پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
نبودکتابخانه، سالن ورزشی و جاده نامناسب مرکز بهداشت روستا بخشی از مشکلات روستاییان پاپاله محسوب می‌شود.

شعارسال: روستای پاپاله یکی از روستاهای بزرگ شهرستان دیواندره با جمعیتی بالغ بر ۱۱۰۰ نفر و ۲۳۵ خانوار است. این روستا دارای جاده آسفالت از دو طرف است از طرفی بعد از طی ۵۴ کیلومتر به شهر دیواندره و از طرفی دیگر با طی مسافت ۳۲ کیلومتر به شهر زرینه متصل می‌شود.

یکی از اهالی روستای پاپاله می‌گوید: این روستا در ابتدا به پال پال معروف بوده است. دلیل این نامگذاری هم این است که روستای پاپاله در پای کوه قرار گرفته است. مردم حدود ۳۰۰ سال است در این محل سکونت دارند. «سید منصور مرتضوی» ادامه می‌دهد: مرقد بابا سید رشید و منازل مسکونی قدیمی آن مرحوم که حداقل صد سال قدمت دارد از جاهای زیارتی و تاریخی روستای پاپاله است. این فرد میان‌سال در باره یکی از رسوم روستا بیان می‌کند : هنگامی که یکی از اهالی روستا از دنیا می‌رود در مراسم عزاداری هزینه ۳ وعده اول مراسم مانند تهیه مواد برای پخت غذا از سوی اهالی روستا پرداخت می‌شود وخانواده عزادار هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: مردم در این روستا از طریق کشاورزی و دامداری زندگی خود را می‌چرخانند که درآمد زیاد قابل توجهی نیست و تعدادی دیگر هم به شغل‌هایی دیگر در کنار کشاورزی روی آورده‌اند.

مرتضوی تصریح می‌کند : در فصل‌های کار جوانان برای کسب درآمد به شهرهای بزرگ از جمله تهران و آذربایجان غربی می‌روند و به شغل‌های کارگری ساختمان و کار در غرفه‌های میوه مشغول می‌شوند. برخی‌ها هم در دیواندره دستفروشی می‌کنند.

اجرای بهسازی معابر روستای پاپاله

*مشکلات روستا

یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: در اکثر روستاهای این منطقه قسمتی از روستا از سوی طرح هادی ساماندهی شده و قسمتی از آن نیز به گفته مسئولان به دلیل نبود اعتبار رها شده است. «داوود معروفی» ادامه می‌دهد: نبود سالن‌ ورزشی سرپوشیده از مشکلات جوانان است. علاقه مندان به ورزش باید برای ورزش کردن مسافت طولانی را طی و به سالن‌های دیواندره مراجعه کنند که این موضوع بسیاری از آنها را از ورزش کردن منصرف می‌کند. وی می‌افزاید: زمینی برای احداث کتابخانه عمومی اهدا شده، اما هنوز ساختمانی در آن احداث نشده است. مسیر مرکز بهداشت و درمان هم که اکثر مردم از روستاهای اطراف به آنجا مراجعه می‌کنند بسیار نامناسب است و در فصل بارندگی پر از گل و لای است. معروفی تصریح می‌کند : از همه مهم‌تر بیکاری جوانان است که سبب شده اکثر آنها تنهایی به شهرهای بزرگ برای کارکردن و امرار معاش مراجعه کنند. وی می‌گوید: مدارس ابتدایی و دور اول متوسطه فعال است، اما به دلیل مخروبه بودن ساختمان به‌صورت چرخشی اداره می‌شود .

*نبود پارک کودک

یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید: در اکثر روستاها تعدادی وسیله برای بازی کردن بچه‌ها وجود دارد، اما در روستای پاپاله که جمعیت زیادی هم دارد پارک کودکی وجود ندارد، در حالی که کودکان به بازی و سرگرمی نیاز دارند. «منصورحق‌مرادی» ادامه می‌دهد: خیرانی برای کارهای عمرانی روستا و اهدای زمین برای احداث خانه بهداشت، مرکز بهداشتی- درمانی و مدرسه ابتدایی فعالیت داشته اند. وی بیان می‌کند: وضع آب آشامیدنی این روستا مناسب است و آب روستا از طریق چاه آبی که اداره آب و فاضلاب روستایی حفر شده است، تهیه می‌شود . حق‌مرادی همچنین به فعالیت اقتصادی و تولیدی روستاییان اشاره می‌کند و می‌گوید: جوانان این روستا به کارهای همچون کارگاه بلوک‌زنی، پرورش قارچ، خیاطی زنانه و مردانه، پنیرسازی سنتی، جوشکاری و موتور‌سازی روی آورده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان می‌توانند با حمایت و ارائه تسهیلات ارزان روستاییان را به ادامه فعالیت‌های دیگری در کنار کشاورزی که فصلی است تشویق کنند تا از این طریق از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری کنند. وقتی می‌توان در روستا با برنامه‌ریزی و مدیریت درست کارآفرینی ایجاد کرد و برای اشتغال زایی گام برداشت از مهاجرت اهالی نیز کاسته می‌شود که به تبع آن آسیب‌های اجتماعی هم کم می‌شود .

*مهاجرت و اعتیاد

یکی دیگر از اهالی روستا بیان می‌کند: مهاجرت به سمت شهرها نسبت به حدود ۱۰ سال پیش کمتر شده است و با توجه به امکانات موجود و نبود کار در شهرهای همجوار اهالی تمایل بیشتری به ماندن در روستا دارند.

«محمد قادری» می‌گوید: یکی از معضلات روستا اعتیاد است.

وی ادامه می‌دهد: گسترش اعتیاد در بین جوانان و بعضاً بزرگسالان این روستا در سال‌های اخیر بیشتر شده است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

قادری می‌افزاید: اعتیاد با خود معضلات دیگری به روستا خواهد آورد که زیبنده مردم این روستا نیست و باید خانواده‌ها به اصلاح این موارد دقت نظر زیادتری داشته باشند.

نمایشگاه عکس پیشگیری از اعتیاد در روستای پاپاله

*راهکار مقابله با اعتیاد در روستا

رئیس بهزیستی دیواندره نیز می‌گوید: پاپاله به‌دلیل این‌که از روستاهای بزرگ دیواندره است و از طرفی مهاجرت فصلی در این روستا اتفاق می‌افتد، یکی از روستا‌های در معرض خطر اعتیاد در دیواندره است.

«ناصر کریمیان» از علل پیدایش اعتیاد در این روستا را بیکاری جوانان می‌داند و می‌افزاید: کمبود امکانات رفاهی و نزدیکی این روستا با یکی از روستاهای کانون اعتیاد شهرستان هم جواربا آن از دلایل دیگر اعتیاد است. وی بیان می‌کند : کلاس‌ها و کارگاه‌های متعدد آموزشی برای مردم پاپاله برگزار کردیم و در کنار این کلاس‌ها نمایشگاه عکس اعتیاد و نمایش خیابانی برگزار شده است.

کریمیان برخورد قانونی با توزیع کنندگان مواد مخدر، احداث فضای ورزشی برای جوانان، برگزاری کلاس‌های فرهنگی و مذهبی و قرآنی و شناسایی و ارجاع معتادان به مراکز درمانی را از راه‌های مقابله با اعتیاد در این روستا می‌داند. رئیس بهزیستی دیواندره ادامه می‌دهد: صرف کلاس‌های آموزشی به تنهایی نمی‌تواند تاثیر‌گذار باشد، هر چند مهم ترین ابزار آموزش و آگاه‌سازی‌ است که با تمام قوا وبا همکاری انجمن‌های تحت نظارت به نحو احسن انجام شده است. وی افزود: دادگستری، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، تربیت بدنی، سازمان تبلیغات اسلامی،بخشداری و بهزیستی همگی برای مقابله با اعتیاد در روستاها باید ورودپیدا کنند.

یکی از بانوان ساکن در روستای پاپاله می‌گوید: جوانان به تفریح و ورزش نیاز دارند تا دچار آسیب‌های اجتماعی نشوند. این روستا مکان مناسبی برای ورزش جوانان ندارد و آنهایی هم که علاقه مند به ورزش هستند باید به دیواندره بروند که این موضوع خود مشکلاتی را به جز تردد از روستا به شهر و برعکس در پی دارد. وی که نمی‌خواهد نامش ذکر شود می‌افزاید: داشتن یک کتابخانه عمومی حق مسلم همه جوانان است، اما هنوز احداث نشده است. وقتی مکان‌های فرهنگی و ورزشی وجود نداشته باشد ممکن است جوانان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند.

*مشکلات پارک کودک

دهیار روستای پاپاله که حدود ۱۳ سال است در این حوزه فعالیت می‌کند ، می‌گوید: برای احداث پارک کودک وسایل مورد نیاز موجود است، اما زمین وجود ندارد. «اسماعیل عباسی» ادامه می‌دهد: دهیاری خود زمینی ندارد و همه زمین‌ها متعلق به ساکنان است. برای خرید هم وقتی دهیاری می‌خواهد از این ساکنان زمینی را خریداری کند آنها قیمت بالایی پیشنهاد می‌کنند، زیرا معتقدند که دهیاری نهادی دولتی است واعتبارات زیادی دارد و باید مبلغ بیشتری برای خرید زمین پرداخت کند. وی درباره ماشین آلات و امکانات دهیاری بیان می‌کند: قبلا یک دستگاه خاور آمیکو داشتیم که به دلیل هزینه زیاد آن مجبور به فروش شدیم. درخواست ماشین آلات جدید را داده ایم، اما هنوز زمان تحویل آن معلوم نیست. دهیاری‌ها هم دراین مناطق درآمد چندانی ندارند. عباسی می‌افزاید: طی۲سال گذشته مردم روستا برای اجرا شدن ۵۰درصد ازشبکه فاضلاب ۱۷ میلیون تومان خودیاری پرداخت کرده‌اند. بخش زیادی از مردم در کارهای عام المنفعه مشارکت می‌کنند. این دهیارمی‌گوید: جوانان در این روستا همچون جاهای دیگر به ادامه تحصیلات علاقه دارند و در سال‌های اخیر تعداد زیادی از آنها مدرک دانشگاهی گرفته‌اند.

*اقدامات انجام شده

عباسی درباره اقدام‌های انجام شده بیان می‌کند : اجراکردن فاز اول طرح هادی با بنیاد مسکن، اجرای شبکه فاضلاب در نیمی از روستا، احداث ساختمان دهیاری، احداث زمین فوتبال، سند دار کردن ۷۵درصد از ساختمان‌های روستا از اقدام‌های دهیاری در سال‌های اخیر بوده است. وی در باره کلاس‌های آموزشی می‌گوید: با همکاری اداره‌های مربوطه کلاس‌های آموزشی زیادی به ویژه در زمینه‌های ترک اعتیاد، طلاق، ازدواج و بهداشت در روستا برگزار شده است. به گفته این دهیار، وضع درمانی در این روستا به دلیل وجود مرکز بهداشتی و درمانی بسیار مناسب است، اما وضع بازدید از اماکن عمومی از سوی قسمت بهداشت محیط ضعیف است. عباسی تصریح می‌کند : برای مقابله با اعتیاد در این روستا اداره‌های بهزیستی، ورزش و جوانان و شبکه بهداشت و درمان دیواندره فعالیت‌های خوبی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی داشته‌اند.

کارگاه قارچ روستای پاپاله

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی بارانی ، تاریخ انتشار خبر 25 آّبان 1395، کدمطلب: 7376 ،www.baraninews.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
یعنی این همه محرومیت و بهره مند نبودن از نیازهای خداقلی برای یه منطقه درد اوره
ا.ف75
ناشناس
Norway
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
اینمشکلات به نظر من نسل به نسلقراره تو پاپاله ادامه پیدا کنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین