پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
اواخر سال 93 بود که "رجب رحمانی" نماینده مردم تاکستان در مجلس خواستار خرید تضمینی کشمش از کشاورزان شد. تلاش های وی تا آنجا پیش رفت که استقبال دیگر نمایندگان را در برداشت و منجر به نوشتن نامه ای به رییس جمهور با 200 امضاء شد.

شعار سال: اواخر سال 93 بود که "رجب رحمانی" نماینده مردم تاکستان در مجلس خواستار خرید تضمینی کشمش از کشاورزان شد. تلاش های وی تا آنجا پیش رفت که استقبال دیگر نمایندگان را در برداشت و منجر به نوشتن نامه ای به رییس جمهور با 200 امضاء شد.

رحمانی در مدت حضورش در مجلس نهم بارها و به طور جد از مسئولین خواست تا از محل هزار میلیارد تومانی که اعتبار آن دیده شده سریعا نسبت به پرداخت قیمت خرید تضمینی کشمش اقدام کنند تا حداقل قیمت محصول کشمش در هر کیلو به ۵ هزار تومان برسد. از سویی دیگرقیمت پیشنهادی دو محصول باغی کشمش و خرما توسط وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی 95-94 به دولت اعلام شد. قیمت پیشنهادی خرید تضمینی کشمش برای سال زراعی 2700 و خرما 1434 تومان اعلام گردید.

اما این روزها اخباری مبنی بر دپو شدن این محصول طلایی کشورمان در دیگر مناطق تاکستانی کشور همچون کاشمر و خلیل آباد و بردسکن (خراسان رضوی) را شاهدیم.

"بهروز بنیادی" نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن با تایید خبر دپو شدن کشمش و در معرض نابودی این محصول طلایی به اکونیوز، گفت: اگر بسته های غذایی کشمش و پسته را به صورت روزانه به 12 میلیون دانش آموز ارایه دهیم هم معزل صادرنشدن خشکبار حل می شود و هم از فاسد شدن آنها جلوگیری کردیم.

تلاش های خبرنگار اکونیوز تا آنجا پیش رفت که پای صحبت های "محمد حسین شمس فرد" رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، هم نشست.

"شمس فرد" با بیان اینکه اداره مالیات به عناوین مختلف صادر کنندگان را اذیت می کند و شاهد معافیت مالیاتی برای صادرات نیستیم، گفت: کسی که 300 میلیون تومان سرمایه دارد و برای صادرات خشکبار کشور زحمت می کشد چرا باید مالیات 2 میلیاردی بدهد، چرا؟ نتیجه این می شود که سرمایه گذاران پولشان را در بانک ها ذخیره می کنند و سودش را می گیرند. اینگونه است که چرخ صادرات خشکبار نمی چرخد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران توصیه ای هم به باغداران کرد و یادآور شد: باغداران تا می توانند انگورهای خود را بفروشند و اگر مجبور شدند انگور را به کشمش تبدیل کنند چرا که صادرات خشکبار به دلیل رکود جهانی، نبود ثبات و عوارض مالیاتی، بی رونق است.

خبرنگارخبرگزاری اقتصادی ایران برای بررسی بیشتر دپو شدن کشمش ها در انبارهای مختلف، صحبتی هم با مرد شماره یک صادرات خشکبار ایران" اسدالله عسکراولادی" داشته است.

"عسکراولادی" با بیان اینکه اعلام خرید تضمینی کشمش باعث افت قیمت و دپو شدن این محصول طلایی در کشور شده است، گفت: زمانی که آقای رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس نهم موضوع خرید تضمینی کشمش را اعلام کرد و به ما تجار گفت به این محصول کاری نداشته باشیم باید فکر این روزها را هم می کرد. چرا که دولت نه تنها خرید تضمینی نداشت بلکه فرصت و زمان فروش این محصول را در بازارهای جهانی از دست داد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، افزود: بهترین زمان برای صادرات کشمش ماه ژانویه (دی - بهمن ماه) است ولی با ارایه این گونه طرح ها و عنوان شدن خرید تضمینی فرصت صادرات کشمش در بازارهای جهانی از دست رفت.

عسکراولادی تصریح کرد: باغداران و تولید کنندگان گول دولتی ها را نخورند و کشمش خود را در همان زمانی که تولید می کنند به بازار ارایه دهند تا با مشکلاتی همچون عدم خرید مواجه نشوند.

این صادرکننده محصولات باغی به روسیه، گفت: گرفتن مالیات از بازرگانان و عدم ثبات در بازار و متزلزل شدن روپل روسیه، یکی دیگر از دلایل دپو شدن کشمش است که امکان صادرات آن را با مشکل مواجه می کند.

وی همچنین با بیان توصیه ای به باغداران، گفت: کشاورزان به تولید محصول کشمش خود ادامه دهند به رکود و خرید تضمینی توجه نداشته باشند وگول دولتی ها را نخورند. محصولات تولیدی خود را همان ابتدا بفروشند.

به گزارش اکونیوز؛ چندی پیش "منوچهر احمدنژاد" مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد (خراسان رضوی) اعلام کرد: انگورعمده ترین محصول تولیدی شهرستان خلیل آباد است که در ۶ هزار هکتار از باغات خلیل آباد و سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن انگور برداشت می شود؛ اما صنایع تبدیلی این محصول به چند واحد تولیدی کشمش خلاصه می شود و خبری از تولید آبمیوه، کنسانتره، شیره انگور و سرکه در ابعاد بزرگ و صادرات محور در این شهرستان نیست. دپو شدن بیش از 10 هزار تن کشمش طلایی در انبارهای این شهرستان زندگی روزمره برخی از کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است، حل این مشکل را نیازمند یک همفکری و همدلی همه جانبه دانست.

پیکامی و عسکری معمولی از مهم ترین ارقام انگور کاشمر و خلیل آباد هستند و ترشیز، لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی، سرقی و از جمله ارقام دیگر انگور هستند که در باغات انگوراین منطقه از خراسان رضوی ودیار ترشیز تولید و جهت تازه خوری و تهیه مویز و تیفی استفاده می شوند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه اینترنتی خبرخون، تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395، کد مطلب: -:www. khabarkhoon. com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین