شعار سال: «برخی از کسب وکارها به خصوص کسب وکارهای اینترنتی از اتفاقات اخیر متاثر شدند؛ دولت پشت آنها را خالی نمیکند.» این اظهارنظر جدید وزیر اقتصاد است؛ آن در شرایطی که گزارشی از درون اتاق بازرگانی بیرون آمد که خسارت قطعی اینترنت تا امروز ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
بنابر اذعان رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، محدودیت اینترنت ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب وکارهای سایر حوزهها خسارت وارد کرده است.
از سوی دیگر، آمارها حاکی از آن است که حدود ۱۱ میلیون ایرانی به طور مستقیم و غیر مستقیم از اینستاگرام کسب درآمد میکنند و حال و با توجه به فیلترینگ گسترده این شبکه اجتماعی، با مشکلات عدیدهای مواجه شده اند.
در این شرایط، امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب وکار وزارت صمت، از تخصیص بسته حمایتی دو هزار میلیارد تومانی برای تبلیغات کسب وکارهای متضرر از قطعی اینترنت در صداوسیما و شبکههای اجتماعی خبر داده است.
زیان کسب وکارهای اینترنتی قابل جبران است
در همین رابطه، علی رضا کلاهی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خسارتهای قطعی اینترنت و فیلترینگ روی کسب وکارهای اینترنتی میگوید: اتاق بازرگانی در این خصوص گزارشی تهیه کرده و یک عددی را در آورده است.
وی با بیان این که کسب وکارهای اینستاگرامی به طور عمده کسب وکارهای کوچک هستند، میافزاید: ما اسم این بخش را بازار آنلاین غیررسمی کشور گذاشته بودیم که بخش عمدهای از بازار پوشاک و زیورآلات را به خود اختصاص داده است و به نوعی کسب وکارهای خانگی هستند که به نظر من فلج شدند.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح میکند: از سوی دیگر، نه تنها در کسب وکارهای آنلاین و حتی در کسب وکارهای بزرگ صنعتی هم مکاتبات و مکالمات با طرف حسابهای خارجی و نیز مدیریت پروژههای داخلی با واتس آپ انجام میشد.
کسب وکارهای دیجیتال ٢٠ سال عقب رفتند و ۸۰ هزار میلیارد تومان ضرر کردند
کلاهی با بیان این که ۲۰ سال به عقب بازگشته ایم، عنوان میکند: در گزارش اتاق بازرگانی آمده است که واحدهای صنفی و بنگاههای اقتصادی طی یک ماه گذشته با قطعی و محدودیت اینترنت، زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی دیده اند.
وی میافزاید: البته برآورد کاملا دقیقی نمیتوان داشت، اما دوستان با توجه به اطلاعاتی که داشتند، به این اطلاعات رسیده اند.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا پلتفرمی وجود دارد که بتوان جایگزین اینستاگرام یا واتس آپ کرد؟ میگوید: به هیچ وجه چنین جایگزینی وجود ندارد.
کلاهی در واکنش به وعدههای وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب وکارهای مجازی، میگوید: اسم این وعدهها را باید وعدههای سرخرمن گذاشت. این خسارتها را نمیشود جبران کرد.
بسته حمایتی یک درمان موقتی است
علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز در واکنش به وعدههای وزیر اقتصاد برای حمایت از کسب وکارهای اینترنتی میگوید:ای کاش راجع به اصل مطلب صحبت میکردند؛ این که با توجه به شرایط کشور، شرایط تحریمی و بودجهای کشور، این کار نمیتواند یک کار ادامه باشد.
وی میافزاید: ما اگر بخواهیم به طور موقت فقط یک آسپرینی به کسب وکارها بدهیم، مساله را حل نمیکند. ممکن است درد یک ماهه را تسکین دهد. بسیاری از کسب وکارها در این فضا و پلتفرم و اکوسیستم کار میکردند و دچار مشکل شدند؛ حالا به طور مستقیم از فروش اینستاگرامیها بگیرید تا بخشهای تولید محتوا میکنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح میکند: درست است که برای یک ماه بگویند یک مسکن میدهیم، ولی باید مساله حل شود و خار در گلو را باید درآورد و مشکل را اساسی حل کرد.
شریعتی عنوان میکند: شما فرض کنید دریاچه ارومیه را دارید و کنار آن، ویلاهایی برای پذیرش توریست وجود دارد. وقتی که آب درمان در ارومیه خشک شود، همه کسانی که در کنار دریاچه ارومیه کار میکردند، ضرر میکنند؛ بنابراین مشکل باید ریشهای حل شود.
وی با بیان این که گفته میشود درآمد شرکت پست ۳۰ درصد پایین آمده است، متذکر میشود: اظهارنظرهای کنونی دولتیها مبتنی بر پست شان است. به هر حال اظهارنظر یک فعال اقتصادی که از بودجه ارتزاق نمیکند، با اظهارنظر فردی که از بودجه ارتزاق میکند، متفاوت است. در همه جای دنیا همین است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که پلتفرمی وجود دارد که جایگزین اینستاگرام و واتس آپ شود، میگوید: یک زمانی بحث داخلی است و یک زمانی خارجی. کار ما وقتی با خارجی هاست، باید زبان مشترک با دنیا داشته باشیم. ما نمیتوانیم به مشتری بگوییم سروش دانلود کن یا در بلد با ما صحبت کنید.