شعار سال: کارشناسان و اعضای اتاق بازرگانی از نیاز فوری کارخانههای کشور به نوسازی بخش دیزل و لکوموتیو برای جابهجایی مواد اولیه یا کالاهای تولیدشده، سخن گفته و تاکید دارند که بخش خصوصی موافق حمایت از تولید داخلی است؛ اما زمانی که در داخل بخشی از تولیدات به دلیل نبود لکوموتیو رسوب کرده است، باید فکر عاجل برای حل این مساله کرد.
این اقدام مدتهاست که با موضوع واردات لوکوموتیو گره خورده است و آنطور که مشخص است این است که اگر چه مسئولان دولتی از مبدا واردات آن به کشور اظهار بی اطلاعی میکنند، اما به نظر میرسد مذاکرات با چین روسیه در حال نهایی شدن است و تولیدات چینی و روسی قرار است بر روی ریل مستقر شوند.
سیدعلی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران چندی پیش اعلام کرد که در گذشته شرکتی در تولید لوکوموتیو فعالیت میکرد؛ اما در حال حاضر اطلاعی از روند فعالیت این شرکت وجود ندارد. شفافیت در این حوزه بسیار ضروری است. باید بازدیدهایی اتفاق بیفتد تا متوجه بشویم که شرایط تولید کشور در حوزه لوکوموتیو چگونه است. امروز صنعت حملونقل ریلی کشور نیاز فوری به نوسازی دارد. البته موضوع تنها به بخش ریلی محدود نمیشود.
شرکت مپنا به عنوان یکی از شرکتهایی که در ساخت نیروگاه پیشرفتهای خوبی داشته و در دنیا جزو شرکتهای برتر محسوب میشود چند سالی است که در حوزه حمل و نقل ریلی و تولید لوکوموتیو نیز فعالیتهای خود را گسترش داده و تلاش دارد تا با تکنولوژی روز دنیا نیاز داخل را تامین کند.
اما ضرورت نوسازی ناوگان ریلی از یک سو عدم توازن تولید داخل با نیاز باعث شده تا وزارتخانه صمت به فکر واردات لوکوموتیو بیافتد. هر چند این اقدام مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی نیز هست، اما هر بار که از وزارت راه و شهرسازی سوال میشود تا روند واردات مشخص شود پاسخی که به این سوال داده میشود این است که در جریان ریز این مساله نیستیم و این سوال را وزارت صمت بپرسید.
شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که سرانجام واردات لوکوموتیو به کشور به کجا رسید؟ گفت: وزارت صمت اعلام کرده است که مشکلی برای واردات لوکوموتیو وجود ندارد. پس مشکلی هم در خصوص ثبت سفارش این اقدام به نقل از اظهارات معاون وزارت صمت نیست.
وی افزود:، اما اینکه مشکل چیست این است که باید این مرحله طی شود و این اقدام در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست. این را باید از وزارت صمت سوال کنید که بر اساس نظر وزارت راه و شهرسازی، تولید لوکوموتیو داخلی جوابگو نیست و نیاز است که برای توسعه ناوگان لوکوموتیو وارد کنیم. پس برای اینکه واردات صورت بگیرد چه مسیری باید طی شود و چه مشکلاتی وجود دارد این را عینا سوال کنید و به ما بگویید و ما هم بدانیم. من این را سئوال کرده ام و منتظر پاسخ هستیم.
افندی زاده تاکید کرد: ظرفیت اسمی شرکت مپنا حدود ۵۰ لوکوموتیو در سال است و تا سه سال آینده نهایتا بتواند ۱۵۰ تا تولید کند. اما در سه سال آینده به ۷۵۰ لوکوموتیو نیاز داریم اگر ما بتوانیم لوکوموتیو را تامین کنیم و شبکه را هم کامل کنیم ظرفیت شرکت راه آهن افزایش مییابد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: حمل و نقل ریلی در کشور عددی که جا به جا میکند بسیار پایین است و این میتواند در آینده مشکل ساز شود. درصد وجود دارد، اما کیفیت بالا نیست. امید است با کمک وزارت صمت بتوانیم امکان ورود لوکوموتیو را مهیا کنیم. با وزارت صمت مذاکراتی داشته ایم و گفتند مشکلی نیست ثبت سفارش شود.
وی ادامه داد: ما به عنوان بهره بردار نمیتوانیم برای ورود لوکوموتیو تصمیم نهایی اتخاذ کنیم، اما در تمام مذاکراتی که با روسیه و چین داشتیم یکی از صحبتهایی که بنده به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی میکنم بحث ناوگان و لوکوموتیو است که باید وارد شود. اگر لوکوموتیو وارد کشور شود قطعا میتواند تحول خوبی در کشور به لحاظ جا به جایی رخ دهد.
افندی زاده در پاسخ به این پرسش که مبدا واردات لوکوموتیو کجاست؟ گفت: من خبر ندارم و اطلاعی ندارم.
وی در پاسخ به این پرسش که اعلام کردید که ۱۵۰ لوکوموتیو قرار است توسط مپنا تولید شود. آیا خبر دارید که مپنا آیا تولید این ۱۵۰ لوکوموتیو را شروع کرده است؟ گفت: اطلاع ندارم. اما شرکت راه آهن قرار شد با مپنا قرارداد امضاء کند و این موضوع را باید از شرکت راه آهن جویا شوید.
روسها علاقمندی خود برای سرمایه گذاری در بندر چابهار را اعلام کرده اند. اینکه اظهار علاقمندی خود را اعلام کرده است تا اقدام به سرمایه گذاری متفاوت است
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که روسها قرار بود در چابهار سرمایه گذاری کنند. آیا به جایی رسید؟ ادامه داد: روسها علاقمندی خود برای سرمایه گذاری در بندر چابهار را اعلام کرده اند. اینکه اظهار علاقمندی خود را اعلام کرده است تا اقدام به سرمایه گذاری متفاوت است.