پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه‌پایه توسعه در این استان با لغزش، اشتباه و ایراد همراه است، گفت: 85 درصد سند برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه انجام نشده است.

شعار سال: مسعود گودرزی با اشاره به این‌که سه‌پایه توسعه در استان فارس با لغزش، اشتباه و ایراد همراه است، اظهار داشت: در بخش نخست یعنی ارتباطات، در سرتاسر استان پهناور فارس باوجود گنجایش‌های بسیار، آزادراه نداریم.

وی مورد دوم عدم توسعه این استان را مدیریت نادرست منابع آب دانست و افزود: از نظر آب، اگر نگوییم بحرانی در یک جایگاه نگران‌کننده قرار داریم و در به‌کارگیری آب‌های زیرزمینی غیرکارشناسی عمل کرده‌ایم و نیاز به یک کار بنیادی برای مدیریت آب در این استان داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: سومین پایه لغزان توسعه این استان، عدم به‌کارگیری صنایع پایین‌دستی باوجود نزدیکی به کانون‌های انرژی بوده و نداشتن صنایع مادر، یک چالش بنیادی دیگر فارس است.

وی افزود: با نهادن این سه محور کلیدی کنار یکدیگر اهرمی نیرومند برای توسعه این استان ایجاد خواهد شد که در این زمینه شهرستان‌های رستم و ممسنی در هر سه بخش توانایی‌های بسیاری دارد.

گودرزی اظهار داشت: در بحث ارتباطات آزادراهی که در کوتاه‌ترین راه استان خوزستان و بوشهر را به یکدیگر پیوند می‌دهد و بخش بیشتر این آزادراه، از این دو شهرستان می‌گذرد.

گودرزی از نوشتن نامه به رئیس‌جمهور درباره منابع آب این شهرستان خبر داد و گفت: طرح پژوهشی آبگیر و نیروگاه پارسیان ممسنی از سال 1372 آغاز شد اما روند کندی را برای اجرا داشت.

وی افزود: به گفته کارشناسان این سد از بازدهی اقتصادی و توجیه فنی برای ساخت برخوردار است اما نسبت به راه‌اندازی آن کم‌توجهی شد.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در نامه‌ای که به رئیس‌جمهور نوشتیم نیازهای راه‌اندازی این آبگیر بیان شد و چشم‌به‌راه فرمان وی برای شتاب در ساخت‌وساز این آبگیر هستیم.

گودرزی افزود: بودجه داخلی برای به فرجام رساندن آبگیر پارسیان بسنده نیست و به ظرفیت‌های فاینانس خارجی نیاز بود که پس از برجام، یک شرکت کره‌ای برای این مسأله ابراز آمادگی کرد.

وی با اشاره به بخش انرژی نیز گفت: در پتروشیمی ممسنی با آگاهی به اینکه انعقاد قرارداد پروژه بیدبلند دو برای تأمین خوراک آن انجام‌شده نیز یک ایستگاه آن در این شهرستان است.

گودرزی همچنین گفت: ممسنی و رستم با اینکه از شهرستان‌های کم‌برخوردار استان فارس محسوب می‌شوند درعین‌حال دارای گنجایش‌های بسیاری برای امور زراعی و باغی، کشاورزی و صنایع کوچک در راستای کارآفرینی هستند.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون توسعه روستاها نیز اظهار داشت: باید با مردم صادق باشیم و با شعار کار درست نمی‌شود؛ ما امروز نتوانسته‌ایم مناسب با فناوری روز، روستاها را توانمند کنیم.

گودرزی افزود: نبود ابزارها در روستاها مایه کوچ و حاشیه‌نشینی در شهرها شده است و باید گفت به روستا که یاری نکردیم هیچ، برای شهر نیز چالش درست کردیم.

وی گفت: برای برون‌رفت از این چالش، باید فرآوری را در روستا رواج دهیم که نیازمند انرژی‌های نوین و به‌روز است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برجام و اقدامات تازه آمریکا گفت: برجام کارکرد ستودنی دولت در پهنه جهانی برای دادرسی حق آشکار کشورمان بود.

وی افزود: سیاست بنیادی جمهوری اسلامی پیش از برجام بر پایه ناروا بودن جنگ‌افزار هسته‌ای به‌طور کامل آشکار و این غرب بود که نسبت به موضع ایران بی‌توجهی کرد.

گودرزی ادامه داد: در دولت یازدهم برجام به سرانجام رسید و پرونده‌ای که به‌ناحق به شورای امنیت رفته بود، برگشت خورد و تحریم‌های ناجوانمردانه لغو شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: کسانی که در مخالفت با برجام، باور دارند که در گشایش تحریم‌ها بی‌اثر بوده است، گفته‌شان کارشناسانه نیست و نباید از این موضوع بهره‌برداری سیاسی یا جناحی کرد.

وی گفت: برجام یک انرژی دوچندان برای ایران در تعاملاتش با جامعه جهانی پدید آورد هرچند که هنوز زیر فشار تحریم‌های نخستین آمریکا هستیم و بانک‌های بزرگ جهانی از ترس قدرت‌ها به‌ویژه آمریکا، دادوستدهایشان را با ما آغاز نکرده‌اند.

گودرزی همچنین بیان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم میزان آسیب‌پذیری سرمایه‌گذاری در کشور را بهبود ببخشیم و طرف مقابل نیز انگیزه‌ای نشان نداده و نمی‌توان در کوتاه‌مدت نتایج برجام را دید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره نتیجه انتخابات آمریکا نیز گفت: نوع انتخابات آمریکا نشان داد که این کشور بیش از دست‌اندازی در امور کشورهای دیگر، نیازمند یک درون‌نگری بنیادی است.

وی با اشاره به مواضع تازه مسؤولان آمریکایی در برابر ایران پس از انتخابات، بیان داشت: آمریکا بر پایه منافع ملی خود کار می‌کند و ما در برابر این انتخاب نه خوش‌بین هستیم و نه بدبین اما به منافع ملی خودمان نظر داریم.

گودرزی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمین ماندن طرح‌ها در کشور گفت: ادعای 10 برنامه توسعه را برای 65 سال در کشور داریم درحالی‌که کشوری مانند کره جنوبی در 25 سال به این سطح از پیشرفت رسیده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مهم نیست که چه می‌نویسیم مهم این است که چگونه کار می‌کنیم و آن‌هایی که در یک‌زمان اندک با تدبیر و خردمندی و بر پایه گنجایش‌های راستین برنامه‌ریزی کردند، به‌طورقطع بازده دلخواه گرفتند.

وی افزود: ما سه سند بالادستی داریم که باید در عمل به آن‌ها توجه می‌شد اما این اسناد تنها نوشته و کمتر اجرا می‌شود و در یک برآورد کمی، شکافی که میان نوشته و عمل وجود دارد به‌خوبی مشاهده می‌شود.

گودرزی گفت: 85 درصد سند برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه به آمار اجرانشده است در حالی که این اسناد به‌گونه‌ای ساماندهی شده که باید در پایان پنج سال به تمام اهداف خود برسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: عدم اجرای کامل برنامه پنجم، یعنی ما در نظام مدیریتی و قانون بودجه برنامه نداریم و این سندها یا منطبق بر گنجایش‌های راستین کشور نیست یا کاغذبازی اداری و دردسرها، پروانه اجرایی شدن آن را نمی‌دهد.

وی از وجود طرح سند چشم‌انداز توسعه استان فارس، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

گودرزی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیوستن استان فارس به دریا گفت: بااینکه این پروژه مصوب شده بود، با یک بی‌تدبیری مسکوت ماند اما در حال پی‌گیری موضوع از طریق دفتر ریاست جمهوری هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به سستی اطلاع‌رسانی نمایندگان این استان بیان داشت: این‌ یک ایراد وظیفه‌ای ست و مسائلی که به ما به‌عنوان جدا از وظیفه تحمیل می‌شود، اجازه اطلاع‌رسانی نمی‌دهد.

گودرزی افزود: در کشور ما نماینده مجلس بیشتر مطالبه‌گر کارهایی می‌شود که در شرح وظایفش نیست و این رویه اشتباهی است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 8 آذر 95 ، کد مطلب: 249627: www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین