پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴
قالیباف با بیان اینکه پیش از اصلاح قانون بودجه، جداول بودجه پس از نوروز بررسی می‌شد، خاطرنشان کرد: جداول را پس از نوروز ۱۴۰۳ بررسی خواهیم کرد و در طرحی که دوشنبه یا سه‌شنبه این هفته در صحن به تصویب می‌رسد، اجازه پرداخت به دولت برای بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۳ داده خواهد شد. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس، در جلسه علنی روز ۲۰ اسفندماه مجلس در تذکری با استناد به ماده ۱۸۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: امروز بیستم اسفند ماه است، اما هنوز لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را نداریم؛ چون بررسی لایحه بودجه کل کشور دو مرحله‌ای شده است، مرحله اول بررسی شده و ایرادات آن هم برطرف شده و الان در شورای نگهبان است، اما هنوز تبدیل به قانون نشده و فکر می‌کنم که تا لایحه بودجه تبدیل به قانون شود، به پایان امسال نمی‌رسد.

شعارسال: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: احکام بودجه سال ۱۴۰۳ تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده است و جداول آن نیز پس از نوروز بررسی خواهد شد.

قالیباف: جداول بودجه ۱۴۰۳ پس از نوروز بررسی می‌شود + تداوم پرداخت‌ها بشکل یک دوازدهم علی الحساب و انتقادات

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز، ۲۰ اسفندماه، مجلس شورای اسلامی و پی بررسی اصلاح قانون نظام صنفی کشور اظهار کرد: احکام بودجه سال ۱۴۰۳ تصویب شده و به تائید شورای نگهبان رسیده است و جداول آن نیز پس از نوروز بررسی خواهد شد.

او ادامه داد: زمانی که آیین نامه داخلی مجلس اصلاح شد، طبق آن بررسی لایحه بودجه به صورت دو مرحله‌ای مصوب شده که ابتدا احکام آن با فروضات درآمد و هزینه‌ها بررسی می‌شود و در مرحله دوم دولت باید جداول بودجه را به مجلس ارسال کند و نمایندگان برای بررسی جداول ۴۰ روز فرصت دارند.

وی افزود: با توجه به روز‌های پایانی سال، زمان بندی این موضوع در این فرصت کم امکان پذیر نیست. بر همین اساس در جلسه سران قوا هم تدبیر شد تا دولت لایحه دو دوازدهم ارسال کند، ولی وقت کافی برای این موضوع هم وجود ندارد. از طرفی در بخش احکام بودجه سال آینده که تصویب شده و به تائید شورای نگهبان هم رسیده است، احکامی مانند افزایش حقوق‌ها یا مالیات بر ارزش افزوده باید از ابتدای فروردین اجرا شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر همین اساس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرحی را امروز تنظیم خواهد کرد که اجازه پرداخت به دولت در بودجه داده خواهد شد و موضوعاتی که در بخش احکام تصویب شده و شورای نگهبان هم آن‌ها را تایید کرده است در این طرح آورده می‌شود و به دولت اجازه می‌دهیم از ابتدای فروردین و اردیبهشت احکام مربوطه را اجرا کند و در این مدت هم مجلس جداول بودجه ۱۴۰۳ را تصویب خواهد کرد.

قالیباف با بیان اینکه پیش از اصلاح قانون بودجه، جداول بودجه پس از نوروز بررسی می‌شد، خاطرنشان کرد: جداول را پس از نوروز ۱۴۰۳ بررسی خواهیم کرد و در طرحی که دوشنبه یا سه‌شنبه این هفته در صحن به تصویب می‌رسد، اجازه پرداخت به دولت برای بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۳ داده خواهد شد.

انتقاد یک نماینده مجلس از دو مرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس، در جلسه علنی امروز ۲۰ اسفندماه مجلس در تذکری با استناد به ماده ۱۸۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: امروز بیستم اسفند ماه است، اما هنوز لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را نداریم؛ چون بررسی لایحه بودجه کل کشور دو مرحله‌ای شده است، مرحله اول بررسی شده و ایرادات آن هم برطرف شده و الان در شورای نگهبان است، اما هنوز تبدیل به قانون نشده است و فکر می‌کنم که تا لایحه بودجه تبدیل به قانون شود، به پایان امسال نمی‌رسد.

وی افزود: تا بخش اول لایحه بودجه تبدیل به قانون نشود، بخش دوم لایحه از طرف دولت به مجلس نمی‌آید و چنانچه در زمان تعیین شده، لایحه بودجه تبدیل به قانون نشود، دولت نمی‌تواند از تاریخ ۱/۱/ ۱۴۰۳ بدون قانون بودجه باشد و اجازه ندارد که هیچ دخل و تصرفی در اموال و اعتبارات کشور انجام دهد.

نماینده شاهین شهر در مجلس با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند در زمینه بودجه طرح بدهد و لازم است که دولت حتما در این زمینه لایحه ارائه دهد، اظهار کرد: در این شرایط آیا بنا شده است که دولت لایحه چند دوازدهم ارایه دهد که در روز‌های باقی مانده که مجلس دایر است به این موضوع رسیدگی شود؟

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی گفت: بر اساس اصلاحیه ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس، رسیدگی به بودجه به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود و در بخش اول احکام یا فروضات درآمد و هزینه بررسی و تصویب می‌شود که الان در مراحل نهایی است و در مرحله دوم دولت باید جداول را به مجلس ارائه دهد، مجلس نیز ۴۰ روز فرصت دارد تا این جداول را بررسی کند؛ بنابراین بررسی بخش دوم لایحه در فرصت باقی مانده تا پایان سال امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: دیروز این موضوع در جلسه با رئیس جمهور مطرح شد که لایحه‌ای دو دوازدهم داده شود، اما طبیعتاً اگر هم تا پایان هفته شورای نگهبان بخش اول لایحه بودجه را تایید کند، دیگر فرصت برای بررسی بخش دوم لایحه بودجه یعنی جداول را نداریم.

رییس مجلس اظهار کرد: دیروز و امروز مجددا با دوستان خودمان در اداره قوانین مجلس صحبت کردیم، چون بخش اول لایحه بودجه ابلاغ می‌شود و این بخش قطعی شده و معلوم است که افزایش حقوق‌ها چقدر است و مالیات بر ارزش افزوده باید از ابتدای فروردین اجرا شود، بنا شد که امروز اعضای کمیسیون برنامه و بودجه طرحی تنظیم کنند تا اجازه پرداخت به دولت داده شود تا هم موضوع مربوط به افزایش حقوق‌ها که در بخش اول لایحه بودجه تصویب شده و شورای نگهبان هم تایید کرده است، ببینیم و به دولت اجازه دهیم که از اول فروردین آن‌ها را اجرا کند و هم ما در این فرصت بتوانیم جداول لایحه را تصویب کنیم.

قالیباف عنوان کرد: امروز یا فردا صبح این طرح (اجازه به دولت برای اجرای بخش اول لایحه) را حتما اعلام وصول می‌کنیم و روز سه‌شنبه در صحن مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 20اسفند1402، کدخبر: 950286، www.asriran.com/سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین