پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳
خوشبختانه سنگ نگاره های خمین در دل روستا های با مردمی با مهربانی به وسعت دریا ایجاد شده است که این نعمت خدادادی می تواند زمینه رونق اقتصادی مردم را فراهم کند.
شعار سال: منطقه مابین محلات، خمین و گلپایگان و در میان صخره های تیمره در شهرستان خمین، طرح ها و نقاشی های ابتدایی و جالبی دیده می شود که حکایت انسان های اولیه و عصر حجر را برای انسان های عصر ماشینی شده بازگو می کند، آن زمان که خط و نگارشی وجود نداشته و آدمی مجبور بوده، اطلاعات معیشتی و شکار، حفاظت، و اعلام خطر، آیین و رسومات و شیوه زندگی را از طریق نقش و نگاره ها به دیگران منتقل کند، این سنگ نگاره ها به وجود آمد. شگفتی سنگ نگاره های تیمره در این است که گویی متعلق به انسان های پیشین است و گویا دست خلاقانه ای با ابزاری پیشرفته نقوش را بر سنگ ها کشیده است.

دکتر محمد ناصری فرد محقق و نویسنده سنگ نگاره های خمین در این خصوص گفت: تاکنون بیش از ۲۱ هزار مورد سنگ نگاره در منطقه ای به وسعت ۱۵۰ کیلومترمربع در تیمره شهرستان خمین کشف شده که قدمت بعضی از آن ها به بیش از ۴۰ هزار سال یعنی به ورای مرز اسطوره ها می رسد و به عنوان پیشانی تاریخ و هنر بشری محسوب می شوند.

نویسنده موزه های سنگی و هنرهای صخره ای به این مهم تاکید دارد که سنگ نگاره ها یا هنرهای صخره ای، کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده از بشر هستند و به تعبیری بستر به وجود آمدن حروف رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره ها است.

با نظر به سخنان دکتر ناصری فرد، سنگ نگاره ها بهترین ابزارهای رمزگشایی ما قبل تاریخ هستند؛ اشکال هندسی، گیاهان، حروف رمزی، نمادهای گوناگون، حیواناتی که نسل آن ها منقرض شده و پیچ های متوالی، متناوب و متحد المرکز که شبیه آن ها در ۲۳ کشور جهان وجود دارد، نشان می دهد که در اعصار باستان مردم زیادی در این سرزمین زندگی می کرده اند.

نکته حایز اهمیت سخنان این محقق و نویسنده ویژگی های شگفت انگیز این منطقه و شباهت این نقش ها با نقش های باستانی قاره های دیگر است، زیرا نقش های متعددی که در هزاران سال پیش حکاکی شده اند در قاره هایی ایجاد شده که عمر کشف بعضی از آنها از ۵۰۰ سال فراتر نمی رود و آنقدر این نقوش شبیه یکدیگرند که گویی کار یک هنرمند واحد است.

ذیل سخنان ناصری فرد می توان نگاهی به برخی نمادهای کشف شده بر روی تصویر کلیساها به عنوان نقاشی سمبل های اورپایی در سنگ نگاره های تیمره نیز هست که مسحور کننده است داشته باشیم؛ نمونه های خطی و سکه های کشف شده در جنوب انگلستان دارای همان نمادهایی است که در تیمره دیده شده است.


اثرات اقتصادی جذب گردشگر دریک شهر

با توجه به صحبت های دلسوزانه این محقق ونویسنده سنگ نگاره ها می توان اثر این سنگ نگاره ها را د ر زمینه پیشرفت اقتصادی مردم هم اثر گزار دانست و اقتصاد شهر به سمت گردشگری وجذب گرد شگر کشیده شود امروزه جهانگردی و توريسم به عنوان يك صنعت پر درآمد و اشتغالزا در صحنه جهاني اهميت زيادی پيدا كرده است و اين نيز در آينده دو چندان خواهد شد. به بيانی ديگر گسترش صنعت گردشگری، گسترش اقتصاد و گسترش تعامل انساني است. شناخت راهکارهای درآمدی یکی از نگرانی های فکری مهم در نظام مدیریت شهری‏ شمرده می‏شود. این روند با ایجاد بستری مناسب‏ برای تحقق درآمد شهری نیازمند اقدامات‏ مناسب درآمدزا در دراز مدت است.

گردشگري بايد يك متولی داشته باشد كه مديريت شهرستان در اين زمينه در اولويت قرار دارد. حوزه‌های متنوع فرهنگی، آئينی، اجتماعی و معيشتی مردم يك شهر براي مسافر مي‌تواند جالب‌نظر باشد، بنابراين از هر نكته‌ای در شهر كه شايد براي خود شهروندان، ديگر عادي جلوه كند، مي‌توان جاذبه‌ای تعريف كرد. درآمد مستقيم و غيرمستقيم گردشگری شهري بسيار زياد است چرا كه باعث كارآفريني و اشتغالزایی مي‌شود. از اسكان و حمل و نقل و خدمات جانبي تا فروش سوغاتي و ... درآمدزايي دارد و چرخه اقتصادی منطقه را پر رونق مي‌كند.


فرهنگ و سنن

هرچه فرهنگ وسنن یک روستا پایدارتر باشد میزان جذب توریسم در آن منطقه بیشتر است بنابراین برای جذب توریسم وگسترش چرخه اقتصاد یک روستا باید آموزش های در این خصوص داده شود و روستاییان را آگاه کنند که از فرهنگ اصیل وغنی خود فاصله نگیرند.

گردشگران به دنبال فضایی خارج از فضای شهری و ماشینی هستند ینابراین فضایی روستا فضایی بسیار مناسب برای این گردشگران است در نتیجه وجود گروهی برای هدایت و راهنمایی این گرد شگران باید وجود داشته باشد خوشبختانه سنگ نگاره های خمین در دل روستا های با مردمی با مهربانی به وسعت دریا ایجاد شده است که این نعمت خدادادی می تواند زمینه رونق اقتصادی مردم را فراهم کند در نتیجه با نظر مسولان و انجمن سنگ نگاره های خمین تصمیم گرفته شد که کانون های فرهنگی هنری مساجد خمین که کانون های بسیار منسجم و متحد در یک روستا هستند در این کار فرهنگی وگردشگری مشارکت فعال داشته باشند.


در ادامه این گزارش نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد خمین در جذب گردشگر و شناساندن سنگ نگاره ها به توریستهای خارجی را بررسی می کند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی شهرستان خمین در جذب گردشگر وشناساندن سنگ نگاره ها می توانند موثر باشند اکثر سنگ نگاره در سینه سنگی تپه های اطراف روستاها قرار دارند بنابراین کانون های فرهنگی هنری مساجد در روستاها می توانند نقش موثری در معرفی پیشینه و قدمت این خطه ایران اسلامی و وجود زندگی و چگونگی تمدن ایرانی داشته باشند.

اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد روستاها که در کنار یک اثر طبیعی و مکان گردشگری حضور دارند ضمن اینکه به عنوان افرادی فرهنگی و آگاه به مسایل اقتصادی همچون گردشگری هستند، می توانند با حک یک خاطره زیبا در ذهن گردشگران سبب ترغیب شدن آنان برای بازدید دوباره خود و اطرافیانشان شود زیرا تبلیغات فردی و جهانگردانی که از یک منطقه بازدید کرده‌اند، یکی از روش‌های تاثیرگذار در ایجاد علاقه افراد دیگر برای دیدن منطقه است. تنها توشه‌ای که یک گردشگر از سفر به یک منطقه همواره با خود همراه دارد، خاطره است و اگر این خاطرات برای او خوشایند باشند، اطرافیانش را برای سفر ترغیب می‌کند.

به همین دلیل یکی از ضرورت‌های گردشگری، آموزش بخش‌های مرتبط با گردشگران است تا بتوانند با رفتاری اصولی و منسجم خاطره زیبایی را در ذهن مسافران ایجاد کنند. بااین‌حال بنظر می‌رسد، بسیاری از کسانی که در ارتباط مستقیم با گردشگران هستند آموزش‌های درستی ندیده‌اند زیرا مراکزی که برای این کار وجود داشته باشد، آنچنان کم و فاقد تاثیرگذاری لازم هستند که به نوعی می‌توان گفت که مرکزی استاندارد و واحد وجود ندارد.

باتوجه به اینکه شهرستان خمین ازجمله شهرهای توریستی و گردشگری است و بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده است پتانسیل و ظرفیت تبدیل شدن به شهر گرد شگری را دارا است از جمله بناها و آثار تاریخی می توان به وجود بیت مقدس و زادگاه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و سنگ نگاره های خمین اشاره داشت که این سنگ نگاره ها قدمت بیش از چهل هزار سال را دارد و هر تکه از این سنگ ها حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

رد پای نیاکان در این سنگ نگاره ها دیده می شود در واقع انسان های اولیه آیین رسومات، شکار، شیوه زندگی، خود را برروی این سنگ ها حک می کرده اند یکی از مهمترین و شاید کامل ترین مجموعه سنگ نگاره کشورکه در خمین قراردارد، نمادها، کتیبه ها و سنگ نگاره های تاریخی منطقه تیمره است، این نگاره ها که ناشی از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی نیاکان ما است.

بااین حال به نظر می رسد در خصوص راهکارهای جذب گردشگر و بازدید از سنگ نگاره ها و آمادگی و فرهنگسازی مردم روستا در مورد نحوه برخورد و میزبانی گردشگران که در بین آنها گردشگران خارجی هم به فراوانی دیده می شود نیاز دارد تا مورد بررسی بیشتر از سوی مسئولان و متولیان این امر قرار گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: 2 دی 1395، کد مطلب: ۵۹۶۰۶۵، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین