پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳
حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با بیان اینکه ارزشیابی عملکرد وزارتخانه‌ها مستمراً انجام می‌شود، گفت: گزارش عملکرد هفتگی دستگاه‌ها قبل از ارائه به وزیر، تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود و رئیسی در جلسات با وزرا با استناد به ارزیابی‌های مرکز، نسبت به وزارتخانه‌ها مطالبه‌گری می‌کند و وزیر مربوطه نیز پاسخگو است. باید خدمت آقای احمد صالحی پیشنهاد داد که بخش زیادی از مسائلی که نگاه رسانه، بخش غیر دولتی و مردم قابل دیدن و بیان است، مسلما در گزارشات شما قابل مشاهده نیست. گزارشات را رسانه‌ای کنید تا رسانه‌ها مطالبه گری از دستگاه‌ها را دنباله گیری کنند. باور بفرمائید که بسیاری از دستگاه‌ها در سایه امن مدیریتی در حال روزمرگی هستند.

شعار سال: رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با بیان اینکه ارزشیابی عملکرد وزارتخانه‌ها مستمراً انجام می‌شود، گفت: گزارش عملکرد قبل از ارائه به وزیر، تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود و آیت‌الله رئیسی در جلسات با وزرا با استناد به ارزیابی‌های مرکز، نسبت به وزارتخانه‌ها مطالبه‌گری می‌کند و وزیر مربوطه نیز پاسخگو است.

گزارش عملکرد هفتگی وزرا به رئیس‌جمهور را برای تقویت مطالبه گری ها، در اختیار رسانه‌ها قرار دهید + سایه‌های امن مدیریتی برای مدیران ارشد را کور کنید
حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» از شهیدان رجایی و باهنر به‌عنوان الگوی تمام‌نمای خدمت خالصانه و صادقانه به مردم شریف کشور یاد کرد و اظهار داشت: قطب‌نمای خدمت در نظام اسلامی و در دولت سیزدهم شهدایی از جنس رجایی و باهنر هستند که مردم خاطرات شیرینی از این عزیزان دارند؛ همچنین یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که برای خدمت‌گزاران مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری همواره الگو و اسوه خدمت به مردم است، گرامی می‌داریم.

تب‌سنج دولت و دولتمردان

رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت با بیان اینکه عملکرد مرکز در حوزه نظارت، بازرسی و ارزیابی تعریف می‌شود، تصریح کرد: مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری نه فقط میان مردم و رئیس‌جمهور، بلکه بین مردم و تمام دستگاه‌های دولتی و ارکان دولت ارتباط برقرار می‌کند؛ بر همین اساس کلمه «سامد» سامانه ارتباطی میان مردم و دولت برایش انتخاب شده است. این مرکز علاوه بر رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات مردمی وظیفه نظارت و ارزیابی عملکرد دولتمردان را بر عهده دارد و رئیس‌جمهور در بازدیدی که از این مجموعه داشت، عنوان کرد وظیفه تب‌سنجی دولت و دولتمردان از نگاه مردم به این مرکز تفویض شده است.

گذر از تصدی‌گری به تنظیم‌گری

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی با بیان اینکه فراوانی مطالبات، شکایات و درخواست‌ها در یک استان نشان‌دهنده آن است که خدمت‌رسانی به مردم در آن منطقه خوب انجام نگرفته، خاطرنشان کرد: در طول دو سال گذشته تلاش کردیم مرکز را از مجموعه تصدی‌گری به سمت تنظیم‌گری هدایت کرده و پیش ببریم. به‌جای آنکه به‌دنبال نمونه‌ها و مصادیق باشیم سعی کرده‌ایم فرایند‌ها را اصلاح کنیم. با کمک دولتمردان، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، در بسیاری از موضوعات کلان خدمت‌رسانی به مردم با یادآوری و تذکری که از سوی مرکز به مجموعه‌ها داده شده، فرآیند‌ها تغییر کرده و اقدامات شایسته‌ای در دو سال اخیر در این زمینه رخ داده است.

شاخص‌های ۷۰گانه نظارتی

رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری درباره پاسخگویی برخط اعضای کابینه سیزدهم توضیح داد: از آذر ماه گذشته تا این لحظه و با احتساب حضور وزیر امور خارجه در مرکز، ۴۷ عضو کابینه در برنامه‌های پاسخگویی برخط و ارائه ارزشیابی عملکرد دستگاه‌های دولتی حضور پیدا کرده‌اند. این موضوع بدان معناست که تمامی وزارتخانه‌ها به شکل مستمر و براساس نظام‌نامه مرکز ارزیابی و رصد و عملکرد آن‌ها پایش می‌شود و مطابق شاخص‌های ۷۰ گانه‌ای که در ۶ محور اصلی در مرکز ارتباطات مردمی به آن‌ها ابلاغ شده، گزارش ارزیابی عملکرد‌ها به وزرا هم داده می‌شود. بسیاری از وزرا انصافاً نه‌تن‌ها همراهی‌شان با مرکز در حد صد درصدی است، بلکه از نقد و اعلان ایرادات و مشکلاتی که در حوزه کاری‌شان وجود دارد استقبال می‌کنند و مرکز را به عنوان چشم خود می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی با اشاره به برخی کم‌کاری‌ها، ترک فعل‌ها یا قصور و تقصیر‌ها در حوزه کاری برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، متذکر شد: در دولت سیزدهم همه وزرا بدون استثنا مردمی هستند و اذعان می‌کنم وزیری نداریم که رویکرد مردمی یا مردم‌محوری نداشته باشد، اما هنوز برخی مدیران میانی هستند که باید نگاه مردمی در آن‌ها تقویت و اصلاح شود.

بدون تعارف با وزرا

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر آنکه اگر مدیری اصلاح نشد حتماً باید صحنه خدمت را به فرد دیگری واگذار کرد، خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی همواره تأکید دارد که باید مدیران دولت مردمی با نگاه مردم‌مدار و رویکرد مردمی و با محور مردم‌مداری خدمت کنند و هیچ مدیری از این قاعده مستثنا نیست و نباید از این شاخصه مهم غفلت کند.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری درباره اینکه کدام وزارتخانه تاکنون براساس شاخصه‌های ۷۰گانه عملکرد ضعیفی داشته است، اظهار داشت: در طول دو سال گذشته تمامی وزرا پای کار مردم بوده‌اند، اما هر هفته عملکرد دولت را بدون تعارف و شفاف به مسئولان و وزرا ارائه می‌دهیم و تذکرات لازم هم به آن‌ها داده می‌شود؛ البته برخی از وزارتخانه‌ها در خدمت به مردم در برخی از شاخص‌ها نمره لازم را به دست نیاوردند که تذکرات لازم برای اصلاح رویه‌ها به آن‌ها داده شده است.

۴ میلیون مراجعه مردمی در سفر‌های استانی

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی درباره سفر‌های استانی رئیس‌جمهور و حجم مراجعات مردمی در این سفر‌ها عنوان کرد: از ابتدای شروع به‌کار مرکز ارتباطات مردمی در دولت سیزدهم، حجم مراجعات و مکاتبات بین ۱۳ تا ۱۷ برابر شد که نشان‌دهنده مشکلات رسوب شده از دولت‌ها و دوره‌های قبل بود؛ به‌گونه‌ای که مردم از ارائه درخواست خودشان هم ناامید بودند، اما با شکل‌گیری دولت سیزدهم، مردم حجم درخواست‌ها و مطالبات خود را به مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و مجموعه‌های دولت سرازیر کردند و افتخار دولت این بوده که در طول این دو سال بالغ بر چهار میلیون تماس، درخواست، مطالبه و مراجعه از طرق مختلف از جمله سامانه‌های ۱۱۱ و ۶۱۳۳ و به‌صورت مکتوب و منطوق دریافت کرده است.

عدالت در دسترسی به مسئولان

وی با بیان اینکه مردم در سفر‌های استانی رئیس‌جمهور عدالت در دسترسی به مسئولان را احساس می‌کنند، تصریح کرد: در ابتدای سفر‌های استانی شاهد بودیم هزاران نفر از مردم برای ارائه نامه و درخواست مقابل استانداری‌ها تجمع می‌کردند. این نامه‌های مردمی بعد از مدتی بازگشایی می‌شد و پیگیری و ارسال آن‌ها چند ماه زمان می‌بُرد، اما پس از مدتی بین ۳۰ تا ۳۲ دستگاه دولتی و حاکمیتی در مرکز استان مستقرشدند و این اتفاق مبارک موجب شد که مردم رودررو و بی‌واسطه با نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ملاقات کنند.

۱۰۱ هزار ملاقات در ۶ استان

رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت در ادامه با ارائه آماری از ملاقات‌های چهره‌به‌چهره در سفر‌های استانی رئیس‌جمهور اظهار کرد: در دور دوم سفر‌ها به ۶ استان یزد، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر ۱۰۱ هزار ملاقات مردمی به‌صورت چهره‌به‌چهره با مسئولان ارشد دستگاه‌ها صورت گرفت؛ در دور اول سفر‌ها ۲۲۴ هزار نفر ملاقات در استان‌های مختلف انجام شد که تقریباً نزدیک نصف آن تعداد، تنها در ۶ سفر استانی انجام شده که نشان‌دهنده حجم حضور مسئولان در میز‌های خدمت مرکز ارتباطات مردمی در سفرهاست.

پیگیری یک میلیون و ۲۷ هزار نامه از ۶ استان

حجت‌الاسلام صالحی با اشاره به تعداد نامه‌های مردمی در سفر‌های استانی رئیس‌جمهور تأکید کرد: تعداد نامه‌ها، مکاتبات و مراجعات در دور اول سفر‌های استانی یک میلیون و ۸۳۶ هزار مورد در سراسر کشور بوده که با افتخار عرض می‌کنیم در دور دوم سفر‌های استانی که تاکنون به ۶ استان انجام شده، تعداد مراجعات، مکاتبات و موضوعات به یک میلیون و ۲۷ هزار مورد رسیده که این مراجعات در سفر‌ها نشان‌دهنده امیدآفرینی برای مردم است و اگر در دور اول سفر نتایجی دریافت نمی‌کردند، قطعاً در دور دوم این امید برای مراجعه و ارائه درخواست وجود نداشت.

پیگیری ۹۸ درصدی نامه‌های مردمی

وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور در بازدیدی که از مرکز داشتند، عنوان کردند تا زمانی که در دور اول سفر‌ها تمامی درخواست‌ها و موضوعات پیگیری نشده، دور دوم سفر‌ها را شروع نمی‌کنند؛ لذا این موضوع برای ما خط قرمز است و دستور ریاست جمهوری در این زمینه به همه همکاران دولت ابلاغ شده است. امروز با افتخار اعلام می‌کنم که ۹۸ درصد مطالبات مردم در دور اول سفر‌ها پیگیری و انجام شده که حکایت از عزم دولت مردمی سیزدهم برای پیگیری مطالبات مردمی در دور اول سفر‌ها دارد. در حوزه‌های عمرانی و پروژه‌ها هم که موضوعات خود را دارد، با گزارش‌هایی که معاونت اجرایی و وزرا ارائه کرده‌اند، اتفاق بسیار مبارکی در این زمینه رخ داده که میزان امید مردم به سفر‌های استانی را افزایش داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی با اشاره به پیگیری مطالبات مردمی در دور دوم سفر‌های استانی تصریح کرد: در دور دوم سفر‌ها با توجه به اینکه حجم مکاتبات و موضوعات بالا بوده، تقریباً بین ۷۰ تا ۸۲ درصد مطالبات مردمی محقق شده که این رقم البته بین استان‌ها متفاوت و مُتغیّر است؛ زیرا سفر به برخی از استان‌ها مانند آذربایجان شرقی و خوزستان دیرتر انجام شده که کار‌ها در حد قابل قبولی در حال پیگیری است و نتایج نهایی آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

مکاتبات زیاد دو استان با پاستور

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در ادامه بیشترین مکاتبات در دور دوم سفر‌های استانی را مربوط به استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: تعداد بالایی از درخواست‌ها در این دو استان ثبت شده است؛ در سفر استانی به یاسوج ۲۷۵ هزار ۳۷۳ مورد درخواست واصل شده و در استان خوزستان نیز با افتخار پذیرای ۲۴۸ هزار و ۳۶۸ مورد نامه و مطالبات مردم بوده‌ایم.

پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی

وی درباره حجم مکاتبات، درخواست‌ها و موضوعات در طول دو سال فعالیت دولت یادآور شد: ۳۵۰ عنوان کلی در تقسیم‌بندی موضوعات مردمی داریم و موضوعات اصلی درخواست‌ها نیز به هشت بخش درخواست، شکایت، انتقاد، گزارش، طرح، ایده، پیشنهاد، تقدیر و تشکر و ابراز احساسات تقسیم می‌شود که حوزه امور بانکی و تسهیلات وام ۴۱ درصد از تعداد نامه‌ها و درخواست‌های مردمی را در دور اول و دوم در خود جای داده و می‌توان گفت تقریباً همه موضوعات مربوط به تسهیلات بانکی انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خاطرنشان کرد: امروز به قطعیت می‌گویم که هیچ درخواست وامی بدون پاسخ نبوده؛ مگر اینکه خود شخص انصراف داده باشد یا به عنوان مثال شاید مشکلات بانکی داشته و امکان ضمانت و موضوعات مربوط به پیگیری‌های بانکی نداشته است، اما تقاضا‌های ارائه شده در دور اول سفر‌های استانی برای دریافت تسهیلات محقق شده و با اعتباری که از بانک مرکزی گرفته شده، بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به مردم داده شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۲۱ درصد از درخواست‌های مردم برای مساعدت‌های بانکی است؛ در امور اشتغال ۷.۶ درصد و در امور مربوط به زمین و مسکن ۴.۴ درصد، در امور بهداشتی و درمانی درخواست‌های مردم ۴.۲ درصد و در امور اداری و مدیریتی ۴.۲ درصد، امور زیربنایی، عمرانی و تولیدی ۳.۲ درصد، امور خدمات حمایتی ۲.۷، امور حاکمیتی، امور اجرایی و موضوعات دولتی ۱.۵ درصد و سایر اموری که موضوعات کلانی با ۳۵۰ عنوان دارند ۹.۴ درصد از درخواست‌های مردم را به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی با تأکید بر اینکه هر موضوعی که موجب ناکامی، ناراحتی و تلخی برای مردم کشور است برای ما هم تلخ است، بیان کرد: در مقابل هر آنچه برای مردم موجب شیرینی، شادابی، نشاط و امید می‌شود قطعاً موجب حلاوت و شیرینی ما نیز خواهد شد و تمام تلاش ما این بوده که تلخی‌ها را در نظر مردم به شیرینی، حلاوت و نشاط و امید تبدیل کنیم. در سفر‌های استانی و در بازدید‌هایی که انجام می‌شود متأسفانه مواردی را داریم که موجب رنجش خاطر خانواده‌ها شده است؛ از جمله این موارد می‌توان به اشتغال جوانان اشاره کرد. اما در هر صورت خدمت‌گزاران ملت در دولت سیزهم همواره تلاش کرده‌اند که موضوع اشتغال که سختی‌ها و تلخی‌های خود را دارد، از مسیر درست مانند مسیر کاریابی یا مسیر‌های ثمربخش دیگر پیگیری کنند.

دغدغه رئیس‌جمهور درباره اشتغال و مسکن

وی با اشاره به نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم گفت: در برخی از استان‌ها مشکلات جدی را در حوزه مسکن شاهد بودیم، اما با همت و اقدامات بسیار موثری که وزارت راه و مسکن انجام می‌دهد اتفاقات مبارکی رقم خورده است. ریاست جمهوری هم به‌طور مرتب درخصوص اشتغال و مسکن تاکیدات لازم را دارد و جلسات پی‌درپی برگزار می‌شود، خبر‌های خوش در هفته دولت و افتتاح پروژه‌های مسکن مردمی که بازار مسکن را تحت‌الشعاع خود قرار داد و نشان دهنده این است که بار سنگین مسکن بر دوش مردم در حال سبک شدن است.

حمایت آیت الله رئیسی از پیگیری نامه‌های مردمی

صالحی درباره اینکه چند در صد نامه‌ها به شخص رئیس جمهور محول شده است، اظهار کرد: اقدام موثری که در دولت سیزدهم انجام شده این است که همه وزرا پای کار آمده اند و هیچ وزیری را چه در ملاقات‌های چهره به چهره و چه در مراجعات مردمی به مرکز استثنا نکرده ایم. بالغ بر ۳۰۰ گزارش شخصا تقدیم ریاست جمهوری شده است و دستور اکید آیت الله رئیسی برای پیگیری، دلخوشی همه خدمتگزاران مرکز است و رئیس جمهور روی موضوعاتی که دارای فراوانی است حمایت جدی دارد. اتفاق مبارکی دیگری که در این مدت رقم خورده است اینکه هر ماه موضوعات مهم مبتلابه دستگاه‌ها به هر وزارتخانه ابلاغ شده به این معنا که ابتدای هر ماه فراوانی موضوعات را از سامانه سامد و سامانه‌های مختلف در سراسر کشور کسب می‌کنیم و ارجاعاتمان به دستگاه‌ها وجود دارد. همچنین قبل از هر سفر استانی موضوعاتی را که جنبه عمومی برای مردم هر استان دارد نیز به هر وزارتخانه ارجاع داده می‌شود و کارگروه‌هایی در وزارتخانه‌ها مامور پیگیری و رفع آن دغدغه‌ها هستند، این کارگروه متشکل از معاونان وزیر در هر دستگاهی با محوریت اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد هر دستگاه است. موضوعاتی که در هر وزارتخانه امکان اقدام آن باشد پیگیری و گزارش آن به این مرکز ارائه می‌شود. اگر موضوعی بین دستگاهی باشد که امکان حل آن مساله در آن دستگاه وجود نداشته باشد، وزارتخانه به مرکز ارتباطات مردمی برمی‌گرداند. مرکز براساس نظامنامه موظف است با حضور دستگاه‌های مرتبط آن موضوعات را پیگیری کند و به سرانجام برساند.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی با بیان اینکه کارپوشه‌های دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و شخص وزرا که مربوط به موضوعات مردمی است، مرتب نظارت می‌شود، متذکر شد: این مرکز بالغ بر ۱۰ هزار کارپوشه مدیریتی در سطح کشور ملی، استانی، منطقه‌ای و شهرستانی دارد که نشان دهنده جامعیت و نظارت مرکز ارتباطات مردمی بر تمامی کارپوشه‌های مدیران کشوری، استانی، منطقه‌ای و شهرستانی است و تا سطح فرمانداران و بخشداران این ظرفیت را انجام داده‌ایم و همه موضوعات مردمی در همه کارپوشه‌های مدیران کشور قرار می‌گیرد و نظارت بر اقدامات هر دستگاه و هر مدیر به شکل منظم انجام می‌شود. اگر وزارتخانه، دستگاه، شهرستان و استان و مسئولی اقدامات خود را نسبت به کارپوشه یا کارتابل خود انجام ندهند بلافاصله تذکر لازم را از مرکز خواهد گرفت.

ارزیابی عملکرد هفتگی وزرا روی میز رئیس جمهور

وی درباره اینکه گزارش این تذکرات را به اطلاع رئیس‌جمهور هم رسانده‌ایم، تصریح کرد: ارزشیابی مرتباً از سطح وزارتخانه‌ها انجام می‌گیرد و قبل از اینکه تقدیم وزیر مربوطه شود، خدمت رئیس‌جمهور ارسال می‌شود و شخص آیت‌الله رئیسی عنوان کرده در جلساتی که با وزرا دارد، حتماً باید نمایه ارزیابی عملکرد مرکز ارتباطات مردمی در کنار وی باشد تا بتواند نسبت به آن مطالبه‌گری کند و وزیر و مسئول مربوطه را نسبت به وظیفه‌ای که در قبال مردم دارد، پاسخگو کند.

شناسایی مدیران ناکار آمد در هر سفر استانی

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی درباره شناسایی مدیران ناکارآمد در سفر‌های استانی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در هر سفر استانی تأکید دارد مدیران ناکارآمد و غیرمردمی و مدیرانی که ضعف عملکرد داشته‌اند و با وجود تذکرات لازم هنوز رویه خود را اصلاح نکرده‌اند، با کمک مجموعه‌های نظارتی شناسایی شوند؛ که در این رابطه تذکرات لازم در سطح استان‌ها به مدیرانی که کارآمدی لازم را ندارند داده شده و این کار به‌طور مستمر در حال انجام است. اتفاق مبارکی که رقم خورده، این است که بدنه مدیریتی کشور، بدنه مردمی است. قطعاً وقتی این نگاه، رویکرد و نقشه راه در مسیر خدمت به مردم باشد و اگر مدیر میانی این توجه را نداشته باشد بلافاصله از طرف مجموعه‌های نظارتی و مرکز ارتباطات مردمی هم که پیگیر مطالبات مردم خواهد بود، این نگاه رئیس‌جمهور را عملیاتی و اجرایی خواهد کرد. حذف مدیران ناکارآمد و غیرمردمی که خواسته ریاست جمهوری و مردم است، همچنان در دستور کار مرکز ارتباطات مردمی قرار دارد.

پاسخ اقدامی یا اقناعی

رئیس مرکز ارتباطات مردمی درباره مراجعه حضوری مردم از استان‌ها به پاستور گفت: از اقصی نقاط کشور تماس‌هایی داریم و این تماس‌های از سامانه ۶۱۳۳ که سامانه ملی است تماس‌ها را ثبت می‌کند. عملکرد کاربران سامانه‌های ۱۱۱، را که با مردم ارتباطات دارند را رصد می‌کنم.

از سراسر کشور مراجعات حضوری داریم، اما به استانداران اعلام شده که به هر اندازه مراجعات به خیابان پاستور و محل استقرار ریاست جمهوری بیشتر باشد نشان دهنده ناکارآمدی آن دستگاه و استانداری است. استانی که خود بتواند مشکلات مردم را حل کند هیچ‌گاه شهروندی حاضر نمی‌شود سختی‌های مسیر طولانی را طی کرده و برای حل مشکل خود به ریاست جمهوری مراجعه کند. البته درخصوص برخی مراجعات باید این نکته را بیان کنم که مشکلاتشان قبلا در سطح استان مطرح شده، اما به دلیل اینکه مشکل قابل حل نبوده یا راهکار قانونی برای آن وجود نداشته مردم نتوانسته‌اند جواب مناسبی بگیرند و به همین دلیل به پایتخت آمده اند. همواره سعی کرده‌ایم که جواب‌مان به مردم اقدامی یا اغنایی باشد. به همه مدیران در سراسر کشور هم اعلام شده که سیاست مرکز ارتباطات مردمی و دولت بر این است که یا باید اقدام برای رضایتمندی مردم اتفاق بیفتد و یا اگر راهکار قانونی برای آن اقدام وجود ندارد باید با اقناع مردم و بیان علت این عدم امکان برای آن‌ها توضیح داده شود.

پایش مشکلات و ایرادات وزارتخانه‌ها

وی درباره رویکرد جدید مرکز ارتباطات مردمی اظهار کرد: در شروع برنامه حضور اعضای کابینه در مرکز ارتباطات مردمی که با حضور ریاست محترم جمهور تاکید و تقویت بیشتری پیدا کرد، ابتدا پاسخگویی به تماس‌های برخط بود. ریاست محترم جمهور فرمودند که مرکز ارتباطات مردمی تب‌سنجی مدیران و دولت را هم انجام دهد و ارزیابی عملکرد را به مدیران و وزرا ارائه کند. در دور دوم این ارزیابی عملکرد را هم برای وزرا بدون تعارف و شفاف در حضور خبرنگاران برای مردم بیان کردیم که ارزیابی عملکرد هر دستگاهی ارائه شد. در قدم سوم اتفاق دیگری که رقم خورد شاهد این بودیم که ایرادات و اشکالاتی که از آن دستگاه‌ها، در حضور وزرا پایش و مشکلات را بیان کردیم. تفاهمنامه‌های بین مرکز و وزارتخانه‌ها در راستای خدمت بیشتر به مردم و رفع مشکلاتی که بین بدنه مدیریتی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بود انجام شد و در قدم چهارم حضور استانداران در مرکز بود که این هفته هشتمین استاندار حضور خواهد یافت. در ادامه رویکرد این مرکز ارزیابی عملکرد استانداران، تذکر نسبت به نقاط مشکل‌دار و منفی و همچنین تقویت نقاط مثبتی که در آن وزارتخانه می‌تواند نسبت به ارتباط بین مردم و دولت کمک کند در دستور کار مرکز ارتباطات مردمی قرار دارد.

کلام آخر و نکته پایانی

تلاش کرده‌ایم دولت در قامت خدمتگزاری به مردم و نوکری مردم، تعبیری که امامین انقلاب و رئیس جمهور محترم دارند مبنی بر اینکه «مسئولان نوکر مردم هستند!»، پاسخگویی همه دستگاه‌ها و همه وزرا را برای مردم کشورمان نهادینه کنیم. هیچ در بسته‌ای در قامت خدمتگزاری مردم برای مردم نباید وجود داشته باشد. در‌های باز مسئولان و پاسخگویی به مردم باید با شادابی، نشاط، امیدآفرینی مردم و سرمایه اجتماعی مردم را بالا ببرد، این رویکرد مرکز ارتباطات مردمی است. مردم از نظر ما متشکل از همه مردم کشور اسلامی است که زیر بیرق پرچم سه رنگ زیبای جمهوری اسلامی هستند و قانون اساسی را قبول دارند، این‌ها برای ما عزتمند و عزیز هستند و کرامت آن‌ها باید حفظ شود. بر همین اساس ما در موضوعات مختلف حتی مسیحیان و آشوریان و اقلیت‌های مذهبی و زرتشتیان استان‌های مختلف را هم به حضور پذیرفته‌ایم. در مناسبت‌های کریسمس و تولد حضرت مسیح در سفر استانی‌مان به یزد با عزیزان زرتشتی‌مان ملاقات‌های مختلف با انجمن‌های مختلف زرتشتی داشتیم. اعتقاد ما این است که همه مردم این کشور دارای عزت و کرامت و بزرگی هستند و افتخار می‌کنیم که بتوانیم ارتباط بین مردم با دولت را به بهترین نحو برقرار کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۵۲۱۸۰۳۲، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین