پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۸۷۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
علیرضا زاکانی شهردار پایتخت در روز چهاردهم فروردین ماه گفته بود تهران ۱۴۰۲ در ۳ بعد حمل و نقل عمومی، رونق ساخت و ساز و تبدیل به شهر فناور، جهش خواهد کرد. اما همان زمان، سازه‌هایی به مناسبت ماه مبارک رمضان در صد نقطه پایتخت در معرض دید عموم قرار گرفته بود که نشان می‌داد مدیران شهرداری تهران از تبدیل تهران به شهر فناور، صرفا کپی برداری از موزه فناوری و آینده دوبی را در نظر داشته اند!نکته جالب ماجرا، سخنان «حسین نظری» معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران است که می‌گوید ممکن است طراحان، الگو‌هایی را در جا‌های دیگر دیده باشند، اما باخوش‌فکری به این طرح رسیدند! مشخص نیست چگونه این خوش‌فکری به کپی برداری منجر شده است!البته ارائه طرح‌های تکراری و غیرخلاقانه برای زیباسازی شهر تهران، فقط منحصر به این سازه‌های هلالی نمی‌شود. این درحالیست که هنرمندان و طراحان جوان و باانگیزه‌ای در کشور وجود دارند که شهرداری می‌تواند از توان و خلاقیت آن‌ها برای ارتقای سطح نماد‌های شهری و سازه‌های موردنیاز در شهر تهران استفاده کند؛ موضوعی که نادیده گرفتن آن در کشوری همچون ایران که مهد هنر و فرهنگ است، عجیب به نظر می‌رسد.

شعار سال:  علیرضا زاکانی شهردار پایتخت در روز چهاردهم فروردین ماه گفته بود تهران ۱۴۰۲ در ۳ بعد حمل و نقل عمومی، رونق ساخت و ساز و تبدیل به شهر فناور، جهش خواهد کرد. اما همان زمان، سازه‌هایی به مناسبت ماه مبارک رمضان در صد نقطه پایتخت در معرض دید عموم قرار گرفته بود که نشان می‌داد مدیران شهرداری تهران از تبدیل تهران به شهر فناور، صرفا کپی برداری از موزه فناوری و آینده دوبی را در نظر داشته اند!

 سازه‌های پنج متری هلالی که در ماه مبارک رمضان در صد نقطه تهران برپا شده به دلیل شباهت به نماد ساختمان موزه آینده در دوبی مورد انتقاد شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت؛ بطوریکه آن را کپی برداری ناشیانه‌ای از دوبی توصیف کردند و انتقادات زیادی به نداشتن طرح‌ها و ایده‌های نو توسط شهرداری تهران مطرح شد. گروهی از کاربران هم نوشتند که «مسئولان حتی نمی‌توانند هنرمندان را قانع کنند که آثار مناسبی برای چنین مناسبت‌هایی بسازند.» سرانجام با گذشت بیش از سه هفته از آغاز ماه مبارک رمضان، «حسین نظری» معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران در گفتگو با ایلنا درباره نحوه طراحی و نصب سازه‌های فلزی هلالی‌شکل در سطح پایتخت در ماه رمضان توضیح داد. اما نه درباره تیم طراحانی که این سازه‌های کپی برداری را به اصطلاح طراحی کرده اند توضیحی داد و نه اعلام کرد چه میزان بودجه صرف طراحی و ساخت این سازه‌ها شده است.

نظری که مهرماه سال گذشته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران شد، در یک سال اول شهرداری زاکانی، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران بود. البته مشخص نیست با توجه به اینکه اصولا طراحی و ساخت و نصب سازه‌های نمادین در شهر بر عهده سازمان زیباسازی شهرداری است چرا این مسئولیت را معاون خدمات شهری و محیط زیست بر عهده گرفته است.

نظری گفته: هدف از نصب احجام هنری هلالی‌شکل، مطرح شدن موضوع ماه مبارک رمضان در سطح شهر بود. دوستان طراح در این راستا الگو‌هایی را ذهن داشتند که ممکن است در جا‌های دیگر هم دیده باشند، ولی با خوش‌فکری به این طرح رسیدند و ماه مبارک رمضان را در قالب یک سازه هلالی‌شکل نشان دادند و اسماءالحسنی را روی آن درج کردند.

وی افزود: قطعا نصب این‌گونه احجام هنری در مناسبت‌های ملی و مذهبی، جای توسعه و رونق بیشتری دارد و حتما می‌شد تفکر بیشتری هم در طراحی این احجام صورت گیرد، ولی قطعا برای بار اول خوب بود و این که توانستیم ۱۰۰ سازه هلالی مزین به اسماءالحسنی یعنی نام‌های مبارک خداوند را در ماه رمضان در سطح شهر نصب کنیم، بازهم برای ما جای خوشحالی دارد.

ناشفافی‌ها در سازه‌های هلالی رمضانی کپی‌برداری از دوبی، بودجه این به اصطلاح گل هنر چقدر بوده آقای زاکانی؟

نکته جالب درباره سخنان نظری این است که او می‌گوید ممکن است طراحان، الگو‌هایی را در جا‌های دیگر دیده باشند، اما باخوش‌فکری به این طرح رسیدند! مشخص نیست چگونه این خوش‌فکری به کپی برداری منجر شده است!

معرفی تیم طراحان این سازه‌های هلالی، و همچنین بودجه‌ای که صرف طراحی و در مراحل بعدی ساخت و نصب این سازه‌ها شده کمترین انتظاری است که از معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران وجود دارد که به نظر می‌رسد لازم است اعضای شورای شهر تهران، آن را پیگیری کنند.

البته ارائه طرح‌های تکراری و غیرخلاقانه برای زیباسازی شهر تهران، فقط منحصر به این سازه‌های هلالی نمی‌شود. استفاده از فانوس‌های عربی برای تزئین برخی میادین و خیابان‌ها از جمله میدان ولیعصر تهران به مناسبت ماه رمضان که کپی برداری دیگری از کشور‌های عربی است و اصولا ارتباطی به فرهنگ ایرانی – اسلامی‌ندارد از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. حتی در مناسبت‌های ملی نیز هیچ خلاقیتی در شهرداری تهران دیده نمی‌شود و در دو نوروز گذشته که مسئولیت شهرداری را زاکانی و تیم او بر عهده داشته اند صرفا شاهد قرار دادن تخم مرغ‌های رنگی حجیم در میادین شهر بودیم که در دوران گذشته شهرداری هم انجام می‌شد.

این درحالیست که هنرمندان و طراحان جوان و باانگیزه‌ای در کشور وجود دارند که شهرداری می‌تواند از توان و خلاقیت آن‌ها برای ارتقای سطح نماد‌های شهری و سازه‌های موردنیاز در شهر تهران استفاده کند؛ موضوعی که نادیده گرفتن آن در کشوری همچون ایران که مهد هنر و فرهنگ است، عجیب به نظر می‌رسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مردم سالاری آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۹۳۸۵۷، www.mardomsalari.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین