پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۹۲۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴
رئیس‌ کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: مبالغ کرایه تاکسی‌های اینترنتی در ساعات اوج به هیچ عنوان منصفانه نیست و مصوبه شورای شهر تهران را ندارند.

شعارسال: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و با اشاره به نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی گفت: اسنپ و تپسی تاکسی نیستند بلکه خودرو‌های شخصی هستند که بصورت برخط از طریق شرکت‌هایی که هیچ مجوزی از شهرداری تهران ندارند درحال فعالیت هستند.

نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی مطابق با مصوبه شورای شهر تهران نیست + گلایه مردم از کرایه ها در زمان های پیک

وی ادامه داد: اینکه شهرداری باید بصورت برخط به شهروندان خدمت ارائه دهد درست است، اما شخصی‌های اینترنتی نه در نوع فعالیت و نه در نرخ گذاری هیچ مجوز قانونی از شهرداری تهران ندارند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی گفت: نرخ کرایه این تاکسی‌ها در ساعت اوج بسیار عجیب می‌شود واین مبالغ به هیچ عنوان منصفانه نیست و مصوبه شورای شهر تهران را ندارند برهمین اساس مبالغی که دریافت می‌شود کاملا خلاف نص صریح قانون است، زیرا قیمت گذاری تاکسی‌ها وظیفه شورای شهر است.

تشکری هاشمی گفت‌: برای حل این مشکل پیگیری‌هایی انجام شده است و رئیس شورا تاکید کرده تا در نشست‌هایی با وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت ارتباطات که برخی از مجوز‌ها را صادر می‌کند مشکلات را حل کنیم.

***

افزایش انتقادات از تاکسی‌های اینترنتی

این روز‌ها توسط گوشی تلفن همراه و اینترنت می‌توان از خدمات آنلاین بسیاری بهره برد که یکی از این خدمات آنلاین تاکسی‌های اینترنتی است و با سرعت بالا و قیمت مناسب در اختیار شهروندان قرار داده شده است. از طرف دیگر به نوعی اشتغالزایی نیز محسوب می‌شود و بسیاری از افراد از طریق آن کسب درآمد می‌کنند. اما شهروند گا‌ها نسبت به نرخ گذاری بالای کرایه‌ها گلایه کرده و از مسئولان درخواست رسیدگی دارد.

معمولا با افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی‌های شهری، هزینه سفر اسنپ و تپسی نیز باید افزایش یابد. چرا که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی هم نسبتا مشابه تاکسی‌های خطی و درون شهری است. فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی و خطی با کرایه پایین در این شرایط اقتصادی کشور و استهلاک بالای خودرو در شهر تهران برای رانندگان به صرفه نیست، اما گا‌ها مشاهده می‌شود که این نرخ‌ها بیش از حد مورد نظر است.

این انتقادات عمومی باعث شد تا مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران روز گذشته درمورد نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی گفت: بخش‌های دیگری برای تاکسی‌های اینترنتی نرخ گذاری می‌کنند که باید فکری در این خصوص شود و به وزارت کشور اعلام شود که شورا اعمال نظر داشته باشد؛ چراکه قطعاً به سود مردم خواهد بود.

البته پیشتر سخنگوی شورای رقابت، با توجه به سهم اسنپ و تپسی از بازار تاکسی‌های اینترنتی، گفته بود که این شورا به نرخ گذاری کرایه و کمیسیون این تاکسی‌ها ورود می‌کند. آقای شجاعی با بیان اینکه دو یا سه شرکت تاکسی رانی اینترنتی موجود در کشور فعالیت دارند که تعرفه‌های کرایه را خودشان تعیین کرده‌اند این شورا برای شفاف‌سازی و تعیین میزان منطقی تعرفه‌های کرایه و کمیسیون دریافتی، این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و پس از جمع بندی نهایی ورود خواهد کرد.

همچنین یکی از انتقادات شهروندان نسبت به عملکرد تاکسی‌های اینترنتی افزایش بیش از اندازه نرخ آن در روز‌های بارانی سال است. البته امیر بیات‌ترک، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در اظهاراتی گفته بود: تبصره‌های مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی مربوط به موضوعاتی مانند شلوغی خطوط، زمان پیک سفر، شرایط آب و هوایی و …. بوده و در این شرایط کرایه‌ها می‌تواند تا سقف ۶۰ درصد افزایش پیدا کند!» بدیهی است وقتی نرخ کرایه تاکسی مجوز افزایش ۶۰ درصدی را در روز‌های بارانی دارد، پس می‌توان حدس زد که این افزایش برای تاکسی‌های اینترنتی تا چه میزان است.

یکی از عملکرد‌های مورد اعتراض تاکسی‌های اینترنتی گزینه «عجله دارم» که به باور شهروندان در بیشتر اوقات تا این گزینه انتخاب نشود، هیچ تاکسی اعلام آمادگی نمی‌کند که نمی‌تواند از نظر اخلاقی کار صحیحی باشد. در واقع با وجود این، قابلیت «عجله دارم» تاکسی‌های اینترنتی با این هدف به وجود آمد تا افرادی که برای رسیدن به مقصد واقعا عجله دارند، با استفاده از این قابلیت سریع‌تر به مقصد برسند. اما گزارش‌های کاربران و رانندگان نشان می‌دهد که این گزینه به ابزاری برای افزایش کرایه اسنپ و تپسی تبدیل شده‌است. در مجموع، در روز‌های اخیر انتقادات شهروندان از نرخ و عملکرد تاکسی‌های اینترنتی افزایش یافته و نیاز است تا سیاست گذار هرچه زودتر به این موضوع ورود کرده و عملکرد آن‌ها را رصد کند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گسترش، تاریخ انتشار: 8آبان1402، کدخبر: 311454، www.gostaresh.news/ سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین