پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
آرامستان های زنجان سالهاست بیقرار در انتظار تحقق وعده های مسئولان به منظور تعیین تكلیف، ساماندهی و اعلام توقف تدفین به سر می برند.

شعار سال: سال هاست تردد در آرامستان های (قبرستان بالا و پایین) زنجان، به دشواری انجام می شود، علاوه بر ترافیك و شلوغی مسیرهای منتهی به آرامستان ها، داخل آرامستان نیز دسترسی به قبور دشوار شده است، یكسان نبودن ارتفاع قبور، نبود نظم در چینش قبرها و نبود امكانات خدماتی رفاهی مناسب باعث شده تردد و انجام مراسم تدفین بسیار دشوار شود.


علی رغم آنچه در شهرهای سایر استان ها از جمله شهر قزوین در استان همجوار زنجان مشاهده می شود كه آرامستان در فاصله ای مناسب در حاشیه شهر و به صورن كاملا منظم، قطعه گذاری شده و مجهز به دستگاه های مكان یاب و تجهیزات لازم است، در شهر زنجان كه قدمت دو قبرستان بالا و پایین آن حدود یك قرن برآورد می شود، هیچ گونه نظمی ندارد.

در شرایطی كه آرامستان های موجود ظرفیتشان تكمیل شده بود متولیان امر در دهه هفتاد اقدام به جانمایی آرامستان جدید کردند كه در فاصله چهار كیلومتری شهر زنجان در مسیر جاده تبریز و در جوار شهرك صنعتی واقع شده است.

آرامستان 20 ساله ای که هنوز درگیر تصمیمات مسئولان است

گرچه این آرامستان 20 ساله شده و هم اكنون سازمان آرامستان های شهرداری زنجان و غسالخانه شهر آنجا مستقر است و اقدامات زیر بنایی در این محل تا حدودی انجام شده اما بنا به دلایل متعدد هنوز دفن متوفیان به صورت رسمی در آنجا صورت نمی گیرد.

متاسفانه بسیاری از شهروندان با این تصور كه رفت و آمد به آرامستان جدید دشوار است همچنان اصرار دارند در فضاهای محدود بین قبور و در شرایط دشوار قبرستان های موجود اقدام به تدفین كنند البته ناگفته نماند با وجود اینكه سالهاست شهرداری و شورای شهر وعده انتقال متوفیان به محل جدید را داده اند اما هنوز این وعده عملیاتی نشده است.

نكته قابل تامل در رابطه با وضعیت آرامستان ها اینكه در پرتال اطلاع رسانی سازمان آرامستان های شهرداری زنجان، ارائه خدمات رفاهی، تفریحی و فرهنگی در مزارهای بالا و پایین با مشاركت بخش خصوصی و نیز تهیه طرح جامع محل جدید الاحداث سازمان به صورت قطعه بندی شده و با لحاظ تامین آرامش به عنوان عملكردهای این سازمان قید شده است.


نبود بسترهای لازم خدماتی رفاهی در آرامستان جدید و آماده نبودن این محل، شرایط فرهنگی اجتماعی، نبود عزم راسخ و همكاری لازم برای توقف تدفین در محل جدید، گمانه زنی ها برای افزایش هزینه های خدمات در محل جدید و ده ها دلیل را می توان از دلایل محقق نشدن وعده های مسئولان در این زمینه برشمرد.

برخی از متولیان سخنانی در رابطه با احتمال جابجایی مكان مزبور به زبان رانده اند كه این امر خود موجب تاخیر در تلاش برای بهره برداری از آرامستان جدید می شود و موضوعی عجیب تر اینكه با وجود هزینه های صورت گرفته در آرامستان جدید، برخی از متولیان سخنانی در رابطه با احتمال جابجایی مكان مزبور به زبان رانده اند كه این امر خود موجب تاخیر در تلاش برای بهره برداری از آرامستان جدید می شود.

با وجود آشفتگی های متعدد بصری، بهداشتی و ترافیكی موجود در آرامستان های داخل شهر زنجان به نظر می رسد در صورتیكه همه مسئولان ضرورت توقف تدفین در محل های موجود را درك كنند و متفق القول با همكاری معتمدان و روحانیون شهر نسبت به بهره برداری رسمی از آرامستان جدید اقدام كنند مشكل چند ساله زنجان رفع می شود.

اختصاص وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد به آرامستان جدید، وجود خدمات رفاهی از جمله مسجد، سنگ قبر، فروشگاه های گل و گلاب و ...و فراهم بودن شرایط لازم برای تدفین از ضرورت های است كه با تامین آن تمایل مردم به انتقال متوفیان به آرامستان جدید بیشتر می شود.

آرامستان ها در شورای چهارم تعیین تكلیف می شوند

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به تكمیل ظرفیت های آرامستان های موجود در شهر زنجان گفت: شورای چهارم از زمان روی كارآمدن شناسایی محل مناسب برای آرامستان جدید را در دستور كار قرار داد، قرار بود با اقدامات كارشناسی شده مناسب بودن یا نبودن محل آرامستان جدید بررسی شود.


آراض ضیایی  افزود: این بررسی انجام و اعلام شد با توجه به اینكه طبق ضوابط آرامستان باید حدود 15 كیلومتر از شهرفاصله داشته باشد آرامستان جدید به دلیل واقع شدن در نزدیكی شهر- كه در حال گسترش است- و مجاورت با شهرك صنعتی با 600 واحد صنعتی نمی تواند محل مناسبی باشد.

وی با تاكید براینكه هنوز تصمیم برای جابجایی آرامستان جدید قطعی نیست، خاطر نشان كرد: آرامستان جدید با توجه به موقعیت و هزینه های صورت گرفته در آن، می تواند تغییر كاربری داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان یادآور شد: جانمایی برای احداث آرامستان جدید یكی از مصوباتی بود كه شهردار پیشین زنجان به آن توجهی نكرد.

ضیایی اظهار كرد: متاسفانه مزارهای موجود در شهر غیر استاندارد و بی نظم هستند و ساماندهی نشده اند.

وی تصریح كرد: با انتخاب شهردار تعیین تكلیف آرامستان های شهر نیز مد نظر خواهد بود.

اما مدیر عامل سازمان آرامستان های زنجان گویا اعتقادی به جابجایی آرامستان جدید ندارد و محلی مناسب تر از محل فعلی سراغ ندارد.

شعیب اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به نظرم باید هر چه سریعتر توقف تدفین و انتقال به آرامستان جدید انجام شود و در برنامه بلند مدت محل جدید برای آرامستانی دیگر انتخاب شود.


وی خاطر نشان كرد: مدت مدیدی است مردم و مسئولان از وضعیت موجود در آرامستان های داخل شهر گله مند هستند اما تاكنون انتقال متوفیان به محل جدید به صورت رسمی انجام نشده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری زنجان با بیان اینكه به طور میانگین سالانه حدود دو هزار متوفی دفن می شوند، ابراز كرد: مزارهای بالا و پایین دیگر ظرفیت دفن ندارند.

اسماعیلی با اشاره به انجام عملیات خاكبرداری برای دو طبقه سازی قبور آرامستان جدید اظهار كرد: در صورتیكه از محل اعتبارات استانی برای ساماندهی و آماده سازی آرامستان جدید كمك شود می توان خدمات مناسبی را در محل جدید به مردم ارائه داد.

وی خاطر نشان كرد: مقرر شده از ابتدای بهمن امسال متوفیان در آرامستان جدید دفن شوند و در صورتیكه دو طبقه شدن قبرها امسال محقق نشود در قبور یك طبقه دفن انجام می شوند و سال آینده دو طبقه سازی محقق می شود.

مدیر عامل سازمان آرامستان های شهرداری زنجان خاطر نشان كرد: با انتقال متوفیان به آرامستان جدید خدمات مربوط به حمل و نقل و كفن و دفن در محل جدید ارائه خواهد شد.

اسماعیلی تاكید كرد: بهره برداری از آرامستان جدید منوط به همكاری مردم و مسئولان است.

مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری زنجان یادآور شد: در شرایط مالی فعلی تسطیح قبور و ساماندهی مزارهای موجود شهر دشوار است.

وی اظهار كرد: حدود 500 مزار در ضلع جنوبی آرامستان پایین شهر زنجان با اعتبار 170 میلیون تومان تسطیح شده است اما متاسفانه ادامه این روند با وضعیت مالی موجود امكان پذیر نیست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 11 آبان 95، کد مطلب: 3810675: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین