پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
نخستین کنگره سراسری حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» برگزار شد و با انتخاب اعضای شورای مرکزی و دبیرکل فعالیت این حزب سیاسی اصلاح طلب رسمیت یافت. اتفاقی که بسیاری از ناظران با توجه به مختصات چهره‌های سیاسی حاضر در این حزب آن را مصداق گشایش فضای سیاست داخلی و نشانه عمل دولت روحانی به یکی از وعده‌های اساسی اش ارزیابی کردند.

نخستین کنگره سراسری حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» برگزار شد و با انتخاب اعضای شورای مرکزی و دبیرکل فعالیت این حزب سیاسی اصلاح طلب رسمیت یافت. اتفاقی که بسیاری از ناظران با توجه به مختصات چهره‌های سیاسی حاضر در این حزب آن را مصداق گشایش فضای سیاست داخلی و نشانه عمل دولت روحانی به یکی از وعده‌های اساسی اش ارزیابی کردند.

کنگره حزب «اتحاد ملت» صبح روز پنجشنبه با حضور میهمانانی همچون شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و محمدرضا خباز از مسئولان معاونت پارلمانی دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد. حضور چهره‌های اصلاح طلبی همچون مصطفی معین، محمدرضا خاتمی، عبد الواحد موسوی لاری، محمدرضا عارف‌،عمادالدین باقی، غلامحسین کرباسچی، ابراهیم یزدی و عبدالله نوری به عنوان دیگر میهمانان این کنگرهو پخش پیام تصویری رئیس دولت اصلاحات به مناسبت آغاز به‌کار کنگره نشان از آن داشت که عرصه تحزب کشور با ظهور حزب اصلاح طلبی از آن نوع مواجه است که در چند سال گذشته در محاق بوده‌اند. واقعیتی که طی چند ماه گذشته و پس از اعلام کسب مجوز این حزب از وزارت کشور دولت یازدهم سبب شده بود برخی جریان‌های تندرو اصولگرا با تئوری این همانی «اتحاد ملت» و احزاب پیشین خواستارلغو مجوز آن شوند . موضعی که دیروز صراحتاً از سوی علی شکوری راد، در سخنرانی افتتاحیه این گونه پاسخ گرفت که «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نام مستعار هیچ حزبی نیست». وی که در نهایت به دبیرکلی حزب اتحاد ملت برگزیده شد، در سخنانی انتخابات خرداد 92 را حاصل تدبیر و دور اندیشی رهبر معظم انقلاب و درایت جریان‌های اصلاح طلب در کناره‌گیری به نفع روحانی دانست و تصریح کرد: «دولت جدید با شعارهای اعتدال گرایانه و اصلاح طلبانه و با تعهد به اجرای وعده‌های خود، مردم و بویژه سیاسیون را به این نتیجه رساند که می‌توان و باید به صندوق‌های رأی اعتماد کرد و مسیر دموکراسی را از این راه پیمود.»شکوری راد، اصلاح طلبی را تلاش برای پیاده کردن همه اصول قانون اساسی و به رسمیت شناختن جایگاه قانونی همه نهادهای کشور دانست و تصریح کرد: «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی حزبی است که می‌خواهد در چارچوب قوانین موجود نقش آفرینی کند».

* رقابت درونی اصلاح طلبان

اضافه شدن یک حزب به مجموعه احزاب و گروه‌های اصلاح طلبی که تاکنون فعالیت می‌کرده‌اند، موضوعی است که به صورت بالقوه در درون خود احتمال به‌وجود آمدن یک رقابت درونی میان اصلاح طلبان را تقویت می‌کند. اتفاقی که دست کم طی دو انتخابات گذشته اصلاح طلبان از وقوع آن جلوگیری کرده‌اند. از همین رو روز گذشته نیز برخی چهره‌های اصلاح طلب با تأکید بر ضرورت جلوگیری از این انشقاق به موضعگیری پرداختند.

چنانکه محمدرضا عارف که خود ریاست «بنیاد امید ایرانیان» را بر عهده دارد تأکید کـرد که تشکل متبوعش با حزب اتحاد ملت همکاری خواهد کرد.

* علوی تبار: این حزب فصلی نیست

همچنین علیرضا علوی تبار در حاشیه کنگره حزب اتحاد ملت با تأکید بر اینکه تأسیس یک حزب جدید اصلاح طلب به معنی «تأسیس یک سقف تازه برای جذب و پرورش نیروهای سیاسی»، «شفافیت یافتن فعالیت‌های سیاسی» و در نتیجه « ایجاد اعتماد بین فعالان سیاسی و حاکمیت» است به «ایران» گفت: «با توجه به بستر فکری و نظری اعضای حزب اتحاد ملت، این حزب یک حزب فصلی و انتخاباتی نیست و معتقدم می‌تواند در مسیر کادرسازی و سازماندهی نیروهای اصلاح طلب تداوم داشته باشد».

* آذر منصوری: حساسیت ها در آینده کاهش می یابد

آذر منصوری، که روز گذشته به عنوان، فعال زن سیاست پیشه ضمن کسب بیشترین رأی به عضویت شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در آمد درباره آینده فعالیت حزب متبوعش به «ایران» گفت: «مشکل جدی در کشور ما این است که احزاب کارکرد موسمی و مقطعی دارند. قبل از انتخابات دارای اوج و فراز هستند ولی بعد از آن دچار فرود می‌شوند. اما با توجه به نیروهایی که ساختار این مجموعه را تشکیل می‌دهند، این امیدواری وجود دارد که این حزب بتواند بخشی از سپهر سیاسی کشور را به خود اختصاص دهد و در چرخش آرام قدرت ایفای نقش کند. وی مرامنامه حزب اتحاد ملت و نطقی که به عنوان نطق آغازین خوانده شد را گویای مشی اعتدالی این حزب اصلاح طلب دانست و افزود: « چنانچه قانون مداری ملاک عمل قرار بگیرد، بعید می‌دانم حساسیت هایی که درجریان مخالف و طیف افراطی نسبت به اصلاح طلبان وجود دارد و چندان هم نمی‌شود آن رامعطوف به یک حزب دانست، ادامه پیدا کند. باور دارم که در آینده از این حساسیت‌ها کاسته خواهد شد».

* شیرزاد: عضو گیری از احزاب سابق طبیعی است

احمد شیرزاد از مدعوین این کنگره درباره حضور احزاب دیگر در این حزب گفت: طبیعی است هر حزب جدیدالتأسیسی سعی کند از اعضای احزاب دیـــگر که نمی توانند یا نمی خواهند با احزاب پیشین خود همکاری کنند، جذب عضو کند و این رویه خلاف قانون نیست. وی با بیان اینکه انتظار ما از دولت و وزارت کشور این است که حمایت جدی تر از قانون احزاب داشته باشند و با توسل بــــه اهرم های قانونی کمک کنند احزاب جدید ، از طرف مخالفان در معرض تهدید و فشار غیرقانونی قرار نگیرند، به «ایران »،گفت: احزاب باید اطمینان داشته باشند تا هنگامی که تخلف خاصی مرتـــکب نشده اند و پرونده خاصی ندارند و کمیته نظارت بر اعضا و تشکل ها فعالیتش را با مشکلی روبه رو نمی بیند، قادرند در سایه قانون به فعالیت خود ادامه دهند.

* شجاع پوریان: به موفقیت دولت در سیاست داخلی امیدواریم

ولی الله شجاع پوریان از اعضای شورای مرکزی اتحاد ملت نیز در اظهاراتی با اشاره به تجربه خوب اجماع اصلاح طلبان در انتخابات 92 اظهار داشت: با توجه به برخی موانع و محدودیت اصلاح طلبان برای حضور تمام قد در انتخابات راهی جز حضور حداکثری و تجمیع توان شان در یک ائتلاف ندارند . وی در گفت وگو با «ایران» تصریح کرد: اعضای اتحاد ملت نگاه شان نگاه مقطعی و انتخاباتی نیست. آمده اند که کار بلند مدت حزبی کنند و به دنبال کار های بنیانی و اساسی هستند. وی عملکرد دولت در سیاست داخلی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه آقای روحانی طی دو سال گذشته به تکرار و تثبیت وعده هایش پرداخت و آنها را فراموش نکرد و امیدواریم همچون موضوع هسته ای در گشایش فضای سیاست داخلی نیز موفق عمل کند».

* اصلاح اساسنامه

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی روز گذشته با رأی اعضا، تصمیم‌گیری خود را به شورای مرکزی 30 نفره‌ای متشکل از چهره‌های شناخته شده‌ای چون هادی خانیکی، حمیدرضا جلایی پور، حسین کاشفی، ولی الله شجاع پوریان،‌مرتضی مبلغ، محمد کیانوش‌راد و اشرف بروجردی سپرد. هر چند در کنار این چهره‌های سیاسی نیروهای جوانی مانند عماد خاتمی، فرزند رئیس دولت اصلاحات نیز به عضویت شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درآمدند. با این حال حضور گسترده تر اعضای جوان حزب در جریان بررسی و اصلاح اساسنامه به موضوعی خبرساز برای جریان رسانه‌ای مخالفش تبدیل شد. شرط مسلمان بودن شرطی بود که هیأت مؤسس حزب به اساسنامه نمونه وزارت کشور افزوده بود و اغلب اعضای جوان حزب معتقد بودند که در راستای احترام به حقوق شهروندی، تقویت وحدت ملی و امکان حضور اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی باید حذف شود. عقیده‌ای که از سوی رسانه‌های منتقد به فعالیت اتحاد ملت با تعبیر «حذف شرط مسلمانی» خبری شد. اگر چه با وجود تصویب اصلاح اساسنامه به ترتیبی که علاوه بر مسلمانان، اقلیت‌های دینی مصرح در قانون نیز بتوانند به عضویت این حزب اصلاح طلب درآیند، موضوع به تصمیمات بعدی شورای مرکزی شان سپرده شد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6007، شنبه 31 مرداد 1394، صفحه 3

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین