پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار گفت: سازمان دامپزشکی به طور شفاف در خصوص وضعیت آنفولانزای حاد پرندگان اطلاع‌رسانی کرده است.
شعار سال: فرزاد طلاکش -دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار- در رابطه با وضعیت شیوع و کنترل آنفولانزای پرندگان در مرغداری‌های کشور، بیان داشت: واحدهای مرغ گوشتی درگیر این بیماری نشده‌اند و تنها واحدهای تخم گذار با این مساله مواجه هستند. استان‌های درگیر تهران، البرز، آذربایجان شرقی، اراک، قم است. همچنین دو مورد در پرنده‌های وحشی مازندران و کرمانشاه نیز ابتلا مشاهده شده است که پرندگانی بودند که در تالاب‌ها تلف شدند.

او افزود: در قم از هفته پیش که یک مورد آنفولانزا گزارش شد مورد جدیدی نداشته‌ایم. در تبریز نیز 2 مورد بوده است. همچنین در تهران و البرز که 10 روز از آخرین گزارش می‌گذرد نیز گزارش جدیدی نداشته‌ایم. در اراک هم که به تازگی درگیر شده است از سه روز پیش واحد جدید درگیر گزارش نشده است.

صادرات همچنان متوقف است

طلاکش در پاسخ به این سوال که با شیوع آنفولانزا وضعیت صادرات تخم مرغ و مرغ به چه صورت است؟ ، بیان داشت: صادرات متوقف شده است. رئیس سازمان دامپزشکی طی سفری که به عراق داشت رایزنی‌هایی در خصوص از سر گیری صادرات انجام داده است. همچنین به مقامات عراقی پشنهاد کرد که صادرات از نقاطی که درگیر نیست صورت بگیرد؛ اما این مذاکرات بی‌نتیجه ماند و آنها نپذیرفتند و تا زمانی که کشور از ویروس آنفولانزا پاک نشود نیز هیچ محصولی را از ما قبول نمی‌کنند.

تخم مرغ به صورت کاملا پخته مصرف شود

او در ادامه گفت: هیچ مشکلی در مصرف داخلی به وجود نمی‌آید. امیدوارم رسانه‌ها تاکید کنند که اگر کشورها منعی در بحث صدور کالای مورد تردید دارند فقط از جنبه جلوگیری از گسترش بیماری در واحدهای تولیدی است نه اینکه این بیماری از لحاظ انسانی مشکلی ایجاد کند. از 140 کشور دنیا حداقل 40 کشور درگیر هستند و مرغ و تخم مرغ هم مصرف می‌کنند. هنوز هیچ مدرک علمی مبنی بر این که ثابت شود با مصرف محصولات در این شرایط بیماری به انسان منتقل پیدا می‌کند وجود ندارد؛ اما از جهت احتیاط، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بهتر است مرغ با 70 درجه حرارت و همچنین تخم مرغ به صورت کاملا پخته مصرف شود و تاکید می‌کنم که منع صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به عراق از این جهت است که ممکن است پوست ، شانه و یا بسته‌بندی محصولات آلودگی را به صنایع این کشور منتقل و صنعت طیور را با مشکل مواجه کنند.

صنعت مرغ گوشتی با زیان مواجه می‌شود

طلاکش در پاسخ به این سوال که با شرایط به وجود آمده وضعیت تولیدکنندگان به چه صورت است؟ ، بیان داشت: در کارگروه تولید وزارت جهاد کشاورزی که همه اتحادیه‌ها نیز در آن عضو هستند مقرر شد تعداد جوجه‌ریزی کاهش پیدا کند. چون در سال‌های گذشته مشکل داشتیم و این کاهش جوجه‌ریزی کمک خوبی برای تولیدکنندگان بوده است. ضربه‌ای که ناشی از توقف صادرات است از نظر تنظیم بازار چندان مهم نیست تنها بازار را در قبال مشتریان خارجی که به زحمت جذب شده بودند با خطر مواجه کرده است؛ اما از لحاظ قیمت چون منجر به تعادل عرضه و تقاضا می‌شود تاثیری در بازار داخلی نخواهد داشت اما از طرفی صنعت مرغ گوشتی با زیان بسیاری مواجه می‌شود چون گوشت مرغی درگیر این بیماری نیست و به تولید ادامه می‌دهد و با توقف صادرات تولیدکننده با ضرر مواجه می‌شوند. همچنین دولت برای تولیدی‌هایی که درگیر این بیماری هستند پیش بینی جبران خسارت نکرده است.

تاوان کم کاری وزارت جهاد را مرغدار می دهد

او در پایان گفت: وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر بعد از 40 روز درگیری واحدهای مرغ تخم گذار با آنفولانزای فوق حاد پرندگان حتی یک جلسه هم در دفتر خود برگزار نکرده‌اند و ستاد ملی آنفولانزا تشکیل نشده است. آنها همیشه سعی می‌کنند که خود را درگیر این مساله نکنند و سازمان دامپزشکی به تنهایی این کار را جلو می‌برد و تاوان آن را مرغدار می‌دهد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 23 آذر 1395، کد مطلب: 437560، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
پس سرایت این آمفولانزا به انسان در سال های پیش در بعضی از کشورها، داستان بود؟
پرنده شکار نکنید بیمار می شید، داستان بود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین