پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
این روزها با زیاد شدن مخاطبان فضای مجازی و کم شدن مخاطبان تلویزیونی، بسیاری از برنامه سازان این جعبه جادویی هم ترجیح داده اند برای ساخت کارهایشان از تلویزیون به سمت اینترنت نقل مکان دهند.

شعارسال: این روزها که در برهوت تلویزیون تعداد برنامه‌های چشم‌گیر برای مخاطبان بیشتر از تعداد انگشت‌های یک دست هم نیست رد برنامه‌سازهای سابق سیما را می‌شود در شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی پیدا کرد؛ برنامه‌سازهایی که روزی در قاب تلویزیون مهمان‌خانه‌های مردم بودند و این روزها بنا به دلایل مختلف مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و ترجیح داده‌اند که در قالب برنامه‌های اینترنتی در مقابل دیدگان بینندگانشان حاضر شوند؛ قابی که اگر به اندازه سیمای ملی برد رسانه‌ای نداشته باشد اما از طرفی به نسبت دست بازتری برای برنامه‌سازها ایجاد می‌کند تا با فراق بال چیزهایی را بسازند که به خود واقعی آنها نزدیک‌تر باشد . با افزایش ساخت برنامه‌هایی از این دست نگاهی به این برنامه‌های اینترنتی انداختیم تا ببینیم هرکدامشان تا چه حد توانسته‌اند جای خالی برنامه‌های سیما را برای مخاطب ایرانی پر کنند.

*رضا رشید پور با «دید در شب»

خیلی‌ها «رضا رشید پور» را از«صبح‌به‌خیر ایران» به خاطر می‌آورند اما خیلی‌ها نقطه عطف کارهای رشیدپور در تلویزیون را «شب شیشه‌ای»می‌دانند برنامه‌ای که سری اول آن با سر و صدای کمتری تحت عنوان«عبور شیشه‌ای» روی آنتن رفت. برنامه رشیدپور در زمان خودش به قدری سر و صدا به پا کرد که حالا یک برنامه گفتگو محور از لحاظ تعداد مخاطب به زنجیره‌های تلویزیونی آن زمان هم پهلو می‌زد و بیننده‌های پر و پاقرصی داشت تا جایی که رشید پور به واسطه این برنامه با ستاره‌های و مهمان‌های پرطرفداری به گفتگو نشست که اولین و آخرین حضورشان در قاب سیما را در برنامه «شب شیشه‌ای» تجربه کردند. اما سال 88 ، سال اختلاف رشیدپور با تلویزیون بود تا جایی که رشیدپور بعد از خداحافظی‌اش به جای برنامه‌سازی به انتشار ویدیو در صفحه شخصی‌اش در تلویزیون بسنده کرد و حتی علیه صدا و سیما صحبت‌های تند و تیزی هم داشت به حدی که بارها اعلام کرد که حتی اگر کلاهش هم سمت ساختمان جام جم بیفتد دیگر به تلویزیون برنخواهد گشت اما سال 92 ورق برگشت، انگار اختلاف‌ها حل شده بود. رضا رشیدپور این بار قرار بود با کارگردانی یک سریال طنز اپیزودیک در شبکه تازه تأسیس نسیم مهمان‌خانه‌های مردم باشد؛ اما «عینک آفتابی» به قدری ضعیف بود که به هیچ‌وجه مورد استقبال نگرفت. سال94 سال برگشت رشیدپور به روزهای اوجش بود او بار دیگر به سراغ برنامه‌های گفتگوی محور مختص خودش رفته بود برنامه‌ای به نام«دید در شب» که این قرار بود برای اولین بار و به صورت هفتگی روی سایت آپارات در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. برنامه‌ای که مدعی بود که اولین«هارد تاک» ایرانی است.«دید در شب» با دعوت مهمان‌های جنجالی‌ای که بعضاً ممنوع‌التصویر در رسانه ملی هم بودند حسابی بین مخاطبان سر و صدا به پا کرد و در فضای مجازی بین کاربران دست به دست شد؛ اما دید در شب عمر چندان زیادی نداشت چون در عید سال 95 با دعوت رسمی صدا و سیما از رشیدپور، او ساخت«دید در شب» را رها کرد و به خانه اولش یعنی تلویزیون برگشت.«دید در شب» هرچند تداوم طولانی مدتی نداشت ولی با این وجود این برنامه را می‌توان طلایه دار و آغازگر موج برنامه‌های اینترنتی در فضای مجازی دانست.

*محمد رضا حسینیان با «تی وی پلاس»

حالا دو، سه سالی است که از راه‌اندازی این مجله اینترنتی می‌گذرد. مجله‌ای که از همان بدو تأسیس ادعا داشت اولین تلویزیون اینترنتی ایران است. این مجله تصویری بیشتر برنامه‌هایش حول اخبار زندگی شخصی، طلاق و ازدواج هنرمندان و چهره‌های سرشناس می‌گردد تا جایی که از بین برنامه‌های مختلفی که«تی وی پلاس» برای مخاطبانش ترتیب می‌دهد نمی‌شود انتظار برنامه‌ای تخصصی یا گفتگوی چالش بر انگیز با مخاطبان را داشت. اما با همه این‌ها تی وی پلاس این روزها جزو رسانه‌هایی است که با این شیوه سبک و سیاق برنامه‌ها، توانسته مخاطبان زیادی را برای خودش دست و پا کند. این در حالی است که مالکیت این مجله اینترنتی برای کسی نیست جز مجری نام‌آشنای شبکه سه سیما یعنی «محمد رضا حسینیان» ؛کسی که اوایل کار علاوه بر اداره«تی وی پلاس»، در تلویزیون خودمان هم برنامه داشت اما چیزی نگذشت که از سمت مدیران سازمان مجبور شد تا بین کار در صدا و سیما و تی وی پلاس، دومی را انتخاب کند.

*فریدون جیرانی با «35 آنلاین»

اگر«دو قدم مانده به صبح» را به خاطر داشته باشید حتما تک و توک اجراهای«فریدون جیرانی» را در قالب مجری و کارشناس به یاد می‌آورید. فریدون جیرانی علاوه بر کارگردان سینما، یک ژورنالیست شناخته شده هم در این حوزه به حساب می‌آید. اما جدی‌ترین حضور جیرانی در قاب تلویزیون را می‌توان مربوط به اجرای برنامه «هفت» دانست. برنامه‌ای که قرار بود تخصصی‌ترین برنامه سیما در حوزه سینما باشد و حتی لقب«90 سینمایی» در تلویزیون هم داشته باشد. اما مدت زمان زیادی از این برنامه پر حاشیه نگذشت که بنا به تصمیم مدیران«جیرانی» از تهیه و اجرای این برنامه کنار رفت، تا جایی که حتی مدتی بعد از«هفت»، جیرانی به سراغ برنامه‌سازی در شبکه نمایش خانگی هم رفت که در آنجا هم چندان موفق ظاهر نشد اما حالا قریب به یک سال است که می‌شود گفتگوهای تخصصی جیرانی در حوزه سینما را در سایت «فیلم نت» و با نام«35 آنلاین» تماشا کرد. برنامه‌ای که علاوه بر گفتگو، نقد و تحلیل فیلم‌های در حال اکران را هم به همراه دارد.

*حسین دهباشی با «خشت خام»

حسین دهباشی را خیلی‌هایمان به واسطه مستندهایش می‌شناسیم کسی که ساخت فیلم تبلیغاتی شخص رئیس جمهور در انتخابات را هم بر عهده داشت. اما با به میدان آمدن برنامه‌های مختلف در حوزه‌های مختلف، برنامه«خشت خام» شاید یکی از تخصصی‌ترین برنامه‌هایی باشد که در قالب یک برنامه اینترنتی در سایت«تاریخ آنلاین» و «آپارات» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است برنامه‌ای که«حسین دهباشی» سازنده‌اش آن را این طور تعریف می‌کند:« هدف خشت خام این است که از منظرهای مختلف وضعیت موزاییکی جامعه ایران و جهان را تبیین کند؛ یعنی مشخص کنیم که به عنوان مثال یک شخص اصلاح‌طلب به خود و ایران و دنیا چگونه می‌نگرد یک فرد اصولگرا چطور؟ شخصیت‌های فرهنگی به چه صورت؟ از کنار هم قرار دادن این‌ها متوجه شویم که تصویر قریب به واقع کدام است.»

*علی میرمیرانی با «سلفی»

برای اهالی مطبوعات«علی میرمیرانی» یکی از روزنامه‌نگارهای شناخته شده محسوب می‌شود اما برای بیننده‌های تلویزیون بیشتر از اینکه چهره شناخته شده ای باشد صدای آشنایی دارد برای همین کافی است به ماه رمضان دو سه سال قبل برگردید تا گفتگوهای«حال خوب کن» و گرم او را با هنرمندان به یاد بیاورید یک گفتگو با یک دکور ساده که تمام اجزای آن تنها از یک صندلی سفید تشکیل می‌شد و ما از مصاحبه‌کننده مجری برنامه تنها صدای او را می‌شنیدیم. اما در حال حاضر چند وقتی است که «میرمیرانی» برنامه‌ای متفاوت‌تر از«گفتگوی تنهایی» را با نام«سلفی»در حال پخش دارد که روی سایت«آیونت» در اختیار کاربران قرار می‌گیرد برنامه‌ای که به نسبت کار قبلی میرمیرانی هم مخاطبان و هم کیفیت کمتری دارد.

*آزاده نامداری با «آبان»

«آزاده نامداری» را می‌توان یکی از حاشیه سازترین و جنجالی‌ترین چهره‌های رسانه ملی دانست انقدر که در طی سالیان گذشته بیشتر اجراها و برنامه‌های نامداری به واسطه حواشی و جنجال‌هایش شناخته‌شده‌اند تا به خاطر خود برنامه اما حالا نامداری بعد از دوری طولانی مدتش از قاب تلویزیون این بار تصمیم گرفته تا کار جدیدش را در قالب یک برنامه اینترنتی ارائه دهد برنامه که درست مثل «خانمی که شما باشید» یک برنامه با موضوع زنان ایرانی است. هر چند هنوز دو قسمت بیشتر از پخش«آبان» نمی‌گذرد اما با این وجود می‌توان گفت که حال و هوای زنانه برنامه جدید نامداری این بار نسبت به کارهای قبلی او در تلویزیون، حال و هوایی پررنگ تر و تندتر است.

*عادل فردوسی پور با «هت تریک»

برنامه اینترنتی «هت تریک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عادل فردوسی‌پور برنامه‌ای فوتبالی درباره یورو 2016 بود . این برنامه قرار بود بعد از مسابقات و به صورت روزانه در سایت آیونت پخش ‌شود و کارشناسان در آن به تحلیل متفاوتی از بازی‌های انجام شده بپردازند و در عین نکته قابل توجه در آن برنامه پخش تحلیل‌ها و تصاویری باشد که از صدا و سیما پخش نمی‌شوند.اما «هتریک» آن چیزی نشد که باید باشد و هرچند زمان برگزاری مسابقات جام ملت‌های اروپا 2016 چند قسمتی از این برنامه با محوریت بازی‌ها در فضای مجازی پخش شد اما سر و صدای چندان زیادی نداشت و ادامه‌دار هم نبود. از این رو به نظر می‌رسد کسانی ‌که در تلویزیون توانسته‌اند محبوبیتی برای خود پیدا کنند، الزاماً در برنامه‌های اینترنتی موفق نیستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 6 آذر 1395، کدمطلب: 1251261 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین