پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
دانشگاه‌ها نقش مؤثری در توسعه ICT و ایجاد رونق اقتصادی دارند چرا که اگر نگاهی گذرا در این زمینه داشته باشیم، می‌بینیم که دانشگاه‌های صنعتی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در زمینه ICT نسبت به سایر گرایش‌ها نقش بیشتری ایفا می‌کنند و وضعیت خوبی دارند. اگر می‌خواهیم ICT کشور توسعه یابد، باید نیروی انسانی بخش ICT و دانش بنیان را تأمین کنیم بنابراین راهی بجز همکاری دولت و سازمان‌ها با دانشگاه‌ها وجود ندارد. پتانسیل‌های علمی زیادی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد که می‌توانیم با حمایت دولت محصولات خوبی تولید کنیم تنها باید مسئولان اراده کنند تا دانش در کشور کاربردی شود.

شعار سال:


«پس از شناسایی و حمایت از شرکت‌های کوچک، همکاری با دانشگاه‌ها است که باعث می‌شود ICT در کشور توسعه یابد و شاهد افزایش کسب و کار و رونق اقتصادی در کشور باشیم.» این جمله را مرتضی براری معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرده است.

«ایران» برای دانستن اینکه دولت تدبیر و امید چه میزان همکاری با دانشگاه‌ها دارد، زمینه همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه ICT و ایجاد رونق اقتصادی با دانشگاه‌ها چگونه است و برای توسعه بیشتر ICT و ایجاد اشتغال، دولت باید چه نوع همکاری‌هایی با دانشگاه‌ها داشته باشد، به سراغ رؤسای چند دانشگاه مطرح در حوزه ICT رفت تا نظر آنها را در این باره جویا شود.

نقش کلیدی ICT در رونق اقتصادی
«دانشگاه‌ها نقش مؤثری در توسعه ICT و ایجاد رونق اقتصادی دارند چرا که اگر نگاهی گذرا در این زمینه داشته باشیم، می‌بینیم که دانشگاه‌های صنعتی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در زمینه ICT نسبت به سایر گرایش‌ها نقش بیشتری ایفا می‌کنند و وضعیت خوبی دارند.» احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: گرایش‌های برق، کامپیوتر و... دانشگاه‌های صنعتی با ICT مرتبط هستند و حتی بهترین دانشجویان ورودی‌های هر سال به دانشگاه‌ها را رشته‌های برق، الکترونیک، کامپیوتر و... تشکیل می‌دهند و این نشان می‌دهد پتانسیل ایجاد اشتغال و به دنبال آن رونق اقتصادی در حوزه ICT وجود دارد.

احمد اکبری، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت نیز درباره پتانسیل دانشگاه‌های صنعتی در توسعه ICT کشور به «ایران» گفت: آنچه در دانشگاه‌ها انجام می‌شود، دانش بنیان و دانش محور است و بخش نیروی انسانی ماهر در عملیاتی کردن پروژه‌ها بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهیم ICT کشور توسعه یابد، باید نیروی انسانی بخش ICT و دانش بنیان را تأمین کنیم بنابراین راهی به جز همکاری دولت و سازمان‌ها با دانشگاه‌ها وجود ندارد.

اکبری افزود: نیروی انسانی باید آماده باشد تا بتواند در حوزه عملی پروژه‌ها را بخوبی انجام داده و نیازهای واقعی صنعتی کشور را پوشش دهد. وقتی نیروی انسانی بتواند کارهای کاربردی در حوزه ICT را انجام دهد، به دنبال آن درآمدزایی ایجاد شده و رونق اقتصادی به وجود می‌آید بنابراین باید دولت به بخش تربیت نیروی انسانی ماهر و به‌کارگیری آنها در پروژه‌ها اهمیت داده و کمک کند.

مرتضی موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد صنعتی قزوین نیز معتقد است همکاری دانشگاه‌های صنعتی با وزارت ارتباطات قطعاً می‌تواند باعث توسعه ICT و رشد رونق اقتصادی در کشور شود چرا که اکنون دنیا، دنیای IT و فناوری اطلاعات، واقعیت ترکیبی و مجازی و... بسیار مهم است.

موسی‌خانی به «ایران» گفت: مهم‌ترین موضوع در دنیای امروز کارآفرینی مبتنی بر دیجیتال است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی این بخش است بنابراین با کمک وزارت ارتباطات می‌توان کارهای سودمندی در زمینه‌های کارآفرینی انجام داد البته ناگفته نماند که کارهای خوبی نیز در این زمینه انجام شده است و محققان و پژوهشگران کشور با وزارت ارتباطات چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم همکاری دارند . موسی خانی افزود: در بخش دانش‌بنیان و نوآوری دانشگاه آزاد قزوین نیز اخیراً با معاونان نوآوری و پست وزارت ارتباطات برای توسعه همکاری‌های دوجانبه جلسات برگزار کردیم تا بتوان کارهای مشترک را انجام داد.

مشارکت دانشگاه‌ها
در پروژه‌ها ی «آی سی تی»

سؤال بعدی این است که به راستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چه میزان با دانشگاه‌های صنعتی مرتبط با ICT همکاری داشته و زمینه همکاری‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی بوده است.
احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه هر سرمایه‌گذاری که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه انجام دهد به طور قطع در بلندمدت به نفع توسعه بخش ICT خواهد بود، گفت: دانشگاه ما در زمینه پروژه‌های مختلف با وزارت ارتباطات همکاری دارد از جمله آنها در زمینه ماهواره است که با سازمان هوا و فضا که زیر نظر وزارت ارتباطات است همکاری دارد.

وی افزود: همچنین دولت بخشی از هزینه‌های احداث آزمایشگاه‌هایی را که در این دانشگاه ایجاد شده است را تقبل کرده است. در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) هم تصمیمات خوبی برای ارائه خدمات اینترنتی با تخفیف به دانشگاه‌ها تصویب شده است که وزارت ارتباطات با عملیاتی شدن این موضوع کمک بسیار بزرگی به دانشگاه‌ها از جمله امیرکبیر می‌کند چرا که وقتی پهنای باند با قیمت مناسب در اختیار دانشگاه‌ها که با کمبود بودجه تأمین پهنای باند مواجه هستند قرار داده شود، می‌توان به تحقیقات ادامه داد که همین موضوع توسعه ICT در کشور را در پی خواهد داشت.

احمد اکبری، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت نیز به «ایران» گفت: تا آنجایی مطلع هستم، دانشگاه در زمینه‌های موتورهای جست‌وجوگر، بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت اشیا (IOT) و انجام بسیاری کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دیگر با وزارت ارتباطات همکاری دارد که امیدواریم منجر به همکاری عملی نیز بشود.موسی خانی، رئیس دانشگاه آزاد قزوین نیز گفت: چندین پروژه را در کشور با حمایت معاون اول رئیس جمهوری، معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و ارائه محصولاتی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف مانند پست، هلال احمر، گمرک برای ساخت روبات‌ها و سیستم‌ها در حال انجام دارد.

اراده دولت برای همکاری

با دانشگاه‌ها
اگر بخواهیم عملکرد دولت تدبیر و امید با دانشگاه‌ها را با دولت سابق مقایسه کنیم، آیا این میزان همکاری رشد داشته یا کاهش؟ احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در این باره گفت: در یک مقطع زمانی ارتباط دولت با دانشگاه‌ها کم شد ولی اکنون ارتباط دولت با دانشگاه‌ها بهتر شده است ولی هنوز جا دارد تا بیشتر از این تقویت شود.

وی افزود: البته آمار دقیقی ندارم که بتوانم به صورت دقیق مقایسه کنم ولی باید گفت که تعامل این دولت با دانشگاه‌ها بیشتر از قبل است و اراده دولت این است که با دانشگاه‌ها بیشتر همکاری کند. البته ناگفته نماند در دوره اول دولت قبل زمانی که شرکت مخابرات ایران در دست دولت بود و هنوز خصوصی نشده بود، کارهای بسیاری خوبی با همکاری دانشگاه و دولت انجام شد چون این شرکت از نظر مالی و امکانات توان بالایی داشت ولی بعد از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این همکاری کمرنگ شد و حتی به دانشگاه‌ها لطمه زد.

احمد اکبری، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم صنعت نیز در این باره با بیان اینکه برای مقایسه باید به آمارها و میزان اعتبارات و همکاری‌های انجام شده مراجعه کرد، گفت: چون مسئولیتی ندارم، نمی‌توانم نظر قطعی بدهم اما آنچه برداشت می‌شود، این است که این دولت در زمینه‌های مختلف همکاری با دانشگاه‌ها در حال مذاکره و بحث همکاری دو طرفه در جریان است.
موسی خانی، رئیس دانشگاه آزاد صنعتی قزوین نیز معتقد است دولت تدبیر و امید تعامل بسیار خوبی با دانشگاه‌ها و دستگاه‌‌های اجرایی دارد. دانشگاه آزاد صنعتی قزوین نیز در کنار سایر دانشگاه‌ها توانسته دراین بین نقشی را ایفا کند.

کاربردی کردن پروژه‌ها
اما دولت باید در چه زمینه‌هایی بیشتر ورود کند تا با همکاری دانشگاه‌ها موجب توسعه ICT و به دنبال آن رونق اقتصادی و افزایش کسب و کار شود.

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در این باره گفت: ارائه انجام تحقیقات به دانشگاه‌ها می‌تواند در توسعه ICT مؤثر واقع شود. دانشگاه‌ها به آزمایشگاه‌های مرجع نیاز دارند. با اینکه دولت در حال ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها است ولی باید آزمایشگاه‌های بیشتری ساخته و تجهیز شود. باید طرح‌های تحقیقاتی و دوره‌های آموزشی تخصصی شکل بگیرد و از این طرح‌ها، وزارت ارتباطات و اپراتورها حمایت کنند.

معتمدی در ادامه افزود: امروزه در دنیا صحبت از نسل 5 تلفن همراه است و باید خود را برای این کار آماده کنیم. ورود به بحث اینترنت اشیا (IOT) و داده‌های عظیم و شبکه ابری و... موضوعاتی است که دانشگاه‌ها توان انجام کار را دارند و حتی کارهای خوبی نیز در این زمینه انجام داده‌اند بنابراین اگر همین کارهای انجام شده در دانشگاه‌ها عملیاتی شود، ICT توسعه می‌یابد.احمد اکبری، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت نیز در این باره معتقد است که زمینه‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه‌ها اشاره کرد چرا که می‌توان با به‌کارگیری نیروی انسانی در حوزه ICT اشتغالزایی و توسعه ایجاد کرد.

موسی خانی، رئیس دانشگاه آزاد قزوین نیز در این باره گفت: دنیای فناوری اطلاعات بسیار وسیع است ولی با توجه به پتانسیل‌های علمی زیادی که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، می‌توانیم با حمایت وزارتخانه‌های دولت از جمله وزارت ارتباطات محصولات خوبی تولید کنیم تنها باید مسئولین اراده کنند تا دانش محصولات دانشجویان و اساتید کشور کاربردی و استفاده شود. البته مسئولین هم خواهان آن هستند ولی دولت نیز دچار تنگناهای مالی در شرایط کنونی است که امیدواریم با رفع آن، ICT بیشتر توسعه یابد و شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 11 آذر 1395، شماره : 6371 صفحه: 8

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین