پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۰۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
سومین سرقت بزرگ تجهیزات شهری تهران هفته گذشته افشا شد. اعضای شورای شهر تهران می‌گویند برای این دزدی‌های بزرگ باید بررسی پلیسی - امنیتی صورت بگیرد. گویا اعضای محترم تازه از خواب بیدار شده اند. وقتی صداگیرهای اطراف بزرگراه ها به سرقت می رفت، آقایان و اعضای محترم شورا اسمشان چه بود؟ اسم شان در زمان سرقت مجسمه های شهری چه بود؟ نگاهی به وضعیت توالت های پارک ها بیندازید تا سطح عملکرد و مدیریت اقایان دست تان بیاید. ای حیف نان دادن به بعضی ها. ننگ و هزار ننگ بر بعضی از مهندسی های انتخاباتی منجر به خروجی های نکبت بار و کثیف. لعنت و نفرین خدا بر بی لیاقت های مفت خور پرمدعا.

شعارسال: شاید شهروندان تهرانی خبر سرقت تجهیزات پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد را دیگر به خاطر نیاورند. ماجرا از این قرار بود که کارگران شهرداری منطقه ۲۲ متوجه افتادن ورق‌های سنگین پل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد می‌شوند و در بررسی از پل متوجه می‌شوند که در قسمت‌هایی از پل سواره‌رو، نه خبری از پیچ و اتصالات هست و نه ورق‌های فلزی مورد نیاز برای ایمن‌سازی پل تقاطع بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد.

مرور سه سرقت بزرگ تجهیزات شهری در تهران و شهرداری که  انگار نه انگار امانت دار مردم است؟!

بررسی‌های اولیه نشان داد که در اتاقک زیر پل که به منظور بررسی وضعیت و پایش پل‌ها تعبیه می‌شود، با استفاده از دستگاه برش باز شده و سارق یا سارقان با وارد شدن به این اتاقک شروع به باز کردن اتصالات کرده‌اند و چنان سرقتی رخ داده که هر لحظه امکان ریزش پل وجود دارد. به همین دلیل تردد خودرو‌ها از این پل ممنوع شد و کارشناسان کار خود را برای ایمن‌سازی این پل انجام دادند.

ناصر امانی - عضو شورای شهر تهران - در تذکری در صحن علنی این شورا، موضوع را علنی کرد و گفت: سرقت عجیبی در مسیر بزرگراه شهید همدانی رخ داده است. در جریان این سرقت ورق‌های فولادی و سنگین وزنی با برنامه‌ریزی و حساب‌شده سرقت شده، به‌گونه‌ای که عملا تردد را غیر ممکن کرده است. این در حالیست که این سرقت نیاز به خودرو، کار گروهی و ابزار و لوازم یا باز کردن صد‌ها پیچ فولادی بزرگ و کار طولانی‌مدت داشته است.

اما این تنها سرقت بزرگ دو سال اخیر نبود. در همین ایام خبر سرقت از پل طبقاتی صدر هم رسانه‌ای شد. بر اساس خبر منتشرشده، تعدادی از قطعات فلزی پوشاننده سگمنت‌های پایه‌های بزرگراه طبقاتی صدر به طرز عجیبی ناپدید شدند؛ پوشش‌هایی که دو طرف پایه‌ها قرار گرفته‌اند تا جلوی پیچ و مهره‌های بزرگ را بپوشانند. اما در آن زمان، به یکباره تعدادی زیادی از آن‌ها به گونه‌ای از جا کنده شده بودند.

در این سال‌ها دزدان تجهیزات شهر تهران هرچه به دستشان رسیده را برده‌اند؛ از دستگاه‌های کارتخوان و پیچ و مهره گاردریل گرفته تا تابلو و درِ اتوبوس و پشت‌سری صندلی‌ها و قطعات فلزی درون اتوبوس دزدیده شده‌اند.

سرقت تجهیزات شهری اتفاق تازه‌ای نیست. دزدی دیوار‌های صوتی بزرگراه‌ها، کابل‌های برق، مجسمه‌های شهری، سطل‌های زباله و ... سال‌هاست که رخ می‌دهد، اما به نظر می‌رسد حساسیت به این دزدی‌ها کاهش پیدا کرده است؛ مثل زمانی که در یکی از خیابان‌های تهران، فردی در روز روشن در حال درآوردن پارکومتر از زمین باشد و تماس با پلیس هم نتواند مانع وی برای سرقت شود.

هفته گذشته میثم مظفر - رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران - در صحن این شورا از سرقت دیگری پرده برداشت. او در توضیح این سرقت عجیب گفته است: در بخش رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان و در برخی قسمت‌ها در طول مسیر، لوله و تجهیزات شهری مربوطه مورد سرقت قرار گرفته و با توجه به اینکه این خط در رفیوژ میانی بزرگراه قرار گرفته و روی آن درخت و فضای سبز تعبیه شده و درختان مورد آبیاری قرار می‌گیرند، خاک اشباع و سنگین شده و همین امر موجب نشست لوله و خاک شده که به دنبال آن به وضوح اعوجاج زمین در طول گسترده‌ای با چشم مشاهده می‌شود و ممکن است لوله دچار شکستگی در چند نقطه شده باشد.

علیرضا زاکانی - شهردار تهران - در آخرین نشست خبری خود درباره جلوگیری از سرقت از ادوات و تجهیزات پل‌ها گفت: این مشکلات وجود دارد و در تلاشیم که از این سرمایه‌ها صیانت کنیم؛ به طوری که نظارت‌ها را تشدید و همچنین با پلیس نیز هماهنگ کردیم.

اما علیرضا نادعلی - سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید: مدیریت شهری نگهبانی و حراست از تمام اجزا، وسایل و تجهیزات مربوط به شهر را در دستور کار دارند و نیروی انتظامی هم دقت لازم را در این زمینه دارد؛ اما به هر صورت سرقت‌هایی را می‌بینیم که بسیار عجیب و غریب است و من در بازدید‌هایی که از مناطق مختلف داشتم، به چشم خودم دیدم که مثلا در بعضی از نقاط شهر تجهیزاتی که اصلا فکرش را نمی‌کنیم - مانند قطعاتی از پل عابر پیاده یا قطعاتی از ایستگاه اتوبوس و ... - را دزدیده‌اند. البته این تجربه ابتدای دوره است و حالا قاعدتا نباید این تصاویر تکرار شود. این دزدی‌ها توسط معتادان متجاهر انجام می‌شد و تجهیزات فلزی شهر که ارزشمند و قابل فروش هستند را سرقت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این نوع دزدی‌ها از نظر‌ها دور نمی‌ماند. تعداد زیادی دوربین در سطح شهر داریم، ضمن اینکه این نوع سرقت‌ها احتمالا به صورت فردی و به تنهایی انجام نمی‌شود و به نظر می‌آید باند‌هایی پشت سر این‌ها باشد. اگر به این موارد رسیدگی نشود، اتفاقات بعدی، بدتر خواهد بود و باید یک مقدار در این قضیه سخت‌گیر باشند.

ناصر امانی عضو، دیگر عضو شورای شهر تهران، هم درخصوص افزایش سرقت‌های تجهیزات شهری می‌گوید: جزو اولین اعضای شورای شهر بودم که درخصوص سرقت‌های بزرگ مانند سرقت پل صدر یا سرقت قطعات پل در بزرگراه شهید همدانی - که باعث شد دو ماه این پل از دسترس خارج شود و ورقه‌های سنگین فلزی را با دستگاه‌های بزرگ جوش و کامیون سرقت کرده بودند - تذکر دادم. به تازگی نیز سومین سرقت اتفاق افتاده که در کنار بزرگراه آزادگان در منطقه ۱۹ بوده و باعث فرونشست لاین تندرو شده است.

او تاکید می‌کند: این سرقت‌ها نیاز به بررسی‌های پلیسی و امنیتی دارد. این سرقت‌ها کار سارقان معمولی نیست و کار افرادی است که از ابزار سنگین استفاده می‌کنند. این لوله‌ها را با دست نمی‌توان جا‌به‌جا کرد و حتماً این لوله‌ها را با خودروی سنگین از جا درآورده‌اند و با کامیون از محل خارج کرده‌اند.

این عضو شورای شهر تهران می‌گوید: این‌ها مثل سرقت معمولی در تهران پذیرفته شده است و به هر بوستان و محله‌ای می‌رویم المان شهری مانند دریچه‌های آب، برق و گاز و سرپوش‌های فاضلاب را برده‌اند و مردم می‌گویند که بیشتر این سرقت‌ها را معتادان انجام داده‌اند.

امانی یادآوری می‌کند: مشخص نیست این سرقت‌ها را چه کسانی انجام می‌دهند. زمانی رئیس پلیس وقت تهران اعلام کرد که برخی از این سرقت‌ها توسط پیمانکاران انجام می‌شود که اگر این‌گونه باشد مایه تأسف است و شهرداری باید اعلام جرم کند و این پیمانکاران را در لیست سیاه قرار دهد. امیدواریم این سرقت‌ها بررسی و گزارشی به شورای شهر ارائه شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به درخواست شهروندان برای استقرار ثابت نیرو‌های پلیس در برخی محلات پُرآسیب، می‌گوید: گشت‌های پلیس در محله‌ها به صورت دائمی انجام می‌شود، اما ساکنان برخی محلات درخواست استقرار کانکس نیروی انتظامی دارند، زیرا حضور ثابت پلیس، امنیت را به دنبال دارد؛ بخصوص در شب‌ها که بیشتر معابر تاریک است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: 7مرداد1402، کدخبر: 41455، ecoiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین