پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: بازار مبل ایران دیگر اشباع شده و باید صادرات داشت.

شعارسال: اکبر ترکان در نهمین کنفرانس بین‌المللی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته(دکو) ۲۰۱۶ گفت: صنعت مبلمان ایران در ۲۰ سال گذشته پیشرفت چشمگیر داشته و بازاری که در اختیار دیگران بوده اکنون توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود اما باید در نظر داشت این بازار دیگر اشباع شده و باید صادرات داشت.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه وزن مبلمان در اقتصاد ایران حدود ۵ میلیارد دلار است که با توجه به صنعت دکوراسیون به ۸ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: در ۱۰ سال گذشته شورای ملی مبلمان با حضور در کافا روی تولید ملی مبلمان کار کرده و این صنف رشد خوبی را گذرانده اما اکنون باید وارد زنجیره‌های این صنعت شویم.

ترکان ادامه داد: این صنعت باید با دنیا داد و ستد کند و این‌گونه نباید باشد که بازار خود را روی دیگران ببندیم، بلکه نیازمند حضور در زنجیره جهانی، تولید و تجارت جهانی هستیم. به نظر در شرایط فعلی برخی به رکود موجود در صنایع ساختمان و مبلمان گلایه دارند اما برای فعال شدن این صنایع باید جهانی شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: اشتغال در بخش صنعت مبل و دکوراسیون ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می‌کند و این صنعت در مقایسه با صنایع دیگری مانند پتروشیمی، انرژی، ‌ فولاد از ظرفیت‌های بالایی برای اشتغال‌زایی برخوردار است.

ترکان اضافه کرد: ربیعی وزیر کار درباره وضعیت اشتغال‌زایی صنایع مختلف می‌گوید که اشتغال بدون رشد برای وضعیت فعلی کشور مناسب‌تر است البته این اظهارات به معنی آن نیست که از نرخ رشد چشم‌پوشی کنیم بلکه تحقق این امر باعث می‌شود با سرمایه‌گذاری کم مانند صنعت مبل بتوانیم دو برابر ارزش افزوده اشتغال‌زایی ایجاد کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: رشد کم و اشتغال بیشتر در شرایط فعلی مهمتر از رشد بالا اما اشتغال کم است زیرا به دلیل تامین مشکلات مالی بنگاه‌ها و آورده کم صنایع این‌چنینی می‌توانیم برای طیف گسترده‌تری شغل ایجاد کنیم.

ترکان با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی پروژه‌های بزرگ در کشور، گفت: اکنون وزارتخانه‌ای را سراغ دارم که نمی‌خواهم اسمی از آن ببرم؛ این وزارتخانه برای صنعتی که ۲۰ سال ظرفیت صادرات داشته مناقصه بین‌المللی برگزار کرده که در این شرایط شرکت‌های ایرانی به دلیل مشکلات مالی و تامین فاینانس نمی‌توانند شرکت کنند.

وی افزود: این شرایط باعث می‌شود پروژه‌های بزرگ ما به آسانی در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد زیرا ما در این شرایط نمی‌توانیم تامین فاینانس داشته باشیم و شرکت‌های ما یا سرمایه‌ لازم را ندارند یا نمی‌توانند سرمایه‌های بین‌المللی را جذب کنند.

دبیر شورای‌عالی مناطق‌آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌هایی که کشور توانمند است و صادرات محصولات صنعتی دارد به دلیل آن‌که تامین مالی نداریم سراغ تغییر مالی از خارج کشور می‌گردیم که این امر برای اشتغال‌زایی بسیار خطرناک و اشتغال صادرات محسوب می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 23آذر1395، کدخبر: 437837: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین