پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۴۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
در حالی که این روز‌ها به نظر می‌رسد تصمیم ابراهیم رئیسی برای ترمیم کابینه‌اش جدی‌تر شده و برخی خبر‌ها از خروج سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی و حتی مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه حکایت دارد، نمایندگان مجلس که از همان ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم بارها، چه از طریق توئیترِ فیلترشده و چه از تریبون رسمی بهارستان، اعتراض شان را از عملکرد دولتمردان بیان کرده بودند، استیضاح سه تن از وزرا شامل عین الهی، خاندوزی و سجادی را کلید زدند. اما سوال قابل طرح این است که با وجود همه خلف وعده ها، حاشیه گویی‌ها، اهمال‌ها و اثرگذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم عملکرد وزیر جهادکشاورزی بر سخت شدن زندگی روزانه مردم، کشاورزان و روستائیان، چرا مجلس اهتمام جدی به استیضاح ایشان ندارد؟ آیا پای حاجی پشت پرده در میان است؟ آیا مجلس و خصوصا کمیسیون کشاورزی از عواقب این سهل انگاری تاریخی خود وحشت ندارند؟ آیا حتما باید شاهد تبدیل مسائل عادی به مسائل امنیتی باشیم تا بعضی از عزیزان تصمیم به جنباندن خودشان بکنند؟

شعار سال: در حالی که این روز‌ها به نظر می‌رسد تصمیم ابراهیم رئیسی برای ترمیم کابینه‌اش جدی‌تر شده و برخی خبر‌ها از خروج سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی و حتی مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه حکایت دارد، نمایندگان مجلس که از همان ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم بارها، چه از طریق توئیترِ فیلترشده و چه از تریبون رسمی بهارستان، اعتراضشان را از عملکرد دولتمردان بیان کرده بودند، استیضاح سه تن از وزرا را کلید زدند.

انتقادات مجلسی‌ها از عملکرد دولت البته تا اینجا بیشتر در قالب اظهارنظر و سوال از وزرا بوده و حالا با انتشار خبر‌هایی از طرح‌های استیضاح، رنگ و بویی جدی‌تر گرفته است؛ انتقاداتی که بیشتر طعم اقتصادی دارند، اما گویا دولت را ناچار به تغییرات جدی در این حوزه نکرده است؛ چنانکه امروز وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت گفته «تغییراتِ مطرح‌شده در دولت شامل تیم اقتصادی نمی‌شود».

بهرام عین‌اللهی، سید احسان خاندوزی و حمید سجادی - به ترتیب وزرای بهداشت، اقتصاد و ورزش - وزرایی‌اند که این روزها، پارلمانی‌ها سخت مشغول جمع‌آوری امضا برای استیضاحشان هستند.

امضای نمایندگان پای استیضاح وزرا

روز گذشته علی جدی - نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس - از طرح استیضاح وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: «استیضاح وزیر اقتصاد از سوی نمایندگان مجلس امضا شده است. دولت باید پاسخگو باشد. نمی‌توان با طرح این سخن که حباب در بازار ایجاد شده، مسائل را منتفی کرد. اگر حباب داریم، چرا ماندگار شده است؟ باید این قضیه تعیین تکلیف شود و شرایط را تعدیل کنند.»

این خبر البته به‌سرعت توسط محسن علیزاده - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس - تکذیب شد؛ با این حال، امروز نیز مجتبی رضاخواه - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس - با اشاره به اینکه «بحث استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس مطرح شده و در مرحله جمع‌آوری امضا است»، گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست که قیمت ارز این گونه افزایش پیدا کند.

همچنین، خبرگزاری اصوگرای تسنیم نوشت که طرح استیضاح حمید سجادی - وزیر ورزش و جوانان - در مجلس شورای اسلامی به بیش از ۵۰ امضا رسیده و طبق گفته متولیان این استیضاح، امضا‌ها در حال افزایش است؛ طرحی که سجادی همزمان با آن شروع به تغییراتی در وزارتخانه‌اش کرده، اما تسنیم می‌گوید این تغییرات تنها تلاشی برای ابقا شدن است.

از سوی دیگر، اواسط آذر بود که عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده مردم تهران، از جمع‌آوری امضای نمایندگان برای استیضاح بهرام عین‌اللهی - وزیر بهداشت - خبر داده و گفته بود: «تجربه تاریخی ثابت کرده که موفقیت‌ها و شکست‌های دولت‌ها تا حدود زیادی در گرو توانمندی یا ضعف مدیران کلیدی کشور است. از همین رو طرح استیضاح بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان به تاریخ ۱۳ آذر در سامانه بارگذاری شده و تاکنون بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند.»

آنطور که نمایندگان مجلس می‌گویند، قرار است طرح استیضاح سه وزیر دولت را ظرف یک ماه کلید بزنند؛ برنامه‌ای که البته مشابهش هم پیش‌تر کلید خورده بود، اما ناگهان متوقف شده بود یا برخی امضا‌ها پس گرفته شد. حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا این‌بار استیضاح‌ها به سرانجام می‌رسد یا خیر؟

پایان مماشات بهارستانی‌ها با دولت؟

با وجود اینکه چند وزیر دولت رئیسی تاکنون از سوی مجلس کارت زرد دریافت کرده‌اند یا مهر قرمز استیضاح پای اسمشان خورده و مسکوت مانده، تا امروز تنها استیضاح سیدرضا فاطمی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - در دستور کار قرار گرفته است؛ استیضاحی که با مخالفت اغلب نماینده‌ها روبه‌رو شد و در نهایت وزیر صمت با کسب مجدد رای اعتماد، به ساختمان خیابان سمیه برگشت.

از این منظر، درخواست نمایندگان برای استیضاح وزرای کابینه سیزدهم از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست این‌که نمایندگان از ابزار استیضاح به عنوان هشدار جدی به وزرا و پاسخگو کردن آنان استفاده کنند و در نهایت رای به برکناری وزرا ندهند و دوم این‌که با توجه به نزدیک شدن موسم انتخابات مجلس، ممکن است بهارستانی‌ها با اعمال فشار بر دولت و استیضاح چند وزیر به دنبال جذب آراء مردمی باشند که به نظر می‌رسد چندان دل خوشی از عملکردشان در طول دو سال و نیم گذشته ندارند. البته اگر حالت دوم باشد، ظاهرا نمایندگان برای مردمی‌شدن‌های دمِ انتخاباتی‌شان، کمی عجله دارند!

اما سوال قابل طرح این است که با وجود همه خلف وعده ها، حاشیه گویی‌ها، اهمال‌ها و اثرگذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم عملکرد وزیر جهادکشاورزی بر سخت شدن زندگی روزانه مردم، کشاورزان و روستائیان، چرا مجلس اهتمام جدی به استیضاح ایشان ندارد؟ آیا پای حاجی پشت پرده در میان است؟ آیا مجلس و خصوصا کمیسیون کشاورزی از عواقب این سهل انگاری تاریخی خود وحشت ندارند؟ آیا حتما باید شاهد تبدیل مسائل عادی به مسائل امنیتی باشیم تا بعضی از عزیزان تصمیم به جنباندن خودشان بکنند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۵۸۲۶، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین