میلیون و ۶۰۰ دست کلاچ است که با این تفاسیر به تعداد ۷۰۰ هزار دست مازاد بر نیاز کشور امکان تولید موجود است.

وی در خصوص روند همکاری خودروسازان داخلی و تامین سیستم کلاچ از سازندگان داخلی گفت: این روند قابل قبول است، اما کافی نیست، در واقع ما توقع بیشتری از بخش خدمات پس از فروش خودروسازان داریم که نگاه دقیق تری به محصولات وطنی و البته با کیفیت داشته باشند؛ که این امر در مواردی به دلایل خاص و حتی منافع شخصی برخی افراد به سمت و سویی می‌رود که جای بررسی دارد که چرا با وجود امکان تامین مازاد بر نیاز کشور شاهد واردات کیت کلاچ بصورت رسمی از سوی سازمان‌های خدمات پس از فروش خودروسازان بوده ایم.
 
پای قاچاقچی‌ها و واردکنندگان روی پدال کلاچ تولید داخل

هیچ یک از قطعات خارجی وارداتی اورجینال نیستند

آلان ادامه داد: وقتی که قطعه مصرفی در خط که تاییدیه و استاندارد ملی دارد و از چندین مرجع ارزیابی مستمر می‌شود و آمار کیفی آن نمایان و قابل پیگیری است چرا باید به سراغ خارجی‌ها برویم که عملا اعلام می‌کنند هیچ گارانتی شامل محصولاتشان نمی‌شود و نکته قابل تامل‌تر این که هیچ یک از قطعات خارجی وارداتی اورجینال نیستند و فقط نام شرکت‌های معتبر کلاچ سازی خارجی را یدک می‌کشند و این کلاهی است که بر سر مصرف کننده نهایی می‌رود و آسیب جدی به تولید داخلی وارد می‌نماید.

آلان سهم کالای قاچاق و محصولات بی کیفیت از بازار ایران را رقمی عجیب خواند و گفت: بیشترین آسیب از کالا‌های قاچاق به صنعت کلاچ سازی وارد می‌شود، شاید درست‌تر این است بگوییم نه فقط صنعت کلاچ سازی بلکه تمامی صنایع کشور از این موضوع آسیب دیده اند.

وی بیان کرد: این موضوع از زمان اعمال تحریم‌ها که شرکت‌های خارجی معتبر همکاریی تجاری خود را قطع کرده اند به شکل عجیب تری انجام می‌شود. آن هم به این صورت که در بسته بندی همان شرکت‌های خارجی عده‌ای با نام همان برند‌ها به صورت قاچاق از مقصد کشور‌های شرقی انجام می‌دهند و به اسم شرکت‌های اصلی به فروش می‌رسانند و برای رد گم کردن موضوع، مقداری از واردات را بصورت رسمی انجام می‌دهند.

وی گفت: در این خصوص عده‌ای زحمت قاچاق را هم دیگر به خود نمی‌دهند و با توجه به عوارض واردات که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود و به سهولت وارد کشور می‌کنند و با قیمت همان محصولات اورجینال به فروش می‌رسانند و از سود قابل توجهی و نجومی بهره می‌برند، که این ارز ۴۲۰۰ تومانی که رقم ناچیزی است عملا موضوع تعرفه که به عنوان تعدیل کننده موضوع واردات می‌تواند از آن استفاده کرد را به کل منفعل و بی اثر می‌نماید.

دلیل اصلی قاچاق کالا قیمت تمام شده بالای محصولات داخلی است

وی عمده‌ترین دلایل ناکامی در زمینه جلوگیری از وارادت کلاچ و مبارزه با کالای قاچاق را قیمت تمام شده بالای محصولات داخلی دانست و گفت: دلیل اصلی قاچاق کالا قیمت تمام شده بالای محصولات داخلی است، شما تصور کنید کارخانه‌ای در چین با تیراژ ده‌ها میلیونی در سال یک محصول مانند کلاچ را با ماشین آلات به روز و بهره گیری از مواد اولیه به قیمت‌های پایین جهانی و البته حمایت‌های دولت آن کشور تولید می‌کند و به کل جهان صادر می‌کند، حال شرایط را با تولیدکنندگان داخلی ما مقایسه کنیم.

وی گفت: در اینجا تولید کنندگان باید با ماشین آلات ۳۰ سال پیش که احیا شده و با مواد اولیه به عنوان مثال فولاد که از قیمت‌های جهانی هم در داخل گران‌تر هستند محصول خود را تولید نماید و آن هم با تیراژ‌های بسیار پایین که به هیچ عنوان با این تیراژ‌های داخلی نمی‌توان از موضوع سهم سربار با خارجی‌ها رقابت کرد، این امر در کنار متوسط راندمان کاری داخلی و مالیات‌هایی که سازندگان پرداخت می‌کنند در کنار عدم حمایت‌های دولتی سبب به وجود امدن بازار قاچاق کالا می‌شود.

آلان ادامه داد: در این بازار بدون نظارت گروهی نیز سواستفاده کرده و محصولات ارزان‌تر و البته با کیفیت پایین‌تر چینی را خریداری می‌کنند و در کارتن و بسته بندی برند‌های معروف قرار می‌دهند و سود خود را چند برابر دریافت می‌کنند و همه این موارد در کنار نگاه ویژه مردم ما به برند‌های خارجی است که خوشبختانه نگرش مردم نسبت به تهیه کالا‌های داخلی در حال تغییر است.

این تولیدکننده قطعات خودرو گفت: در حال حاضر شرکت‌های داخلی حضور پر رنگی در بازار‌های داخلی دارند و خدمات پس از فروش قابل قبولی به مشتریان ارایه می‌کنند، لذا باز جای پای سنگین قاچاق در اینجا هم وجود دارد و رقابت سخت و غیر منصفانه‌ای با چینی‌ها دارند که به علت سود بالای قطعات چینی، بازرگانان یا بهتر است بگوییم قاچاقچیان شبهه قانونی گاهی اوقات با فروش سر به سر ضربه سنگینی به تولید داخل می‌زنند. یک کارخانه بیش از ۳۰۰ نفر پرسنل دارد و با فروش سر به سر نمی‌تواند مدت زیادی دوام بیاورد و همین امر دلیل این می‌شود که از گردونه خارج می‌شود و بازار برای خارجی‌ها مهیا می‌گردد.

وی در خصوص روند قیمت کالا‌های وارداتی و قاچاق در مقایسه با تولیدات داخلی افزود: متوسط قیمت هر کلاچ خارجی البته با کیفیتی که در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود (یا همان شبهه برند‌های اورجینال که تقلبی هستند) ۲۰ دلار است؛ که این کلاچ‌ها همیشه گران‌تر از کلاچ‌های تولید داخل به فروش می‌رسند (البته سال گذشته در مقطعی که دلار پایین آمد برای دامپینگ کردن حتی پایین‌تر از قیمت کلاچ سازان داخلی به فروش می‌رساندند) برای مثال یک کلاچ خارجی که با قیمت ۲ میلیون در بازار فروخته می‌شود معادل همان کلاچ تولید داخل آن با قیمت ۱.۲ میلیون تومان و با گارانتی بدون قید و شرط موجود است. البته از این قیمت‌ها سهم فروشندگان در کلاچ‌های خارجی ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت فروش است و کلاچ داخلی نهایتا ۱۵ درصد، که این عامل خود موجب کشش بیشتر بازار و فروشندگان به عنوان بازوی اصلی به سمت کالا‌های خارجی و عمدتا قاچاق است که سود بیشتری را برای واسطه‌ها ایجاد می‌کند و ضمناً خرید کالا‌های خارجی قاچاق نیازی به فاکتور رسمی مثل سازندگان داخلی و دردسر‌های اداره مالیات هم هیچ گاه نداشته است.

آلان حجم گردش مالی بازار کلاچ در کشور را رقم قابل توجهی دانست و گفت: حجم گردش مالی بازار کلاچ حدود ۱۰۰ میلیون دلار است با قیمت متوسط هر کلاچ ۲۰ دلار، آمار‌های رسمی سال ۹۶،۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۲۲ و ۱۴ و ۷ میلیون دلار است. البته وارد کنندگان به اصطلاح زیر قیمت اعلام می‌کنند تا عوارض واردات کمتری به دولت پرداخت کنند و این تنها آمار رسمی گمرکات کشور است و این ارز خارج شده از کشور فقط برای یک سال است و این قطعه مصرفی ظرف ۹ ماه مجدد مستهلک می‌شود.

استاندارد اجباری بر روی کیت کلاچ

وی در پایان خواستار ساماندهی این بازار شد و گفت: اولین خواسته ما این است که اگر قرار است واردات هم انجام شود باید قطعه استاندارد وارد شود و وارد کننده‌ها جنس تقلبی وارد کشور نکنند. برای این امر لازم است استاندارد اجباری بر روی کیت کلاچ قرار داده شود.

وی ادامه داد: البته عده‌ای هستند که می‌گویند تولیدکنندگان داخلی امکان تولید ۱۰۰ درصد تنوع بازار را ندارند و خودر‌های خارجی هستند که نیاز به کلاچ دارند. در پاسخ باید گفت که بله، اول اینکه عمده خودر‌های خارجی اتومات هستند و اصلا نیاز به کیت کلاچ مرسوم ندارند و اصلا دلیل استقبال مردم از خودروی خارجی همین اتومات بودن ان‌ها است، اما کلاچ‌هایی هستند که در سال کمتر از ۲۰۰۰ عدد در داخل نیاز دارند و مختص خودرو‌های خارجی خاصی هستند و این موضوع برای تولید داخل توجیه ندارد که برای این تعداد اندک سفارش قالب سازی و خط تولید راه اندازی شود و لازم است خود شرکت‌های وارد کننده آن خودرو و توسط بخش خدمات همان شرکت بصورت رسمی کلاچ مورد نیاز آن خودرو‌ها را وارد کنند که اعداد آن محدود و قابلیت خدشه به تولید داخل را ندارد. اما مشکل آنجا است که این واردکنندگان، کلاچ خودرو‌های ساخت داخل را نیز وارد می‌کنند.

به گفته وی، می‌بایست واردات کالا‌های تقلبی کاملا متوقف شود و با وضع فعلی بازار که ۹۹ درصد کالا‌ها وارداتی تقلبی است، چاره‌ای بجز توقف کامل واردات نیست. مسلماً ارز حاصل از فروش نفت که به سختی به دست می‌آید باید برای دارو و موارد حیاتی که مردم امروز به آن نیاز دارند خرج شود و نه برای کالایی مصرفی که تنها برای یک سال در خودرو کفاف خواهد داد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۲۳۹۹، www.ghatenews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین