پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت محیط زیست استان البرز بسیار شکننده است و در صورت بی توجهی در بلند مدت می‌تواند هزینه‌های اجتماعی سنگین برای استان و کشور به وجود آورد.
شعارسال: نشست بررسی چالش های زیست استان البرز با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سید حمید طهایی استاندار البرز و نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه، معاونت اجرایی ریاست جمهوری، وزارتخانه های نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت و به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.

دراین نشست معصومه ابتکار با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه، گفت: کیفیت هوای استان البرز در 6 ماه نخست سال جاری بهترین وضعیت طی 5 سال گذشته را داشته که این وضعیت در نتیجه عملکرد وزارت نفت در اجرای طرح کهاب در استان و تکمیل سیستم فاضلاب و پساب شهرک های صنعتی البرز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آمده است.

وی افزود: اگرچه به واسطه اینکه آثار و نتایج مثبت اقدامات دولت یازدهم، خوشحال کننده است اما به دلیل عقب ماندگی های بسیار استان در حوزه محیط زیست، مطلوب نیست.

معاون رئیس جمهوری ضمن تاکید بر ضرورت پیشگیری از افزایش معضلات و چالش های زیست محیطی استان البرز، تصریح کرد: بارگذاری بیش از ظرفیت جمعیت و صنعت در استان منجر به ایجاد چالش های بسیاری برای مردم شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وضعیت محیط زیست استان البرز بسیار شکننده است و در صورت عدم توجه در بلند مدت می تواند منجر به ایجاد هزینه های اجتماعی سنگین برای استان و کشور شود، اظهار کرد: هماهنگی بین بخشی و دستگاهی برای اجرای درست برنامه های محیط زیستی استان بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: درهمین راستا پیشنهاد می شود با ایجاد مرکز پایش مشترک میان دستگاه های مرتبط از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت برای پایش، کنترل و نظارت بر شرایط کیفی آب، هوا، خاک استان به صورت مداوم و منظم صورت پذیرد.

این مسئول با تاکید بر لزوم اصلاح و بازنگری در سیاست ها و برنامه ریزی های کلان کشور بر اساس طرح آمایش سرزمین، گفت: این بازنگری و اصلاح به ویژه در بخش های گردشگری، صنعتی و جمعیتی کشور ضروری است.

ابتکار گفت: یکی دیگر از اولویت ها الزام بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی سراسر کشور به ویژه استان البرز به ایجاد تصفیه فاضلاب و پساب خود و جلوگیری از سرریز شدن آن به منابع آبی است.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: از دیگر اولویت ها، نوسازی صنایع و جایگزینی آن ها با صنایع کم آب بر و کم آلاینده و ترجیحاً فنآوری های نوین و دانش بنیان است.

وی همچنین با اشاره به چالش بزرگ استان البرز در بخش پسماند، بر ضرورت همکاری دستگاه ها در رفع این چالش تاکید کرد.

***ضرورت قرار گرفتن رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال استان البرز در مسیر توسعه پایدار

در ادامه این نشست، سید حمید طهایی، استاندار البرز با اشاره به چالش های مختلف استان به ویژه در حوزه محیط زیست، گفت: استان البرز با جمعیتی حدود 2 و میلیون و 500 هزار نفر و برخورداری از رشد سه برابری جمعیت نسبت به میانگین کشوری، نیازمند توجه ویژه ای در حوزه های مختلف به ویژه حوزه محیط زیست است.

استاندار البرز ادامه داد: سرریز شدن جمعیت به واسطه احداث 110 هزار واحد مسکن مهر، در حالیکه چالش های متعدد استان نو پای البرز هنوز رفع نشده منجر به افزایش معضلات استان شده است.

طهایی ضمن تاکید بر ضرورت رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال در استان، تصریح کرد: البته این موضوع باید در قالب توسعه پایدار صورت پذیرد تا شاهد افزایش چالش های استان به ویژه در حوزه محیط زیست نباشیم.

***رتبه سوم البرز در تغییر کاربری باغات

حسین محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز با ارائه گزارشی از چالش های زیست محیطی استان، گفت: البرز با سه دهم مساحت کشور، هشت درصد فعالیت های صنعتی و چهار درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک در استان به 13.5 تن در هکتار رسیده که سه برابر میانگین کشوری است، اظهار کرد: درزمان حاضر 10 درصد مساحت استان به کانون های گرد و غبار تبدیل شده است.

محمدی اشاره ای هم به تغییر کاربری باغات در البرز داشت و افزود: اکنون استان البرز پس از استان های تهران و مازندران در جایگاه سوم کشوری به لحاظ تغییر کاربری و تخریب باغات قرار دارد و این موضوع در کنار برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و فرونشست شدید دشت ها به یکی از نگرانی های مهم در استان البرز تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز یکی دیگر از معضلات مهم محیط زیست استان را فعالیت 50 درصد واحدهای صنعتی خارج از شهرک ها عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه عدم رعایت قانون نفی استقرار صنایع آلاینده در شعاع 120 کیلومتری تهران منجر به ایجاد چالش جدی برای البرز از ناحیه توسعه ناپایدار صنعت شده است.

به گفته وی، غالب این صنایع فاقد مجوز هستند و سالانه 100 هزار تن پسماند صنعتی در استان تولید می کنند.

محمدی اشاره هم به تغییر بسیار مثبت کیفیت هوای استان به دلیل اقدامات متعددی همچون حذف سوخت مازوت نیروگاه منتظرقائم، توزیع سوخت استاندارد یورو 4 داشت و اظهار کرد: کیفیت هوا استان البرز در شش ماه نخست سال جاری بهترین شرایط طی پنج سال گذشته را داشته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 15 آبان 1395، کدخبر: 4574135، www.khabarone.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین