پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

شعار سال: موسسه علوم باغبانی کمالشهر کرج به عنوان یک سایت تحقیقاتی و منبع ژنتیکی درختان میوه کشور از جمله سیب، فندق، گردو و بادام و سایر میوه‌ها با قدمت ۵۰ ساله است.

در این مجموعه حدود ۴ هزار درخت نگهداری و تحقیقات بر روی آن‌ها برای اصلاح الگوی کشت و درختان مقاوم در برابر خشکسالی و همچنین افزایش باردهی درختان در سطح کشور انجام شده است.

در این موسسه حدود ۴۰۰ پروژه ملی و بین المللی توسط اعضای هئیت علمی سراسر کشور انجام شده است.

دکتر نجاتیان رئیس پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری در این رابطه به صدا وسیما می‌گوید: این ۴ هزار رقم به عنوان منابع اصلی و سرمایه ژنتیکی داخلی و خارجی برای کشور می‌باشد و بعضی از آن‌ها در جهان مشابه آن یافت نمی‌شود و منحصر به فرد ژنتیک ایران است و ارقامی را تولید کردیم که در برابر سرما مقاوم می‌باشند.

با توجه به اهمیت این سایت مهم عبور یک کمربندی از داخل این مجموعه تحقیقاتی حدود ۱۰۰۰ درخت این مجموعه را در معرض نابودی قرار داده است.

طاهری رئیس این موسسه تحقیقاتی افزود: متاسفانه در اینجا ۱۰۰۰ اصله درخت در مسیر کمربندی کمالشهر قرار گرفته است که کندن و جابه جایی غیر اصولی آن به هیچ عنوام امکان پذیر نیست و بر اساس قانون حفظ منابع ژنتیکی کشور ما نمیتوانیم این‌ها را تخریب یا جا به جا کنیم، چون میلیارد‌ها تومان ارزش دارند و جز سرمایه ملی کشور می‌باشد.

اما بهمنی شهردار کمالشهر معضل ترافیک را علت اجرای طرح می‌داند: برای اجرای این طرح شهر کمالشهر تا ده سال آینده از لحاظ ترافیکی تنفس خواهد کرد و بار ترافیکی شهر را حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. آسیب به درختان جز خطوط قرمز بنده است و هیچ گاه اجازه نخواهم داد درختی در این منطقه آسیبی ببینید، ولی اگر بخواهیم این طرح را به این دلیل متوقف کنیم و اجرا نشود اجحاف در حق مردم می‌باشد.

حال باید ببینیم کدام یک اولویت دست اندرکاران شهر می‌باشد: امنیت غذایی مردم یا حل مشکل ترافیک؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۸۸۷۲۲، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین