پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
بلافاصله بعد از پیروزی لیست اصولگرایان در رقابتی تشریفاتی، رقابت برای صندلی ریاست مجلس آغاز شد و پژمانفر، با همکاری صادق محصولی، جلساتی را برای حذف قالیباف از ریاست مجلس آغاز کرد. نادران در این شرایط به حمایت تمام قد از قالیباف پرداخت و بار‌ها و بار‌ها تحرکات جبهه پایداری را مورد انتقاد قرار داد و مثلا در یک مورد در توییتر نوشت «در این اوضاع اقتصادی ۱۶ اردیبهشت منتخبین زاگرسی مجلس یازدهم را به هتل اسپیناس دعوت کرده اند! کاری به مخدوش کردن مرزبندی سیاسی ندارم، ولی از موکلین خود خجالت نمی‌کشید؟ جواب مددجویان کمیته امداد و نیازمندان را چه می‌دهید؟» حمایت‌های نادران از قالیباف به حدی بود که علی خضریان نماینده عضو جبهه پایداری از او خواست تا شخصیت مستقل خود را حفظ کند و در بازی قالیباف قرار نگیرد. با این حال مجلس شروع شد و روز اول تشکیل مجلس، نادران سرمست از پیروزی در توییتر نوشت «پس از چندسال رقیب‌هراسی امروز مجلس متشکل از نیرو‌های انقلاب کار خود را آغاز کرد. واکنش مثبت بازار را دیدید؟ پیام بازار به تغییرات روشن است!» بعد از آغاز مجلس، اما بر خلاف پیش بینی‌ها نادران نه در هیئت رئیسه قرار گرفت و نه در ریاست کمیسیون‌های اقتصادی.
شعار سال: نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری می‌گویند، الیاس نادران قصد دارد نامزد ریاست سومین سال ریاست مجلس یازدهم شود. الیاس نادران در یک جمع خصوصی از عزم خود برای کاندیداتوری ریاست مجلس در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم خبر داده و اعلام کرده حتی اگر یک رای بیاورد تا پایان در میدان رقابت‌ها باقی می‌ماند. در اجلاسیه اول علاوه بر قالیباف، فریدون عباسی نماینده کازرون و مصطفی میرسلیم نماینده تهران هم کاندیدا بودند و حتی در اجلاسیه دوم هم علاوه بر قالیباف، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی هم مطرح بودند، اما در نهایت قالیباف برنده آن رقابت‌ها شده و رئیس مجلس یازدهم در سال‌های اول و دوم شد.

الیاس نادران، آنقدر میان اصولگرایان محبوب بود که یکی از نامزد‌های بالقوه آن‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود. او در سال‌های دفاع مقدس، در سپاه بوده و در سال‌های سازندگی، دانشجوی اقتصاد در دانشگاه تهران و فرانسه. از مجلس هفتم، به عنوان یک اصولگرای نخبه اقتصادی وارد مجلس شد و همیشه نظران اقتصادی او، مورد توجه قرار می‌گرفت. این مقبولیت تا جایی بود که سال ۹۸ نادران در هر دو فهرست انتخابی «جبهه پایداری» و «جمنا» حاضر باشد. سید محمود نبویان و نظام الدین موسوی، دیگر افرادی بودند که در هر دو فهرست قرار داشتند که البته هر دو فهرست در نهایت با یکدیگر ائتلاف کردند.

بلافاصله بعد از پیروزی لیست اصولگرایان در رقابتی تشریفاتی، رقابت برای صندلی ریاست مجلس آغاز شد و پژمانفر، با همکاری صادق محصولی، جلساتی را برای حذف قالیباف از ریاست مجلس آغاز کرد. نادران در این شرایط به حمایت تمام قد از قالیباف پرداخت و بار‌ها و بار‌ها تحرکات جبهه پایداری را مورد انتقاد قرار داد و مثلا در یک مورد در توییتر نوشت «در این اوضاع اقتصادی ۱۶ اردیبهشت منتخبین زاگرسی مجلس یازدهم را به هتل اسپیناس دعوت کرده اند! کاری به مخدوش کردن مرزبندی سیاسی ندارم، ولی از موکلین خود خجالت نمی‌کشید؟ جواب مددجویان کمیته امداد و نیازمندان را چه می‌دهید؟»

حمایت‌های نادران از قالیباف به حدی بود که علی خضریان نماینده عضو جبهه پایداری از او خواست تا شخصیت مستقل خود را حفظ کند و در بازی قالیباف قرار نگیرد. با این حال مجلس شروع شد و روز اول تشکیل مجلس، نادران سرمست از پیروزی در توییتر نوشت «پس از چندسال رقیب‌هراسی امروز مجلس متشکل از نیرو‌های انقلاب کار خود را آغاز کرد. واکنش مثبت بازار را دیدید؟ پیام بازار به تغییرات روشن است!»

بعد از آغاز مجلس، اما بر خلاف پیش بینی‌ها نادران نه در هیئت رئیسه قرار گرفت و نه در ریاست کمیسیون‌های اقتصادی. نادران شخصا گلایه‌ای به این وضع نکرد، اما عباس نادران فرزند الیاس، که تهیه کننده سینما هم هست توییتی تند علیه هیات رییسه مجلس منتشر کرد که در آن را به لابی بر سر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متهم شده بود. در آن توییت گفته شده بود کارچاق‌کن‌ها دخالت داشته‌اند و بعد هم از شخصیتی تاثیرگذار نوشته بود بدون اینکه نامش را بنویسد و تنها از عبارت «شیخ» استفاده کرده بود. البته برای اهالی سیاست این کلمه یک معنی خاص داشت، با این حال در فضای عمومی همه سعی کردند چشمشان را به روی این نام ببندند و خیلی پیگیر آن نباشند.

ماجرای بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات، الیاس نادران به شدت به این انتخاب اعتراض کرد. نادران درباره مخالفت خود گفته بود بعد از معرفی مهرداد بذرایشان با توجه به سن و سال و دوره‌هایی که مدعی بود کار کرده، نتوانست ۲۰ سال سابقه کار را به مجلس ارائه کند؛ لذا سند گواهی کارش در آن موسسه پژوهشی را آورد که به نظرم پذیرفتنی نبود. بعدا کسی که نامه را امضا کرده بود در کمیسیون اصل ۹۰ اقرار کرد که برگه جعلی است و البته گفت با حسن نیت این کار را کردیم. اما من خیلی این جور حسن‌نیت‌ها را نمی‌فهمم! جور کردن سابقه کار با سند جعلی حداقل برای من پذیرفتنی نیست.

نادران در مجلس باقی ماند تا دوران روحانی تمام شود و ابراهیم رئیسی روی کار بیاید. او در همه انتخابات قبلی، از چهره‌های موثر جریان اصولگرایی به شمار می‌رفت و گزینه جدی برای قرار گرفتن در کابینه بود و به خصوص با توجه به گلایه‌هایی که از عملکرد مجلس داشت، این گزینه دور از انتظار نبود. در آن زمان برخی رسانه‌ها نوشتند شنیده‌ها حکایت از آن دارد که الیاس نادران، رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم و سید احسان خاندوزی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نام‌شان در میان گزینه‌های مدنظر رییسی برای وزارت اقتصاد دولت سیزدهم قرار گرفته است. اما در نهایت قرعه به نام خاندوزی افتاد.

نادران، ناراحت از این انتخاب، در روز رای اعتماد به تندی از گزینه وزارت نفت انتقاد کرد و گفت «با توجه به استعلامی که از مراجع ذی‌صلاح گرفتم، مشخص شد که اوجی ۹ مورد اموال دارد؛ بنابراین باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌گوید، تأمل کرد.

مدتی بعد هم نادران در مجلس نطق کرد و از «ناهماهنگی در تیم اقتصادی!» رئیسی گلایه کرد. «از پراکندگی نظرات آقایان و عدم تعیین مسئول حوزه اقتصادی نگرانم. همچنین اخبار خوبی ازجلسات سران قوا و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود به گوش نمی‌رسد. دور زدن نهاد‌های مسئول مثل قوه مقننه و تغییر در متن مصوبات قانونی سنت بدی است که از دولت‌های قبل به جا مانده است. از رئیس مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که از جایگاه مجلس و اعتبار قانون اساسی دفاع کند. اگر دولت محترم اصلاحیه و یا متمم بودجه می‌خواهد درخواست کند تا مجلس شورای اسلامی آن موضوع را بررسی کند و مردم را در جریان قرار دهد. ما و مردم منتظریم تا مجموعه کاملی از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تولیدی را بشنویم. این پراکندگی‌ها و سردرگمی‌ها، آشفتگی را بر بازار حاکم خواهد کرد و بعد از یک دوره رکود موج تورمی دامن اقتصاد کشور را خواهد گرفت.»

رفقای نادران

نادران به جریان سیاسی تعلق دارد که افرادی مثل زاکانی، توانگر و ... نیز از همان جریان به شمار می‌روند. سیاستمدارانی که از نهاد‌های نظامی وارد مجلس شده اند. محمد اسماعیل کوثری هم در آخرین جلسه مجلس، از امضای متنی در دفاع از قالیباف انتقاد کرد و تلویحا حامیان قالیباف را به تقلب در جمع آوری امضا متهم کرد. این گروه شاید توانایی تغییر رئیس مجلس را دارند به خصوص اگر به ائتلاف با جبهه پایداری روی بیاورند. ائتلافی که البته بعید به نظر می‌رسد.

بعد از ماجرای سیسمونی گیت، اردشیر مطهری هم قالیباف را با هشتک "یار حاج قاسم" حمایت کرد و نوشت این افشاگری، هزینه ایستادگی قالیباف است. سید علی موسوی هم از تصویر قالیباف در کنار حاج قاسم استفاده کرد تا همان مفهوم را تداعی کند. مصطفی نخعی هم تقریبا هشداری مشابه داده است. همه این کنایه‌ها در ادبیات سیاسی ایران، یک معنا دارد. به هر حال تنها جبهه پایداری بود که به صورت جدی مخالفت حضور قالیباف روی کرسی ریاست مجلس بود. در این میان حتی تعدادی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری هم به حمایت از قالیباف پرداختند. از جمله احد آزادیخواه که نوشته این افشاگری با هدف تلکه کردن بوده و قالیباف باید با عوامل آن برخورد کند. بعضی دیگر از نمایندگان هم در توییتر هشدار دادند که افرادی که برای قالیباف حاشیه سازی می‌کنند، به دنبال آن هستند که یک نیروی تندرو را به ریاست مجلس برسانند. از جمله رحیمی جهان آبادی که در مجلس دهم مدتی با اصلاح طلبان بود و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، اما به مرور از این جریان فاصله گرفته و حالا با قالیباف هم پیاله شده است.

صدیف بدری هم دیگر نماینده‌ای بود که در مجلس دهم از لیست امید وارد مجلس شده بود در توییتر نوشته بانیان وضع موجود علیه قالیباف جوسازی کرده اند. بانیان وضع موجود کنایه‌ای است که از سال گذشته و بعد از نطق انتخاباتی ابراهیم رئیسی برای ورود به انتخابات، وارد ادبیات سیاسی ایران شد و اتفاقا شورای نگهبان هم به همین اتهام، علی لاریجانی را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری، رد صلاحیت کرده بود.

‌عزم جزم ‎پایداری‌ها برای فتح کرسی‌های هیات رییسه مجلس

موضوع کاندیداتوری الیاس نادران در هیات رییسه یک چهره دیگر هم دارد که در رسانه‌ها فراموش شده آن شخص پژمانفر است. برنامه جبهه پایداری رای به ‎نادران برای ریاست، و رای به ‎پژمانفر برای نایب رییسی است. چنانکه پژمانفر نماینده مشهد چندی پیش گفته بود: ما حتما از مجلس اعاده حیثیت خواهیم کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۱۴۳۲، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین