پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
محمود محمدی‌عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکبار در زمان مرحوم آیت‌الله یزدی، چون ایشان عضو کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ بوده که در مورد کسانی که در مورد رهبری آینده بررسی و تحقیق می‌کنند، گویا در بین آن کمیته سه نفره درباره یکی از فرزندان رهبری که شاید از نظر علمی در سطح بالایی است، بحثی می‌شود. این خبر به گوش رهبری می‌رسد و ایشان نهی می‌کنند و می‌گویند این کاری که شما می‌کنید شبهه مسأله موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند، بنابراین حتی اجازه بررسی هم نمی‌دهند.

شعارسال: آیت‌الله محمود محمدی‌عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که آیا حسن روحانی از نظر فقهی در مجلس خبرگان رهبری فرد قابل قبولی هستند، گفت: طبعا ایشان از نظر علمی برای مجلس خبرگان تأیید شده است و فکر نمی‌کنم آقای روحانی از نظر علمی رد صلاحیت شده باشد. ردصلاحیت آقای روحانی به مسائل دیگری مربوط می‌شود که در این زمینه اطلاع دقیقی ندارم، اما شورای نگهبان قانونا موظف است به خود فرد اعلام کند و اگر آن فرد خواست می‌تواند اعلام عمومی کند. تصور من این است که از نظر جنبه‌های علمی، چون در دوره‌های قبلی تایید صلاحیت شدند، به این دلیل رد صلاحیت نشدند.

ماجرای کمیته سه نفره تعیین جانشین رهبری و بحث درباره یکی از فرزندان آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری آینده و نوع برخورد حضرت آقا

شوخی مرحوم احمد خمینی با اعضای خبرگان بعد از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای

محمدی‌عراقی در پاسخ به این سوال با توجه به آنکه احتمال می‌رود در دوره بعدی مجلس خبرگان کار نمایندگان به انتخاب رهبری آینده برسد، اهمیت انتخابات مجلس خبرگان این دوره نسبت به دوره‌های گذشته را چقدر جدی می‌بینید، گفت: اصلا شکی نیست که این دوره ضرورت و اهمیت بیشتر و مسئولیت سنگین‌تری دارد. یعنی مسئولیت اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ که مربوط به انتخاب رهبری است در دوره جدید سنگین‌تر خواهد شد ما امیدواریم چنین شرایطی پیش نیاید، اما به هرحال عمر دست خدا است. دشمنان ما روی این دوره مجلس خبرگان خیلی حساس هستند. زیرا می‌گویند سن رهبری بالا رفته و احتمالا در دوره جدید مجلس خبرگان مسأله انتخاب رهبری اتفاق بیفتد.

وی افزود: همچنین از نظر وظیفه دوم، مقام معظم رهبری در یک جلسه‌ای به اعضای مجلس خبرگان به طور جدی تذکر دادند فرمودند هیأت تحقیق باید وظیفه خودش را انجام بدهد. شرایط سنی رهبر، شرایط سلامتی رهبر باید توسط مجلس خبرگان مورد مراقبت قرار بگیرد؛ بنابراین این کمیسیون یا هیأت تحقیق وظیفه خیلی سنگینی دارد لذا از این نظر هم این مجلس مهم است. خدا رحمت کند حاج احمد خمینی را که بعد از رحلت امام (ره)، زمانی که رهبر انقلاب انتخاب شدند، به شوخی خطاب به اعضای مجلس خبرگان گفت خیلی خوب کسی را انتخاب کردید، رهبر جوانی را انتخاب کردید و فعلا به این زودی‌ها دیگر نیاز نیست، شما رهبر انتخاب کنید. ما امیدواریم تا ظهور امام‌زمان، سایه آقا مستدام باشد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در مسائل ظاهری بله در این مجلس این بار اهمیت و ضرورت انتخابات و دقت در انتخاب خیلی مهم است. یک بار حضرت آقا فرمودند باید برای خبرگان افرادی را انتخاب کنند که توانایی تشخیص رهبر را با آن شرایط سختی که در قانون اساسی آمده از جمله از نظر اخلاقی و سیاسی داشته باشند. ایشان مثال زدند و گفتند باید بتوانند فردی را انتخاب کنند که در برابر ابرقدرت‌ها بایستد و جا نزند. از آن‌ها نترسد، شجاعت داشته باشد و باید بتوانند این موضوع را تشخیص دهند. درست است که صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان را اول شورای نگهبان تأیید می‌کند، اما در نهایت مردم تشخیص می‌دهند و انتخاب می‌کنند.

کمیته ۳ نفره دائما در مورد افراد تحقیق و مطالعه می‌کند

محمدی‌عراقی در پاسخ به این سوال که آیا در دوره فعلی مجلس خبرگان درباره رهبری آینده گفتگو‌ها و پیشنهاداتی در صحن مطرح شده است، گفت: در صحن خیر. همان‌طور که عرض کردم طبق آیین‌نامه مجلس خبرگان، این مسئولیت برعهده کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ است که ۱۵ نفر از اعضای خبرگان به عنوان عضو اصلی و ۵ نفر به عنوان عضو علی‌البدل در آن هستند و آن‌ها کمیته ۳ نفره بررسی، افراد را انتخاب می‌کنند. این کمیته دائما تشکیل جلسه می‌دهد، بررسی کرده، تشکیل پرونده می‌دهد و در مورد افراد تحقیق و مطالعه می‌کند. اسناد و مدارک آن هم موجود بوده و به صورت سری و محرمانه بایگانی می‌شود. این پرونده‌ها وقتی به صحن می‌آید که مورد ضرورت و نیاز باشد.

رهبری اجازه بررسی پرونده یکی از فرزندانش در کمیته سه نفره را ندادند

وی در مورد ادعای برخی در مورد مطرح شدن نام یکی از فرزندان آیت الله خامنه‌ای برای رهبری آینده و اینکه آیا مجلس خبرگان درباره این موضوع بحثی داشته است، گفت: من خدمت شما عرض کنم که من اینجور شنیدم، یکبار در زمان مرحوم آیت‌الله یزدی، چون ایشان عضو کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ بوده که در مورد کسانی که در مورد رهبری آینده بررسی و تحقیق می‌کنند، گویا در بین آن کمیته سه نفره درباره یکی از فرزندان رهبری که شاید از نظر علمی در سطح بالایی است، بحثی می‌شود. این خبر به گوش رهبری می‌رسد و ایشان نهی می‌کنند و می‌گویند این کاری که شما می‌کنید شبهه مسأله موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند، بنابراین حتی اجازه بررسی هم نمی‌دهند.

این عضو خبرگان رهبری افزود: در مورد دیگر اینطور شنیدم از رهبر انقلاب کسب اجازه می‌کنند که آیا شما اجازه می‌دهید ما در مورد شخصی که منسوب به شما است بررسی را انجام دهیم که در پاسخ می‌گویند نخیر، دور این مسأله را خط بکشید؛ بنابراین ابدا و مطلقا چنین چیزی مطرح نبوده و ملاک مسأله شایستگی است. حضرت آقا ۴ پسر دارند و این ۴ نفر همه روحانی و طلبه هستند. آن زمان که ما در دهه ۷۰ در دانشگاه تهران بودیم، یکی از فرزندان رهبری دانشجوی دانشگاه تهران بود و بعد هم به حوزه رفتند. اما هیچ‌کدام از آنان هیچ مسئولیتی در کشور ندارند. این موضوع نشان می‌دهد که سیاست رهبری این است که افراد وابسته و نزدیک ایشان به ویژه فرزندان ایشان هیچ‌گونه سمتی را قبول نکنند.

ترجیح امام و رهبری بر غیرروحانی بودن رئیس دولت، وزرا و مسئولین

محمدی عراقی گفت: این موضوع از نظر قانونی اشکالی ندارد حتی روش امام (ره) هم بود. اگر یادتان باشد، در انتخابات اول ریاست جمهوری که بنی‌صدر انتخاب شد، برخی از گروه‌های سیاسی مرحوم حاج احمد آقا را برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردند. امام تشر زدند و گفتند هیچ روحانی چه آن‌هایی که با من نسبت دارند و چه دیگران نباید کاندیدای ریاست جمهوری شوند؛ بنابراین در دور اول این اتفاق نیفتاد و هیچ روحانی کاندید نشد تا بنی‌صدر انتخاب شد. البته بعضی‌ها می‌خواستند شهید بهشتی را برای کاندیداتوری مطرح کنند، اما با توجه به اینکه رئیس دیوان عالی کشور بودند منع قانونی داشتند. در دور بعدی، بعد از آن قضایای بنی‌صدر، خود امام (ره) با اینکه آقای خامنه‌ای روحانی بودند به ایشان تکلیف کردند تا در انتخابات حاضر شوند.

وی تصریح کرد: بعد‌ها از امام (ره) سوال کردند شما که نظرتان این بود که روحانیون در مسئولیت‌های اجرایی و سیاسی قرار نگیرند تا بتوانند عمل نظارتی خود را خوب انجام دهند چرا به خامنه‌ای تکلیف کردید تا کاندید شوند، امام در پاسخ فرمودند من بعد از انقلاب که آمدم، بعد از تشکیل دولت موقت همه این موارد را رها کردم و به قم رفتم تا به دنبال کار طلبگی خودم باشم. اما چرا به تهران بازگشتم؟ به این دلیل که احساس کردم سیاسیون در حال فروش کشور به آمریکا هستند. بعد گفتند علت اینکه آقای خامنه‌ای هم باید کاندیدا شود؛ هم این مسئله است وگرنه اصل بر این است که روحانیون در راس مسئولیت‌های اجرایی قرار نگیرند این نظر امام بود، نظر رهبر انقلاب هم همین است، اما بعضی از ضرورت‌ها سبب می‌شود تا حضور روحانیون اتفاق بیفتد و امیدواریم که این مسئله هرچه کمتر شود. کار اصلی روحانی چیز دیگری است و ترجیح این است که رئیس دولت، وزرا و مسئولین مربوطه غیرروحانی باشند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار: 9اسفند1402، کدخبر: 180540، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین