پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۷۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
«اعترافات تلویزیونی»؛ پدیده‌ای نه چندان نوظهور که مدت‌هاست در صدا و سیمای ملی ایران، به عنوان تکنیک قدرت‌نمایی نهاد‌های خاص به نمایش گذاشته می‌شود. مهم نیست چه اتفاقی افتاده یا فرد مورد اتهام نهاد خاص، مرتکب چه عمل خلاف قانون یا خلاف عرفی شده باشد. صحت اتهام از منظر قانون نیز برای سازندگان اعترافات تلویزیونی اهمیت چندانی ندارد. آیا زمان ان نرسیده که پاس گل به رسانه های بیگانه و معاندین نظام ندهیم و امورات داخلی را در چارچوب قانون و با تاکید بر چارچوب های ارزشی و دینی خودمان حل کنیم.
شعار سال:
بعد از ماجراي جنجال اتوبوس بي‌آرتي، ويدئوي يکي از دختراني که در اتوبوس با رايحه ربيعي درگير شده بود از صداوسيما منتشر شد که حواشي بسياري به‌همراه داشت. شنبه هم اعترافات سپيده رشنو از اخبار 30: 20 پخش شد. در اين گزارش گفته مي‌شود که برخلاف آنچه در برخي منابع عنوان شده، نه سپيده رشنو يک هنرمند و نه زن آمر معروف فرزند يک نظامي است. سپيده رشنو در اين گزارش مي‌گويد که پس از اتفاق اتوبوس، ويدئوي آن را براي مسيح علي‌نژاد ارسال کرد که تشويق او را در پي داشت. او همچنين درباره علي‌نژاد مي‌گويد فردي که خودش در گود نيست نبايد بقيه را ترغيب به ارسال فيلم براي خود کند. بخش ديگري از اين گزارش به ماجراي درگيري يک دختر با روحاني آمر به معروفي که درباره حجابش به او تذکر داده بود، اختصاص داشت که فيلم کامل آن توسط خبرگزاري فارس منتشر شده بود.
همشهري نيز نوشته بود که فرد هتاک دستگير شده و مشخص مي‌شود، عامل و مرتبط مسيح علي‌نژاد، خبرنگار فراري و کارمند حقوق‌بگير سفارت آمريکاست. مجري يکي از شبکه هاي معاند نيز تلفن و آدرس خانواده دختر نوجوان را از عوامل داخلي گرفته و در تماس تلفني آنها را تهديد مي‌کند و بعد هم اين بي‌شرمي را با افتخار در توييتر گزارش مي‌کند.آنچه صداوسيما در مورد اخير انجام داد قابل تامل بود، چرا که نوعي تبليغ و تاييد تاثيرگذاري رسانه‌هاي مخالف است.
 
کافی است فرد مورد نظر را به صدا و سیما برده، جلوی دوربین نشانده و خبرنگار نیز چند سوال از او بپرسد. همین‌جاست که مسیر تفهیم اتهام و برگزاری جلسه دادسرا و دادگاه و حتی صدور حکم را به یکی از استودیو‌های صدا و سیما میان‌بر می‌زنند. با توجه به شواهد، متولیان تولید برنامه در رسانه ملی در تلاشند تا پدیده اعتراف تلویزیونی را که به عقیده برخی، مصداق اعتراف اجباری است، به عرصه اقتدارنمایی افراد و نهاد‌های خاص تبدیل کنند. نهاد‌هایی که شاید زورشان به زور دولت نیز می‌چربد؟!

آخرین نمونه از این تولیدات، «سپیده رشنو» مقابل دوربین اعتراف نشسته است. دختر جوانی که چندی پیش با خانم چادری در یکی از اتوبوس‌های خط ویژه تهران درگیر شده بود. چند روز پس از این اتفاق، یکی از کاربران فضای مجازی از بازداشت «رشنو» توسط نهاد امنیتی خبر داد. این گام نخست از اقتدارنمایی بود. حالا اما، نشاندن دختر جوان با چهره‌ای مغموم و رنگ‌پریده جلوی دوربین صدا و سیما، مهر تاییدی بود براثبات این اقتدار بی‌نظیر! قدرتی که شاید تنها در برخورد با رهگذران در خیابان و اتوبوس و مترو نمود می‌یابد. قدرتی که قسمتی از آن، زاده جنگ مردم با مردم است.

باتوجه به نخ‌نما شدن تکنیک اعترافات تلویزیونی در اذهان عموم مردم، یکی از پرسش‌ها این است که چرا مسوولان صداوسیما، هم‌نظر با مسوولان نهاد امنیتی کشور همچنان اصرار به تولید چنین برنامه‌هایی دارند؟ با توجه به عدم استقبال عمومی از این تکنیک‌ها، این تولیدات چه تاثیری می‌تواند بر بدنه اجتماعی داشته باشد؟ روزنامه اینترنتی فراز در این رابطه ، با «طیبه سیاوشی»، سیاست‌مدار و نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است.

صدا و سیما می‌خواهد چه چیزی را ثابت کند؟

سیاوشی با اشاره به عدم تاثیرگذاری این شیوه‌ها در اقناع عمومی گفت: «این تکنیک و راهبردی که از طرف حاکمیت در پیش گرفته شده اگر قرار بود مورد پذیرش مردم باشد، خیلی پیش‌تر از این‌ها تاثیرش را می‌دیدیم. طی ۱۰ سال اخیر، مواردی که تحت عنوان اعترافات در صدا و سیما پخش شده پاسخگو نبوده و مردم را اقناع نکرده است. برخی این حرف‌ها را اعترافات اجباری می‌دانند و برخی معتقدند که این اعترافات، تنها راه نجات افراد است. این شیوه بدی است که به همین سرمایه اجتماعی حداقلی که امروز وجود دارد آسیب می‌زند و فاصله بین مردم و حاکمیت را بیشتر می‌کند. این اعترافات اما، در مساله حجاب اصلا ضرورتی نداشت. صدا و سیما قصد داشت چه چیزی را ثابت کند؟».

او افزود: «با این اقدامات، آسیب وحشتناکی را به جامعه زنان وارد کرده‌اند و یک جنگ خیابانی راه انداخته‌اند. این جنگ علیه چه زنانی است؟ یک نمونه‌اش همین خانمی است که در تلویزیون اعتراف اجباری کرده است. زنانی که متعلق به لایه پایین طبقه متوسط و حتی طبقه فرودست هستند. این روز‌ها در مترو، خانم‌هایی با پوشش متعارف نیز از حضور گشت ارشاد در ایستگاه‌ها هراس دارند. وحشت و اضطرابی که با این اقدامات در جامعه ایجاد کرده‌اند کم نیست و نتایج منفی‌اش را خواهند دید. امیدوارم بروز این نتایج خطرناک نباشد و آسیبی به جامعه نزند. این تحقیر‌ها و توهین‌ها هر روز روی هم جمع شده و روزی سر باز خواهد کرد. یک دستگاهی باید پاسخگو و التیام بخش باشد. همان‌طور که دستگاه انتظامی کشور پس از برخورد گشت ارشاد با یک مادر وادار به عذر خواهی شد. این اشتباه‌ها را تا کی تکرار می‌کنند؟ هرسال تابستان همین شیوه در کشور در پیش گرفته می‌شود و می‌بینیم که طی این سال‌ها، تاثیرگذار نبوده است.»

صدا و سیما؛ تنها عرصه باقی‌مانده برای قدرت‌نمایی!

این نماینده پیشین مجلس در اشاره به این که برخورد با این دختر جوان، یک قدرت‌نمایی سیاسی بود گفت: «این خانم مرتکب چه جنایتی شده بود؟ حتی اختلاس‌گران بزرگ را نیز وادار به اعترافات اجباری نمی‌کنند که با این دختر خانم جوان کردند و با آینده ایشان و خانم‌های دیگر آسیب زدند. اما در کل این اتفاق، از خیابان تا صداوسیما، یک صحنه قدرت‌نمایی سیاسی بود و هیچ پایه ایدئولوژیکی نداشت. کجا بهتر از صداوسیما و خیابان که این قدرت‌نمایی را به رخ مردم بکشند؟ درگیری این خانم جوان، کاملا شخصی بود. این‌ها، یک درگیری فرد به فرد را به صحنه ملی و صحنه عمومی جامعه کشاندند. بعد‌ها نیز اتفاق را در رسانه ملی برجسته کردند تا اشتیاق برخی را به سرکوب جامعه زنان تغذیه کنند.»

سیاوشی افزود: «امام خمینی در ابتدای انقلاب تاکید داشتند که زنان در همه صحنه‌ها حضور داشته باشند. زنان نیز در دانشگاه، در ساختار دولت و عرصه‌های عمومی جامعه حضور داشتند و امروز نمی‌توانند این حضور را تنها به نشستن در خانه و فرزندداری تقلیل دهند. نه اعتراف اجباری و نه سرکوب در خیابان، نمی‌تواند وظیفه‌ای را که زنان در این ۴۰ سال و پیش از آن احساس کرده‌اند از بین ببرد. زنان یک وظیفه اجتماعی دارند و همین وظیفه اجتماعی است که وظیفه مادری و وظیفه زن بودنشان را پررنگ می‌کند».

با این دست‌فرمان، سر دولت هم بی‌کلاه می‌ماند!

پیش‌تر، «انسیه خزعلی»، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در واکنش به افزایش سخت‌گیری‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر گفته بود: «ما گشت ارشاد نداریم؛ پلیس امنیت اخلاقی داریم. شاید ۱۰ درصد از مواردی که نیروی انتظامی برخورد می‌کند درباره مسأله پوشش است آن هم درباره بی‌حجابی و برهنگی است وگرنه اکثر برخورد‌های نیروی انتظامی با مسأله سرقت، زورگیری و مواد مخدر است». طیبه سیاوشی در انتقاد از این سخنان گفت: «متاسفانه، معاونت امور زنان ریاست جمهوری دولت سیزدهم نیز با کشاندن بحث گشت ارشاد به حوزه‌های غیر مستند و بدون تکیه‌گاه قانونی، به شکل بسیار ناخوشایندی به این مساله ورود کرد. معاونت امور زنان می‌توانست به عنوان یک دستگاه واسطه‌ای و تنها دستگاه حامی زنان در دولت نقش پررنگ‌تری در این ماجرا داشته باشد. آقای رئیسی نیز در جلسه هیات دولت با برخورد‌های شخصی و سلیقه‌ای مخالفت کرده‌اند. اما این برخورد‌های اخیر دقیقا شخصی و سلیقه‌ای است. با این دست‌فرمان و با دخالت افراد دیگر در امور، جایی برای خودنمایی دولت باقی نخواهد ماند و سر دولت بی‌کلاه می‌ماند».

رسانه ملی یا ضابط نهاد‌های خاص؟

سیاوشی با اشاره به اینکه صداوسیما به جای فرهنگ‌سازی، بخشی از وظایف دستگاه‌های دیگر را انجام می‌دهد گفت: «تنها نهادی که این‌ها بتوانند برای جلب رضایت جامعه هدف‌شان در آن خودنمایی کنند، صدا و سیما است. صداوسیما قرار بود یک دانشگاه باشد، اما امروز به عرصه‌ای برای پخش این صحنه‌های دردناک تبدیل شده‌است. من به عنوان یک زن نتوانستم تا آخر مصاحبه را نگاه کنم. اما عده‌ای که مایل بودند این اتفاق در صداوسیما بیفتد، راضی بودند و معتقند که صداوسیما وظیفه‌اش را به خوبی اجرا کرده است. ما می‌دانیم که این عده چه کسانی هستند، اما فکر می‌کنم این اقدام صداوسیما حتی با خواسته دولت سیزدهم نیز مغایرت داشت.

او همچنین اضافه کرد: «بودجه صداوسیما و با دستگاه‌های بزرگ دولتی مثل وزارت راه و ساختمان یا وزارت کار برابری می‌کند. بر اساس آمار رسمی، پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه ملی، تنها حدود ۴۶ درصد جامعه را پوشش داده و اکثریت جامعه، بیننده این برنامه‌ها نیستند. مردم هنوز از طریق شبکه‌های دیگر به اخبار و برنامه‌های سرگرم‌کننده دسترسی دارند. در نتیجه بهتر است صدا و سیما به جای اجرای بخشی از وظایف دستگاه‌های دیگر به جایگاه اصلی خود بازگردد. اگر بودجه‌گیری ۴۰ ساله موسسات فرهنگی و صدا و سیما برای آموزش و فرهنگ‌سازی موثر بود، امروز حداقلی از تاثیر را در جامعه می‌دیدیم. این‌ها به وظایف خودشان عمل نکردند؛ از مردم چه انتظاری دارند؟»
 
سینا جهانی
 
 
 انتقادات وارد بر پخش برنامه سپیده رشنو :
 پخش برنامه سپیده رشنو با انتقادات برخی از منتقدین هم روبرو شده است. 
 
توییت عباس عبدی در باره اعترافات سپیده رشنو، و واکنش محمدعلی ابطحی به آن
 
هدف اعترافات تلویزیونی سپیده رشنو یک قدرت نمایی سیاسی بود
 
 
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات درباره پخش اعترافات سپیده رشنو در کانال تلگرامی خود نوشت: مخرج مشترک پیدا کردن با دشمن گاهی آنجاست که با ندانم کاری -در بهترین حالت- در سیمای ملی، خوراک حمله به اسلام و حجاب و مومنین و محجبه‌ها را فراهم کنیم.
 

واکنش حسن نمکدوست، کارشناس ارتباطات
وقتی نتوان همدلی و همراهی مردم را به دست آورد به‌ناچار باید اعترافات اجباری‌شان را پخش کرد. شکست ارتباطی و ارتباطات شکست؛ ناپسندترین شیوه برای اثبات خود!

هدف اعترافات تلویزیونی سپیده رشنو یک قدرت نمایی سیاسی بود
 
آرمان ملی در متنی با عنوان پاس گل به شبکه‌های ماهواره‌ای ، نوشت:

و اما چرا صداوسيما مانند هميشه يک طرفه به ميدان رفت و طرف مقابل را به‌طور کلي از ماجرا حذف کرد. اگر پذيرفته شود که رشنو مجرم است. طبيعي است جامعه به‌راحتي ادعاها را مورد تاييد قرار نمي‌دهد مانند 5 روز پيش که رسانه‌هاي اصولگرا ويدئويي از آشتي زن آمر به معروف و زن تذکر گيرنده که بر سر حجاب در اتوبوس با يکديگر درگير شده بودند منتشر کرده‌اند.در اين ويدئو زن آمر به معروف تأکيد مي‌کند که دست زن تذکر گيرنده را گاز نگرفته بود، بلکه در درگيري پيش آمده ميان آن‌ها، به‌طور سهوي ناخنش به دست او گير کرد و آن را خراش داد. در انتهاي ويدئو نيز زن آمر به معروف و زن تذکر گيرنده يکديگر را در آغوش مي‌کشند.

نه به پخش اعترافات
پخش اعترافات درصداوسيما مورد نقد بسياري از گروه‌هاي سياسي و اجتماعي است چراکه بخشي از جامعه آن را غيرواقعي مي‌دانند و بخش ديگري هم آبروي افراد را مدنظر دارند. اخيرا محمد هاشمي رئيس اسبق صداوسيما تاکيد کرد «امام مخالف پخش اعترافات از صداوسيما بود» البته بايد ميان پخش اعترافات سياسي با اجتماعي تفاوت قائل شد. پس از پخش اعترافات متهمان سال 88 بود که عزت ا... ضرغامي رئيس وقت صداوسيما چنين گفت: «درباره پخش اعترافات، شوراي عالي امنيت ملي تشخيص مي‌داد که پخش آنها به‌لحاظ مديريت ناامني‌هاي موجود در کشور و کنترل امنيت به مردم کمک مي‌کند».
 او در پاسخ به اين سوال که يعني به صداوسيما ابلاغ مي‌شد که شما بايد مثلا اعترافات را پخش کنيد؟ توضيح داد: «بالاتر از ابلاغ بود. همکاري بسيار نزديکي با ما داشتند. ما هم همکاري مي‌کرديم براي اينکه بتوانيم امنيت را در کشور حفظ کنيم. در سال 97 اعترافات مائده هُژَبري 17 ساله از صداوسيما پخش شد. دليل بازداشت او پخش کليپ‌هايي از رقصش در پيج شخصي خودش در اينستاگرام بود. اين اقدام صداوسيما با واکنش‌هاي زيادي مواجه شد. علي مطهري که در آن مقطع نايب‌رئيس مجلس بود، گفت: « پخش اين اعترافات در حالي که هنوز در دادگاه صالح حکمي دريافت نکرده است، بدون اجازه متهم از صداوسيما جرمي است که اين سازمان مرتکب شده است. پخش دادگاه‌هاي معترضان انتخابات سال 88 در حالي که هنوز اتهام آنها ثابت نشده بود، مشتي از خروار است.»

در سال 98 هم محمود صادقي، علي مطهري و چند نماينده عمدتا اميدي ديگر در مجلس با تهيه و امضاي طرحي با قيد دوفوريت، آستين‌ها را بالا زدند تا پس از جنجال رسانه‌اي مربوط به بازداشت و پخش اعترافات تلويزيوني 53 نفر از شهروندان به‌اتهام دست داشتن در ترور دانشمندان هسته‌اي، مانع از تكرار اين دست اتفاقات شوند.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فراز، تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۵۲۵۷۰، www.farazdaily.com / سایر منابع
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
0
مگر قرار نبود که این نوع اعتراف گیری ها تمام شود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین