شعار سال: در زمزمه واردات خودرو، شنیدههای در خصوص عدم تعریف خدمات پس از فروش برای محصولات وارداتی وجود دارد. مالکان خودروهای وارداتی هم اکنون با دردسر تامین قطعات و لوازم یدکی از سوی شرکتهای مربوطه فعال و بازار آزاد مواجه هستند. لوازم یدکی بسیاری از این محصولات اکنون با قیمت شناور و تابع ارز در حال نوسان بوده و هر روز بها جدیدی برای آن تعریف میشود. شاید بهتر باشد، وزارت صمت در کنار کنترل قطعات تقلبی و قاچاق در بازار، بها غیرمتعارف لوازم یدکی خودروهای وارداتی را نیز بررسی کند، با همین بهانه به سراغ دانیال میلانی کارشناس صنعت خودرو رفتیم تا وضعیت خودروهای واردات از نظر دسترسی به تامین قطعات را بررسی کنیم.
* به عنوان پرسش نخست مالکان خودروهای وارداتی برای تامین لوازم یدکی این روزها با چه معضلاتی مواجه هستند؟
در حال حاضر بزرگترین چالش مالکان تامین قطعات اصلی خودروهای وارداتی است، این چالش عمدتا به زمان خرید قطعه از سوی فروشندگان و اصل بودن محصول مربوط میشود. در حال حاضر حتی کارشناسان نمیتوانند به فروشگاه یا گاها شرکتهایی درخصوص خرید قطعات اطمینان کنند. زیرا مالکان برای خرید قطعات هزینههای بسیار هنگفتی را پرداخت میکنند. هرچند در این میان نیز شرکتهای وجود دارند که تحت عنوان نماینده برند خودروهای وارداتی، برای حفظ سابقه و اعتبار فعالیت خود قطعات مطمن تری را عرضه میکنند. هرچند که برای تامین و فروش قطعات اصلی برای واردات به کشور چالش وجود دارد.
* به چالش واردات اشاره کردید، آیا این دردسر به دلیل جبر تحریمهای ظالمانه علیه کشور است یا در فرآیند واردات در کشور مشکل دارد؟وزارت صمت برای حمایت از تولید داخل واردات برخی از قطعاتی که در کشور تولید میشود را ممنوع اعلام کرده است. به عنوان مثال لنت ترمز یکی از همین قطعات است، اگر قصد داشته باشید لنت ترمز برای خودروهای خارجی به کشور وارد کنید، ابتدا باید از انجمن لنت ترمز نامه تایید در جهت عدم تولید در کشور دریافت سپس اقدام به واردات کنید. اگر نامه تایید از سوی انجمن وجود نداشته باشد، نمیتوان لنت ترمز به کشور وارد کرد. این موضوع اکنون معضل جدی برخی از شرکتها است، لنتهای ترمز تولیدی در کشور نیز نیازمند واردات مواداولیه است؛ بنابراین نمیتوان مدعی تولید داخل با کیفیت بالا بود، مالکان خودروهای وارداتی علاقه ندارند در زمان ترمزگیری به دلیل استفاده از لنت ترمز داخلی با چالش تولید صدا مواجه شوند. زیرا برخی از مالکان خودروهای وارداتی که از لنتهای ترمز داخلی استفاده میکنند، در خصوص تولید صدای اضافی در زمان ترمزگیری شکایت دارند؛ بنابراین مالکان به ناچار سوق به بازار آزاد مییابند. برخی از فعالان بازار به دلیل سبقه و اعتبار برندهای خوش نام و با کیفیت لنت ترمز را از مبادی قانونی وارد میکنند. اما به دلیل نوسان نرخ ارز و هزینه بالایی واردات، مشتری با قیمت بالایی مجبور به خرید قطعه مذکور میشود. گاهی مشتریان برای تهیه ارزان محصول به سمت قطعات غیراصلی و تقلبی با بسته بندی خارجی پیش میروند.
* قیمت قطعات خودروهای وارداتی چه مقدار رشد داشته و آیا اختلاف بها میان بازار و نمایندگی وجود دارد؟قیمت قطعات خودروهای وارداتی به نرخ ارز وابستگی بسیار زیادی داشته و هر روز شناور است. از سوی، قیمت لوازم یدکی خودروهای خارجی در بازار تابعی از قیمت محصولات شرکتها است. شرکتها استعلام بها برای لوازم یدکی دارند، در بیشتر مواقع از بازار با شرکتها و نمایندگیهای برند خودروهای وارداتی تماس میگیرند و از وضعیت موجودی و قیمت قطعات مطلع میشوند. اگر شرکت برند خودرو وارداتی فاقد قطعه یا قطعات مورد نیاز مشتریان باشد، چندبرابر بیشتر از بها نمایندگی تعیین قیمت را انجام و در بازار اقدام به فروش میکنند؛ بنابراین توصیه میشود مالکان خودروهای وارداتی از فروشگاه یا نمایندگیهایی اقدام به خرید قطعه کنند که به آنها فاکتور مهر شده، گارانتی و شرط مرجوعی دهد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تحلیل بازار، تاریخ انتشار:۲۹ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۶۹۳۲۰، www.tahlilbazaar.com