پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۱۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
«سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مذاکره با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان داشت که مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه در یک‌سال اخیر به مرحله اجرایی رسیده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیل گران اقتصادی این عبارت وزیر سوری را با نگاه انتقادی مورد نقد قرار داده و معتقدند که با توجه به تلاش های ایران در کشور سوریه و حفاظت از دولت اسد، سهم بازار ایران در اقتصاد سوریه به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و نیازمند ویژه بینی سوریه برای افزایش جایگاه تجاری ایران در اقتصاد آن کشور است.

شعارسال: «سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در مذاکره با وزیر راه و شهرسازی کشورمان افزود: اجرای توافق‌های انجام شده بین دو کشور با سرعت بالایی در حال انجام است به طوری که مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه در یک‌سال اخیر به مرحله اجرایی رسیده است.

مذاکرات ۱۵ ساله ایران و سوریه در یک‌سال اخیر به مرحله اجرایی رسیده است + نظر منتقدان از ضعف حضور و سهم بازار ایران در سوریه

تعرفه تجاری ۸۸ قلم کالا بین ایران و سوریه به صفر می‌رسد

در این دیدار همچنین «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه، گفت: در این چندماه با تلاشی که در دو کشور وجود داشت بسیاری از توافقات اجرایی شد. هم اینک بخشی از توافقات نهایی شده، بخشی از توافقات در شرف نهایی شدن و بخشی از توافقات نیز در مرحله نهایی و آغاز فعالیت‌های اجرایی قرار دارد.

وی توضیح‌داد: تاسیس بانک مشترک در سوریه نهایی شده و انجام آن روز‌های آینده آغاز می‌شود. همچنین بیمه مشترکی که در سفر رییس‌جمهور توافق شد، نهایی شده است و هم اینک هم شرکت بیمه ایرانی و هم شرکت بیمه سوریه کار مشترک را آغاز می‌کنند و به‌زودی فعالیت‌های بیمه‌ای و صدور بیمه‌نامه‌ها، فعال خواهد شد.

بذرپاش، تعرفه ترجیحی و به صفر رساندن بسیاری از تعرفه‌های تجارت بین کالا‌های دو کشور را درباره ۸۸ قلم کالا از دیگر توافقات عنوان کرد و افزود: این توافق بین دو کشور ایران و سوریه نهایی شده و تعرفه ترجیحی به گمرکات دو کشور ابلاغ شد و از روز‌های آینده عملیات گمرکی آغاز خواهد شد.

بذرپاش تصریح‌کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم تا در یک سال آینده به عدد ۵۰ هزار زائر برسیم. هم‌اکنون یکی از شرکت‌های هواپیمایی مسوول این کار شده و چندین اعزام نیز انجام شده است.

وی، از دیگر موضوعات مورد توافق را فعالیت‌های مرتبط با انرژی و برق برشمرد و گفت: شرکت‌های ایرانی توافق کردند تا هم در موضوع تعمیرات و هم احداث نیروگاه در سوریه فعال شوند و این موضوع در مراحل نهایی است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 19آذر1402، کدخبر: 85318105، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین